Sony Alpha NEX-7

Nikon-digit, Sony-digit (ei-järjestelmädigejä)
laaksone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja laaksone »

Tapiol2003 kirjoitti:Ei kai reunojen pehmentyminen yllätys ole jos mikrolinssistö on suunniteltu seiskan runkopaksuuden mukaan. Silloin kaikkien sovitteella käytettävien objektiivien reunasäteiden tulokulma mikrolinsseihin on eri kuin seiskan omien objektiivien. Tätä ajatelmaa tukee esim. se, että M-Leicaan (ohut runkopaksuus) suunniteltu optiikka toimii ainakin vitosessa todella hyvin.

Jos seiska on heikohko reunoilta omillakin objektiiveilla, on ongelma hanakala.
Ymmärrän hyvin, että muiden valmistajien objektiivit eivät sovitteella ehkä toimi seiskalla mutta kun ongelma ilmenee NEX:n omilla objektiivilla niin silloin on suunnittelussa jokin vika. Minulla on muutama Canon FD -objektiivi sovitteella mutta en ole huomannut tuollaista purppuramaisemaa niillä objektiiveilla.

Tämä on erityisesti NEX-7:n suunnittelumoka! NEX-5N toimii ilman purppuramaisemaa, tosin reunapiirto on silloinkin heikko laajiksella.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
laaksone
Viesti:

mremonen kirjoitti: Bluesia? Silloin sinisiirtymä lienee pakollinen.
Näin on, bluesia ilman sinistä tunnelmaa on pelkkää teeskentelyä!

Tosin olen nykyisin tehnyt (taas) kuvista mustavalkoisia...
Holden

Viesti Kirjoittaja Holden »

laaksone kirjoitti:
mremonen kirjoitti: Bluesia? Silloin sinisiirtymä lienee pakollinen.
Näin on, bluesia ilman sinistä tunnelmaa on pelkkää teeskentelyä!

Tosin olen nykyisin tehnyt (taas) kuvista mustavalkoisia...
No eihän tuo purppura sitten ole mikään ongelma :)
laaksone
Viesti:

Holden kirjoitti:
5D mk2:sen sinisiirtymä näyttäisi koskevan koko kuva-alaa?

http://scarecrow.1g.fi/kuvat/Rock+N+Rol ... Joe+Louis/
Nyt kun sen sanoit niin kuva on tosiaan aika sinertävä! Tuo nimenomainen sarja on tehty SilkyPixillä ja minulla oli ajoittain ongelmia häivyttää keinovalon tuottamia värivääristymiä kyseisellä ohjelmalla. Kokeilin nyt Lightroomilla eikä se ollut mikään ongelma vähentää kuvien (ylimääräistä) sinisyyttä.

Ollaan silti kaukana siitä minun esimerkkikuvani purppuravyöhykkeeltä! Ehkä se ei olekaan ongelma vaan hidaste?
Holden

Hupaisaa valita noissa 5d mk3:n dpreview-vertailukuvissa NEX-7 vaikka A900:n tilalle ja huomata että esimerkiksi tuo oikean yläkulman shakkikuvio on kaikista terävin NEX-7:lla, verrattuna esim 5D:hen ja D800:seen. Tämäkö oli se surkeasta reuna/nurkkapiirrosta kärsivä kamera...

Muutenkin pixelitasolla NEX-7 on huipputerävä. Voisi sanoa että melkein omaa luokkaansa.

Kuva
laaksone
Viesti:

Juuri tällaisten vertailujen tuloksena hankin NEX-7:n mutta todellisuus on sitten ollut toisenlainen. Onnistuneissa NEX-7 -kuvissa on minusta tarkkuutta vähintään Canon 5D MkII:n verran, ellei enemmän! Oliko muuten tuossa sinun taulukossasi sanottu, millä objektiivilla NEX-7:n kuvat on otettu? Photozonen testeissä (http://www.photozone.de) sekä 16mm että kittiobjektiivi saavat murskatuomion reunapiirron osalta.

Kirjoittelin asiasta Sonyn suomenkieliselle tuelle mutta tuskin saan vastausta asiaan. Pitäisi jotenkin päästä yhteyteen sellaiseen paikkaan/maahan, jossa on edes jonkinlainen tuki. Suomessa tuki rajoittuu yleensä vaikenemiseen ja sekin kahdella kielellä.

