Ei nyt suuttua tarvitse.ppotka kirjoitti:-p-
Potka ja ETTR
-
- Viesti:
??? Kirjoitin, että hyvä, kun laitoit tuon linkin. Tarkoitin sitä. Siinä on toisella tavalla mitattua dataa kennolta, kun taas oma blogini kertoo käytännön sovelluksen näkökulmasta. Lopputulos on kuitenkin sama. Ja edelleenkin: oma blogini ja tuo teksti eivät vie perille kameran X kanssa, on testattava itse.janne. kirjoitti:Ei nyt suuttua tarvitse.ppotka kirjoitti:-p-
Mutuilu, jota tässäkin ketjussa harjoitetaan on sitä, että keskustellaan pitkään onko A parempi kuin B vedoten kaikenlaisiin anekdootteihin sen sijaan, että viitsittäisiin ottaa oma kamera käteen ja kokeilla niitä A:ta ja B:tä. Digikameran loistava ominaisuus on se, että se on huomattavan tarkka testausinstrumentti sillä samalla kameralla tehtävää valokuvausta silmällä pitäen. Lisäksi juuri tällä kohdalla digikuvaus ei maksa mitään. Omaa aikaa vain kuluu hetkinen.
-p-
pekkapotka.com
-
- Viesti:
Filosofointia on harrastettu jo antiikin Kreikasta lähtien. No, ehkä Kreikka oli tässä kohtaa huono nostaa esille myönteisessä mielessä.ppotka kirjoitti:Mutuilu, jota tässäkin ketjussa harjoitetaan on sitä, että keskustellaan pitkään onko A parempi kuin B vedoten kaikenlaisiin anekdootteihin sen sijaan, että viitsittäisiin ottaa oma kamera käteen ja kokeilla niitä A:ta ja B:tä.
Enivei, juuri näin: vaikka olisi samat vermeetkin, ei mikään ole yleispätevää vaan pitää testata itse sopiiko ko. asia omaan tapaan toimia. Olyssä on tuo exposure peaking, mitä ei ilmeisesti löydy muista still-kameroista. Ei ainakaan Sonyn NEXissä tuollaista ole, vaan joutuu menemään histogrammilla. Se ei taas auta, jos kuvassa on joku kohta joka saa jäädäkin ylivaloittuneeksi, kuten vaikka aurinko.
Itse asiassa nyt vasta tajusin, miksi neuvot laittamaan väriavaruudeksi AdobeRGB:n, vaikka kuvaa RAW:ta. Samoin mitä niillä saturaatiosäädöillä on samassa yhteydessä haettu. Eli korjataan sitä kameran näyttämää histogrammia. Tästähän oli väännetty melkoinen ketju tuolla dpreview:ssä (sielläkin oli törmätty sinun artikkeliisi).
-
- Viesti:
Oon tätä varovasti kokeillut ja sitä mieltä että herkkyyttä sopivasti survomalla saadaan aikaiseksi hyvä lähtökohta. Testailin pelkällä ampientilla ja ongemaksi sitten muodostunee manuaalisalamakuvaus? Jaa ei kai kuitenkaan kun jokatapauksessa tulee pöljättyä se pulaute takatelkusta. Vai pitäiskö se valotusmittari sit hankkia?