Okei. Sehän näyttää kuin purppuravalo olisi suunnattu bluesmiesten mustiin lahkeisiin ;-)laaksone kirjoitti:Tässä on yksi kuva pienennettynä mutta kyllä siitäkin saa käsityksen: http://scarecrow.1g.fi/storage/DSC00043_lr.jpg
En oikein vieläkään voi ymmärtää, miten mustasta voi tulla tuollaista purppuraa!
Kuvassa on muuten Black River Bluesman ja BAd Mood Hudson.
Sony Alpha NEX-7
-
-
Tähän NEX-7:n reunojen piirto-ongelmaan liittyen: se ei voi olla bajonetista tai rekisterietäisyydestä kiinni, sillä sama ongelma toistuu muunkin bajonetin objektiiveilla adapteria käyttäessä. Adapterihan tietenkin siirtää ko. objektiivin samalle etäisyydelle kuin se olisi natiivibajonetissakin. Jostain muusta tuo ongelma johtuu. Itseäni se ei ole häirinnyt, Zeiss 24mm 1.8 ainakin 5.6 aukolla tuntuu ihan terävältä reunoista, ja isommilla aukoilla taas en ole tullut nurkkia katsoneeksi koska ne ovat harvemmin terävyysalueella. Ja nuo photozonen nurkat ja reunat ovat todellakin sitä.
Fujin X-bajonetissa on vielä Sonyn E-bajonettiakin lyhyempi rekisterietäisyys, eikä toistaiseksi ole tainnut tulla kommentteja ongelmista. 18mm putki ei liene kovin terävä ilman kunnon himmentämistä, tosin.
Fujin X-bajonetissa on vielä Sonyn E-bajonettiakin lyhyempi rekisterietäisyys, eikä toistaiseksi ole tainnut tulla kommentteja ongelmista. 18mm putki ei liene kovin terävä ilman kunnon himmentämistä, tosin.
-
Piirto-ongelma ei ole häirinnyt, mutta voin myöntää kuitenkin sen olemassaolon. Ehkä parhaat MFT kamerat saavat nurkista korkeampia resoluutioita, ja jos nurkkapiirto on tärkeintä, niin ehkä se tosiaankin kääntää asiat "päälaelleen" ja kantsii ennemmin ottaa MFT-kamera. Sen sijaan jos isomman kennon muut edut, kuten isompi dynamiikka, värisyvyys ja alhaisemmat kohinat kiinnostavat, niin APS-C-kenno on ehdoton.
NEX-7:n käytettävyys minua edelleenkin miellyttää kovasti, ja sen AF sekä valonmittaus ovat minun mielestäni erinomaisia ja etenkin nopeus miellyttää. Yksikään peilijärkkäri ei ole yhtä viipeetön kuin NEX-7.
EDIT: disclaimer: en ainakaan myönnä fanipoikuutta. Olen omistanut Canonin, Nikonin ja Sonyn järkkäreitä (kaikkia useampia). Siitä huolimatta mielestäni joka merkillä on huonoja kameroita. Esim SLT ja Nikon 1 ovat mielestäni huonoja ideoita.
NEX-7:n käytettävyys minua edelleenkin miellyttää kovasti, ja sen AF sekä valonmittaus ovat minun mielestäni erinomaisia ja etenkin nopeus miellyttää. Yksikään peilijärkkäri ei ole yhtä viipeetön kuin NEX-7.
EDIT: disclaimer: en ainakaan myönnä fanipoikuutta. Olen omistanut Canonin, Nikonin ja Sonyn järkkäreitä (kaikkia useampia). Siitä huolimatta mielestäni joka merkillä on huonoja kameroita. Esim SLT ja Nikon 1 ovat mielestäni huonoja ideoita.