EDIT: NEX-7:ssa oli kiinni Sony DT F1.8/50mm SAM.
Viimeksi muokannut laaksone, Maalis 29, 2012 12 : 20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Holden

laaksone kirjoitti:Juuri tällaisten vertailujen tuloksena hankin NEX-7:n mutta todellisuus on sitten ollut toisenlainen. Onnistuneissa NEX-7 -kuvissa on minusta tarkkuutta vähintään Canon 5D MkII:n verran, ellei enemmän! Oliko muuten tuossa sinun taulukossasi sanottu, millä objektiivilla NEX-7:n kuvat on otettu? Photozonen testeissä (http://www.photozone.de) sekä 16mm että kittiobjektiivi saavat murskatuomion reunapiirron osalta.

Kirjoittelin asiasta Sonyn suomenkieliselle tuelle mutta tuskin saan vastausta asiaan. Pitäisi jotenkin päästä yhteyteen sellaiseen paikkaan/maahan, jossa on edes jonkinlainen tuki. Suomessa tuki rajoittuu yleensä vaikenemiseen ja sekin kahdella kielellä.
En tiedä. Ehkä tuolla dpreviewin arvostelussa lukee millä putkella ne on otettu. Itse olen ollut tyytyväinen jopa kittiputken piirtoon NEX-7:lla vaikka nurkka-alueet eivät enää teräviä olekaan. Keskeltä piirto on terävää silläkin putkella.
laaksone
Viesti:

Holden kirjoitti:
En tiedä. Ehkä tuolla dpreviewin arvostelussa lukee millä putkella ne on otettu. Itse olen ollut tyytyväinen jopa kittiputken piirtoon NEX-7:lla vaikka nurkka-alueet eivät enää teräviä olekaan. Keskeltä piirto on terävää silläkin putkella.
Objektiivi oli: Sony DT F1.8/50mm SAM
mparkkon

Viesti Kirjoittaja mparkkon »

Siirryin pari viikkoa sitten Sony R1:stä Sony Nex 7:n. Hieman mietitytti aluksi, että 1:1 pikselitasolla kuvat eivät kittiputkella ole läheskään niin hyviä, kuin aikaisemmalla R1:llä optimioloissa. Tokihan ISO:t ja muut ominaisuudet ovat ihan eri tasolla.

Sitten kävin miettimään, että taitaa 24M kenno asettaa aikamoisia vaatimuksia linsseille. Nyt kiinnostaisi tehdäkkin vertailuja 10M kuvakoolla tasolla muihin kameroihin. Voisiko olla niin, että hyvätkään objektiivit eivät riitä Nex7:lle, vaan objektiivien pitäisi olla erinomaisia, jos kennosta halutaan kaikki irti.

Nimimerkillä Zeissin zoomia odotellen.
Holden

25 sivun mittainen arvostelu:
http://www.digitalcamerainfo.com/conten ... Review.htm
It's pretty clear from our testing: the NEX-7 is the best mirrorless camera released to date.
määvaan
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

Turha on haukkua kameraa, jos lasit ovat huonoja.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

määvaan kirjoitti:Turha on haukkua kameraa, jos lasit ovat huonoja.
Tässä NEX-7 tapauksessa ongelma on kuitenkin enempi kamerassa.
Holden

nomad kirjoitti:
Täällä V1:stä on ihan turhaan dissattu, perusteena pelkät nettisurffailut.
Holden

Se on mielenkiintoinen juttu, että tuosta nurkkien pehmeästä piirrosta itketään photozonessa, eikä se mikään tuulesta temmattu juttu olekaan, ja täälläkin se tuntuu joillekin olevan niin iso miinus, että kameraa ei voi ostaa. kuitenkin kaiken kaikkiaan NEX-7 on loistava kamera, ja mun mielestä ei ole iso ongelma, että nurkissa resoluutio vastaakin vain alle 14 megapikselin kameraa. Kuitenkin terävyytensä ja erotteluin puolesta NEX-7 pesee minkä tahansa Canonin järkkärin kun vaikka dpreviewissä vertaillee. Dynamiikka ja värisyvyyskin aivan huippuluokkaa.

Käytettävyys ja nopeus jättävät myöskin hyvin vähän toivomisen varaa.

