Olympuksen tulevaisuus

Minolta-digit, Olympus-digit (ei-järjestelmädigejä)
migrant

Olympuksen tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja migrant »

Mitä mieltä on olympuksen käyttäjät 4/3 järjestelmän tulevaisuudesta? Nähdäänkö E-5 jälkeen vielä kehitystä ja mitenkä on uusien zuikojen laita?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
ppotka
Viesti:

Re: Olympuksen tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja ppotka »

migrant kirjoitti:Mitä mieltä on olympuksen käyttäjät 4/3 järjestelmän tulevaisuudesta? Nähdäänkö E-5 jälkeen vielä kehitystä ja mitenkä on uusien zuikojen laita?
Kaikki voivat vain arvailla mitä tuleman pitää. Itse en ole koskaan omistanut 4/3-kameraa, koska en oikein nähnyt siinä mielekkyyttä verrattuna muihin peilikameroihin. m4/3:n kanssa olen käyttänyt erityisesti Zuiko Digitaleja 50/2 Makro, 12-60/2.8-4 ja 150/2 sekä 1.4X telejatketta. Testasin viimeksi heinäkuussa E-5:n kanssa 300/2.8:a ja 90-250/2.8:a. Tämäkin vahvisti käsitystäni 4/3-systeemin Zuiko Digitalien kovasta laadusta Pro- ja TopPro-sarjoissa. On tosi vaikea uskoa, että Olympus heittäisi hukkaan investointiaan niihin. Itse näkisin Olympuksen sulauttavan systeemit yhdessä käytettäväksi kokonaisuudeksi viimeistään siinä vaiheessa, kun tulee peilitön runko, joka toimii nopeasti Zuiko Digitalien AF:n kanssa.

-p-
pekkapotka.com
tmutila

Re: Olympuksen tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja tmutila »

Tuota voi vain arvailla. Huhuja ja spekulaatioita liikkuu säännöllisesti ulkomaisilla keskustelupalstoilla. Ainakaan Olyn viralliset lausunnot eivät anna juuri mitään toivoa 4/3:n jatkumiselle. Itse optiikathan kattavat jo nykyisellään melko hyvin erilaiset kuvaustarpeet, joten siellä kehityspaine on pienempi. Rungot taas ovat jääneet muiden valmistajien jalkoihin, eikä uusista ole tietoa.

Itse päädyin E-500:n myötä 4/3:en reilut viisi vuotta sitten (silloisilla kriteereillä minulle paras valinta). Vuosi sitten pohdin tilannetta ja järjestelmän vaihtamiseen olisi mielestäni pitänyt laittaa turhan paljon rahaa, jotta parannus olisi ollut selkeä. Nyt kun käytettyjen arvo on kohtuullisen alhaalla olen päivittänyt pakettia hieman lisää ja olen tyytyväinen nykyisiin 9-400 mm:n Zuikoihin sekä E-30 ja E-450 runkoihin. Näillä uskoisin pärjääväni pitkään.

Parempia varmasti löytyy, mutta harrastajana voin hyväksyä isomman todennäköisyyden epäonnistumisille järjestelmän puolelta (puhumattakaan taidoista johtuvaa..). Osa harrastuksen kiinnostusta syntyy juuri järjestelmän täyden potentiaalin hyödyntämisen opettelusta.

m4/3 vaatii vielä paljon kehitystä, jotta voisin sitä edes harkita. Liikkuvien kohteiden kuvaamisessa sähköinen etsin ei vielä ole riittävän toimiva.

Yhdistelmä 150/f2 + 1,4x + m4/3-runko kuullostaa mielenkiintoiselta käsittelyn kannalta. Miten toimiva se on käytännössä ollut?

Timo
suhonen91

Viesti Kirjoittaja suhonen91 »

itsellänihän on kahvallinen e-3 ja siihen muutama hassu putki. alan pikkuhiljaa huolestumaan kun sigmakin lopetti four thirds putkien valmistuksen. en haluaisi vaihtaa merkkiä, sillä olen tottunut käsittelemään olympusta täysin sekä sisäistänyt sen four thirdsin periaatteen. jää tällaiselta opiskelijalta tosin nyt varusmies ostamatta noita pro ja top-pro laseja hinnan puitteissa... jää vähän auki mitä tehdä... :( ei näytä minusta hyvältä tuo four thirdsien tilanne. m4/3:sella menee aivan päinvastoin. uutta runkoa tulee nopeampaa ku edellistä on ehditty myydäkkään...
JiiPeeM

Viesti Kirjoittaja JiiPeeM »

Mikäli Pana saa aikaan kennon, joka kohinoiltaan ja dynamiikaltaan vastaa uusimpia Sonyn tai Canonin kennoja, uskon Olyn päivittävän vielä E5 mallia, mutta vain kennon osalta.

Nythän Sony ja Canon on menneet Olyn ohi pikselitiheydessä, mutta silti paremmalla dynämiikalla ja kohinoilla, joten uutta kennoa odotellessa.

