optiikkaa revontulien ja hevosurheilun kuvaamiseen?
-
- Viestit: 367
- Liittynyt: Marras 13, 2004 18 : 38
- Paikkakunta: Helsinki/Pori
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: Maalis 22, 2004 10 : 54
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
No kyllähän ne tosiaan säikkyvät välin omaa varjoaakin:-)) eikä silloin ole kiva olla kyydissä kun siitä varjosta yritetään päästä eroon.....Mutta nuo kansalliset tason hepukat ovat senverran kokeita etteivät oman kokemukseni mukaan juurikaan enää salamaa säiky. Poikkeuksiakin tietysti on. Mutta siihen itse asiaan.....
Vieläkään en saanut otettua edes välttäviä kuvia tai sellaisiakaan joita sain G2:lla?? eli mulla on siis säädöt ihan päin P:tä....Laittakaa jotain arvoja joilla itse lähtisitte liikkuvaa kohdetta loisteputki/osittain luonnonvalossa kuvaamaan? ja se asetus: tv, av, p....?????
Sunnuntai lähenee:-)) ja ne kisat....
Vieläkään en saanut otettua edes välttäviä kuvia tai sellaisiakaan joita sain G2:lla?? eli mulla on siis säädöt ihan päin P:tä....Laittakaa jotain arvoja joilla itse lähtisitte liikkuvaa kohdetta loisteputki/osittain luonnonvalossa kuvaamaan? ja se asetus: tv, av, p....?????
Sunnuntai lähenee:-)) ja ne kisat....
-
- Viestit: 12556
- Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
- Paikkakunta: Keuruu
No voi... Onko valokuvauksen perustiedot hallinnassa? Aukko, aika ja ISO herkkyys.miap kirjoitti:Vieläkään en saanut otettua edes välttäviä kuvia tai sellaisiakaan joita sain G2:lla?? eli mulla on siis säädöt ihan päin P:tä....Laittakaa jotain arvoja joilla itse lähtisitte liikkuvaa kohdetta loisteputki/osittain luonnonvalossa kuvaamaan? ja se asetus: tv, av, p....?????
Sunnuntai lähenee:-)) ja ne kisat....
Kamera manuaali moodi M
ISO800 tai 400 jos valo riittää
Aukko suurin mahdollinen optiikassa
Suljinajan pituudella säädät valotusmittarin mukaan oikein. Tarkista histogrammista. Toivottavasti saat suljinajan riittävän lyhyeksi että liike pysähtyy. Ajat jonnekin 1/400 - 1/600 tai minkälaisen liikkeen pitää pysähtyä.
Kokeile käytännössä.
revontulikuvista
Kuvasin aikaisemmin tulia lapissa pääasiassa täydenkuun aikoihin, jolloin sain myös maiseman valoisaksi. Olen käyttänyt 100 asa fujin diafilmiä. Linssinä on ollut 1,4 / 35 nikkor. Täydellä aukolla valotukset ovat noin 2sek. Tällöin tulien on oltava kirkkaat. Olen kokeillut myös 2.8 valov. zoomilla, mutta valotukset menivät turhan pitkiksi. digiä en ole kokeillut koska arvelen kohinan tulevan suureksi, eikä painokäyttöön näistä luultavasti ole. katellaan kehitystä.
-
- Viestit: 7381
- Liittynyt: Tammi 18, 2004 23 : 57
Re: revontulikuvista
Kokemukseni mukaan ISO 100 ja pari sekunttia ei tuo kuvaan kohinaa. Päin vastoin, parempia kuvia sain digillä aikaan kuin esim. Fuji NPH 400:lla kohinan puolesta. Tosin saattoi skannerikin tehdä omiaan.mixdown kirjoitti:Kuvasin aikaisemmin tulia lapissa pääasiassa täydenkuun aikoihin, jolloin sain myös maiseman valoisaksi. Olen käyttänyt 100 asa fujin diafilmiä. Linssinä on ollut 1,4 / 35 nikkor. Täydellä aukolla valotukset ovat noin 2sek. Tällöin tulien on oltava kirkkaat. Olen kokeillut myös 2.8 valov. zoomilla, mutta valotukset menivät turhan pitkiksi. digiä en ole kokeillut koska arvelen kohinan tulevan suureksi, eikä painokäyttöön näistä luultavasti ole. katellaan kehitystä.
