Hakemistopuu näkyviin Lightroom 3.5:ssa

Arkisto-ohjelmia, selausohjelmia, kuva-albumeja webbiin tekeviä
paulas

Hakemistopuu näkyviin Lightroom 3.5:ssa

Viesti Kirjoittaja paulas »

Olen asentanut jo ties monta Lightroomin kokeilu- ja kehitysasteella olevia versiota koneelleni, mutta aina käyttö on ollut vaivalloista enkä ole pääsyt sinuiksi ohjelman kanssa. Eniten on tökkinyt kirjasto-osion käyttö. Nyt uuden ja tehokkaamman koneen ja 3.5 RC-version myötä päätin ottaa härkää sarvista ja opetella ohjelman käyttöä taas kerran. ACR-osuus riittäisi minulle mainiosti, jos sen vain saisi irrallisena (Elementsin kutistettu versio kyllä on olemassa) hankittua.

Siispä. Lainasin kirjastosta P Potkan mainion oloisen oppaan (ehkä ostan sen, jos päädyn ohjelman ostoon). Aloin tavata opusta, innostuin ja alku näyttikin lupaavalta. Ohjelma toimi liukkaasti uudella entistä ikääntynyttä PC:täni tehokkaammalla koneella, siis siinä puolessa ei hätää. Mutta, usko alkoi horjua taas kerran, kun kuvien importauksen jälkeen en saanut näkyviin hakemistopuuta kirjastossa. Ei huolta, ajattelin – P.Potkan kirjassa oli apu tähänkin pulmaan ” Oletusarvoisesti LR ei näytä kansiohierarkiaa tai polkua kansioon, jonka olet tuonut… Se näyttää vain kovalevyn otsakkeen ja kovalevyn ikkunassa kansion nimen. Napauttamalla kansion nimeä hiiren kakkospainikkeella saat esiin valikon, jossa voit valita kansion yläpuolella olevia kansioita näkyviin valitsemalla Add Parent Folder –vaihtoehdon.”

Vaikuttaa selkeältä, mutta en vain saa näkyviin hakemistopuuta, johon olen niin tottunut, että työskentely ilman sitä tuntuu hankalalta. Osaisiko joku vääntää rautalangasta?

En toivo vastausta :” Käytä hakua”! – käytin jo tai ”Lue oppaita”! - luin jo. ”Älä kysy tyhmiä”! - kysyn sittenkin :)

edit: tässä vielä ruutukaappaus "hakemisopuustani", johon en siis näkymään kansioiden nimiä.
Kuva
Viimeksi muokannut paulas, Syys 08, 2011 22 : 57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Et saa näkyviin hakemistopuuta samanlailla kuin tiedostohallinnassa.

Lightroomisi on tarkoitettu kokonaisratkaisuksi, se ei anna sinun tehdä kompromisseja (paljoa). Perusidea on, että annat Lightroomin importata kuvat muistikortilta ja se kopioi ne levylle, jonne olet varannut tilaa kuva-arkistoasi varten. Älä yritä tehdä kansioilla syviä rakenteita. (Itse käytän /vuosi/päivämäärä/kuvatiedosto -rakennetta.)

Voit jonkin verran vaikuttaa siihen, miten LR ryhmittelee kuvasi, mutta periaattessa sillä ei ole väliä. Hoidat kuvien löytämisen tekstikentillä, hierarkisilla avainsanoilla ja kokoelmilla. Siirrät kuvia paikasta toiseen siirtämällä niitä Lightroomissa. Virtuaalikopioilla saa tehtyä samaa kuvaa eri käyttötarkoituksiin.

Ja miksi näin? Minun mielestäni, kun työnkulku vaikiintuu ja kuvamäärät kasvavat, alkaa LR turvata enemmän sitä, että kuvat menevät sinne minne pitääkin ja ne löytyvät uudestaan. Hakemistopuu on paljon jäykempi lajittelutapa ja sen muuttaminen vaatii paljon työtä. Kuvaa ei voi jakaa useaan käyttöön, ilman että alkuperäinen häviää näkyvistä. Varsinkin kokoelmien (collections) käyttäminen antaa aika paljon lisää verrattuna hakemistopuuhun.

Voihan Lightroomiin toki importata valmiita hakemistorakenteita Add-importilla, mutta jatko on käytännössä aina vaan vaikeampaa, kun itse nysväät hakemistoja jonnekin. Homma vaan toimii helpommin, kun annat softan miettiä sinun puolestasi, minne ne kuvat varastoidaan. Kyllä ne menevät sinne samalle levylle ja voit pyöritellä niitä Exploderissa.

