Sony Alpha NEX-7
-
juu näyttäs. Jos jotain kiinnostaa niin nyt on myös rajalassa. Hauska kun pari päivää sitten laitoin mailia niin vastattiin etteivät tiedä koska olis tulossa. Olin jo aikomassa perua tilaukseni kun tänään tuli mailia et nyt löytyyHolden kirjoitti:Verkkokaupassa on.Virkamies kirjoitti:Koskahan tätä kameraa taas saa ? maaliskuussa sanoivat rajalassa että näitä tulee mutta vielä ei oo kuulunu mitään
-
On se ongelma testaajillekin.Holden kirjoitti:NEX-5N vs NEX-7
http://dearsusans.wordpress.com/2012/02 ... ony-nex-7/
Mutta on siellä myös mainintaa tästä tutusta aiheesta:Finally, and more to the point, the NEX-7′s image quality is indeed much higher than the NEX-5N. Be sure to click the individual frames to view the difference in detail between the two cameras. Here’s the deal: not only does the NEX-7 have 50% more pixels than the NEX-5N, but per-pixel sharpness also seems slightly higher, as if the AA filter was slightly less strong on the 7.Jostain kumman syystä tämä tuntuu olevan iso ongelma peilijärkkärimiehille, joilla ei muutenkaan ole mahdollisuutta käyttää kyseisiä laseja.To be fair, the Biogon uses a symmetrical design that presents a worst-case scenario to the NEX-7′s sensor
http://www.photozone.de/sony_nex/728-sony16f28nex7
http://www.photozone.de/sony_nex/724-sony1855f3556oss
http://www.photozone.de/sony_nex/720-sony50f18nex
Ei kai ole kenellekään epäselvää, että NEX mountti on ongelmallinen ja NEX-7 sen hankalin tapaus. Missään nykyaikaisessa järkkärissä ei ole noin huonoa reunapiirtoa.
En väitä etteikö NEX-7:lla voisi saada hyviä kuvia tuosta reunapiirron surkeudesta huolimatta. Mutta toisaalta voi myös kysyä, kannattaako tuommoisella perusvialla raskautettua kallista kameraa ostaa. Etenkin kun vika ei nyt tule yllätyksenä, vaan on kaikkien tiedossa.
-
NEX-7 on hankala tapaus reunapiirron takia, mutta kerrotko miten se on mountin ongelma? Etenkin kolmannen osapuolen muille bajoneteille tehdyillä objektiiveilla.nomad kirjoitti:On se ongelma testaajillekin.Holden kirjoitti:NEX-5N vs NEX-7
http://dearsusans.wordpress.com/2012/02 ... ony-nex-7/
Mutta on siellä myös mainintaa tästä tutusta aiheesta:Finally, and more to the point, the NEX-7′s image quality is indeed much higher than the NEX-5N. Be sure to click the individual frames to view the difference in detail between the two cameras. Here’s the deal: not only does the NEX-7 have 50% more pixels than the NEX-5N, but per-pixel sharpness also seems slightly higher, as if the AA filter was slightly less strong on the 7.Jostain kumman syystä tämä tuntuu olevan iso ongelma peilijärkkärimiehille, joilla ei muutenkaan ole mahdollisuutta käyttää kyseisiä laseja.To be fair, the Biogon uses a symmetrical design that presents a worst-case scenario to the NEX-7′s sensor
http://www.photozone.de/sony_nex/728-sony16f28nex7
http://www.photozone.de/sony_nex/724-sony1855f3556oss
http://www.photozone.de/sony_nex/720-sony50f18nex
Ei kai ole kenellekään epäselvää, että NEX mountti on ongelmallinen ja NEX-7 sen hankalin tapaus.
-
- Viesti:
Nyt kun itsellänikin jo on vähän kokemusta NEX-7:n kanssa voin vain todeta, että kaikki edellä kirjoitettu on valitettavasti totta. Itse olen NEX-5:n kanssa käyttänyt lähes yksinomaan 16mm f/2.8 + VCL-ECU1. NEX-7:n kanssa pitää kyllä nyt keksiä jotain uutta.
En voi väittää katuvani NEX-7:n ostoa mutta voi sitä kyllä ihmetellä Sonyn insinöörien ja suunnittelijoiden järjenjuoksua. Minua on kuitenkin ehkä eniten kaikista NEX-7:n suunnitteluvirheistä eniten häirinnyt reunoista leviävä purppurakajastus. Suurilla iso-arvoilla alkaa reunoista musta muuttua purppuran väriseksi. Olen tätä korjaillut Lightroomissa mutta en aina hyvin tuloksin.
Kyllä olisi NEX-7 todellinen "killeri" jos se olisi maltettu suunnitella huolella. Ehkä Sonyllä ei suunnittelijoiden joukossa ole yhtään valokuvaajaa? Sen verran selkeitä nämä ongelmat ovat, ettei niiden toteamiseen tarvita mitään "rakettitiedettä".
Pitäisiköhän olla Sonyn edustajaan yhteydessä Ruotsissa? Suomessa ei taida enää valitettavasti olla minkäänlaista Sony-tukea!
En voi väittää katuvani NEX-7:n ostoa mutta voi sitä kyllä ihmetellä Sonyn insinöörien ja suunnittelijoiden järjenjuoksua. Minua on kuitenkin ehkä eniten kaikista NEX-7:n suunnitteluvirheistä eniten häirinnyt reunoista leviävä purppurakajastus. Suurilla iso-arvoilla alkaa reunoista musta muuttua purppuran väriseksi. Olen tätä korjaillut Lightroomissa mutta en aina hyvin tuloksin.
Kyllä olisi NEX-7 todellinen "killeri" jos se olisi maltettu suunnitella huolella. Ehkä Sonyllä ei suunnittelijoiden joukossa ole yhtään valokuvaajaa? Sen verran selkeitä nämä ongelmat ovat, ettei niiden toteamiseen tarvita mitään "rakettitiedettä".
Pitäisiköhän olla Sonyn edustajaan yhteydessä Ruotsissa? Suomessa ei taida enää valitettavasti olla minkäänlaista Sony-tukea!
-
Sama kenno toimii ihan normaalisti A-moutin kameroissa.Holden kirjoitti: NEX-7 on hankala tapaus reunapiirron takia, mutta kerrotko miten se on mountin ongelma? Etenkin kolmannen osapuolen muille bajoneteille tehdyillä objektiiveilla.
Siitä purppurankajastuksesta on ollut juttua (muistaakseni) Steve Huffin sivuilla. Taisi mennä niin, että sekin liittyy jotenkin valon tulokulmaan. Ongelma oli erityisen paha M-mountin laajiksilla.
-
- Viesti:
16-millinen ei nyt kai oikein missään ole saanut hyviä arvosteluja reunapiirron osalta. Varsinkaan täydellä aukolla.
NEX on ongelmallinen ison kennon ja lyhyen rekisteröintietäisyyden takia. Ja ilmeisesti seiskan korkearesoluutioisempi kenno korostaa edelleen tuota purppurasiirtymää.
Itsellä NEX (5N) on kakkoskamera ja jo ostaessani sen tiesin että kyseessä on kompromissi laadun ja kannettavuuden välillä. Lisäksi vaatimaton natiiviobjektiivivalikoima on pienoinen rajoite, mutta sen aika joko korjaa tai sitten ei. Toisaalta kakkoskamerassa nykyiset 18-55 ja 18-200 hoitavat hommat himaan riittävällä laadulla.
Jos tarvitsen absoluuttista reunapiirtoa, niin mukaan lähtee sitten D700. Tai vaikka D300, jos on pakko olla kroppikenno... Mutta sitten onkin selkä kipeä päivän jäljiltä.
Purppurasiirtoa pitäisin suurempana ongelmana kuin muita raportoituja puutteita, kuten valon vähyyttä ja kuvan epäterävyyttä kulmissa: Nikonin 70-200/2.8G VR I on haukuttu täällä moneen kertaan tiiliseinän kuvaajien toimesta noista samoista syistä, enkä itse ole omassa kuvaamisessani pitänyt niitä ikinä ongelmana. Ehkä se olen vain minä.
NEX on ongelmallinen ison kennon ja lyhyen rekisteröintietäisyyden takia. Ja ilmeisesti seiskan korkearesoluutioisempi kenno korostaa edelleen tuota purppurasiirtymää.
