Pre-production E-5 esimerkkikuvia...

Minolta-digit, Olympus-digit (ei-järjestelmädigejä)
srx2

Viesti Kirjoittaja srx2 »

Havainnot ovat jääneet vähäiselle, tuli sellaista krämppää, että isommat kuvaukset ovat jääneet ja mitä jotakin perhekuvia on tullut otettua, niin siihen olen käytänyt tuota E-PL2:sta.
Pahoittelen terveysongelmiasi.

Kerroit, että E-PL2 jää kauaksi E-vitosen kuvanlaadusta, vaikka toista väitetään.
Olen lukenut netistä joidenkin ulkomaan elävien liittäneen adapterilla 12-60 objektiivin E-PL2 kameraan.
Oletko kokeillut tätä kombinaatiota ?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
UnskiV
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UnskiV »

srx2 kirjoitti:
Havainnot ovat jääneet vähäiselle, tuli sellaista krämppää, että isommat kuvaukset ovat jääneet ja mitä jotakin perhekuvia on tullut otettua, niin siihen olen käytänyt tuota E-PL2:sta.

Kerroit, että E-PL2 jää kauaksi E-vitosen kuvanlaadusta, vaikka toista väitetään.
Olen lukenut netistä joidenkin ulkomaan elävien liittäneen adapterilla 12-60 objektiivin E-PL2 kameraan.
Tuota en ole vielä kokeillut, mutta Zuiko 50 mm macro oli kerran kokeilussa, eli adapteri tuli hankittua, kun joku virkaveli luopui omastaan halvalla, tai no niin?? Tuo macro näytti kyllä kyntensä, eli toimiva yhdistelmä. Kuvissa ei juuri mitään eroa huomannut ottiko E-5:lla vai E-PL2:lla. Toi adapteri on kyllä hankittava jos on noita Zuikon 4/3 kakkuloita, laajentaa mahdollisuuksia kummasti. Tosin mitään vertailua kuvan ominaisuudessa en ole tehnyt, vaan ihan mielikuvien mukaan kertoilen kokemuksia.

Kun sanoin, että jää jälkeen E-5:sen kuvanlaadussa, niin tarkoitin enemmänkin kuvan geometriaa. Kuva sinällään on 14-42 objektiivilla ihan hyvä, ehkä värit hieman enemmän hakevat kuin E-5 ja Zuiko 12-60 SWD, mutta ei kuirtenkaan haittaavasti. Sensiaan geometria tuolla 14-42:lla hyppää melkoisesti, kun kuvakulma hieman muuttuu, varsinkin korkeusssunnassa.

Tosin tuo vertailu tapahtuu Zuikon 12-60 SWD välillä ja vuosien varrella olen tullut siihen tulokseen, että tuo objektiivi on yksi niistä maailman huipuista, niin kuvan geometrian kuin muuidenkin ominaisuuksien kohdalla.

Noin yleisesti sanoisin tuosta E-PL2:sta, että ihan kelvollinen turistikamera, kevyt kantaa mukana kun ei tarvita mitään huippukalustoa kymmenen objektiivin kera.
UnskiVee
srx2

UnskiV kirjoitti:
Noin yleisesti sanoisin tuosta E-PL2:sta, että ihan kelvollinen turistikamera, kevyt kantaa mukana kun ei tarvita mitään huippukalustoa kymmenen objektiivin kera.
Minulla on PL1 juuri pienen koon ja keveyden vuoksi. Maastossa liikkuessa kannettavaa on aina kuitenkin sen verran, että olen ryhtynyt minimoimaan kantamuksia. Kiikarinkin olen vaihtanut monokulaariin.
Objektiiveja PL1 kameraan minulla on 17 mm pannarista 75-300 teleeseen. Kohtuullisia kuvia niillä on syntynyt, mutta joskus kaipaa hiukan lisää valovoimaa. Siitä syystä olen yrittänyt hiukan seurata mitä esim. tästä 12-60 objektiivista löytyy tietoa mikrorunkoon ympättynä.
Filmikaudelta minulla on pari valovoimaista objektiivia mm. 50 mm Minolta MD Rokkor 1:1,2, joka tekee kyllä hyvää jälkeä, mutta manuaalitarkenteisena se ei mikään tilannelinssi ole.