Irrottaudu MS-DOS:sta ja päästä kuvat vapaaksi ;-)

Edit: Vai kysytkö oikeasti, miten saat näkyviin tuon Picturesin alla olevat kansiot? Klikkasitko jo sitä kolmiota siinä nimen edessä?
paulas

Viesti Kirjoittaja paulas »

olli R kirjoitti:Et saa näkyviin hakemistopuuta samanlailla kuin tiedostohallinnassa.

Lightroomisi on tarkoitettu kokonaisratkaisuksi, se ei anna sinun tehdä kompromisseja (paljoa). Perusidea on, että annat Lightroomin importata kuvat muistikortilta ja se kopioi ne levylle, jonne olet varannut tilaa kuva-arkistoasi varten. Älä yritä tehdä kansioilla syviä rakenteita. (Itse käytän /vuosi/päivämäärä/kuvatiedosto -rakennetta.)

Voit jonkin verran vaikuttaa siihen, miten LR ryhmittelee kuvasi, mutta periaattessa sillä ei ole väliä. Hoidat kuvien löytämisen tekstikentillä, hierarkisilla avainsanoilla ja kokoelmilla. Siirrät kuvia paikasta toiseen siirtämällä niitä Lightroomissa. Virtuaalikopioilla saa tehtyä samaa kuvaa eri käyttötarkoituksiin.

Ja miksi näin? Minun mielestäni, kun työnkulku vaikiintuu ja kuvamäärät kasvavat, alkaa LR turvata enemmän sitä, että kuvat menevät sinne minne pitääkin ja ne löytyvät uudestaan. Hakemistopuu on paljon jäykempi lajittelutapa ja sen muuttaminen vaatii paljon työtä. Kuvaa ei voi jakaa useaan käyttöön, ilman että alkuperäinen häviää näkyvistä. Varsinkin kokoelmien (collections) käyttäminen antaa aika paljon lisää verrattuna hakemistopuuhun.

Voihan Lightroomiin toki importata valmiita hakemistorakenteita Add-importilla, mutta jatko on käytännössä aina vaan vaikeampaa, kun itse nysväät hakemistoja jonnekin. Homma vaan toimii helpommin, kun annat softan miettiä sinun puolestasi, minne ne kuvat varastoidaan. Kyllä ne menevät sinne samalle levylle ja voit pyöritellä niitä Exploderissa.

Irrottaudu MS-DOS:sta ja päästä kuvat vapaaksi ;-)

Edit: Vai kysytkö oikeasti, miten saat näkyviin tuon Picturesin alla olevat kansiot? Klikkasitko jo sitä kolmiota siinä nimen edessä?
Kiitos kattavasti selostuksesta, josta oli paljon apua. Pitäisi kai osata irrottautua vanhasta "päässä olevasta puusta", mutta ei ole helppoa.

Öh, tuota, kyllä ne kansiot löytyivät kolmiota klikkaamalla...
fireisland

Viesti Kirjoittaja fireisland »

Hyvä että löyty :)

Kannattaa myös muistaa ottaa säännöllisesti varmuuskopio tuosta lightroomin kirjastosta. Itellä kovalevy hajos, kuvista oli tietysti varmuuskopiot parissakin paikassa, mutta tuosta kirjastosta oli olemassa vain pari kuukautta vanha backuppi. Sitten joutu uudestaan tähdittää ja tägätä 3000 kuvaa. noh, omaa tyhmyyttä...

Mielestäni tuo avainsanojen lisääminen ja kuvien arviointi on todella hyvä ominaisuus pelkkään hakemistorakenteeseen verrattuna. Sen avulla voi automaattisesti valita vaikkapa viimeisen puolen vuoden ajalta ainoastaan parhaat kuvat omasta lapsesta ja teettää niistä sitten kymppikuvat. Samaa jos alkaisi tehdä kaivamalla hakemistoista niin kestäisi melko kauan. Toki se vaatii sen että kuviin on laitattanut ne avainsanat ja tähdet, mutta se menee siinä importtauksen yhteydessä aika kivuttomasti. Puhumattakaan siitä, että perussäädöt voi tehdä samalla softalla.

Tää oli ehkä vähän OT, tulipahan joristua...
Vastaa Viestiin