Ei se ole ihme, että NEX-7 on menestynyt ihan missä tahansa vertailussa ja arvostelussa missä olen siihen törmännyt. Oli sitten dpreview, luminous landscape, Tekniikan Maailma tms.
temirhan

Viesti Kirjoittaja temirhan »

Millaista optiikka tarjontaa löytyy Sonylta/lle, vai pitääkö tyytyä pimeisiin kittilaseihin ?
Holden

Ja täytyy nyt vähän tässä kittiputkeakin puolustella. Nurkat ei kyllä täydellä aukolla kuvattuna ole juuri mistään kotoisin, mutta himmennettynä menettelevät.

Nämä seuraavat cropit on leikattu kuvista, jotka exporttasin 12 megapikseliin, koska 24 megapikseliä on useimmiten tarpeettomankin suuri kuva.

Nurkka:
Kuva

Keskeltä:
Kuva

Ei taitaisi naturaalisti 12 megapikselin bayer-kennosta tuollaista terävyyttä saada kuvasta irti, kuin mitä tuossa cropissa on.
Holden

temirhan kirjoitti:Millaista optiikka tarjontaa löytyy Sonylta/lle, vai pitääkö tyytyä pimeisiin kittilaseihin ?
Optiikka tarjonta on toistaiseksi vielä E-bajonettiin vähän heikonlaista. Zeiss 24mm 1.8 on oikein mainio lasi ja 50mm 1.8 OSS vaikuttaisi myös arvostelujen perusteella oikein mainiolta hintaansa nähden.

Tarkennussensorillisella adapterilla saa myös Sony/Minolta A-bajonetin putket kiinni kaikilla toiminnallisuuksilla.

Käytännössä lähes kaikki putket saa E-bajonettiin adapterilla kiinni. Itse olen käyttänyt myös laukusta löytyviä Nikonin F-bajonetillisia putkia NEX-7:ssa.
nomad

Holden kirjoitti:
nomad kirjoitti:
Kaikki mitä kirjoitetaan käytetään teitä vastaan.

NEX-7:ssa on monia sia kohdallaan verrattuna siihen, mitä peilittömillä markkinoill aon tarjolla. Olisin ehkä jossain vaiheeessa liittynyt Sonyn asiakaskuntaan, jos tätä älämölöä NEX-mountin ominaisuuksista 24mpx kennolla ei olisi syntynyt. Sinun luulisi ottavan asian vielä raskaammin, kun olet minua enempi kroppailuun suuntautunut :-)
Holden

nomad kirjoitti:
Holden kirjoitti:
nomad kirjoitti: Tässä NEX-7 tapauksessa ongelma on kuitenkin enempi kamerassa.

NEX-7:ssa on monia sia kohdallaan verrattuna siihen, mitä peilittömillä markkinoill aon tarjolla. Olisin ehkä jossain vaiheeessa liittynyt Sonyn asiakaskuntaan, jos tätä älämölöä NEX-mountin ominaisuuksista 24mpx kennolla ei olisi syntynyt. Sinun luulisi ottavan asian vielä raskaammin, kun olet minua enempi kroppailuun suuntautunut :-)
En juuri maisemakuvausta tai reproamista muutenkaan harrasta, joten nurkkapiirto ei ole kovin merkittävä minulle. Piti nyt kaivaa nuo kittiputkella otetut kuvat. Kotikoneella olisi RAWit jos jotakuta ne 100%:lla olis kiinnostanu, mutta nyt en ole kotikoneella.
nomad

Holden kirjoitti:
nomad kirjoitti:
Holden kirjoitti:

En juuri maisemakuvausta tai reproamista muutenkaan harrasta, joten nurkkapiirto ei ole kovin merkittävä minulle. Piti nyt kaivaa nuo kittiputkella otetut kuvat. Kotikoneella olisi RAWit jos jotakuta ne 100%:lla olis kiinnostanu, mutta nyt en ole kotikoneella.
Kuvaan maisemia(kin), mutta on tässä kysymys myös periaatteesta. Miksi tarjota kuvan keskelle ylihyvää resoluutiota kun laidat ovat kuraa.

Sehän todella hienoa kun näitä 24mpx tai 36mpx fileitä esitellään, mutta oikeasti siinä loppukäytössä kokonaisvaikutelma on se kun ratkaisee. Silloin on kuvia joissa reunapiirrolla ei ole pskankaan väliä, ja sitten taas kuvia joissa sillä on väliä. Mutta missä ovat ne kuvat joissa 24mpx resoluutiolla on väliä? Jos semmoisia onkin olemassa, niin ei niitä kyllä näillä näppäilykameroilla oteta.
Vastaa Viestiin