Kerroit, että PL2 kuvien geometria ei oikein tyydytä. Oletko kokeillut muita mikro-objektiiveja kuin tuota 14-42 ?
jussikn

Viesti Kirjoittaja jussikn »

Tässä malliksi E5:llä ja 50 mm macrolla otettu kuva sorsanpojista, kuva konvertoitu Bibblellä, yksityiskohtia on mielestäni enemmän kuin E3:lla

t. jussikn

http://jussikn.kuvat.fi/kuvat/P6050144.jpg
eesau

Viesti Kirjoittaja eesau »

srx2 kirjoitti:

Laadullisesti toimiva, mutta tarkennus on FT putkilla hidasta.
Kaikki nämä mitä laukusta löytyy toimivat saumattomasti yhteen:
E-5, E-3, E-PL2, 14-42 II, 17/2.8, M FT 14-150mm, 12-60, 50mm macro, 50-200 SWD, Leica 25/1.4, FL 50R, FL 36R, FL 14, Metz MS-1 rengas, FL-BK01, FP-1 ja tietysti vanhat Zuikot manuaaliadapterila.
Viimeksi muokannut eesau, Kesä 14, 2011 10 : 39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
ppotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

srx2 kirjoitti:
Kommentit myös minulta vaikka kysymykset toiselle osoititkin:

Kummassakin kamerassa on sama kenno, joten RAW-kuvauksessa laatu on tasan sama, samalla objektiivilla. E-5:ssä JPEG-prosessointi on kehitetty vielä pidemmälle, ottaa ilmeisesti kaiken irti mitä tuosta kennosta on otettavissa globaalisti gammasäädetyn tiedoston muodossa.

Kuvaan erittäin paljon yhdistelmällä E-P2 + VF-2 + 12-60mm. Loistava objektiivi, AF tosin ottaa oman aikansa. Kepittää optisessa laadussa esimerkiksi 20mm polttovälillä Panan 20/1.7 -objektiivin kaikilla käytettävissä olevilla aukoilla ja niiden sallimissa valaisutilanteissa. Muut 4/3-sarjan objektiivit, joihin olen tykästynyt E-P2:n kanssa ovat 50/2 Macro ja 150/2. Optinen laatu erinomainen. Käytän kumpaakin paljon täydellä aukolla ja huippu saavutetaan jo vajaan aukon himmennyksellä. Miinuksena niissäkin hidas AF, 150:tä käytän suosiolla aina manuaalitarkennuksella.

-p-
pekkapotka.com
srx2

eesau kirjoitti:
Laadullisesti toimiva, mutta tarkennus on FT putkilla hidasta.
Kaikki nämä mitä laukusta löytyy toimivat saumattomasti yhteen:
E-5, E-3, E-PL2, 14-42 II, 17/2.8, M FT 14-150mm, 12-60, 50mm macro, 50-200 SWD, Leica 25/1.4, FL 50R, FL 36R, FL 14, Metz MS-1 rengas, FL-BK01, FP-1 ja tietysti vanhat Zuikot manuaaliadapterila.
ppotka kirjoitti:

Kommentit myös minulta vaikka kysymykset toiselle osoititkin:

Kummassakin kamerassa on sama kenno, joten RAW-kuvauksessa laatu on tasan sama, samalla objektiivilla. E-5:ssä JPEG-prosessointi on kehitetty vielä pidemmälle, ottaa ilmeisesti kaiken irti mitä tuosta kennosta on otettavissa globaalisti gammasäädetyn tiedoston muodossa.

Kuvaan erittäin paljon yhdistelmällä E-P2 + VF-2 + 12-60mm. Loistava objektiivi, AF tosin ottaa oman aikansa. Kepittää optisessa laadussa esimerkiksi 20mm polttovälillä Panan 20/1.7 -objektiivin kaikilla käytettävissä olevilla aukoilla ja niiden sallimissa valaisutilanteissa. Muut 4/3-sarjan objektiivit, joihin olen tykästynyt E-P2:n kanssa ovat 50/2 Macro ja 150/2. Optinen laatu erinomainen. Käytän kumpaakin paljon täydellä aukolla ja huippu saavutetaan jo vajaan aukon himmennyksellä. Miinuksena niissäkin hidas AF, 150:tä käytän suosiolla aina manuaalitarkennuksella.

-p-
Tämähän on avoin foorumi, joten kaikki kommentit ovat tervetulleita.
Ja 12-60 objektiivin ja E-P kameran toimivuus tuli kyllä selväksi. Hankinta harkintaan menee.
Kysyisin kuitenkin vielä, onko kenelläkään kokemuksia 14-54 objektiivista Pen kameroissa. Hidas tarkentamaan, mutta miten on kuvan laadun kanssa.
No, keskustelu taitaa liukua ulos E-5 aiheesta.
UnskiV
Viesti:

srx2 kirjoitti:No, keskustelu taitaa liukua ulos E-5 aiheesta.
Taitaa olla vain hyväksi sillä, monellakin on E-? malli sekä joku Pen. Tuntuu olevan porukkaa joka käyttää noita malleja ristiin tai oikeammin objektiiveja ristiin. Minulla nyt sairauden tähden on tämä kuvaaminen melko heppoista ja siksi kokemukset noista vähäisiä, joten on kiva lukea muiden sekoituksista ja kokemuksista niillä. Jahka tästä piristyy, niin kaipa minäkin jotain kokemusta vielä laitan. Ainaki Zuikon macro 50 ja E-PL2 antoi yllykkeitä muistakin sekoituksista.
UnskiVee
ppotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

UnskiV kirjoitti: Taitaa olla vain hyväksi sillä, monellakin on E-? malli sekä joku Pen. Tuntuu olevan porukkaa joka käyttää noita malleja ristiin tai oikeammin objektiiveja ristiin... Ainaki Zuikon macro 50 ja E-PL2 antoi yllykkeitä muistakin sekoituksista.
Kuvaan runsaan parin viikon päästä omien taitojeni ylärajoilla olevan setin E-5:llä ja parilla "Super High Grade" -objektiivilla. Mielenkiintoinen kokeilu, vaikka en odotakaan liikoja...

50-millinen makro on lasi, jota on vaikea kehua liikaa. Työstin viime ja toissavuonna paria teemaa, jotka kuvasin lähes pelkästään sillä ja E-P2:lla. Toisessa teemassa kokeilin myös Nikonin D3x:ää ja 85-millistä TS:ää mutta päädyin sitten jatkamaan pelkästään PENillä. Kummastakin teemasta vedostamani (A2-printtejä) kokonaisuus voitti Mainosvalokuvaajat ry:n teemanäyttelyssä oman sarjansa ja niillä tuli myös Fotofinlandia-paikka. Kaikki nuo kuvat olivat joko täydellä aukollla tai hiukan (alle aukon) himmennettynä.

-p-
pekkapotka.com
jussikn

E5 IS1 kokeilu

UnskiV:n koskikuvat antoivat aiheen kokeilla käsivaralta hitaita aikoja,
kuvat on 1/4 - 1/6 s ajoilla otettuja käsivaralta. Konvertteri Bibble.

http://jussikn.kuvat.fi/kuvat/P%E4rrinkoski/
jussikn

Summittainen kohinakoe

Hei,

tässä vielä kokeilu 800 - 6400 ASA herkkyyksillä, kohinanpoistoon käytetty Bibblessä olevaa NoiseNinjaa ja RawTherapeessa sen omia virityksiä, tulokset eivät ole varmaan parhaita mahdollisia, kunhan kokeilin

http://jussikn.kuvat.fi/kuvat/Kohinatestausta/
JiiPeeM

Viesti Kirjoittaja JiiPeeM »

Noh, suurin piirtein vastaa käsityksiäni kun vertaa tähän vanhaan 10 Mpx kennoon, eli E5:sen ISO 3200 on hitusen puhtaampi kuin vanhan E410:sen ISO 1600.
Mutta E5:sen ISO 6400 on jo pahempi.

Jos vain voittaisi lotossa....tosin ensin pitäisi lotota...
UnskiV
Viesti:

En ole paljon pystynyt E-5:ni käyttämään, joten kokemuksetkin ovat jääneet vähälle. Eilen tuli pieni lenkki ulkoiltua, ei niinkään kuvatakseni, vaan enemmänkin hyttysiä ruokkiakseni.

Kuvailin joitakin kukkasia ja sen sellaisia, kuvat näyttivät takatelkusta jotenkin tummillta, oli nimittäin tosi synkkä päivä ja reisuni päättyikin mekoiseen kaatosateeseen. En kuitenkaan valottanut niitä yhtään yli ja kun kotona sitten viimeistelin, niin yllätys, yllätys, kuvat olivat ihan hienosti valottunut, eivätkä yhtään tummia, pikemminkin päinvastoin, Joissakin kuvissa oli pieni vajaus valoisan pään histogrammissa, mutta yleensäottaen valoisa pääkin oli valottunut melko oikein. Tosin luonnossa ei ihan valkoista ollut olemassakaan, joten kuvien valotuksesta voisi sanoa, että nappiin meni.

Tämä on mielestäni sellainen huomio, että E-3:ssa en ole ihan tällaista huomannut. Sillä olikin varsinkin merellä kuvattaessa usein vedettävä hieman valoisaa päätä pidemmäksi. No tämä taitaa olla vain sellaista tunnepuolista, eikä niinkään perustu tarkkaan kokeiluun. Voisi joku joka ei hävittänyt E-3:a pois ja omistaa molemmat kamerat niin testata tuota ilmiötä tummana pilvipäivänä, että onko se vain jonkinlainen minun ajatukseni, vai onko asiassa perää.

En ole paljoa päässyt E-5:sta käyttämään, mutta tällä hetkellä ei kova hinta harmita yhtään. Odotellaan lisää kokemuksia.

Niin ja tuossa on pari kukkaa, taitavat kärsiä vähän terävöinnin puutetta, en terävöinyt enää weppipienennyksen jälkeen, yleensä tarvetta on.

http://personal.inet.fi/koti/unski3/gal ... su1103.htm
http://personal.inet.fi/koti/unski3/gal ... do1101.htm
UnskiVee
jussikn

Vielä tosta kohinatestauksesta: kuvat oli .ORFeja ja kohinanpoisto oli vähän summittaista eri konverttereilla joten ihan tiukkaa arviointia ei ehkä voi tehdä! Ilmainen RawTherapee antoi kokeilussa mielestäni suunnilleen saman tuloksen kuin NoiseNinja.

t. jussik
Vastaa Viestiin