Canon powershot A70 ja videot
-
- Viesti:
Canon powershot A70 ja videot
Meinasin lähtee kattoo jyskälään rallia ja aattelin ottaa kameran messiin. Heräs ajatus siitä et sillähän vois kuvata videoo, mut mahtaako laatu olla millasta, jos meinas ottaa yli 30s pätkiä keskim. resoluutiolla ( en nyt muista kokoa). Kiitos asiantuntevista vastauksista.
-
Eikös tuo selviä itse kokeilemalla ja tutkimalla?
Mutta tässä mun mielipide kuitenkin.
Resoluutio tais olla 320*240. (kamera ei ole ulottuvilla) Laatu on aika paljon rakeisempaa. Itse kuvaisin 640*480 resoluutiolla, koska nauhoitusten väli on vain n. 5sec. Mukana silloin täytyy olla ehdottomasti väh. 256mb:n kortti. Pienemmät on muuten aika nopeesti täynnä, kuten loppujenlopuksi tuo 256:kin.
Mutta tässä mun mielipide kuitenkin.
Resoluutio tais olla 320*240. (kamera ei ole ulottuvilla) Laatu on aika paljon rakeisempaa. Itse kuvaisin 640*480 resoluutiolla, koska nauhoitusten väli on vain n. 5sec. Mukana silloin täytyy olla ehdottomasti väh. 256mb:n kortti. Pienemmät on muuten aika nopeesti täynnä, kuten loppujenlopuksi tuo 256:kin.
-
Kokeiltua
Kuvasin eilen pikku tytärtäni tuolla 320x240 resoluutiolla, jolla saa noita 3min pätkiäkin tallennettua. Kuvattuani liitin kameran videoiden scart liittimeen ja äänitin otoksen videonauhalle. Itselleni ihan riittävän hyvää jälkeä, eikä ainakaan niin huonoa että mitään tarvetta varsinaisen videokameran hankintaan olisi.
-
- Viesti:
-
-
Kyllä mun mielestä ihan kelpoo kuvaa saa otettua A70.
Vaikka rate onkin 15 frame/sec niin kyllä sillä saa kotikäyttöön ihan kohtalaista pätkää otettua.
Iste kokeilin asiaa Ahvenistolla ja sain mielestäni ihan riittävän tarkkaa ja sulavaa videota otettua. Tietysti videokamerat on erikseen, mutta kyllä digipokkareilla saa riittävää jälkeä. Varsinkin jos ottaa tarkimmalla resolla.
Ahvenistolla ainakin riitti ihan hyvin tuo 30 sek. Kuvasin kyllä vain silleen että odotin aina jotain tiettyä autoa ja kuvasin sitten sitä. Rallissahan tämä on lähes pakko toteuttaa kuvaamalla yhtä autoa :) ja veikkaampa että et yhdestä paikasta tule näkemään yhtä autoa 30 sek pitempää. Ellei kyseessä oli sitten jokin yleisö EK.
Vaikka rate onkin 15 frame/sec niin kyllä sillä saa kotikäyttöön ihan kohtalaista pätkää otettua.
Iste kokeilin asiaa Ahvenistolla ja sain mielestäni ihan riittävän tarkkaa ja sulavaa videota otettua. Tietysti videokamerat on erikseen, mutta kyllä digipokkareilla saa riittävää jälkeä. Varsinkin jos ottaa tarkimmalla resolla.
Ahvenistolla ainakin riitti ihan hyvin tuo 30 sek. Kuvasin kyllä vain silleen että odotin aina jotain tiettyä autoa ja kuvasin sitten sitä. Rallissahan tämä on lähes pakko toteuttaa kuvaamalla yhtä autoa :) ja veikkaampa että et yhdestä paikasta tule näkemään yhtä autoa 30 sek pitempää. Ellei kyseessä oli sitten jokin yleisö EK.
Canon 300D kitt
+ Sigma Ef-500 DG Super
+ Sigma AF 28-105mm / f2,8-4 ASP
+ Sigma Ef-500 DG Super
-
- Viesti:
Ei sovi unohtaa, että esim. 320x240 ei välttämättä ole ollenkaan epätarkka vaikka olisikin vain 15fps. Se vain on pieni ja sitä ei pidäkään suurentaa. Ei 640x480 ole sen parempilaatuinen video kuin 320x240:kään, jos molemmat ovat 15fps - se on vain suurempi. Termit ovat taas menneet vähän sekaisin.
