Pari LR-kyssäriä

Arkisto-ohjelmia, selausohjelmia, kuva-albumeja webbiin tekeviä
op76

Pari LR-kyssäriä

Viesti Kirjoittaja op76 »

Eli mulle kävi eilen pikkasen ohraisesti, kun poistelin windowsin puolelta viime vuotisia raakakuvia, ja muuttelin hiukan hakemistorakenteitakin samalla...no siinä meni kaikkien kuvien arvostelut ja työnkulut, paitsi niiden, jotka olivat olleet arvostelu/muokkaus hetkellä jo jpegejä. Luulen tuon asian kuitenkin osaavani korjata, mutta kysymys koskeekin, että miten toteutan seuraavan fiksummasti =)

Mulla on sellainen tapa, että arvostelussa ykköset menee roskiin (joskus kakkosetki toisella katselulla), ja vain niistä olis tarkoitus säilyttää raakatiedostot, joiden arvostelu on 4 tai 5. Mulla on tältä vuodelta vain raakakuvat, ja ne on arvosteltu suurinpiirtein kaikki. Nyt pitäis tehdä seuraavaa:

- Kakkosista ja kolmosista jpegit suurehkolla pakkauksella.
- Noiden raw-tiedostot roskiin
- Arvostelut täytyy jäädä lightroomiin, ja vielä parempi, jos myös tehdyt muokkaukset jäisivät.
- Myös nelosista ja vitosista jpegit, mutta ei poisteta raweja.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Aali
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aali »

Ei kai niitä muokkauksia voi saada säilymään millään jos heität moukkausten kohteena olleet RAWit menemään.
op76

Viesti Kirjoittaja op76 »

No eipä kait...se oliki ekstraa =) Kun nyt sais arvostelun säilytettyä, ja sitte nuo rawit näppärästi pois.
Aali
Viesti:

"Hukkuneiden" kuvien uuden paikanhan saa Lightroomille kerrottua jälkikäteen, olettaen ettei niitä ole kokonaan poistettu vaan vain siirretty eri hakemistoon.

Jos exportin yhteydessä sanoo että lisätään JPGt takaisin catalogiin niin en tiedä pysyykö arvostelut, kokeilemallahan se selviää. Muutoinhan nuo sun halut on ihan vaan tekemistä vaille. En tiedä mahtaako saada automatisoitua koko hommaa, hiukan epäilisin ettei saa.

Kuvien siirtäminen hakemistosta toiseen kannattaa tehdä lightroomista käsin niin se ei hukkaa niitä kuvia.
Harald II

Viesti Kirjoittaja Harald II »

Tuossa jutussa en ymmärrä miksi ne rawit joista on tehty jo jpegikin pitää poistaa. Levytila on halpaa ja joskus saattaa kaduttaa ettei ole alkuperäistä tallella.

Muutenkin tuo arviointiasteikko on hieman vastaan suosituksia. Ei poistettaville kannata antaa mitään arviota, normaalikuvan arvio on se yksi tähti ja hyvän johonkin käytettävän kaksi. Eli asteikkosi on aikalailla yläpainoinen, aina pitäisi olla tilaa arvioida joku vielä sinne uberhyvään luokkaan. Eli nelonen on jo täysi palkittu näyttelykuva ja viitosta ei saa kuin jumalan palkitsema.
Aali
Viesti:

Voihan sitä arviointiasteikkoa käyttää niin kuin parhaaksi näkee. Mutta olen kyllä samaa mieltä siitä ettei niitä RAWeja kannattaisi deletoida ja JPEGgejäkin tehdä vaan silloin kun niitä tarvitsee, niillä asetuksilla kuin tarve on.
harrin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja harrin »

Poistettavat kannattaa merkitä X-flagilla (näppäimistöltä X), silloin poistamiseen löytyy valikosta ihan oma komentosankin eli Delete rejected photos.
Vastaa Viestiin