Canon G1X

Canon-digikamerat (ei-järjestelmädigejä)
harjuva

Viesti Kirjoittaja harjuva »

S90/S100 tai vast. jäävät minulla kännykkäkameran jalkoihin. Kännykkä kun on oikeasti aamusta iltaan aina mukana. G1x olisi sitten kevyt reissukamera, jonka ominaisuudet riittävät myös "vakavaan" kuvaamiseen.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Deprivjuun sivuilla on nähtävissä testikuvia eri herkkyyksillä.

Canonilla kuvanneet voinevat verrata noita firman kroppijärkkäreihin. Minä en näe niissä mitään erityistä. Kuvanlaatu heikkenee kyllä ISO800 jälkeen, mutta taitavat nämä parempia olla kuin mitä Olympuksen m43 kameroista tulisi. Odotin kuitenkin ehkä vähän enemmän.
keskone

Viesti Kirjoittaja keskone »

Kun katseli niitä 100%-koossa, vasta ISO 6400 alkoi mielestäni olla selkeästi kohinainen. Lisäksi kuvat oli otettu 2/3-aukon negatiivisella korjauksella. Ei liene normaalissa käytössä lainkaan hullumpi kompakti mikäli ei aio suuuuria printtejä tulostella.
Ehkä otin,ehkä en.
arn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arn »

keskone kirjoitti:Kun katseli niitä 100%-koossa, vasta ISO 6400 alkoi mielestäni olla selkeästi kohinainen. Lisäksi kuvat oli otettu 2/3-aukon negatiivisella korjauksella. Ei liene normaalissa käytössä lainkaan hullumpi kompakti mikäli ei aio suuuuria printtejä tulostella.
Ei varmasti ole yhtään hullumpi pokkari. Nuo kuvat ovat kuitenkin jpeggejä, joten kohinanpoisto on käytössä - Canonin kohinanpoisto tekee varsin hyvän näköistä jpeggiä. Noista kuvista on kuitenkin vaikea arvioida kohinanpoiston vaikutusta yksityiskohtiin, mutta näin perstuntumalta vaikuttaisi siltä, että pikselitasolla kohina-detalji akselilla kamera ei ole 7D:tä huonompi.

Huomasin muuten dpreview:n jutusta juuri varsin rasittavan yksityiskohdan:
Many SLR users like to decouple autofocus from the shutter button, so they can prefocus then release the shutter with the minimum of delay, and on Canon's SLRs this can be done by reprogramming the autoexposure lock ('*') button to operate autofocus. The G1 X, however, is a PowerShot rather than an EOS, which means that the '*' button isn't customisable in any way.
***:tin ***:tti. Taas yksi kohta kamerassa jonka piti olla niin "edistyneille kuvaajille" kohdennettu, mutta G-sarjalaisuuden varjolla on rampautettu funktioita. Aika typerä piirre, kun S95:ssakin pystyy tarkentamaan peukalolla S-napilla!

Lisäksi esim. auto-ISO on rajoitettu 1600:aan, vaikka mm.550D:ssä auto-ISO nousee 6400 asti ja G1X:nkin kuvanlaatu pitäisi olla samaa luokkaa.

edit:
Lenstip on näköjään laittanut esille testikuvia.
http://www.lenstip.com/1962-news-Canon_ ... mages.html
Kuvissa 36mm polttovälillä kamera tekee näköjään nurkissa melkoisen isolla alueella pehmeää jälkeä, vaikka muilla polttoväleillä näyttää suhteellisen hyvältä (autopiirroskuvat).
linko2

Viesti Kirjoittaja linko2 »

arn kirjoitti:Lisäksi esim. auto-ISO on rajoitettu 1600:aan, vaikka mm.550D:ssä auto-ISO nousee 6400 asti ja G1X:nkin kuvanlaatu pitäisi olla samaa luokkaa.
7D:ssä auto-ISO ulottuu 3200:aan asti, vaikka saisi minun puolestani ulottua 6400:aan. Itse veikkaisin, että G1X:n kohinat ovat aukon verran 7D:tä huonommat. Tämä tosin on puhdas arvaus.
arn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arn »

linko2 kirjoitti:
arn kirjoitti:Lisäksi esim. auto-ISO on rajoitettu 1600:aan, vaikka mm.550D:ssä auto-ISO nousee 6400 asti ja G1X:nkin kuvanlaatu pitäisi olla samaa luokkaa.
7D:ssä auto-ISO ulottuu 3200:aan asti, vaikka saisi minun puolestani ulottua 6400:aan. Itse veikkaisin, että G1X:n kohinat ovat aukon verran 7D:tä huonommat. Tämä tosin on puhdas arvaus.
7D on vanhempi kamera, siitä johtuu tuo auto-ISO:n jääminen 3200:aan. 7D:n jälkeen Canon on alkanut nostaa rajaa ja firmispäivityksillä tuollaisten helppojen päivitysten tuominen esim 7D:n tai 5DII:een ei valitettavasti kuulu Canonin tapoihin.

