Kokemuksia kalansilmistä?
-
-
Itselläni on traumaattisia kokemuksia Zenitarista. EOS 30:n kanssa kokeiltaessa peili otti m42-sovitteeseen/bajonettiin/takaelementtiin. Ei onneksi rikkonut mitään, mutta kyllä säikäytti. Kaverin EOS3:ssa kyllä toimii hyvin.. En ole uskaltanut 10d:ssä kokeilla. Onko kokermuksia kymppideestä ja Zenitarista? Noita M42-adaptereita lienee vaikka kuinka monenlaisia virityksiä, ja niistä ilmeisesti kenkä puristaa...
Matti Ouvinen - Vastaan sinulle, vaikka kirjoittaisit jonkun muun nimellä...
-
- Viesti:
Omani on testattu juuri 10D:ssä, hankin adapterin Tannerhuollosta, 27€ muistaakseni. Mitään ongelmaa tuossa suhteessa ei ole omalla kohdallani ollut. Tuossa sovitteessa ainoa ongelma on, ettei tuo himmentimen nasta sulkeudu, jolloin se täytyy saada muulla tavalla sisälle, täydellä aukolla kuvaaminen ei saa aikaan oikein toivottua lopputulosta. Tuossa Zenitarissa sen sai kyllä laitettua "sisälle" ja toimi sen jälkeen kuten pitikin. Nastan kaivaminen esille oli vain turhan hankalaa.Ouvinen kirjoitti:Itselläni on traumaattisia kokemuksia Zenitarista. EOS 30:n kanssa kokeiltaessa peili otti m42-sovitteeseen/bajonettiin/takaelementtiin. Ei onneksi rikkonut mitään, mutta kyllä säikäytti. Kaverin EOS3:ssa kyllä toimii hyvin.. En ole uskaltanut 10d:ssä kokeilla. Onko kokermuksia kymppideestä ja Zenitarista? Noita M42-adaptereita lienee vaikka kuinka monenlaisia virityksiä, ja niistä ilmeisesti kenkä puristaa...
-
Muistanko väärin vai pitikö joitain kameroita varten poistaa Zenitarin takalinssin suojus? Ja esiintyikö ongelma pelkästään tietyn bajonetin kera ?Ouvinen kirjoitti:Itselläni on traumaattisia kokemuksia Zenitarista. EOS 30:n kanssa kokeiltaessa peili otti m42-sovitteeseen/bajonettiin/takaelementtiin. Ei onneksi rikkonut mitään, mutta kyllä säikäytti. Kaverin EOS3:ssa kyllä toimii hyvin.. En ole uskaltanut 10d:ssä kokeilla. Onko kokermuksia kymppideestä ja Zenitarista? Noita M42-adaptereita lienee vaikka kuinka monenlaisia virityksiä, ja niistä ilmeisesti kenkä puristaa...
Tietävämmät korjatkoot...
-
-
Itse aloitin fisuilun Zenitarilla. Hintalaatusuhde on hyvä ja monille peli on taatusti ikuisesti loistava killittäjä. Minulla paloi kuitenkin hermo, kun liian usein tuli tuhrua. Viimeinen klemmari oli, kun Apulannan Toni ja Sipe poseerasivat, linssi oli öbaut parinkymmenen sentin päässä, monta kuvaa ja kotona sitten sitten totesin, että roskaahan nämä.
Ostin Kanuunan oman. Ei ole kaduttanut, vaikka 1D: tulon jälkeen en fisua ole paljon käyttänyt. Laajakulmana mukana kulkee usein 24 2.8, koska se on fisuakin pienempi.
Jos lähtisin nollasta hopeakuulaan tai johonkin muuhun 1,6-kertoimiseen fisua hommaamaan, niin toi Peleng olisi kiinnostavin. Siitä ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta mitä nyt täälläkin on vilkkunut, niin kiinnostavalta vaikuttaa.
Ostin Kanuunan oman. Ei ole kaduttanut, vaikka 1D: tulon jälkeen en fisua ole paljon käyttänyt. Laajakulmana mukana kulkee usein 24 2.8, koska se on fisuakin pienempi.
