Kuvatoimistojen toiminta

Jollei löydy muuta lokeroa, niin tänne. Aiheen on kuitenkin jotenkin liityttävä kuvaukseen.
lastumaki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lastumaki »

JiiPeeM kirjoitti:Siitä vaan arvailemaan minun naamaani;)
Herra vasemmalla takana, joka on päättänyt, että kerrankin on silmät auki kuvassa :)
-Minä olen lihava, sinä olet ruma; minä voin laihduttaa-
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Rekka-Timppa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rekka-Timppa »

olli R kirjoitti:
Rekka-Timppa kirjoitti:Yleensä jäähalleissa kyllä tilaa riittää esim. vaikkapa jäällä, nyt oli minun käsityksen mukaan ahtauduttu semmoiseen pieneen nurkkaan
Sattuneesta syystä tapaus on tuttu. Kysypä EVUn kuvausjärjestäjältä, halusiko hän antaa harjoitusvuoron jään kuvauksen käyttöön...
Tähän asiaan kannattaisi vaikuttaa, tulipa kuka tahansa kuvaamaan ensi vuonna.
Sain tuolta kuvantekijältä tai mikä se nyt sitten on, meiliä ja siinä todellakin kerrottiin että joukkue oli itse valinnut paikan, samaan aikaan olisi ollut myös jäätä vapaana.

Kyseisessä joukkueessa hoidetaan kuvaukset niin että kaikki noin 30 joukkuetta ja noin 700 pelaajaa kuvataan samaan aikaa eli mennään aika liukuhihna tyylillä.

Se verran siis korjaan tuota alkuperäistä kirjoitustani ja pyydän osaksi anteeksi voimakasta reaktiotani kuvaajaa kohtaan mutta minun on pakko sanoa myös se että kuvaaja olisi voinut siinä kuvanottto hetkellä tarkistaa perusasiat kuntoon eli esim. taustakankaan sijainti ja kuinka rypyssä se on ja missä kohtaa kuvaa se näkyy.

Henkilö joka minulle meilin lähetti oli osaksi samaa mieltä kuvan laadusta ja tarjosikin hyvitystä mielipahastamme.

Se että kuvaaja päästi tuon laatuisen kuvan jakeluun on mielestäni kymmeniä vuosia kuvanneelta kuvaajalta aikamoinen floppi jos semmoista sanaa voi käyttää mutta käytän kuitenkin.

Seuraavalla kerralla kun kuvaus on niin pyrin vaikuttamaan tuohon paikan valintaan ja kertomaan siihen syyt ja näyttämällä ahtaan paikan seuraukset.

Mutta kuten aikaisemmin sanoin niin ei voi kuin ihmetellä....

Asia on minun osaltani selvä mutta joudun asian ottaa esille muutaman vanhemman kanssa ja he saavat tehdä omat johtopäätokset asian suhteen.

Kiitän ja kumarran kommenteistanne.

-Timppa-
Viimeksi muokannut Rekka-Timppa, Joulu 13, 2011 16 : 07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
http://www.timoniemi.fi/

En koskaan häpeä ottamaani kuvaa vaan häpeän sitä mitä en ole ottanut.
TImo Niemi 2009
JaSu63

Viesti Kirjoittaja JaSu63 »

JiiPeeM kirjoitti:Siitä vaan arvailemaan minun naamaani;)
Herra 47 siinä vasemmalla edessä, jonka ilme kertoo, että kyllä itse tekisin tuon paremmin. :-)
ppotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

Rekka-Timppa kirjoitti:

Asia on minun osaltani selvä mutta joudun asian ottaa esille muutaman vanhemman kanssa ja he saavat tehdä omat johtopäätokset asian suhteen.

-Timppa-
Ei kannata odottaa liikoja. Poikani pelasi aikoinaan lätkää ja silloin
kuvasin useina vuosina ko. joukkueen kuvat. HIFK:n aikana kuvat olivat sen verran muista erottuvia, että seuralta tuli kysely kaikkien juniorijoukkueiden kuvaamisesta. Asiallisen hinnan tarjoamisen jälkeen asiaan ei palattu.

Näkemäsi joukkuekuvat eivät liene poikkeus vaan normaali tilanne kysynnän ja tarjonnan kohdatessa.
-p-
pekkapotka.com
Nonnis

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Laita nyt se kuva nettiin, uteliaisuus kohosi jo melkoiseksi ;)
ossipena

Viesti Kirjoittaja ossipena »

ppotka kirjoitti:
Rekka-Timppa kirjoitti:

-Timppa-
...
Asiallisen hinnan tarjoamisen jälkeen asiaan ei palattu....
villi veikkaus noiden muutaman vanhemman reaktioista kun kuulevat hinnan kunnolla toteutetulle kuvaukselle:

"ei helv*tti!"
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

ossipena kirjoitti:
ppotka kirjoitti:
Rekka-Timppa kirjoitti:

-Timppa-
...
villi veikkaus noiden muutaman vanhemman reaktioista kun kuulevat hinnan kunnolla toteutetulle kuvaukselle:

"ei helv*tti!"
...kyllä noi nyt jonkun isä vaikka kuvaisi ilmaiseksi.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

ossipena kirjoitti:
ppotka kirjoitti:
Rekka-Timppa kirjoitti:

-Timppa-
...

