Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Munt kirjoitti: En minä ainakaan aio maksaa studiotason leffalaadusta extraa, kun en sitä mielestäni tarvitse.
Ei ole pakko ostaa. Kameroissa on monia muitakin kikkareita joista en haluaisi maksaa mitään ylimääräistä, kuten vaikkapa koira/vauva/juoksija/kukka/istuva vauva/itkevä vauva -asetuksista.
Sen sijaan 4k kuva on erinomaisen hyvä uutinen vaikkakin se voi maksaa kokolailla suolaisesti. Ehkäpä vielä jossain välissä saisimme 1080 -reson 120fps -vauhdin tai kompressoimattoman RAW -videon.
Moni on miettinyt mitä oikeasti uutta sieltä voisi tulla.
Miten voi kuvata ja esittää uudella tavalla ja millaisia teknisiä mahdollisuuksia on muutaman vuoden kuluttua. Nämä nykyiset kamerat tuntuu koko ajan väliaikaisilta malleilta, joista puuttuu jotain jo mahdollista ja olennaista tekniikkaa. Huippumallit eivät tuota tarpeeksi ja siksi canonillakin myydään peruskauraa laajasti ja näitä marginaalikameroita tulee pirun harvoin. Ja sitten, kun viimein jotain tapahtuu, niin tottahan on olennaista se, että tapahtuu muutoksia parempaan. Tässä ei vaan tuntunut tapahtuvan mitään muuta, kuin AF parannusta ja uudelleensijoiteltuja nappuloita. Lähes silent upgrade, sanoisin.
Moni on miettinyt mitä oikeasti uutta sieltä voisi tulla.
Miten voi kuvata ja esittää uudella tavalla ja millaisia teknisiä mahdollisuuksia on muutaman vuoden kuluttua. Nämä nykyiset kamerat tuntuu koko ajan väliaikaisilta malleilta, joista puuttuu jotain jo mahdollista ja olennaista tekniikkaa. Huippumallit eivät tuota tarpeeksi ja siksi canonillakin myydään peruskauraa laajasti ja näitä marginaalikameroita tulee pirun harvoin. Ja sitten, kun viimein jotain tapahtuu, niin tottahan on olennaista se, että tapahtuu muutoksia parempaan. Tässä ei vaan tuntunut tapahtuvan mitään muuta, kuin AF parannusta ja uudelleensijoiteltuja nappuloita. Lähes silent upgrade, sanoisin.
niinpä, mutta miten valokuvaus on muuttunut? filmiltä tallennus digitaalisesti. mutta onhan tuossa AF muutos täydellisesti muuttunut, mikä on todella odotettu päivitys. parempi näyttö, nopeempi sarjatuli (jos tarvitsee)
ääh... Tarkoitus oli ennen syssyn reissua ostaa toinen runko ja joku pidempi/parempi zoomi mutta markku kolmosen hinnan takia voisi liukusäädintä hilata halvemman rungon suuntaan jolloin jäisi enemmän rahaa objektiiviin... Täytyy nyt aluksi katsella mihin tuon hinta asettuu ja kuulostella onko tuosta mihinkään.
Mielenkiintoinen hökötys. Kiva tarkennus ja täysin käyttökelpoista kuvaa vielä yli sadantuhannen ISOlla, ainakin tulostettuna.
Taidan ostaa kaksi tällaista kolmen vuoden päästä käytettynä.
Munt kirjoitti: Nämä nykyiset kamerat tuntuu koko ajan väliaikaisilta malleilta, joista puuttuu jotain jo mahdollista ja olennaista tekniikkaa.
Höpö höpö. Kehitystä on tapahtunut lähes jokaisessa päivityksessä. Toki esim. 20D -> 30D oli pelkän takatelkkarin päivitys (ja jotain muuta epäolennaista) mutta jos verrataan legendaariseen hopeakuulaan ja vaikkapa nyt julkaistuun 5DmkIII:seen, lienee jonkinlaista kehitystä tapahtunut.