Pikselitasolla näyttää siltä, että G1X tulee olemaan about samoissa 7D:n kanssa, mutta onhan 7D:ssä enemmän pikkelssejä ja pinta-alaa, joten kun se otetaan huomioon, 7D lienee hieman parempi. Riippuen tietysti myös käytetystä objektiivista, kun puhutaan myös detaljeista, kontrastista jne.
SuperDrive

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

arn kirjoitti: Huomasin muuten dpreview:n jutusta juuri varsin rasittavan yksityiskohdan:
Many SLR users like to decouple autofocus from the shutter button, so they can prefocus then release the shutter with the minimum of delay, and on Canon's SLRs this can be done by reprogramming the autoexposure lock ('*') button to operate autofocus. The G1 X, however, is a PowerShot rather than an EOS, which means that the '*' button isn't customisable in any way.
***:tin ***:tti. Taas yksi kohta kamerassa jonka piti olla niin "edistyneille kuvaajille" kohdennettu, mutta G-sarjalaisuuden varjolla on rampautettu funktioita. Aika typerä piirre, kun S95:ssakin pystyy tarkentamaan peukalolla S-napilla!
Eikö kaikissa Canoneissa ole tarkennuksen lukitus: laukaisin puoliväliin ja MF. Minun kameroissani tuo on ollut Ixus 30:sta alkaen.
apip

Viesti Kirjoittaja apip »

SuperDrive kirjoitti:Eikö kaikissa Canoneissa ole tarkennuksen lukitus: laukaisin puoliväliin ja MF. Minun kameroissani tuo on ollut Ixus 30:sta alkaen.
Tarkennuksen "lukitus" on eri asia. Kun tarkennus toimii eri napista kun laukaisin niin tarvittaessa voidaan tarkentaa nopeasti uudelleen. Mikäli on mennyt vaihtamaan manuaalitarkennukselle niin moodien vaihto edestakaisin on usein turhan hidasta ja varsinkin kömpelöä.
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

nomad kirjoitti:Canonilla kuvanneet voinevat verrata noita firman kroppijärkkäreihin. Minä en näe niissä mitään erityistä. Kuvanlaatu heikkenee kyllä ISO800 jälkeen, mutta taitavat nämä parempia olla kuin mitä Olympuksen m43 kameroista tulisi. Odotin kuitenkin ehkä vähän enemmän.
Aika perusjälkeä minustakin. Kyseessä on kuitenkin kameran esituotantomalli josta ei ilmeisesti saa antaa raweja ulos vaan ainoastaan jpeg:jä softaversiolla 0.9. Veikkaan että kuten nykyisissä croppi-järkyissä, säädetty rawi ISO 1600 on hyvä ja 3200 kelpaa. Mulle riittäisi oikein hyvin, 28/2.8 + ISO 1600 nimittäin. Katellaan vielä.
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

Tavallisia kuvia > http://www.dpreview.com/news/2012/01/16 ... ple_Images . Edelleen esituotanto-jpg:jä mutta ISO 1600 näyttää hyvältä.
SuperDrive

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

Kaivoin noista kuvista seuraavat valovoimatiedot (polttovälit kinokoossa)

28 mm 2,8
35 mm 3,5
30-44 mm 4
49-50 mm 4,5
61-71 mm 5
80-100 mm 5,6
112 mm 5,8

Valovoima pienenee aika nopeasti, vrt. Ixus 105:

28 mm 2,8
34-45 mm 3,2
53-61 mm 4
72 mm 4,5
97 mm 5,6
112 mm 5,9

Toki kukin aukko G1 x:ssä on kolminkertainen halkaisijaltaan.
harjuva

Viesti Kirjoittaja harjuva »

elmar kirjoitti:Tavallisia kuvia > http://www.dpreview.com/news/2012/01/16 ... ple_Images . Edelleen esituotanto-jpg:jä mutta ISO 1600 näyttää hyvältä.
Katohan--toi ISO 1600 riittää minulle. RAW:sta saa varmaankin huolellisella käsittelyllä vielä ISO 3200:senkin ok tasolle ainakin riittävässä valossa.

