JPQ kirjoitti:nomad kirjoitti:Moska kirjoitti:7D:lle taitaisi olla Nikonilta oikeampi verrokki D300s joka on edistyneelle harrastelijakunnalle suunnattu ja saman aikakauden kamera. D7000 on teknisesti muutaman vuoden edellä, vaikka onkin enempi "aloittelijoille" suunnattu.
Eihän nämä tosiaankaan mene tasan, vaan enempi limittäin. D300s on itseasiassa puolta luokkaa ylempänä kuin 7D, mutta ikä jo painaa. Kuvanlaadussa ero 7D vs. 300s lienee kumminkin aika olematon, tosin varmaan 7D:n eduksi. Mutta kun D7000 on "kevytsarjalaisuudestaan" huolimatta parempi... Moni odottelee kovasti D300s:n seuraajakameraa.
Kamerat tulee ja menee. Painottaisin kuitenkin edellä mainitsemaani järjestelmäasiaa. Canonilla on muutama tele joita toivoisin Nikonille. Myös Canonin 1.2/50mm on makea. Nikonilla on taas aika selkeä etu laajiksissa ja normaalipolttovälin objektiiveissa. Ja jos strobismi kiinnostaa, niin salamajärjestelmä puhuu Nikonin puolesta.
Canonilla tosianaan pari objektiivia jota itse toivoisin nikon leiriinkin noh varsinkin toista eli 70-200mm/f4 teleä ja toinen on se vakaaja versio tuosta. paino,ulottuvuus,ja terävyys et valovoimaisuus suhteessa minusta manioita. mun toisaalta helppo hahmottaa polttovälit 1,1.5,2 kertoimella paremmin kuin 1.6 tai 1.3. eihän tuo 1.6 vs 1.5 ole paljon kuin laajis päässä mutta silti.
ps. NIkonit näyttää paremmalta noh tämä huumori komenttina osin eli vaikea auttaa toista.
Painiskelen itse ihan saman valinnan kanssa. Olisikohan kenelläkään enää mitään uutta sanottavaa tähän? Vanha D80 runko on myyty. Omaan tarpeeseeni molemmat ovat varmasti riittävän hyviä, mutta nuo Canonin EF 70-200/4 L IS USM ja EF 300/4 L IS USM ovat linssejä, joita Nikonilta ei löydy. Kumpikin on huomattavasti (500 g, ja 200 g) kevyempi kuin nykyinen Nikon AF-S 80-200/2,8:ni, joka on kyllä piirroltaan loistava putki, mutta niin iso ja raskas.
Se on ihan selvä, että rahaa palaa enemmän, jos vaihtaa myös optiikan Canoniin. Itse olen mietiskellyt suhteessa omiin tarpeisiini (luonto- ja urheilukuvausta, valtaosa kuitenkin ihan arkipäiväistä turistinäppäilyä) näin:
D7000
+ hieman parempi kuvanlaatu, varsinkin korkeilla ISO-herkkyyksillä
+ tuttu (parempi?) ergonomia
+ kevyempi (ja pienempi)
+ kaksi korttipaikkaa
+ enemmän tarkennuspisteitä
+ kirkkaamman oloinen etsinkuva
+ parempi akunkesto (ei tosin ole ollut ongelma edes D80:llä)
- SD-kortti
- made in Thailand
7D
+ hieman nopeampi tarkennus, ainakin näppituntumalta
+ nopeampi sarjakuvaus
+ CF-kortti
+ objektiivivalikoima, varsinkin yllä mainitut
+ isompi (kookkaaseen käteen)
+ jämäkämmän oloinen
+ videossa stereoääni
+ enemmän ristikkäisiä tarkennuspisteitä
+ made in Japan
- hieman huonompi ergonomia, opeteltavaa riittää
Yrittäkääpä nyt muut, jotka olette pähkäilleet saman valinnan kanssa, vakuuttaa vielä minut, että kumpi pitäisi valita ja miksi?