Itsellä NEX (5N) on kakkoskamera ja jo ostaessani sen tiesin että kyseessä on kompromissi laadun ja kannettavuuden välillä. Lisäksi vaatimaton natiiviobjektiivivalikoima on pienoinen rajoite, mutta sen aika joko korjaa tai sitten ei. Toisaalta kakkoskamerassa nykyiset 18-55 ja 18-200 hoitavat hommat himaan riittävällä laadulla.
Jos tarvitsen absoluuttista reunapiirtoa, niin mukaan lähtee sitten D700. Tai vaikka D300, jos on pakko olla kroppikenno... Mutta sitten onkin selkä kipeä päivän jäljiltä.
Purppurasiirtoa pitäisin suurempana ongelmana kuin muita raportoituja puutteita, kuten valon vähyyttä ja kuvan epäterävyyttä kulmissa: Nikonin 70-200/2.8G VR I on haukuttu täällä moneen kertaan tiiliseinän kuvaajien toimesta noista samoista syistä, enkä itse ole omassa kuvaamisessani pitänyt niitä ikinä ongelmana. Ehkä se olen vain minä.
-
Jos sinua ei reunapiirto (siis reunapiirrottomuus) kiusaa, voit tuumia onko yli kolmen aukon vinjetointi vielä hyväksyttävää?mremonen kirjoitti:16-millinen ei nyt kai oikein missään ole saanut hyviä arvosteluja reunapiirron osalta. Varsinkaan täydellä aukolla.
Ja samat ongelmat toistuvat enemmän tai vähemmän myös muiden objektiivien kanssa. Photozonen testeistä NEX-7 näyttäisi toimivan jotakuinkin kunnolla ainoastaan 85 millisen objektiivin ja A-mountin adatpterin kanssa.
http://www.photozone.de/sony_nex/727-zeiss85f14nex
Kun on tarpeeksi merkkifani, niin toki tähän ongelmaan voi suhtautua myös ymmärtäväisesti. Minä kuitenkin näkisin, että kyse on paitsi NEX-7:sta, niin myös A-mountin kehitysmahdollisuuksista yleensä. Tuskinpa Sony alhaisempaan resoluutioon on menossa, sehän haluaa aina olla speksien kunkku. Varmaan siellä kiivaasti jotain valoa ohjaavia mikrolinssejä tms. suunnitellaan. Lieneekö tulos sitten hyvä vaiko ei?
-
- Viesti:
Olin kyllä etukäteen tietoinen näistä kaikista NEX-7 -ongelmista mutta optimistina ajattelin, että omassa valokuvauksessani en näistä niin kärsisi. Minusta näihin NEX-7 -ongelmiin ei pidä hiljaisesti alistua mutta täältä Suomesta käsin on välineet aika vähissä. Minusta Sonylla ei enää ole Suomessa minkäänlaista tukea tai edes paikallaoloa. Kaikki taitaa mennä vähintään Ruotsin kautta.
Jos nyt olisin rahat kourassa ostamassa NEX-7:aa, epäröisin kyllä! Pitääkin kirjoitella Sonylle asiasta. Ei sen takia etteivätkö olisi ongelmista tietoisia mutta on hyvä edes kertoa ettei ole tyytyväinen tilanteeseen. Huonoimmassa tapauksessa näemme uuden NEX-7:n korvaavan kameran nopeastikin markkinoilla, jolloin käteen jää p... ja musta mieli.
Jos nyt olisin rahat kourassa ostamassa NEX-7:aa, epäröisin kyllä! Pitääkin kirjoitella Sonylle asiasta. Ei sen takia etteivätkö olisi ongelmista tietoisia mutta on hyvä edes kertoa ettei ole tyytyväinen tilanteeseen. Huonoimmassa tapauksessa näemme uuden NEX-7:n korvaavan kameran nopeastikin markkinoilla, jolloin käteen jää p... ja musta mieli.
-
- Viesti:
Varmaan kolme aukkoa alkaa olemaan hyväksyttävän tuolla puolen. Aukko, puolitoista on vielä jotenkin hyväksyttävä.nomad kirjoitti:Jos sinua ei reunapiirto (siis reunapiirrottomuus) kiusaa, voit tuumia onko yli kolmen aukon vinjetointi vielä hyväksyttävää?
