Kuvatoimistojen toiminta

Jollei löydy muuta lokeroa, niin tänne. Aiheen on kuitenkin jotenkin liityttävä kuvaukseen.
Rekka-Timppa
Viesti:

Kuvatoimistojen toiminta

Viesti Kirjoittaja Rekka-Timppa »

Voi olla että ei pitäisi aloittaa tätä keskustelua mutta haluaisin saada muilta mielipiteitä asiaan.

Poikani pelaa juniorkiekkoa ikäryhmässä 02 ja heillä oli joku aika sitten jokkuekuvaus jossa otettiin yksittäiset pelaajakuvat ja joukkuekuva ja en voi muuta kuin ihmetellä sitä kuvien jälkeä jolla kuvat on otettu.

Yksittäis kuvassa tausta näkyy erittäin ryppyisenä ja valaistus on mennyt mielestäni aika metsään, ns. pelaajakortti kuvassa pelaaja on väännetty semmoiseen asentoon jossa esim. joukkueen logo ei näy ollenkaan, raajat on poikki jne...

Joukkuekuva on sitten jo lähes koominen kun katsoo pelaajia, kuva otettu liian läheltä liian laajalla linssillä joka aiheuttaa sen että reunoissa olevat pelaajat näyttävät jo aika hassuilta kun päät ovat "venyneet" ihan uskomattomiin mittoihin.
Lisäksi taustakangas on puolessa välissä kuvaa ryppyisenä myttynä ja loppuu juurikin siihen kohtaan ja osa pelaajista makaa betonin päällä ja siinä valaistus on kyllä kaikkea muuta kuin onnistunut varjoineen kaikkineen.....

Kyseinen yritys joka on kuvat ottanut on varmaan suurimpia yrityksia joka joukkuekuvia ja koulukuvia ottaa ja luulisi että heillä jonkilaista ammattitaitoa löytyisi niiden toteuttamiseen mutta tässä tapauksessa niin ei ole käynyt.

En itse ollut kuvia edes nähnyt kun vaimoni joka kuvaamisesta ei mitään tiedä avasi kirjekuoren jossa kuvat oli ja ensimmäinen tokaisu oli että: voi hel vetti mikä kuva ja kyseessa oli juurikin tuo joukkue kuva, lisäksi pari joukkueen vanhempaa on ollut minuun yhteydessä ja kysynyt minun mielipidettäni kuvista ja en niitä oikein ole voinut kehua.

Nyt mietinkin että millä tavalla nämä isot yritykset toimivat eli palkkaako he suurinpiirtein kadulta kuvaajat tekemään tämmöisiä isoja projekteja vai mistä ihmeestä nämä kuvaajat tulevat ja onko niin että minkäänlaista ammattiylpeyttä ei ole ja on ihan sama minkälaisia kuvia julki tuodaan.

En itse yleensä arvostele toisten kuvia mutta nyt on aivan pakko sanoa että nämä ovat kauheimmat kuvat joita olen nähnyt. Uskoisin että pystyisin itsekkin harrastelijana ottamaan huomattavasti paremmat kuvat ja se ei edes tuottaisi minkäänlaista vaikeutta.

Meinaan itse olla maanantaina yhteydessä kyseiseen yritykseen ja kysyä mitä mieltä he ovat kuvista ja lisäksi aion kysyä tuosta ammattiylpeyden puutteesta siis jos sitä on????

Meidän kuvat lähtisi takaisin mutta kun ne on kuitenkin ainoat kuvat jotka tämän hetkisestä joukkueesta on niin se voi olla että kuvat on pakko pitää, ja siihen ajattelutapaan tuo varmaan perustuu myös tuossa yrityksessä, näin luulisin......

En yrityksen nimeä mainitse enkä kuvia julkaise koska minulla ei ole siihen lupaa joten asiaa joudutaan vain miettimään siltä pohjalta mitä olen kuvista kirjoittanut.

Mutta semmoista tällä kertaa ja lisin iloinen jos joku pystyisi minulle kertomaan noiden yritysten toiminnasta jotakin joka avaisi minulle hieman tätä asiaa ja kertoisi syitä miksi kuvien laatu on mitä se on.

-Timppa-
http://www.timoniemi.fi/

En koskaan häpeä ottamaani kuvaa vaan häpeän sitä mitä en ole ottanut.
TImo Niemi 2009
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
JiiPeeM

Viesti Kirjoittaja JiiPeeM »

Taannoin kävin keskustelua tyttären rippikuvasta (ryhmäkuva) täällä samasta syystä.

Taisi keskustelun lopputulos olla että minä en vain ymmärrä, ostajan vika.

Sen verran kuitenkin tuon palautteen ansioksi voi laittaa (emme siis olleet ainoat vanhemmat jotka valitti), että nykyisin kuvauspaikka kirkon pihalla on vaihdettu "helpompaan".

Katson jos ketjun jostain vielä löydän.

Edit: http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... sc&start=0
Avokid

Viesti Kirjoittaja Avokid »

Huono valmistelu, huono paikka, huono taustakangas ja kiire.

Ja kyllähän tuo nyt kuvaajalta vaatii sitä osaamista tehdä huonostakin kuvauspaikasta hyvä. Varmaan välineistö on kunnossa jos on isompi firma.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

Sinne on valittu kuvaajiksi ne työttömät alkoholisoituneet automaatioasentajat, jotka ymmärtää, että aukon ja ajan säätö vaikuttaa jotenkin kait tässä toisiinsa... ;)
Laadulla ei ole ollut juurikaan tekemistä näiden kuvausfirmojen kanssa pitkiin aikoihin...

..
Jaila

Re: Kuvatoimistojen toiminta

Viesti Kirjoittaja Jaila »

Rekka-Timppa kirjoitti:... Nyt mietinkin että millä tavalla nämä isot yritykset toimivat eli palkkaako he suurinpiirtein kadulta kuvaajat tekemään tämmöisiä isoja projekteja vai mistä ihmeestä nämä kuvaajat tulevat ja onko niin että minkäänlaista ammattiylpeyttä ei ole ja on ihan sama minkälaisia kuvia julki tuodaan.

-Timppa-
Noissa isoissa kuvausalan yrityksissä kuvaajien taso on mitä sattuu. En tiedä, mikä firma mainitsemasi kuvat otti mutta alla pari lainausta koulukuvaukseen liittyvästä lehtiartikkelista.

"Koulukuvausyritys Seppälän Koulukuvat ilmoitti sunnuntaina Helsingin Sanomissa hakevansa määräaikaisia koulukuvaajia. Hakijoilta odotetaan pirteän reipasta palveluasennetta, hyvää terveyttä sekä kykyä työskennellä lasten ja nuorten kanssa, mutta ei valokuvaustaitoja."

"Seppälän Koulukuvien työpaikkailmoituksessa mainittiin myös, että koulukuvaajalle on etua kaupallisesta pohjakoulutuksesta."

Tuo juttu oli jokunen vuosi sitten Taloussanomissa. Tilapäistyövoimaa käytetään ja mahdollisimman halpaa sellaista. Ammattitaidolla ei ole väliä, kunhan rahastustaidot eli kaupallinen osaaminen on kunnossa. Tähän on valokuvauksessa tultu!
TheHatter

Viesti Kirjoittaja TheHatter »

Näinhän noissa isoissa koulukuvaamoissa toimitaan, sinne otetaan töihin sellainen, joka ei paljoa kysele ja kaikki työvuorot käy. Sitten se koulutetaan ottamaan yrityksen kalustolla riittävän hyvä kuva. Aikaisemmasta koulutuksesta on haittaa, kun tahtoo itsepäisesti tehdä väärin.

Nämä rippikuvat taas on oma lukunsa, niihin ei ainakaan Raumalla koskaan ole järjestetty mitään kilpailua, vaan ne on aina ottanut se hyväveli, joka on aikanaan kai antanut parhaat lahjat.

Itse olen jotenkin tullut nyt siihen lopputulokseen, että koulu- ja joukkuekuvaaminen ei ole valokuvaamista sen varsinaisessa merkityksessä, vaan toisintamista. Siinä pitää vaan laitaa ne ihmiset oikeaan järjestykeen oikeaan paikkaan ja painaa nappia, tuohon annetaan koulutus, eikä mitään muuta valokuvaamisesta tarvi tietää.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

En sanoisi noita koulukuvausfirmoja kuvatoimistoiksi.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
alsalus

Viesti Kirjoittaja alsalus »

TheHatter kirjoitti: Itse olen jotenkin tullut nyt siihen lopputulokseen, että koulu- ja joukkuekuvaaminen ei ole valokuvaamista sen varsinaisessa merkityksessä, vaan toisintamista. Siinä pitää vaan laitaa ne ihmiset oikeaan järjestykeen oikeaan paikkaan ja painaa nappia, tuohon annetaan koulutus, eikä mitään muuta valokuvaamisesta tarvi tietää.
Näin voi hyvin olla, mutta miten on mahdollista, että kuvaaja käyttää ryhmäkuvassa vääristävää laajakulmaobjektiivia? Eihän sellaisen pitäisi kuulua edes kuvauskalustoon, jos ihmisiä on tarkoitus ikuistaa. Samoin rajaukset hämmästyttävät, kun perushenkilökuvan abc on vuosisatojen saatossa koeteltu ja standardoitu. Onhan passikuva-automaattejakin olemassa, mutta ei nekään vääristä tai rajaa pieleen, vaan nämä asiat nimenomaan on vakioitu.
TheHatter