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: Maalis 22, 2004 10 : 54
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
-
- Viestit: 120
- Liittynyt: Elo 17, 2004 22 : 15
- Paikkakunta: Muurame
Raveja säännöllisesti kuvaavat ammattilaiset, joita olen seuraillut, käyttävät Canonia. Yleensä kaksi runkoa, joista toisessa kiinni laajakulma ja toisessa 70-200. Spesiaalina mies, jolla mukana kolmas runko 300-millisen kanssa jalustalla. Yksi mies näyttää kuvaavan lähes pelkästään 300-millisellä tai laajakulmalla.
Ja vehkeet ovat tietysti yleisesti ottaen parasta, mitä rahalla saa.
Ja vehkeet ovat tietysti yleisesti ottaen parasta, mitä rahalla saa.
-
- Viestit: 1233
- Liittynyt: Heinä 03, 2004 21 : 08
Tässä on annettu hyviä ohjeita alottelijalle, mutta rupesin miettimään, miksi niin paljon automatiikkaa sisältävä kamera kuin 300D:kin pitää aina laittaa manuaaliasennolle. Varsinkin alottelijan käsissä.
Eikö ainakin yhtä hyvä lopputulos tulisi esim. aukon esivalinnalla, jolloin annettaisiin kameran säätää valotusaika. Kuvat valottuisivat aina oikein kohteen valoisuudesta (valkoinen/musta hevonen) riippumatta.
Jos valotusajasta sitten tulee liian pitkä suurimmallakin aukolla, ei käytettävissä olevalla kalustolla niissä valaistusoloissa sitten kunnon kuvia synny.
Epätarkka kuva suurella aukolla ja pitkällä valotusajalla saattaa syntyä siitä, että kohde ehtii liikkua valotusajan kuluessa tai usein myös siitä, että fokusointi on epäonnistunut.
Eikö ainakin yhtä hyvä lopputulos tulisi esim. aukon esivalinnalla, jolloin annettaisiin kameran säätää valotusaika. Kuvat valottuisivat aina oikein kohteen valoisuudesta (valkoinen/musta hevonen) riippumatta.
Jos valotusajasta sitten tulee liian pitkä suurimmallakin aukolla, ei käytettävissä olevalla kalustolla niissä valaistusoloissa sitten kunnon kuvia synny.
Epätarkka kuva suurella aukolla ja pitkällä valotusajalla saattaa syntyä siitä, että kohde ehtii liikkua valotusajan kuluessa tai usein myös siitä, että fokusointi on epäonnistunut.
-
- Viestit: 2332
- Liittynyt: Tammi 13, 2003 9 : 22
- Paikkakunta: Espoo
Esimerkiksi mustalla hevosella (joita jostain syystä kuuluu paljon omaan kuvausrepertuaariini) kameran automatiikka sekoaa pääsääntöisesti enemmän tai vähemmän. Automatiikkahan ei kohteen väreistä mitään tajua ja kuvittelee kaiken olevan keskiharmaata. Mustalla hevosella tämä meinaa noin pari aukkoa ylivalottuneita kuvia, kun hevonen on sopivasti kuva-alalla. Ja jos valotus mitataan taustan mukaan, niin silloin se on kohdallaan, joten korjaaminenkin on hankalaa, kun ei aina voi olla varma mistä se kamera sen valotuksen mittaa (etenkin jos hevonen juoksee)linko2 kirjoitti:Tässä on annettu hyviä ohjeita alottelijalle, mutta rupesin miettimään, miksi niin paljon automatiikkaa sisältävä kamera kuin 300D:kin pitää aina laittaa manuaaliasennolle. Varsinkin alottelijan käsissä.