Pääpaino tulee kuitenkin olemaa peilittömissä, ja varmaan jossain vaiheessa tule se E5-mallia vastaa peilitön, mutta milloin.....
srx2

Viesti Kirjoittaja srx2 »

Digikuvauksen aikakaudella on valokuvausta harrastavien määrä lisääntynyt valtavasti ja lisääntyy jatkossakin. Senhän on varmasti tiedostanut alan teollisuuskin jos joku.
Ammattilaiskameroita vaatimattomampia isokokoisia klooneja on myyty harrastajille jo pitkään, mutta selkeä muutos on tapahtumassa kuvaajien kohdalla.
Sekä Panasonic että Olympus ovat saaneet kuluttajat huomaamaan, että pienemmilläkin kameroilla saadaan tyydyttäviä kuvia aikaiseksi. Ja ovathan monet ammattilaisetkin huomanneet pienemmän kameran vaivattomuuden. No, studiot ovat tietysti asia erikseen.
Tämä pienempiin kameroihin ihastuminen on globaali ilmiö ja valmistajat totta kai suuntaavat suunnittelunsa tälle alueelle. Tavallinen tallaaja on tietysti se, jota kameranvalmistaja kosiskelee. Meitä tallaajia kun on hiukan enemmän kuin valokuvauksesta elantonsa saavia.
Varmasti meillä pitkään trampaa porukkaa metsään valtavien kantamusten kera luontoa kuvaamaan, mutta helppoa on toimia ennustajaeukkona ja kertoa, että kuluttajien painostus tulee aiheuttamaan kaikkien kameranvalmistajien lisääntyvää panostusta pieniin mikrojärjestelmiin. Esim. nyt Nikon.
Siis yhdellä virkkeellä aloittajalle vastaisin, että 4/3 kehittyy, mutta mikrona.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Ei mitään väliä, tekevät mitä tekevät.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
:x

Viesti Kirjoittaja :x »

Itse ostin E-450 kitin ensimmäiseksi järkkäriksi ja olen kyllä ollut tyytyväinen. Tässä vuoden aikana on tullut opittua paljon ja otettua kasapäin kuvia joihin ainakin itse olen ollut tyytyväinen. Harmi tietenkin jos isot 4/3:set loppuvat, mutta tuskin itsekään sellaista seuraavaksi kameraksi hankkisin. Olympuksella on varmasti kirkas tulevaisuus peilittömien kameroiden kanssa ja kaikista puutteista huolimatta on vaikea nähdä niiden suosiota huonona asiana.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Kun katsoo uutisia Olympuksen taloussotkuista ja osakkeen arvon romahtamisesta, niin tulee mieleen, että koska Panasonic ostaa Olympuksen kameratoiminnot. Se siitä Olympuksen tulevaisuudesta... :-(
eesau

Viesti Kirjoittaja eesau »

nomad kirjoitti:Kun katsoo uutisia Olympuksen taloussotkuista ja osakkeen arvon romahtamisesta, niin tulee mieleen, että koska Panasonic ostaa Olympuksen kameratoiminnot. Se siitä Olympuksen tulevaisuudesta... :-(
Kun nyt on tuo E-5 ja rinnalla E-3 ja lisäksi kasa aika hyviä putkia niin odotellaan.
Vielä ei tuossa E-P3:ssa pelitä lähestulkoonkaan nuo isot putket, mutta minun odotukseni on Pro runko PEN-sarjaan ja sen yhteydessä on sitten nuo tarkennusongelmat hoideltu pois. Eikös sitä jotain huhua jo liiku, että olisi tulossa uusi versio sovitteesta joka hoitaisi tarkennuksen PEN-rungossa 4/3 optiikoilla.
OskuK

Vaikka Olympuksen ostaisi Philip Morris -mitä väliä?

Waldo's Peoplen Waldo:

nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

eesau kirjoitti:
nomad kirjoitti:Kun katsoo uutisia Olympuksen taloussotkuista ja osakkeen arvon romahtamisesta, niin tulee mieleen, että koska Panasonic ostaa Olympuksen kameratoiminnot. Se siitä Olympuksen tulevaisuudesta... :-(
Kun nyt on tuo E-5 ja rinnalla E-3 ja lisäksi kasa aika hyviä putkia niin odotellaan.
Vielä ei tuossa E-P3:ssa pelitä lähestulkoonkaan nuo isot putket, mutta minun odotukseni on Pro runko PEN-sarjaan ja sen yhteydessä on sitten nuo tarkennusongelmat hoideltu pois. Eikös sitä jotain huhua jo liiku, että olisi tulossa uusi versio sovitteesta joka hoitaisi tarkennuksen PEN-rungossa 4/3 optiikoilla.
Eikös E-P3:ssa ole ihan kunnollinen tarkennus?

Olympuksen m43 kameroiden kuvanlaatu on sensijaan kriittisen huono. Siis kun ajattelee kameran myymistä. Olympus ei ole kuvanlaadun saralla saanut oikein mitään aikaiseksi sitten E-420:n, joka oli minun edellinen Olympus. Ja olikohan sekään yhtään parempi E-410... Alhaisilla herkkyyksillä kaikki on kunnossa, mutta ISO800 kohdalla jäädään kaikkien muiden järkkäreiden kyydistä.
JiiPeeM

Viesti Kirjoittaja JiiPeeM »

Olyn kuvanlaadussa osoittaisin sormella Panasonicin suuntaan, sieltä ei ole tullut kennoon mitään parannuksia moneen vuoteen.

Kilpailijat on kyllä ajaneet ohi molemmin puolin kennon ominaisuuksissa.
Onko tulossa jotain uutta, jonka kehitys on myöhästynyt, vai onko vain LiveMOS saavuttanut oman huippunsa.
eesau

nomad kirjoitti:
eesau kirjoitti:
Eikös E-P3:ssa ole ihan kunnollinen tarkennus?

Olympuksen m43 kameroiden kuvanlaatu on sensijaan kriittisen huono. Siis kun ajattelee kameran myymistä. Olympus ei ole kuvanlaadun saralla saanut oikein mitään aikaiseksi sitten E-420:n, joka oli minun edellinen Olympus. Ja olikohan sekään yhtään parempi E-410... Alhaisilla herkkyyksillä kaikki on kunnossa, mutta ISO800 kohdalla jäädään kaikkien muiden järkkäreiden kyydistä.
Kyllä E-P3 tarkennus on hyvä omilla putkillaan, mutta noilla isoilla 4/3 putkilla onneton.
eesau

Nuo taloussotkut olivatkin sijoitustappioita joita oli peitelty kirjoittaa Taloussanomat.
Tulevaisuuden kannalta se on paljon pienempi ongelma kuin jos kameradivisioona tuottaisi itsessään tappiota. Tuostahan pääsee kun erottaa sijoituksia hoitaneen porukan ja pitää rahoistaan kiinni : )
AnHa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AnHa »

Olylla on hyvää settiä, mutta en mä tällä hetkellä "sijoittaisi" Olyn kameravermeisiin. Tilanne firmassa varmasti sotkee suunnitelmia.
srx2

Viesti Kirjoittaja srx2 »

AnHa kirjoitti:Olylla on hyvää settiä, mutta en mä tällä hetkellä "sijoittaisi" Olyn kameravermeisiin. Tilanne firmassa varmasti sotkee suunnitelmia.
Mikäli Olympukselle käy huonosti, niin tuskinpa Olympus kameran omistajilta tullaan hakemaan kameroita pois. :)

Näyttää siltä, että Olympus uskoo mikrojärjestelmän tulevaisuuteen ja satsaa siihen paljon kehitystyötä.
Uusia objektiiveja tulee jatkuvasti markkinoille, viimeisimpänä tämä ensi kuussa myyntiin tuleva 12-50mm mikrozoomi.
OskuK

Yhteensopivuus taaksepäin on usein pysynyt paremmin, jos firma on kaatunut, kuin että jos se jää pystyyn ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

cjn

Viesti Kirjoittaja cjn »

Kiva huomata että muutkin miettii asiaa.

Itsekin kuvaan E3:lla jolla on räpsitty +40000 kuvaa. Jossain vaiheessa uusiminen on paikallaan enkä tiedä uskallanko enää luottaa Olympukseen.

Tuleekohan E5:lle seuraajaa ?

Huomasin että oli maininta Sigman 4/3 valmistuksen lopettamisesta, pitääkö se oikeasti paikkansa?

Jos samoja linssejä kuitenkin valmistetaan muille merkeille, onkohan se iso valmistustekninen vaiva jatkaa 4/3 tuotantoa vai mikä Sigman oikea syy on ?
ppotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

cjn kirjoitti:Kiva huomata että muutkin miettii asiaa.

Itsekin kuvaan E3:lla jolla on räpsitty +40000 kuvaa. Jossain vaiheessa uusiminen on paikallaan enkä tiedä uskallanko enää luottaa Olympukseen.

Tuleekohan E5:lle seuraajaa ?

Huomasin että oli maininta Sigman 4/3 valmistuksen lopettamisesta, pitääkö se oikeasti paikkansa?

Jos samoja linssejä kuitenkin valmistetaan muille merkeille, onkohan se iso valmistustekninen vaiva jatkaa 4/3 tuotantoa vai mikä Sigman oikea syy on ?
Näin vuoden lopussa on hyvä lausua ennustuksia tulevalle vuodelle: Olympus sulauttaa 4/3:n ja m4/3:n. Tulevat objektiivit (myös Sigman) ovat m4/3-bajonetilla, mutta myös 4/3-sarjan runkoyhteensopivuus tulee säilymään. Tulevaisuus on muutakin kuin PENiä. Tavallaan E-5:lle tulee siis seuraaja...
-p-
pekkapotka.com
Vastaa Viestiin