"ei helv*tti!"

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

OskuK kirjoitti:
ossipena kirjoitti:
ppotka kirjoitti: ...

"ei helv*tti!"
Enpä tiedä jääkiekkojoukkueen kuvaamisen hintatasoa, mutta koulukuvien perusteella kilpailua ei ole käyty ainakaan hinnalla.

Sinänsä kyllä myönnettävä, että jos jotain hyvää noissa viimeisimmissäkoulukuvissa on ollut, niin se on laatu. Ei mitään erityismokia ja ne vähän vanhempien koulukuvien karkkiväritkin ovat normalisoituneet.
Dr_Red

Viesti Kirjoittaja Dr_Red »

ossipena kirjoitti:

"ei helv*tti!"
Minä en ymmärrä, mistä muodostuu kunnolla ja huonosti toteutetun kuvauksen hintaero. Matkat, kalusto, etc. ovat samat, kunnolla toteutetussa menee hetki harkintaan ja setupin rakentamiseen.

Olen amatööritunari, mutta tällaisen joukkuekuvan toteutin 5 minuutin valmistelulla (penkki paikalleen, 1 salama penkin takana). Kuka tahansa ammattilainen saisi aikaan vähintään saman samassa ajassa. Ahkera hoitaisi vielä taustan kuntoon jälkikäteen (ja kloonaisi jäällä olevan pallon pois...)

Kuva
TheHatter

Viesti Kirjoittaja TheHatter »

Dr_Red kirjoitti: Olen amatööritunari, mutta tällaisen joukkuekuvan toteutin 5 minuutin valmistelulla (penkki paikalleen, 1 salama penkin takana). Kuka tahansa ammattilainen saisi aikaan vähintään saman samassa ajassa. Ahkera hoitaisi vielä taustan kuntoon jälkikäteen (ja kloonaisi jäällä olevan pallon pois...)
Onko toi alkuperäinenkin yhtä pehmeä ja epätarkka, vai vaan tää nettiin laitettu? Näyttää ihan kun tarkennus olisi tuolla takana plankissa.

Kyllähän noita äkkiä tekee, kun kiire on. Mäkin otin kuukausi sitten ryhmäkuvat seitsemästä kilpatanssiporukasta, eikä aikaa mennyt valojen pystyttäminen mukaan lukien kahtakymmentä minuuttia kauempaa. Tärkeintä on vaan saada riittävästi valoa, että kolme riviä ihmisiä piirtyy terävästi.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
Dr_Red

Viesti Kirjoittaja Dr_Red »

TheHatter kirjoitti: Onko toi alkuperäinenkin yhtä pehmeä ja epätarkka, vai vaan tää nettiin laitettu? Näyttää ihan kun tarkennus olisi tuolla takana plankissa.

Kyllähän noita äkkiä tekee, kun kiire on. Mäkin otin kuukausi sitten ryhmäkuvat seitsemästä kilpatanssiporukasta, eikä aikaa mennyt valojen pystyttäminen mukaan lukien kahtakymmentä minuuttia kauempaa. Tärkeintä on vaan saada riittävästi valoa, että kolme riviä ihmisiä piirtyy terävästi.
No, ehkä ei pitäisi linkittää kuvat.fi -palvelun pienentämiin kuviin. Kyllä ruutu on ihan suht käyttökelpoinen.

Mutta homman pointti oli kuitenkin se, että kuinka paljon sinä ammattilaisena arvelet menettäväsi katetta kun teet hommat kunnolla etkä välttävästi?
TheHatter

Viesti Kirjoittaja TheHatter »

Dr_Red kirjoitti: Mutta homman pointti oli kuitenkin se, että kuinka paljon sinä ammattilaisena arvelet menettäväsi katetta kun teet hommat kunnolla etkä välttävästi?
Niin toi on vähän hankala kysymys. Tokikaan ei ole ammatillisesti mitään mieltä tehdä mitään välttävästi ainahan se on huonoa mainosta. Katteen ja rahan laskeminen taas on vielä hankalampi juttu. Usein tuollaiset urheiluseurojen keikat on luokkaa muutamia satasia, siinä pitäisi kuvata parhaimmillaan kymmenkunta ryhmäkuvaa ja yksittäiskuvat joka pelaajasta.

Kuvaamiseen menee helposti tuollaiset nelisen tuntia ja lopputyöstöön, vaikka olisi kuinka tehty valmiiksi jo kuvatessa, menee tuollaiset päivän verran. Se on puolitoista päivää muutamalla satasella ja kyllä tuohon pitäisi laskea katetta myös sille, että on kaikkiastaan yli viitisen vuotta viettänyt elämästään opiskellen alaa ja sijoittanut useita kymmeniä tuhansia ammattinsa harjoittamiseen vaadittavaan kalustoon. Joten on hyvin todennäköistä, että noita kuvia ei ota ns. tunnettu kuvaaja vaan yleensä joku pikakoulutettu koulukuvaaja. Sille on kate kohdallaan kun sen ei tarvitse maineensa ylläpitämiseksi ottaa mitään kovin suurta taidetta. Jos taas paikkakunnan tunnettu kuvaaja ottaa huonoa laatua, se näkyy seuraavan sesongin riittikuvausvarauksissa.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
Vastaa Viestiin