Viesti Kirjoittaja TheHatter »

alsalus kirjoitti: Näin voi hyvin olla, mutta miten on mahdollista, että kuvaaja käyttää ryhmäkuvassa vääristävää laajakulmaobjektiivia? Eihän sellaisen pitäisi kuulua edes kuvauskalustoon, jos ihmisiä on tarkoitus ikuistaa.
Ehkäpä siellä on ollut hommissa joku valokuvaaja, joka on kuvitellut tekevänsä taidetta duuninsa sijaan. Toivottavasti saa potkut, kun ei pysy standardeissa.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
OskuK

TheHatter kirjoitti:
alsalus kirjoitti: Näin voi hyvin olla, mutta miten on mahdollista, että kuvaaja käyttää ryhmäkuvassa vääristävää laajakulmaobjektiivia? Eihän sellaisen pitäisi kuulua edes kuvauskalustoon, jos ihmisiä on tarkoitus ikuistaa.
Ehkäpä siellä on ollut hommissa joku valokuvaaja, joka on kuvitellut tekevänsä taidetta duuninsa sijaan. Toivottavasti saa potkut, kun ei pysy standardeissa.
Ninpä, kuka nyt sisäkuvaamiseen, varsinkaan ryhmiin suositelisi laajista? Ei täällä ainakaan kukaan? Kai? Tai siis...

Waldo's Peoplen Waldo:

Dr_Red

Re: Kuvatoimistojen toiminta

Viesti Kirjoittaja Dr_Red »

Rekka-Timppa kirjoitti:Meinaan itse olla maanantaina yhteydessä kyseiseen yritykseen ja kysyä mitä mieltä he ovat kuvista ja lisäksi aion kysyä tuosta ammattiylpeyden puutteesta siis jos sitä on????

Meidän kuvat lähtisi takaisin mutta kun ne on kuitenkin ainoat kuvat jotka tämän hetkisestä joukkueesta on niin se voi olla että kuvat on pakko pitää, ja siihen ajattelutapaan tuo varmaan perustuu myös tuossa yrityksessä, näin luulisin......
Vaihtoehto: teet pienen soittokierroksen joukkueen pelaajien vanhemmille, jonka tuloksena mielestänne ala-arvoisia kuvia tilataan yhteensä nolla kappaletta. Tilaatte sitten toisen session kilpailevasta yrityksestä.

Asiakaspalautetta tuskin kuunnellaan, ellei se näy viivan alla.
JuhaM

Viesti Kirjoittaja JuhaM »

Ovat huomanneet että kun on sopivat "kannustimet" niin on ihan sama kuka niitä kuvia ottaa ja millä laadulla, kauppa käy kuitenkin.
OskuK

JuhaM kirjoitti:Ovat huomanneet että kun on sopivat "kannustimet" niin on ihan sama kuka niitä kuvia ottaa ja millä laadulla, kauppa käy kuitenkin.
Laatu on juuri sitä. Liioiteltu laatu on strategiana huono, mitätön ja tuhoonvievä.

Waldo's Peoplen Waldo:

Rekka-Timppa
Viesti:

Kiitoksia kommenteistanne.

Soitin juuri kyseiseen yritykseen joka kuvaukset hoiti ja siellä asikaspalvelijakin oli samaa mieltä mm. joukkuekuvasta että eipä ole mennyt ihan putkeen tai siis on mennyt putkeen mutta ainoastaan pelaajien päät... :)

Eipä voinut kuin pahoitella tilannetta ja nyt yrittää etsiä onko joukkueesta toista kuvaa olemassa jossa ei olisi sattunut tämmöistä virhettä, minäpä en usko että löytyy.

Kuvaajsta halusin sen verran tiettää että onko kyseessä ihan ammattikuvaaja ja vastauksena sain että kuvaaj on kuulemma kuvannut usean kymmenen vuotta... ???? Pikkuisen herätti epäilystä ,mutta mitäpä minä epäilemään jos näin minulle sanotaan.

Kysyin heidän ammattitaodon perään jota he mm. mainostavat nettisivuillaan ja eipä oikein osannut antaan asiakaspalvelija siihen vastausta.

Kun mainitsin että yksittäiskuvassa on tausta ryppyinen niin sain vastauksen että kangas on "maalattu" niin että se näyttää ryppyiseltä johon tokaisin että minulta löytyy samanlainen tai samantapainen kangas niin ääni muuttui kellossa koska ilmeiseti asiakaspalvelija tajusi sen että minäkin olen joskus kameraan tarttunut, asiaa ruvetaan selvittelemään ja katsotaan mitä selvittely tuo mukanaan.