Voipi olla. En tunne lähipiiristäni ketään Sony merkkifania, vaikka itsellä yksi Sonyn videokamera onkin ja toisen myin. Laukusta löytyy vielä Sonyn F717 tuon NEX 5N:n lisäksi. Mutta fani, enpä taida. Viikonloppuna heitin roskikseen vanhan c-kasetti walkmanin...nomad kirjoitti:Kun on tarpeeksi merkkifani, niin toki tähän ongelmaan voi suhtautua myös ymmärtäväisesti.
NEX (5N) on minulle ihan totaalinen kakkos- (kolmos-?) kamera ja sellaisena sen olen hankkinutkin. Siksi ehkä toleranssini noihin ongelmiin voi olla korkeampi kuin jollain muulla. NEX paikkaa minulla P&S-kameran paikkaa ja ainakin toistaiseksi olen siihen ollut vielä hyvin tyytyväinen.
Voi olla, että NEX7:n kenno on hieman liikaa tuolle konstruktiolle ainakin valitulla tekniikalla.
-
Kunhan vitsailin. Pointtihan tässä on se, että NEX-järjestelmä kiinnostaa koska siinä on isompi kenno ja periaatteessa parempi kuvanlaatu kuin m43 kameroissa. NEX-7 kuitenkin kääntää järjestelmän edut aika tehokkaasti päälaelleen.mremonen kirjoitti:Voipi olla. En tunne lähipiiristäni ketään Sony merkkifania, vaikka itsellä yksi Sonyn videokamera onkin ja toisen myin. Laukusta löytyy vielä Sonyn F717 tuon NEX 5N:n lisäksi. Mutta fani, enpä taida. Viikonloppuna heitin roskikseen vanhan c-kasetti walkmanin...nomad kirjoitti:Kun on tarpeeksi merkkifani, niin toki tähän ongelmaan voi suhtautua myös ymmärtäväisesti.
NEX (5N) on minulle ihan totaalinen kakkos- (kolmos-?) kamera ja sellaisena sen olen hankkinutkin. Siksi ehkä toleranssini noihin ongelmiin voi olla korkeampi kuin jollain muulla. NEX paikkaa minulla P&S-kameran paikkaa ja ainakin toistaiseksi olen siihen ollut vielä hyvin tyytyväinen.
Voi olla, että NEX7:n kenno on hieman liikaa tuolle konstruktiolle ainakin valitulla tekniikalla.
Sinänsähän nämä probleemit eivät ole mitenkään ennenkuulumattomia. Leica kipuili aikanaan kovastikin, että sai M-diginsä toimimaan kunnolla. Mutta niissä onkin kyse 1.3 kropista ja täyskennosta, mikä tekee asian ymmärrettävämmäksi.
-
Kannattanee tuo vilkaista:seppami kirjoitti:Eli onko tämä reuna-alueiden ongelma olemassa myös Zeis24F1,8:lla?
http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... oduct/1452
-
- Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!
Ennemmin katsoisin tuolta.digikuva81 kirjoitti:Kannattanee tuo vilkaista:seppami kirjoitti:Eli onko tämä reuna-alueiden ongelma olemassa myös Zeis24F1,8:lla?
http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... oduct/1452
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
-
Minulla on kameran hankinta ajankohtainen ja olin jo vakaasti päättänyt, että ostan NEX-7:n kun niitä on yleisesti saatavilla. Nyt kuitenkin aloin epäröimään.laaksone kirjoitti:Nyt kun itsellänikin jo on vähän kokemusta NEX-7:n kanssa voin vain todeta, että kaikki edellä kirjoitettu on valitettavasti totta. Itse olen NEX-5:n kanssa käyttänyt lähes yksinomaan 16mm f/2.8 + VCL-ECU1. NEX-7:n kanssa pitää kyllä nyt keksiä jotain uutta.