Jos lähtisin nollasta hopeakuulaan tai johonkin muuhun 1,6-kertoimiseen fisua hommaamaan, niin toi Peleng olisi kiinnostavin. Siitä ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta mitä nyt täälläkin on vilkkunut, niin kiinnostavalta vaikuttaa.
-
- Viesti:
Vaikka 10D ja EOS30 ovat toisille ilmeisen läheistä sukua, eiOuvinen kirjoitti:Sen mä kyllä tiedän, että EOS30 oli juuri se ongelmarunko Zenitarin ja m42-adapterin kanssa.. Mutta ei huvittaisi leikkiä hengellään kalliin digirungon kanssa...
Zenitari on ollut muutamia viikkoja käytössä, 10D:n kanssa siinä ei ollut ongelmaa, muistaakseni se ei tule lainkaan normaalia EF bajonettia syvemmälle, silloin siinä ei tietääkseni voi oikein ongelmaakaan olla. Kieltämättä sitten monen idän ihmeen kanssa sitä voi käyttää loittoa ( paitsi nyt oikeastaan näiden kanssa ), jolloin vaaraa ei ole niinkään paljon, ellei bajonettiadapteri ole sitten niin laiha, etta putken kierteet ulottuisi "peilisalin" puolelle siitä läpi.
300D on varmaan vielä hieman "turvallisempi, siinähän on hieman enemmän kai tilaa EF-S sarjan putkille, 10D on sitten tarkempi, mutta siinä sitten vain kannattaa tarkistaa, ennen kun ruuvaa kiinni, ettei sieltä tosiaan osaakaan tule normaalin bajonetin sisäpuolelle. Ja toisaalta nopeasti on mitattu itse bajonetin syvyys, verrattuna vaikka normaaliin EOS-sarjan lasiin.
Oman adapterin kanssa olen käyttänyt Pelengin 8 mm, Zenitarin 16 mm, Cosinon 50 mm, 135 mm, Maksutov 500 mm ja Rubinar 1000 mm. Satunnaisia muita olen myös kokeillut, joista neljä viimeistä minulla on edelleen.
Pelengiä pidin mielenkiintoisena tavallaan, vaikka siitähän jääkin sitten korvat kuvasta pois. Se näyttää jo oikeasti kalanruodot, Zenitar kun ei vielä oikein saa aikaan riittäviä pullotuksia. Peleng vastannee lähelle 15 mm oikeissa polttoväleissä ja taitaa diagonaalina yltää 180 asteeseen. Eli tuo opiska ei ole isokenkäisille, paitsi jos haluaa ne kuvaan.
-
- Viesti:
-
Kyllä.OKK kirjoitti:Ymmärränkö nyt oikein?
Olen hommaamassa Zenitaria Foto-Walserista ja jos tilaan lasin
"Canon EOS AF" linkin kautta tulee adapteri(bajonetti) mukana??
Eli voin paketin avattuani ruuvata lasin 300D:hen kiinni ja alkaa
kuvata?
Sitä saa M-mallina joka on M42 kierteinen, Zenitar-N -mallina, joka on suoraan Nikoniin ja K-Zenitarina, joka on suoraan Pentaxiin.
Tuota M-Zenitaria sitten sovitellaan erillisillä sovitteilla.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viesti:
Kuten mistä tahansa, jossa tuo yhteensopivuus todetaan. EOS bajonettisovitin tulee tai ainakin pitäisi tulla silloin mukana. Useimmiten siinä on adapteri M42 kierreliitäntäiseen, mutta esim Nikonin malleihin löytyy suora adapteri.OKK kirjoitti:Ymmärränkö nyt oikein?
Olen hommaamassa Zenitaria Foto-Walserista ja jos tilaan lasin
"Canon EOS AF" linkin kautta tulee adapteri(bajonetti) mukana??
Eli voin paketin avattuani ruuvata lasin 300D:hen kiinni ja alkaa
kuvata?
Eli mikään ei estä sen kiinnittämistä silloin suoraan kameraan. Edelleen huomautan, ettei tuohon Zenitarin autofokusta saa, mutta manuaalitarkenteisena ja käsin objektiivistä aukkovalintaisena täysin kuvausvalmis ratkaisu.
Näköjään en huomannut OskuK:n kirjoitusta, eli samat sanat.