Manuaalin käyttö on kuitenkin kohtuullisen helppoa - ainakin täysin aurinkoisella tai pilvisellä päivällä. Säädetään aluksi aukko maksimiin ja mitataan valo jonka mukaan asetetaan aika ja sen jälkeen lauotaan kortti täyteen heppakuvia. Puolipilvisellä päivällä homma menee sitten hieman pulmallisemmaksi, kun valoisuusolosuhteet muuttuvat jatkuvasti.
-
- Viestit: 2768
- Liittynyt: Tammi 20, 2004 18 : 07
- Paikkakunta: Helsinki
Jos valotusajasta tulee liian pitkä suurimalla aukolla käytetään herkempää filmiä.linko2 kirjoitti:Tässä on annettu hyviä ohjeita alottelijalle, mutta rupesin miettimään, miksi niin paljon automatiikkaa sisältävä kamera kuin 300D:kin pitää aina laittaa manuaaliasennolle. Varsinkin alottelijan käsissä.
Eikö ainakin yhtä hyvä lopputulos tulisi esim. aukon esivalinnalla, jolloin annettaisiin kameran säätää valotusaika. Kuvat valottuisivat aina oikein kohteen valoisuudesta (valkoinen/musta hevonen) riippumatta.
Jos valotusajasta sitten tulee liian pitkä suurimmallakin aukolla, ei käytettävissä olevalla kalustolla niissä valaistusoloissa sitten kunnon kuvia synny.
TV- ja AV-moodit ovat erittäin hyviä apuneuvoja kuvauksessa. Manuaalilla saa sitten itse veivata itselleen sopivimmat arvot valotusmittaria seuraten. Täysautomaatilla ja kukkajutuilla ei saa ainakaan käyttämilläni canoneilla kunnollista valotusta aikaiseksi (olen kokeillut huvikseen muutaman kerran).
Canonin järkkäreillä on paha/hyvä tapa alivalottaa kuvat (korostuu laajiksella), joten yleensä joutuu käyttämään valotuksenkorjausta ylöspäin. M-modessa voi suoraan passata valotuksen oikeaksi eli vähän yli.
300d:ssä keskustapainotteinen arvioiva mittaustapa on käytössä vain M-modessa.
Ja muutenkin valotusautomatiikka yrittää valottaa kohteen harmaaksi, eli jos musta hevonen täyttää ruudun, niin ylivalottuminen on yleensä melko varmaa (tausta palaa puhki, suljinaika pitenee ja liike-epäterävyys alkaa pahimmassa tapauksessa häiritsemään). Ja jos hevonen on taas valkoinen, niin silloin kuva saattaa alivalottua jolloin kohina muodostuu ongelmaksi kun tasoja joudutaan kuvankäsittelyvaiheessa nostamaan isommaksi.mjalka kirjoitti:Canonin järkkäreillä on paha/hyvä tapa alivalottaa kuvat (korostuu laajiksella), joten yleensä joutuu käyttämään valotuksenkorjausta ylöspäin. M-modessa voi suoraan passata valotuksen oikeaksi eli vähän yli.
300d:ssä keskustapainotteinen arvioiva mittaustapa on käytössä main M-modessa.
Eli itse suosisin varsinkin tasaisissa valaistusolosuhteissa tuota M moodia, valotus vaan kerralla kuntoon ja tämän jälkeen ei tarvitse huolehtia kuin tarkentamisesta ja oikeaan aikaan laukaisemisesta. Mutta kukin tyylillään, en väitä, että oma tapani on mitenkään täydellinen tms, kunhan vain aikani kuluksi höpisen omia huomioitani nimenomaan hevosten kuvaamisesta (estekisoja jne).
-
- Viestit: 1732
- Liittynyt: Kesä 03, 2004 14 : 50
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Tasaisissa oloissa tuo on hyvä neuvo, mutta vaihtelevissa oloissa ja tilanteessa jossa on ennustettavissa tuollainen kovasti musta kohde tai vaalea kuten lumi, tarvitaan automatiikkaa tai suurta valppautta muuttaa M asetuksia jatkuvasti.laite kirjoitti:Eli itse suosisin varsinkin tasaisissa valaistusolosuhteissa tuota M moodia, valotus vaan kerralla kuntoon ja tämän jälkeen ei tarvitse huolehtia kuin tarkentamisesta ja oikeaan aikaan laukaisemisesta.