-
- Viesti:
Kyllä kovat blues-jäbät ansaitsevat kunnon mustaa eikä mitään purppuraa! Minua ei edes häiritse NEX-7:n käyttöliittymä kunhan vain kamera kuvallisesti lunastaisi odotukset. Sääli ettei näin käynyt! Ehkä Lightroomissa lymyää jokin NEX-7 -moodi, jolla saa ihmeitä aikaan purppuramaailmassa?nomad kirjoitti:
Okei. Sehän näyttää kuin purppuravalo olisi suunnattu bluesmiesten mustiin lahkeisiin ;-)
Piirto-ongelma (resoluutio) reunoissa ei ole minuakaan vielä häirinnyt!
-
Mikä NEX-7:n käyttöliittymässä voisi häiritä? Menut eivät ole kovin hyvät, mutta kaiken tarpeellisen saa kustomoitua nappeihin ja rulliin.laaksone kirjoitti:Kyllä kovat blues-jäbät ansaitsevat kunnon mustaa eikä mitään purppuraa! Minua ei edes häiritse NEX-7:n käyttöliittymä kunhan vain kamera kuvallisesti lunastaisi odotukset. Sääli ettei näin käynyt! Ehkä Lightroomissa lymyää jokin NEX-7 -moodi, jolla saa ihmeitä aikaan purppuramaailmassa?nomad kirjoitti:
Okei. Sehän näyttää kuin purppuravalo olisi suunnattu bluesmiesten mustiin lahkeisiin ;-)
Piirto-ongelma (resoluutio) reunoissa ei ole minuakaan vielä häirinnyt!
-
- Viesti:
Minua ei häiritse mikään mutta perustuuhan NEX-7:n käyttöliittymä vanhaan NEX-3/NEX-5 -käyttöliittymään (menuihin)! Se, että voi kustomoida namiskat ei oikeastaan muuta asiaa, helpottaa vain käyttöä. Kuten sanoin, minua ei häiritse mutta olen kyllä lukenut valituksia asiasta.Holden kirjoitti:
Mikä NEX-7:n käyttöliittymässä voisi häiritä? Menut eivät ole kovin hyvät, mutta kaiken tarpeellisen saa kustomoitua nappeihin ja rulliin.
-
Ok. Minun mielestäni NEX-7 on käytettävyydeltään yksi parhaita kameroita. Menut eivät ole hyvät.laaksone kirjoitti:Minua ei häiritse mikään mutta perustuuhan NEX-7:n käyttöliittymä vanhaan NEX-3/NEX-5 -käyttöliittymään (menuihin)! Se, että voi kustomoida namiskat ei oikeastaan muuta asiaa, helpottaa vain käyttöä. Kuten sanoin, minua ei häiritse mutta olen kyllä lukenut valituksia asiasta.Holden kirjoitti:
Mikä NEX-7:n käyttöliittymässä voisi häiritä? Menut eivät ole kovin hyvät, mutta kaiken tarpeellisen saa kustomoitua nappeihin ja rulliin.
-
- Viesti:
Tää on kyllä mielenkiintoinen kanta: tää on niin p*ska etten ostaisi enää, mutta en ostaisi muutakaan, kun tää on niin hyvä...laaksone kirjoitti:Kuten sanoin, jos nyt tämänhetkisellä tiedolla seisoisin rahat taskussa kaupassa niin en ehkä sijoittaisi niitä NEX-7:aan! En ehkä myöskään ostaisi NEX-5N:ää koska onnistuessaan NEX-7:lla ottaa niin paljon parempia/tarkempia kuvia.
Kaipa nuo menut perustuvat NEX-kameroiden suunnittelufilosofiian ennemmin kuin edellisiin malleihin. Itseä ei nuo menut juuri häiritse, kun kaikki tarvittava on kustomoitujen nappien takana. Mutta kukin tavallaan.laaksone kirjoitti:Minua ei häiritse mikään mutta perustuuhan NEX-7:n käyttöliittymä vanhaan NEX-3/NEX-5 -käyttöliittymään (menuihin)!