Sellainen varauma että usein ISO 1600/3200 näyttävät hyviltä hyvässä valaistuksessa, mutta vähässä valossa sitten tapahtuu se romahdus. Vertailukuvat tuli ottaa vakioiduilla valaistustasoilla.
linko2

Viesti Kirjoittaja linko2 »

elmar kirjoitti:Tavallisia kuvia > http://www.dpreview.com/news/2012/01/16 ... ple_Images . Edelleen esituotanto-jpg:jä mutta ISO 1600 näyttää hyvältä.
Tuo ISO12800 kuva: IMG_0441 on kyllä uskomattoman hyvä. Taitaa olla kohinanvaimennusalgoritmit (vai mitä ne nyt on) kohdallaan.
akrooks
Viesti:

Viesti Kirjoittaja akrooks »

Ja lisää kuvia oikeasta maailmasta, jotka näyttävät jälleen (ainakin minun silmiini) hyvältä, eritoten lasin piirto matalilla herkkyyksillä. Vielä kun pääsisi raweihin käsiksi:

http://www.lenstip.com/1963-news-Canon_ ... hots).html

Edit: Eipä näköjään phpBB oikein tykkää noista suluista urleissa, mutta kopipaste palvelee.
arn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arn »

linko2 kirjoitti:
Tuo ISO12800 kuva: IMG_0441 on kyllä uskomattoman hyvä. Taitaa olla kohinanvaimennusalgoritmit (vai mitä ne nyt on) kohdallaan.
Hyvää tuossa on nimenomaan kohinanpoistoalgoritmit. RAWit paljastavat sitten enemmän kennon laadusta. Kyllä ISO 3200 näyttää menevän kohtuullisen muhjuksi noissa jpegeissä.
Tapiol2003

Viesti Kirjoittaja Tapiol2003 »

Nälkä kasvaa syödessä.
Less Is More
arn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arn »

Vähän väliä tulee näköjään vastaan jotain kökköä tuosta kamerasta. Tämän previkan mukaan:
http://www.oter.net/oter/2012/01/a-snea ... t-g1x.html
60-100mm polttoväleillä lähin tarkennusetäisyys on 140cm, eikä kamera osaa PASMeissa kuvatessa automaattisesti vaihtaa "macro"-moodiin tarkentaakseen lähemmäksi. Rasittavan pitkä lähin tarkennustäisyys tuollaiselle objektiiville. Macro-moodissa taas kaukaisin tarkennustäisyys on 180cm. Tuollahan saa olla jatkuvasti hinkkaamassa macro-moodia päälle/pois. Esim Olympuksen XZ-1 osaa ihan itse vaihtaa macro-moodiin ja siitä pois ilman mitään hidasteluita - ja siinä sentään lähin tarkennustäisyys on 10cm, super-macrolla 1cm.
CaNi

Viesti Kirjoittaja CaNi »

Tuon sivuston yhteenveto:

All in all: If you're after a compact DSLR alternative, this may be what you're looking for. Just make sure that you're not too fond of closeups. If you are, you may find the close focus abilities to be a showstopper.

Mulle se olis ihan hyvä yleismatkakamera niinkuin tuossa todetaan koska harvemmin sitä tulee noita lähikuvia otettua kukista ja mehiläisistä esim Lontoossa. Kyllä ne muut matkakohteen yleisnäkymät hivelevät silmää enemmän kuin pikku ötökät, niitähän löytyy täällä Suomessakin vaikka muuille jakaa.
arn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arn »

CaNi kirjoitti:Kyllä ne muut matkakohteen yleisnäkymät hivelevät silmää enemmän kuin pikku ötökät
Itse löydän alle 140cm tarkennusetäisuuksille erittäin paljon käyttöä niin matkoilla, kuin kotimaassa. Ja saa olla aika saatanallisen iso ötökkä, että siitä noilla tarkennusetäisyyksillä siitä järkevää kuvaa saa.
Kuten edellä sanoin, GX1:ssä macro-mooditon lähin tarkennusetäisyys on varsin etäällä. Se pakottaa vaihtelemaan macroon kuvatessa jo kotieläinten kokoisia kohteita, kuten tiukempia rajauksia ihmisistä ja yksityiskohtia melkein mistä vaan.

Kaikki omistamani järkkärin yleiszoomit ja pokkarit tarkentavat näppärämmin (ilman macro-moodi kikkailua) ja lähemmäksi.
Tapiol2003

Viesti Kirjoittaja Tapiol2003 »

Isommalla kennolla käytetään pitempiä polttovälejä ja siten myös pitempiä ulosvetoja. Lähin tarkennusetäisyys on kennolta 20 cm, joten etulinssistä ei ole kovinkaan monta senttiä kohteeseen.
Less Is More
Vastaa Viestiin