Helpointa onnistua on opetella jokin tapa miten säätää valoa sopivaksi lennossa (kuten M-moodissa). Itse valitsen useinmiten Av-moodin (tai Tv, kun halutaan vakio aika) ja säädän valotuksenkorjauksella mustia/tummia kohteita mitattaessa 1,5-3 aukkoa kuvaa tummemmaksi (korjauksen näkee etsimestä silmää siirtämättä). Jos taas kohde on esim. lumen keskellä mittaan itse kohteesta ja säädän taas korjauksella sopivasti ylivalotusta 1-1,5. Korjauksen asettaminen on monesti nopeampaa kuin tähdätä johonkin vieressä olevaan keskiharmaaseen ja lukita valotus, koska sen voi asettaa kameraan heti kun huomaa, että seuraava hevonen on musta. Etuja menettelyssä on siinä, että jos taivas menee yhtäkkiä pilveen, muttaa kamera heti valotusaikaa (Av-moodissa) ja suhteellinen korjaus säilyy mitattavasta kohteesta silti oikein.
Digikameroissa näkee yleensä LCD:stä aika hyvin, onko valotus menossa oikeaan suuntaan, eli kuvaa kannattaa seurata (on tosin vaikeaa kirkaassa auringon valossa).
Jos olosuhteet ovat erityisen vaikeat kannattaa käyttää valotuksen haarukointia, 3 kuvan sarja 3:lla eri valotuksella.
(ehkä nuo toiminnot löytyvät myös 300D:stä? En kyllä ole varma)
-
- Viestit: 90
- Liittynyt: Joulu 25, 2003 19 : 18
- Paikkakunta: Helsinki
Jos käytössä on 300d, niin silloin kannattaa urheilua kuvatessa suosiolla pistää urheilu-mode päälle, koska se on kyseisessä kamerassa ainoa keino pistää päälle ai-servo, eli jatkuva tarkennus. Eli ei kannata ihmetellä jos on ollut aukon esivalinta(av) päällä ja vaikka kuinkayrittää tarkentaa niin ei tule terävää jälkeä kun kohde liikkuu.
-
- Viestit: 188
- Liittynyt: Touko 28, 2003 23 : 56
- Paikkakunta: Tampere
Juu, mutta sitten tulee vastaan ainakin omalla kohdallani nuo valaistusolosuhteet/suljinajat. Tosin itse kuvaankin jääkiekkoa, joka on kohtalaisen haasteellista suurista nopeuksista johtuen.roope082 kirjoitti:Jos käytössä on 300d, niin silloin kannattaa urheilua kuvatessa suosiolla pistää urheilu-mode päälle, koska se on kyseisessä kamerassa ainoa keino pistää päälle ai-servo, eli jatkuva tarkennus. Eli ei kannata ihmetellä jos on ollut aukon esivalinta(av) päällä ja vaikka kuinkayrittää tarkentaa niin ei tule terävää jälkeä kun kohde liikkuu.
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: Tammi 03, 2005 11 : 49
300d tarkentaa lähes poikkeuksetta päin peetä näillä ei-luovilla ohjelmilla nopeita kohteita&tilanteita kuvatessa ja servotarkennus hakee turhan usein, kertatarkennus ja laaki heti perään tuo useimmin hyvää jälkeä, vähän kohteesta riipuen tietty, aivan koheksi tulevalla servo on parempi.
Valonmittausautomatiikka ei toimi, kuin M ohjelmalla(silloin se on pois);) jos kuvaa muilla kuin M ohjelmalla, on joka ruutu erilainen dynamiikaltaan ja kelvolliseksi kuvaa ei saa edes kompuutterilla korjattua, muutoinkin kehnon dynamiikan takia.