Onkos Zeissin puolella tapahtunut viimeisen 15 vuoden aikana miten suuria kehitysharppauksia äkillisesti ja kertalaakista?
Munt kirjoitti: Nämä nykyiset kamerat tuntuu koko ajan väliaikaisilta malleilta, joista puuttuu jotain jo mahdollista ja olennaista tekniikkaa.
Höpö höpö. Kehitystä on tapahtunut lähes jokaisessa päivityksessä. Toki esim. 20D -> 30D oli pelkän takatelkkarin päivitys (ja jotain muuta epäolennaista) mutta jos verrataan legendaariseen hopeakuulaan ja vaikkapa nyt julkaistuun 5DmkIII:seen, lienee jonkinlaista kehitystä tapahtunut.
Onkos Zeissin puolella tapahtunut viimeisen 15 vuoden aikana miten suuria kehitysharppauksia äkillisesti ja kertalaakista?
Miikkaha kirjoitti:Mielenkiintoinen hökötys. Kiva tarkennus ja täysin käyttökelpoista kuvaa vielä yli sadantuhannen ISOlla, ainakin tulostettuna.
Taidan ostaa kaksi tällaista kolmen vuoden päästä käytettynä.
Jatkakaa väittelyä.
Todellakin, paitsi että mulle taitaa riittää yksi. Jos nyt sitten vaikka kakkosversioon päivittäisi jossain vaiheessa.
Munt kirjoitti: Nämä nykyiset kamerat tuntuu koko ajan väliaikaisilta malleilta, joista puuttuu jotain jo mahdollista ja olennaista tekniikkaa.
Höpö höpö. Kehitystä on tapahtunut lähes jokaisessa päivityksessä. Toki esim. 20D -> 30D oli pelkän takatelkkarin päivitys (ja jotain muuta epäolennaista) mutta jos verrataan legendaariseen hopeakuulaan ja vaikkapa nyt julkaistuun 5DmkIII:seen, lienee jonkinlaista kehitystä tapahtunut.
Onkos Zeissin puolella tapahtunut viimeisen 15 vuoden aikana miten suuria kehitysharppauksia äkillisesti ja kertalaakista?
fotom kirjoitti:
Höpö höpö. Kehitystä on tapahtunut lähes jokaisessa päivityksessä. Toki esim. 20D -> 30D oli pelkän takatelkkarin päivitys (ja jotain muuta epäolennaista) ?
Takatelkkari ja RGB-histogrammi oli hyvä päivitys henkilökuvaajalle. Parannuksen ansiosta sai sai punaisenkin kanavan hallintaan. Menee henkilökuvauksessa helposti yli tavis-histogrammilla.
Takatelkkarin parannus tuli meikäläisen ikänäköongelmiin juuri sopivasti.
Valokuvaaja tekee nykykalustolla huikeita kuvia, kuten teki 50 vuotta sitten, kunhan tunsi työkalunsa puutteet sekä mahdollisuudet... Aika on kaikille kuvaajille ongelma, joko valotusajan osalta tai tilanteiden hallinnan osalta ajan vähyyden muodossa. Nyt on kuitenkin tarjolla suuria askeleita ajanhallintaan, loistavaa laatua vähäisemmässä valossa riittävän nopealla suljinajalla, mk3 haastaa nikonin pro- rungot näillä high ISO ominaisuuksillaan helposti ja samalla hoitaa tarkennus ominaisuudet tälle vuosikymmenelle kertaheitolla.
Sitä vain hämmästelen, ettei valmistajat ole tehneet sisäisiä harmaasuotimia runkoihin, luulisi olevan helppo toteuttaa, kun ei muuta tarvitse kuin rajoittaa valon määrää kennolle, asia hoituisi varmasti myös prosessointivaiheessa, olisi maisemakuvaajalle suuri helpotus päästä likaantuvista suotimista eroon. Kyllä tämä päivitys hieman mietityttää n 1,5k eur vaihtohinnalla, mutta kyllä näillä spekseillä perusteetkin on helppo löytää.
fotom kirjoitti:
Höpö höpö. Kehitystä on tapahtunut lähes jokaisessa päivityksessä. Toki esim. 20D -> 30D oli pelkän takatelkkarin päivitys (ja jotain muuta epäolennaista) mutta jos verrataan legendaariseen hopeakuulaan ja vaikkapa nyt julkaistuun 5DmkIII:seen, lienee jonkinlaista kehitystä tapahtunut.