Sen verran minä mainitsin että palautan kuvat ja kyllä kehotan muitakin vanhempia katsomaan kuvia uudella silmällä...

-Timppa-

TImo Niemi 2009
Perry

Viesti Kirjoittaja Perry »

OskuK kirjoitti:En sanoisi noita koulukuvausfirmoja kuvatoimistoiksi.
En minäkään. Harhaanjohtava otsikko!
Perry

Viesti Kirjoittaja Perry »

Tuosta laajakulmajutusta tuli mieleen: olihan tila riittävän iso ryhmäkuvaukselle?

Joskus olen pakon edessä joutunut vaihtamaan laajakulmaan ryhmiä kuvatessani, kun "iso huone" tai "sali" on osoittautunut kopperoksi ja kuvattavia onkin ollut reilusti enemmän kuin oli puhe. (Yritän päästä paikalle tarkastamaan kuvaustilan ennen kuvauksia mikäli onnistuu, mutta aina ei onnistu vaan pitää luottaa kerrottuun)

Muistakaas nyt sitten ensi vuonna vaihtaa kuvaajaa.
Rekka-Timppa
Viesti:

Perry kirjoitti:
OskuK kirjoitti:En sanoisi noita koulukuvausfirmoja kuvatoimistoiksi.
En minäkään. Harhaanjohtava otsikko!
Olkoon sitten kuvatehdas.... ???

Enkä nyt katso että tuo on hirvittävän merkityksellinen asia, on se kuvatoimisto vai kuvatehdas vai mikä se on, en tuolle nyt muuta nimeä keksinyt, voisihan se olla esim. kuvayhtymä koska kyseessä on yritys jossa työskentelee useita eri kuvaajia ja kuvausfirmoja.

Kertokaa joku muu millä nimellä kutsuisitte yritystä, minulla ei tieto riitä...
Viimeksi muokannut Rekka-Timppa, Joulu 13, 2011 12 : 30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

TImo Niemi 2009
Rekka-Timppa
Viesti:

Perry kirjoitti:Tuosta laajakulmajutusta tuli mieleen: olihan tila riittävän iso ryhmäkuvaukselle?

Joskus olen pakon edessä joutunut vaihtamaan laajakulmaan ryhmiä kuvatessani, kun "iso huone" tai "sali" on osoittautunut kopperoksi ja kuvattavia onkin ollut reilusti enemmän kuin oli puhe. (Yritän päästä paikalle tarkastamaan kuvaustilan ennen kuvauksia mikäli onnistuu, mutta aina ei onnistu vaan pitää luottaa kerrottuun)

Muistakaas nyt sitten ensi vuonna vaihtaa kuvaajaa.
Yleensä jäähalleissa kyllä tilaa riittää esim. vaikkapa jäällä, nyt oli minun käsityksen mukaan ahtauduttu semmoiseen pieneen nurkkaan....

Kyllä yritän ehdottaa ensi vuonna eri "kuvatehdasta"..

TImo Niemi 2009
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Rekka-Timppa kirjoitti:Yleensä jäähalleissa kyllä tilaa riittää esim. vaikkapa jäällä, nyt oli minun käsityksen mukaan ahtauduttu semmoiseen pieneen nurkkaan
Sattuneesta syystä tapaus on tuttu. Kysypä EVUn kuvausjärjestäjältä, halusiko hän antaa harjoitusvuoron jään kuvauksen käyttöön...
Tähän asiaan kannattaisi vaikuttaa, tulipa kuka tahansa kuvaamaan ensi vuonna.
JiiPeeM

Viesti Kirjoittaja JiiPeeM »

No nyt Ollin kommentin jälkeen minäkin tajuan miksi ne joukkueet kuvattiin muualla kuin jäällä.

Itse asiassa nyt kun tuosta tuli puhetta, en ole koskaan nähnyt yhtään joukkuekuvaa jääkiekkojoukkueesta tai ringettejoukkueesta, joka olisi ollut kuvattu muualla kuin jäällä, kuuluu se jää lajiin niin kiinteästi.

Esimerkkinä nyt oman seuran oman tyttären joukkuekuva.
http://www.juniorilukko.fi/joukkuekuvat ... gette2.jpg

Siitä vaan arvailemaan minun naamaani;)

Noikin on minusta kuvankäsittelyllä (automaatti?) tehty muovisen näköiseksi (iso kuva), mutta paperiversio (A4) on ihan siisti ja hyvä.

Liukuhihnatyönä nuokin kuvattiin, ryhmäkuvaan varattu 10 min/joukkue.
Vastaa Viestiin