70-200/300 + kittiputki on elikoille hyvä, maneesin perälle pääsee 300:lla mutta liike-epäterävyys huimaa... ulkona 75-300 on loistava peli. Aukoilla ei juuri ole merkitystä paitsi jos se on 1.8, 2.8 ja 3.5 ero on käytännössä usein merkityksetön(hinta ei;)), järkevintä on sijoittaa IS putkeen, kuin aukkoihin, 5.6 IS putki hakkaa mennen tullen 1.8 putket, kun vaarana on tärähdys, tosin onhan se valovoimaisempi IS putki vieläkin parempi...
35mm filmiputkia ei kannata ostaa 1.6:een digiin, kuvalaatu lähes järestään heikko(heikko tarkkuus ja siitä johtuvat värivirheet pilaa kuvan), vaikka olisi hyväkin putki filmille. Jos haluaa kaiken irti kennosta, ostaa pelkästään digiputkia, jotka on tehty kulloisenkin kameran kennokoolle, mitä pienempi kenno, sen laadukkaampi pitää lasin olla, siksipä laakafilmillä tulee nättiä jälkeä;)
Valonmittausautomatiikka ei toimi, kuin M ohjelmalla(silloin se on pois);) jos kuvaa muilla kuin M ohjelmalla, on joka ruutu erilainen dynamiikaltaan ja kelvolliseksi kuvaa ei saa edes kompuutterilla korjattua, muutoinkin kehnon dynamiikan takia.
70-200/300 + kittiputki on elikoille hyvä, maneesin perälle pääsee 300:lla mutta liike-epäterävyys huimaa... ulkona 75-300 on loistava peli. Aukoilla ei juuri ole merkitystä paitsi jos se on 1.8, 2.8 ja 3.5 ero on käytännössä usein merkityksetön(hinta ei;)), järkevintä on sijoittaa IS putkeen, kuin aukkoihin, 5.6 IS putki hakkaa mennen tullen 1.8 putket, kun vaarana on tärähdys, tosin onhan se valovoimaisempi IS putki vieläkin parempi...
35mm filmiputkia ei kannata ostaa 1.6:een digiin, kuvalaatu lähes järestään heikko(heikko tarkkuus ja siitä johtuvat värivirheet pilaa kuvan), vaikka olisi hyväkin putki filmille. Jos haluaa kaiken irti kennosta, ostaa pelkästään digiputkia, jotka on tehty kulloisenkin kameran kennokoolle, mitä pienempi kenno, sen laadukkaampi pitää lasin olla, siksipä laakafilmillä tulee nättiä jälkeä;)
-
- Viestit: 367
- Liittynyt: Marras 13, 2004 18 : 38
- Paikkakunta: Helsinki/Pori
Herra mun aikani ties! Kaikkea sitä saakin lukea kun digicohinan foorumeita selaa. *hekottaa epäuskoisena*Setä kirjoitti:35mm filmiputkia ei kannata ostaa 1.6:een digiin, kuvalaatu lähes järestään heikko(heikko tarkkuus ja siitä johtuvat värivirheet pilaa kuvan), vaikka olisi hyväkin putki filmille. Jos haluaa kaiken irti kennosta, ostaa pelkästään digiputkia, jotka on tehty kulloisenkin kameran kennokoolle, mitä pienempi kenno, sen laadukkaampi pitää lasin olla, siksipä laakafilmillä tulee nättiä jälkeä;)
Matti Ouvinen - Vastaan sinulle, vaikka kirjoittaisit jonkun muun nimellä...
-
- Viestit: 348
- Liittynyt: Syys 27, 2003 17 : 24
;-DOuvinen kirjoitti:Herra mun aikani ties! Kaikkea sitä saakin lukea kun digicohinan foorumeita selaa. *hekottaa epäuskoisena*Setä kirjoitti:35mm filmiputkia ei kannata ostaa 1.6:een digiin, kuvalaatu lähes järestään heikko(heikko tarkkuus ja siitä johtuvat värivirheet pilaa kuvan), vaikka olisi hyväkin putki filmille. Jos haluaa kaiken irti kennosta, ostaa pelkästään digiputkia, jotka on tehty kulloisenkin kameran kennokoolle, mitä pienempi kenno, sen laadukkaampi pitää lasin olla, siksipä laakafilmillä tulee nättiä jälkeä;)