Kuvien ryhmittely

Arkisto-ohjelmia, selausohjelmia, kuva-albumeja webbiin tekeviä
-vilho-

Kuvien ryhmittely

Viesti Kirjoittaja -vilho- »

Kuvia on läjäpäin, niistä pitäisi karsia sopiva setti sopivalla järjestelyllä kirjaksi. Kronologinen ei nyt toimi, joten haussa on joku softa, jolla kuvat voisi näppärästi esim drag&dropilla saada muokattua ryhmiin. Ja tietysti jatkohaasteena - miten havainnollinen ryhmittely saadaan nivottua kirjaeditoinnin työkulkuun. Vinkkejä siis kaivataan.

-Ville-
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
HannuS

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Ilmaista IrfanView -ohjelmaa olen käyttänyt ison kuvajoukon karsimiseen. Siinä voi F8-painikkeella siirtää yksittäisen kuvan nopeasti ja kätevästi uuteen kansioon.

Tämän karsitun joukon kuvat olen jakanut kuvakirjan eri aukioille Windowsin resurssienhallinnassa siten, että ensin valitsen samalle aukiolle tulevat kuvat maalaamalla ne hiirellä tai muulla tavoin ja sen jälkeen F2-painikkeella tai hiiren kakkospainikkeen takaa löytyvällä "Nimeä uudelleen" -toiminnolla annan kuvaryhmälle uudeksi nimeksi kuvakirjan aukion vasemmanpuoleisen sivun sivunumeron. Tällöin resurssienhallinta nimeää tai numeroi ryhmän kuvat niin,että kuvan uudessa nimessä ensin on sivunumero ja sen jälkeen suluissa, kuvan järjestysnumero ko. ryhmässä. Esim. kuva, jonka näin annettu nimi on 17 (4), kuuluu kuvakirjan aukiolle, joka käsittää sivut 17-18.

Muitakin tapoja on, varmaan parempiakin. Tähän työnkulkuun olen päätynyt työ tekijäänsä neuvoo -menetelmällä. Lukuisien yritysten ja erehdysten kautta. Minulla on käytössä muitakin kuva-albumiohjelmaksi soveltuvia ohjelmia, mutta edellä kuvaamani toiminnot sujuvat minulta kätevimmin juuri mainituissa ohjelmissa. Olen käyttänyt lisäksi Photoshop Elementsiä, AcdSeetä, Olympus Studio ja Olympus Master -ohjelmia.
ridge

Viesti Kirjoittaja ridge »

Vastaan vähän kysymyksen ohi. Itse olen tehnyt niin, että olen tilannut kymppikuvat, ja olen järjestellyt ja ryhmitellyt kuvat ihan lattialla.
Vastaa Viestiin