Sama ongelma se on muissakin kameroissa: Nikonissakin on sellainen valikkohelvetti, ettei sieltä mitään löydä.
-
Onko NEX:ssä sitä omavalikkoa mihin voi kerätä tärkeänä pitämänsä menukohdat? Nikonin käyttäminen olisi aika mahdotonta ilman tuota ominaisuutta. Ja pätee kai jokaiseen yhtäänkään monipuolisempaan nykykameraan.mremonen kirjoitti: Sama ongelma se on muissakin kameroissa: Nikonissakin on sellainen valikkohelvetti, ettei sieltä mitään löydä.
-
- Viesti:
Ei, mutta NEX-5N:ssä on yhteensä 7 näppäintä/näppäinkombinaatiota, joihin saa valittua toiminteen.nomad kirjoitti:Onko NEX:ssä sitä omavalikkoa mihin voi kerätä tärkeänä pitämänsä menukohdat? Nikonin käyttäminen olisi aika mahdotonta ilman tuota ominaisuutta. Ja pätee kai jokaiseen yhtäänkään monipuolisempaan nykykameraan.
En ole koskaan ymmärtänyt logiikkaa, millä Nikonissa (D700) asiat on jaettu kahden eri menulohkon välille. Sama juttu NEXissä, siellä on muistaakseni "camera" ja "setup", eikä mitään logiikkaa miksi joku asia on jommassa kummassa.
-
Samaa mieltä Nikonin valikoista. Tärkeää kamerassa on mielestäni juuri se, että valikoihin ei kuvaustilanteessa tarvitse mennä. Valikoita täytyy tarvita vain silloin kun kustomoi tarvittavat toiminnot rulliin ja nappeihin.mremonen kirjoitti:En ole koskaan ymmärtänyt logiikkaa, millä Nikonissa (D700) asiat on jaettu kahden eri menulohkon välille. Sama juttu NEXissä, siellä on muistaakseni "camera" ja "setup", eikä mitään logiikkaa miksi joku asia on jommassa kummassa.nomad kirjoitti:Onko NEX:ssä sitä omavalikkoa mihin voi kerätä tärkeänä pitämänsä menukohdat? Nikonin käyttäminen olisi aika mahdotonta ilman tuota ominaisuutta. Ja pätee kai jokaiseen yhtäänkään monipuolisempaan nykykameraan.
-
- Viesti:
Joo, osoittaa kameran ristiriitaisuutta! En kyllä sanonut, että en ostaisi muutakaan kun tämä on niin hyvä. NEX-7:n resoluutio hakkaa sopivalla objektiivilla mennen tullen NEX-5N:n ja minulle tämä on kyllä tärkeää. Toisaalta NEX-7:ssa näyttäisi olevan karmeita suunnitteluvikoja. Ehkä kannattaa pitää rahat taskussa ja odottaa seuraavaa NEX -kameramallia, jos välttämättä haluaa NEX:n. Muita ostettavia vaihtoehtoja on kyllä riittävästi.mremonen kirjoitti:Tää on kyllä mielenkiintoinen kanta: tää on niin p*ska etten ostaisi enää, mutta en ostaisi muutakaan, kun tää on niin hyvä...laaksone kirjoitti:Kuten sanoin, jos nyt tämänhetkisellä tiedolla seisoisin rahat taskussa kaupassa niin en ehkä sijoittaisi niitä NEX-7:aan! En ehkä myöskään ostaisi NEX-5N:ää koska onnistuessaan NEX-7:lla ottaa niin paljon parempia/tarkempia kuvia.