Sama vika kuin näissä "pitää saada uusi kamera kuin vanha on vain 2 megapikseliä" jutuissa. Ei se 4mp kamera sen parempi ole kuin 2 mp:kään ellei linssinlaatu yms. eroa, kun kymppikuvia tulostaa (jota suurin osa tekee).
Tuskin kukaan mitään kokoruudun videota nykykameroilla hakeekaan. Ihan kiva lisä tuo videomahdollisuus on vaikka sitä tuleekin käytettyä hyvin harvoin.
Sama vika kuin näissä "pitää saada uusi kamera kuin vanha on vain 2 megapikseliä" jutuissa. Ei se 4mp kamera sen parempi ole kuin 2 mp:kään ellei linssinlaatu yms. eroa, kun kymppikuvia tulostaa (jota suurin osa tekee).
Tuskin kukaan mitään kokoruudun videota nykykameroilla hakeekaan. Ihan kiva lisä tuo videomahdollisuus on vaikka sitä tuleekin käytettyä hyvin harvoin.
Sony A7R IV
Sony FE 20 mm F1,8 G
Sony FE 20 mm F1,8 G
-
- Viesti:
-
Jaa no mun kuvauksesta ainaki tulin itselleni riitävän hyvää jälkeä. En sitte tiiä miten ammattitasoa kukakin vaatii, mutta se jälki mitä sain otettua oli ihan riitävän hyvää pokkarilla otetuks. Kuten sanoin videokamerat erikseen.juha_m kirjoitti:Liikkeessä olevien ralliautojen kuvauksesta a70:llä ei kyllä tule mitään. Videon laatu on ok silloin kuin kohde ei liiku liian nopeasti tai kameraa ei käännä liian nopeasti. Kun kameraa kääntää nopeasti niin videon laatu laskee rajusti.
Tietysti kun tiedostaa kameran käännön ja frame raten niin voi hakeutua semmosiin paikkoihin kuvaamaan missä kameraa ei tarvitse huidella edes takaisin.
Canon 300D kitt
+ Sigma Ef-500 DG Super
+ Sigma Ef-500 DG Super
-
Minusta asia on niin että digikameran on still-kuvaukseen ja videokamerat liikkuvaan kuvaukseen. pienten klippien kuvaus on vaan mukava pikantti lisä digikamerassa.
Uskoisin että ralliauton kuvaus onnistuu A70:llä joko etu -tai takaviistoon kuvaamalla. Liikuttelemaan jos menee niin sitten alkaa "pätkimään.
Ralliautoja jyskässä on videokamerallakin vaikea kuvata kun ne menee kokoajan niin pirun kovaa.
Uskoisin että ralliauton kuvaus onnistuu A70:llä joko etu -tai takaviistoon kuvaamalla. Liikuttelemaan jos menee niin sitten alkaa "pätkimään.
Ralliautoja jyskässä on videokamerallakin vaikea kuvata kun ne menee kokoajan niin pirun kovaa.
-
canon powershot a70 video
Vihdoin ja viimein sain canon-kamerani pitkän odottelun jälkeen. Video-ominaisuus oli etukäteen ihan mysteeri, että onko siitä yleensä mihinkään, olin hankkimassa pelkästään still kameraa. Tämän kameran video on kuitenkin ihan siistiä, sekä isosta tv:stä että tietokoneelta katsottuna. Otin samasta lasten leikkimistilanteesta kolme 30s pätkää isoimmalla koolla ja laitoimme ne samantien cd:lle. En ole ikinä omistanut varsinaista videokameraa, ja olin iloisesti yllättynyt...enkä aio lähiaikoina hankkiakaan, nämä leikkeet riittävät pitkälle. Rajoittava tekijä on ennemminkin muistikortin koko kuin videon laatu, joka riittää aloittelijalle, ainakin minulle. Ehkä sitten joskus myöhemmin innostun hankkimaan oikein kunnon videokameran. Rallikisoissa todennäköisesti kaipaisin siihen tilanteeseen paremmin sopivaa laitetta.
-
- Viesti:
Kiitos!!!
Kiitos kaikille vastauksista. Just tota halusin tietää, koska mulla on 2x256mt muistikorttia ja autoja kuitenkin olis kuvattavana about 20. Hypyt ois siisti saada videolle... Oottelen ite tota A70 kanssa parhaimmillaan!!!
-
Muutama A70 otettu pätkä ralliautoista löytyy osoitteesta
http://www.vauhti.com
Kaikki materiaali mitä sieltä löytyy on otettu Canonin A70:llä...
http://www.vauhti.com
Kaikki materiaali mitä sieltä löytyy on otettu Canonin A70:llä...
-
- Viesti: