Nikon D70 ja 24-120 AF-S VR G 3,5-5,6

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Vastaa Viestiin
TRgirl

Nikon D70 ja 24-120 AF-S VR G 3,5-5,6

Viesti Kirjoittaja TRgirl »

Onko kellään käsitystä tuo objektiivin laadusta? Topfotossa nyt 1299 runko + tuo lasi.
Onko kittilinssi sittenkin parempi yleiskäyttöön? Kyseessä on ensimmäinen digijärkkärini ja muita putkia ei ole.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
ExC

Viesti Kirjoittaja ExC »

Osta kitti jos ko. objektiivin 36mm kinovastaavuus laajakulmapäässä ei riitä.

Tuossapa erään arvostetun vaikuttajan arvostelu (toivottavasti englanti taipuu hyvin) http://www.bythom.com/24120ens.htm

Lyhyesti referoituna: oiva ratkaisu varsinkin silloin kun halutaan pärjätä yhdellä objektiivilla (reissussa). Laadultaan riittävä.

Tuon kanssa voi olla sitten aika hiljaista hämäräkuvauksen puolella (no, Nikon 50mm/1.8 irtoaa 100-150 eurolla)

Kyseisen objektiivin (24-120 VR) ostohinta erikseen on kohtuullisen mittava, joten kannattaa sitä harkita.

ot:
Itse ottaisin tuohon väliin halvan, erittäin hyvän ja valovoimaisen Tamron 28-75 f/2.8:in. Mutta sitten melkein tarvitsisi halvan ratkaisun vielä laajakulmapäähän. Käy kalliiksi - unohda.
EsaS

Viesti Kirjoittaja EsaS »

Omakohtaista kokemusta:
Kyllä em linkin arvio on aika osuva. Minä olen tykännyt VR:stä kun tiedän rajoitukset. Hyvissä olosuhteissa sillä syntyy ihan hyvää jälkeä ja heikoissa VR on kyllä hyvä ominaisuus, mutta toisaalta tällaisissa zoomeissa sen edut kuittaa zoomin heikko valovoima (putoaa 5,6:ksi aika nopeasti) ja tarve himmentää. Tarkoitan, että VR:n pystyy päihittämään valovoimaisella vakaajattomalla objektiivilla, joille kyllä sitten tulee myös hintaa. Jos verrataan muihin hitaisiin zoomeihin, kyllä VR on etu.
Ko objektiivi on minulla erityisesti "turistiobjektiivina", jolloin yhdellä pärjää melko pitkälle. Lisäksi 50 mm f 1,8 on helppo pitää mukana valovoimaa tarvittaessa, mutta sehän on kuin 75 mm D70:llä.
Kannattaa vielä miettiä, kuinka paljon arvostaa laajakulmapäätä: kitti vastaa 27 mm:ä kinolla, VR 36 mm:a. Ero on varsin iso.
Vaikea paikka, kittiobjektiivi taitaa olla optisesti parempi D70:lla. Minulla on myös kinorunko ja siksi VR on hyvä ratkaisu.
Kyllä minä "kotioloissa" kuitenkin pidän D70:ssä päällä kittilinssin, ellei erityissyytä muuhun ole.
t. Esa
EsaS

Viesti Kirjoittaja EsaS »

Selvennän vielä sumeita ajatuksiani. Jos en suunnittelisi myöhemmin pitempiä polttovälejä, VR olisi ehkä parempi yleisobj., mutta minä olenkin sen polven kuvaaja, jonka aikana kiinteäpolttovälisissä kinokameroissa oli aina 50 mm tai korkeintaan 45 mm.
Nykyään ehkä arvostetaan laajakulmapäätä enemmän, jolloin kittilinssi? Se on sitten jokaisen funtsittava itse.
t. Esa
veshut

Viesti Kirjoittaja veshut »

Björn Röslett tietää "kaiken" Nikkor-laseista: http://www.naturfotograf.com/lens_zoom.html (scrollaa listaa alaspäin niin löytyy 24-120 VR)

http://www.naturfotograf.com/index2.html
makumaku

Viesti Kirjoittaja makumaku »

ExC kirjoitti: Tuon kanssa voi olla sitten aika hiljaista hämäräkuvauksen puolella (no, Nikon 50mm/1.8 irtoaa 100-150 eurolla)
Kittilinssin valovoima on 3.5/4.5 (max tele 70mm), joten ei tuossa nyt niin kovin isoa eroa ole kittilinssiin valovoimassa. En tiedä että mikähän tuon 24-120 lasin valovoima on 70mm teleasennossa. Ja onhan tuossa vielä se VR mukana, joka auttaa hieman jos valotusajat menevät himen pidemmiksi.
Ehkä tärkein mietinnän kohde on että riittääkö tuo laajakulmapää. Kyllä varsinkin sisätiloissa kuvattaessa tuo lasi on aika ahdas.
Nikon D200, Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G IF ED, Nikkor 50mm f/1.8D, Nikkor 85mm f/1.8D, Nikon Micro Nikkor Ai-S 200/4,,, Nikkor 70-200mm f/2.8 ED VR, TC-17EII, Nikon SB-800
seppot

Viesti Kirjoittaja seppot »

makumaku kirjoitti:
ExC kirjoitti: Tuon kanssa voi olla sitten aika hiljaista hämäräkuvauksen puolella (no, Nikon 50mm/1.8 irtoaa 100-150 eurolla)
Kittilinssin valovoima on 3.5/4.5 (max tele 70mm), joten ei tuossa nyt niin kovin isoa eroa ole kittilinssiin valovoimassa. En tiedä että mikähän tuon 24-120 lasin valovoima on 70mm teleasennossa. Ja onhan tuossa vielä se VR mukana, joka auttaa hieman jos valotusajat menevät himen pidemmiksi.
Ehkä tärkein mietinnän kohde on että riittääkö tuo laajakulmapää. Kyllä varsinkin sisätiloissa kuvattaessa tuo lasi on aika ahdas.
Jos tuota ensimmäistä otsikkoa nyt oikein tulkitsen, niin VR:n valovoima on f/5,6 telepäässä eli eroa kittilinssiin tulee vajaa aukko. Jos VR auttaa vaikkapa kaksi aukkoa niin sen kanssa jää voitolle aukon, vähän toista. Ei mielestäni riittävästi, jotta kittilinssin laajakulman voisi uhrata. Wide-puolella eroa olisi hiukka enempi, mutta ei vieläkään riittävästi IMO.

Mistä ExC saa peruskakkulaa noin halvalla?
Aattelin pistää yhden kaverin tuomaan Thaimaasta jos siellä olis halpaa, mutta jos satkulla sais kotomaasta niin toki kelpaa.

Sepe
--
ExC

Viesti Kirjoittaja ExC »

No, satkulla ei kotimaasta saane kuin käytetyn (Saksa tai halvan dollarin USA - BHPhotossa esim. 99.95$).

Satku viiteenkymppiin varmasti Akibat sun muut auttanevat.
TRgirl

Viesti Kirjoittaja TRgirl »

No päätin lopulta tilata N70:sen kittilinsseineen vähän päälle tonnilla Pixmaniasta (asun Belgiassa).Ehkäpä Chronopost on armollinen ja toimittaa sen huomenna, ennen viikonloppua :) ! Hankin muita linssejä sitten myöhemmin,tarpeen mukaan.
Sampo

Viesti Kirjoittaja Sampo »

TRgirl kirjoitti:No päätin lopulta tilata N70:sen kittilinsseineen vähän päälle tonnilla Pixmaniasta (asun Belgiassa).
Jep, filmikuvauksessa pidättäytyminen onkin loppujen lopuksi ihan hyvä ratkaisu.
Vastaa Viestiin