Onko tuo NEX-7 todellakin niin huono ja epäonnistunut, kuin näiden juttujen perusteella voi olettaa, vai onko kyseessä vain asiantuntevat nettispekulaatiot sellaisten ihmisten toimesta, jotka eivät ole ikinä ko. kameraan koskeneet. Toisten ollessa vielä kriittisempiä kuin toiset. Minulla oli NEX-5 pidin juurikin tuosta 16mmf2,8 + ECU-1 yhdistelmästä. Ajattelin, että NEX-7 voisi olla kuvanlaadultaan kaikin puolin parempi, mutta onko näin?
Jos NEX-7 ja NEX-5n olisivat täysin saman hintaiset, niin kumman ottaisit?
-
- Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!
Se on ihan sama millä kameralla kuvaa, kunhan lasissa lukee Zeiss Ikon. :-)
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
-
- Viesti:
NEX-7:lla ottaa hämmentävän hyviä kuvia mutta samalla myös hämmentävän huonoja kuvia. Itse kuvaan paljon klubiympäristöissä, joissa valoa on vähän ja soisi mustan tulevan mustana eikä purppurana. Jos kuvaa paljon ulkona päivän-/auringonvalossa on ongelma pienempi. Vinjetointi, reunapiirto ja purppurakajastus on toki silloinkin ongelma mutta se on vähemmän häiritsevää.seppami kirjoitti:
Minulla on kameran hankinta ajankohtainen ja olin jo vakaasti päättänyt, että ostan NEX-7:n kun niitä on yleisesti saatavilla. Nyt kuitenkin aloin epäröimään.
Onko tuo NEX-7 todellakin niin huono ja epäonnistunut, kuin näiden juttujen perusteella voi olettaa, vai onko kyseessä vain asiantuntevat nettispekulaatiot sellaisten ihmisten toimesta, jotka eivät ole ikinä ko. kameraan koskeneet. Toisten ollessa vielä kriittisempiä kuin toiset. Minulla oli NEX-5 pidin juurikin tuosta 16mmf2,8 + ECU-1 yhdistelmästä. Ajattelin, että NEX-7 voisi olla kuvanlaadultaan kaikin puolin parempi, mutta onko näin?
Jos NEX-7 ja NEX-5n olisivat täysin saman hintaiset, niin kumman ottaisit?
Purppurakajastusongelma on myös kaikilla objektiiveilla ei pelkästään laajiksilla. Kuten sanoin, jos nyt tämänhetkisellä tiedolla seisoisin rahat taskussa kaupassa niin en ehkä sijoittaisi niitä NEX-7:aan! En ehkä myöskään ostaisi NEX-5N:ää koska onnistuessaan NEX-7:lla ottaa niin paljon parempia/tarkempia kuvia.
-
Olisko sinulla heittää mallikuvaa purppuraprobleemista. Toki myös kiinnostaisi jos voisit vaikka kropista esitellä miten reunapiirron ongelma ilmenee käytännössä.
7 on kai hyvän onnen numero, mutta Sonylla on ollut roppakaupalla huonoa tuuria tämän kameran kanssa. Teknisten probleemien lisäksi Thaimaan tehtaan joutuminen tulvan alle sekoitti valmistussuunnitelmat. Oliskohan tälle pitänyt laittaa tyypiksi NEX-6, niin olisi sitten voinut onnistua sen 7:n kanssa ihan oikeasti ja kunnolla?
7 on kai hyvän onnen numero, mutta Sonylla on ollut roppakaupalla huonoa tuuria tämän kameran kanssa. Teknisten probleemien lisäksi Thaimaan tehtaan joutuminen tulvan alle sekoitti valmistussuunnitelmat. Oliskohan tälle pitänyt laittaa tyypiksi NEX-6, niin olisi sitten voinut onnistua sen 7:n kanssa ihan oikeasti ja kunnolla?
-
- Viesti:
Tässä on yksi kuva pienennettynä mutta kyllä siitäkin saa käsityksen: http://scarecrow.1g.fi/storage/DSC00043_lr.jpgnomad kirjoitti:Olisko sinulla heittää mallikuvaa purppuraprobleemista. Toki myös kiinnostaisi jos voisit vaikka kropista esitellä miten reunapiirron ongelma ilmenee käytännössä.
En oikein vieläkään voi ymmärtää, miten mustasta voi tulla tuollaista purppuraa!
Kuvassa on muuten Black River Bluesman ja BAd Mood Hudson.