Onkos Zeissin puolella tapahtunut viimeisen 15 vuoden aikana miten suuria kehitysharppauksia äkillisesti ja kertalaakista?
Sun vertaus oli lapsellinen ja täysin epäolennainen.
Kyse oli siitä, että millaisen kameran canon voisi julkistaa, jos niitä hyviä ominaisuuksia laitettaisiin samaan nippuun. Ja sitä kameraa ei koskaan tule, koska ei haluta tehdä riittävän hyvää runkoa. Filmiaikana oli aivan samaa touhua. Muistatko EOS 3, EOS 5 ja EOS 1DHS aikaa vielä ja näiden runkojen valotus- ja tarkennusominaisuuksia? Canon julkaisee tarkoituksella "riisuttuja" malleja, jotta huippurungoille riittäisi ostajia, mutta ykkössarjassa ei ole koskaan vaikkapa kääntyvää näyttöä. Canonin politiikan mukaan pitää omistaa ainakin 3 eri runkoa, jos haluaa nauttia kaikista uusimmista käyttöön jo otetuista uudistuksista. Nyt oli lähes yllättävää, että tähän tuli tuo 1 sarjalaisen af systeemi... vai tuliko sittenkään, katsotaan jahka rungot on ulkona. Voisi yllättäen olla kuitenkin jotain eroja tarkennusnopeudessa tai varmuudessa, ja ihan tahallisia suunniteltuja eroja. On vaikea uskoa, että tämä jo vuosikymmeniä jatkunut kuluttajan silmäänkuseminen tästä muuttuisi mihinkään. Jos niin kuitenkin käy, niin se tottavie on todella suuri uudistus ja nielen kaiken vttuilun siinä paikassa. Laita siis ketju muistiin, että pääset vollottamaan asiasta aina tilaisuuden tullen tulevina vuosina...
Munt kirjoitti:Nyt oli lähes yllättävää, että tähän tuli tuo 1 sarjalaisen af systeemi... vai tuliko sittenkään, katsotaan jahka rungot on ulkona. Voisi yllättäen olla kuitenkin jotain eroja tarkennusnopeudessa tai varmuudessa, ja ihan tahallisia suunniteltuja eroja. On vaikea uskoa, että tämä jo vuosikymmeniä jatkunut kuluttajan silmäänkuseminen tästä muuttuisi mihinkään. Jos niin kuitenkin käy, niin se tottavie on todella suuri uudistus ja nielen kaiken vttuilun siinä paikassa. Laita siis ketju muistiin, että pääset vollottamaan asiasta aina tilaisuuden tullen tulevina vuosina...
..
AF-moduuli on sama kuin ykkösessä, mutta dedikoitu prossu puuttuu ja tarkennuksessa auttava valotusmittaus on eri. Tästä tulee väkisinkin mieleen tahallinen rampautus, että saadaan tässäkin asiassa jonkunlainen ero mallejen välille. Vaikea sanoa miten iso ero on käytännössä, mutta ainakin valotuksen pistemittaus af-pisteen perusteella jää kolmosella tekemättä samoin kuin kasvontunnistus on tainnut jäädä speksilistan ulkopuolelle. Kasvontunnistus kuulostaa ehkä äkkiseltään pokkari diiba-daabalta, mutta itse en laittaisi pahakseni jos moinen löytyisi kunhan se on hyvin tehty eikä mikään viimehetken purkkaviritys.