-
Oliko reunapiirron lisäksi jotain muuta? Enkä nyt ehkä ihan karmeaksi tuotakaan listaisi mutta miinus joka tapaus.laaksone kirjoitti:Toisaalta NEX-7:ssa näyttäisi olevan karmeita suunnitteluvikoja.mremonen kirjoitti:Tää on kyllä mielenkiintoinen kanta: tää on niin p*ska etten ostaisi enää, mutta en ostaisi muutakaan, kun tää on niin hyvä...laaksone kirjoitti:Kuten sanoin, jos nyt tämänhetkisellä tiedolla seisoisin rahat taskussa kaupassa niin en ehkä sijoittaisi niitä NEX-7:aan! En ehkä myöskään ostaisi NEX-5N:ää koska onnistuessaan NEX-7:lla ottaa niin paljon parempia/tarkempia kuvia.
-
- Viesti:
Sinisiirtymä reunoilla. Ne on ehkä lähestymässä kohdetta valoa nopeammin... Onko siis NEX 7:ssa valoa nopeampi kenno?Holden kirjoitti:Oliko reunapiirron lisäksi jotain muuta? Enkä nyt ehkä ihan karmeaksi tuotakaan listaisi mutta miinus joka tapaus.
Tai siis kyseessähän lienee sini-punasiirtymä, jolloin reunat sekä lähestyvät että loittonevat valoa nopeammin. Hmmm, tietääkö spege tästä?
-
- Viesti:
Itse pitäisin sinisiirtymää pahempana suunnittelumokana kuin reunapiirron dramaattista laskua. Itse pystyn jotenkin elämään heikommalla reunapiirrolla mutta on tosi vaikeaa hyväksyä voimakasta purppuraa värikuvien reunoilla! Varsinkin kun ongelma ilmenee ilmeisesti riippumatta käytössä olevasta objektiivista.
-
5D mk2:sen sinisiirtymä näyttäisi koskevan koko kuva-alaa?laaksone kirjoitti:Itse pitäisin sinisiirtymää pahempana suunnittelumokana kuin reunapiirron dramaattista laskua. Itse pystyn jotenkin elämään heikommalla reunapiirrolla mutta on tosi vaikeaa hyväksyä voimakasta purppuraa värikuvien reunoilla! Varsinkin kun ongelma ilmenee ilmeisesti riippumatta käytössä olevasta objektiivista.
http://scarecrow.1g.fi/kuvat/Rock+N+Rol ... Joe+Louis/
Viimeksi muokannut Holden, Maalis 28, 2012 14 : 43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Viesti:
Näinkin voi käydä jos on sininen päivä! Tosin NEX-7:n purppura se vasta on jotakin...Holden kirjoitti: 5D mk2:sen sinisiirtymä näyttäisi koskevan koko kuva-alaa?
-
- Viesti:
Bluesia? Silloin sinisiirtymä lienee pakollinen.laaksone kirjoitti:Näinkin voi käydä jos on sininen päivä! Tosin NEX-7:n purppura se vasta on jotakin...Holden kirjoitti: 5D mk2:sen sinisiirtymä näyttäisi koskevan koko kuva-alaa?
-
Tämä sinisen kanavan kohinahan on ihan yleistä etenkin keinovalossa valkotasapainoa korjatessa, koska keinovalossa sinistä on paljon vähemmän kuin luonnonvalossa. Lisäksi sininen kanava on huomattavasti vähemmän herkkä kun muut kanavat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Image_noiseIn color cameras where more amplification is used in the blue color channel than in the green or red channel, there can be more noise in the blue channel.
-
Ei kai reunojen pehmentyminen yllätys ole jos mikrolinssistö on suunniteltu seiskan runkopaksuuden mukaan. Silloin kaikkien sovitteella käytettävien objektiivien reunasäteiden tulokulma mikrolinsseihin on eri kuin seiskan omien objektiivien. Tätä ajatelmaa tukee esim. se, että M-Leicaan (ohut runkopaksuus) suunniteltu optiikka toimii ainakin vitosessa todella hyvin.
Jos seiska on heikohko reunoilta omillakin objektiiveilla, on ongelma hanakala.
Jos seiska on heikohko reunoilta omillakin objektiiveilla, on ongelma hanakala.
Less Is More