Munt kirjoitti:Nyt oli lähes yllättävää, että tähän tuli tuo 1 sarjalaisen af systeemi... vai tuliko sittenkään, katsotaan jahka rungot on ulkona. Voisi yllättäen olla kuitenkin jotain eroja tarkennusnopeudessa tai varmuudessa, ja ihan tahallisia suunniteltuja eroja. On vaikea uskoa, että tämä jo vuosikymmeniä jatkunut kuluttajan silmäänkuseminen tästä muuttuisi mihinkään. Jos niin kuitenkin käy, niin se tottavie on todella suuri uudistus ja nielen kaiken vttuilun siinä paikassa. Laita siis ketju muistiin, että pääset vollottamaan asiasta aina tilaisuuden tullen tulevina vuosina...
..
AF-moduuli on sama kuin ykkösessä, mutta dedikoitu prossu puuttuu ja tarkennuksessa auttava valotusmittaus on eri. Tästä tulee väkisinkin mieleen tahallinen rampautus, että saadaan tässäkin asiassa jonkunlainen ero mallejen välille. Vaikea sanoa miten iso ero on käytännössä, mutta ainakin valotuksen pistemittaus af-pisteen perusteella jää kolmosella tekemättä samoin kuin kasvontunnistus on tainnut jäädä speksilistan ulkopuolelle. Kasvontunnistus kuulostaa ehkä äkkiseltään pokkari diiba-daabalta, mutta itse en laittaisi pahakseni jos moinen löytyisi kunhan se on hyvin tehty eikä mikään viimehetken purkkaviritys.
Eikös tämän mukaan se dedikoitu prossu löydy tästäkin?
"Achieving this speed and accuracy in the AF algorithm requires a large amount of focus data to be processed quickly. This has been done by the use of distributed processing where both a dedicated AF processor and a camera CPU process data. The dedicated AF processor is four times faster than the one found in the EOS-1D Mark IV"
Munt kirjoitti:Nyt oli lähes yllättävää, että tähän tuli tuo 1 sarjalaisen af systeemi... vai tuliko sittenkään, katsotaan jahka rungot on ulkona. Voisi yllättäen olla kuitenkin jotain eroja tarkennusnopeudessa tai varmuudessa, ja ihan tahallisia suunniteltuja eroja. On vaikea uskoa, että tämä jo vuosikymmeniä jatkunut kuluttajan silmäänkuseminen tästä muuttuisi mihinkään. Jos niin kuitenkin käy, niin se tottavie on todella suuri uudistus ja nielen kaiken vttuilun siinä paikassa. Laita siis ketju muistiin, että pääset vollottamaan asiasta aina tilaisuuden tullen tulevina vuosina...
..
AF-moduuli on sama kuin ykkösessä, mutta dedikoitu prossu puuttuu ja tarkennuksessa auttava valotusmittaus on eri. Tästä tulee väkisinkin mieleen tahallinen rampautus, että saadaan tässäkin asiassa jonkunlainen ero mallejen välille. Vaikea sanoa miten iso ero on käytännössä, mutta ainakin valotuksen pistemittaus af-pisteen perusteella jää kolmosella tekemättä samoin kuin kasvontunnistus on tainnut jäädä speksilistan ulkopuolelle. Kasvontunnistus kuulostaa ehkä äkkiseltään pokkari diiba-daabalta, mutta itse en laittaisi pahakseni jos moinen löytyisi kunhan se on hyvin tehty eikä mikään viimehetken purkkaviritys.
Eikös tämän mukaan se dedikoitu prossu löydy tästäkin?
"Achieving this speed and accuracy in the AF algorithm requires a large amount of focus data to be processed quickly. This has been done by the use of distributed processing where both a dedicated AF processor and a camera CPU process data. The dedicated AF processor is four times faster than the one found in the EOS-1D Mark IV"
Tajusin juuri miksi canon ei julkaise sitä tosi terävää vastinetta D800 nikonille.
Canonilta puuttuu terävät laajikset kokonaan, kun nikonila on 14-24mm nanolasi ja hyvät 24-70+70-200. Canonilla tuo 24-70 on vasta tulossa ja hinta aivan tolkuton.
Eli eihän siinä olisi järkeäkään hermostuttaa ostajia myymällä runkoja, jotka paljastaa miten huonoja esim 16-35mm L lasit on.
Jep, käy ihan järkeen...