A70:in 2x128M vai 1x256 muistikortti?
-
A70:in 2x128M vai 1x256 muistikortti?
Olen parhaillaan hankkimassa A70:n ensimmäiseksi digikamerakseni. Kumpi on parempi vaihtoehto muistikortiksi 2x128M vai 1 x 256M?
Riittääkö 128 M kortti kaikkien videokuvausominaisuuksien käyttämiseen (= luvattu 3 min max nauhoitus). Montako "isoa" normaalikuvaa mahtuu kortille 3 min videopätkän lisäksi?
Voiko isommalle kortille ottaa useampia 3 min pätkiä vai onko niiden maarä rajattu yhteen per kortti? Jos ei niin silloinhan kaksi pienempää olisi parempi vaihtoehto???
Riittääkö 128 M kortti kaikkien videokuvausominaisuuksien käyttämiseen (= luvattu 3 min max nauhoitus). Montako "isoa" normaalikuvaa mahtuu kortille 3 min videopätkän lisäksi?
Voiko isommalle kortille ottaa useampia 3 min pätkiä vai onko niiden maarä rajattu yhteen per kortti? Jos ei niin silloinhan kaksi pienempää olisi parempi vaihtoehto???
-
Re: A70:in 2x128M vai 1x256 muistikortti?
Manuaalista löytyy vastaukset noihinkin. :-)Mtek kirjoitti:2x128M vai 1 x 256M?
Kyllä kortille voi otta niin monta videopätkää kuin sinne mahtuupi.
Itse suosittelisin hankkimaan melkein tuon isomman, jos joskus ostat toisen ison. Kahdestahan on se ilo, että toinen kortti voi olla hoidossa, kun toiselle kuvataan.
Isolta kortilta kuvien hakeminen kestää tietysti kauan, jos se on täynnä, silloin ei voi kuvata, ellei mitään varakorttia ole. Ja kun on kuvannut toisen kortin täyteen, tietää, että tila alkaa loppumaan jos on vain kaksi korttia.
Ja jos on usempi kortti, ja yksi tuhoutuu, ei kaikki tieto häviä kerralla!
Itse hankin seuraavaksi ehkä jonkin 512 Mt kortin. Tällä hetkellä käytössä kolme korttia, kaksi pienempää ja yksi suurempi. 256 Mt ei tahdo riittää kuin yhteen kuvauskeikkaan, jos sitten siihenkään.
Ja videokameraksi ei digitaalikameraa kannata ajatella. Pikku pätkiä tietysti voi ottaa, jos ei ehdi videokameraa hakemaan.
T:mo
-
Kiitos vastauksista ja kommenteista. Manuaalia en ole käteeni vielä saanut, kun ei ole kameraakaan. Täällä Jyväskylässä olen käynyt paikallisissa kamerakaupoissa laitetta räpeltämässä ja saanut kauppiailta enempi vähempi ristiriitaisia vastauksia. Lopulta päädyin tilaamaan laitteen 256M:n kortilla Helsingistä Akibasta. Saa nähdä milloin saavat toimitettua - lupailivat ainakin juhannuksen jälkeiselle viikolle.
Videokameraa en omista, enkä ole toistaiseksi aikonut hankkiakkaan. Pieniä hauskoja videoklipsejä ajattelin A70:llä napsia lapsien kouhkaamisesta ym. Saa se taso toistaiseksi riittää.
Vielä kysymyskin:
Canonin esitteessä todetaan "Liikkuva kuva: 640 x 480, 320 x 240, 160 x 120 (kuvanvaihtonopeus 15 kuvaa/s enintään kolmen minuutin ajan QVGA/QQVGA-tilassa ja 30 s ajan VGA-tilassa, CF-kortin tyypin ja kapasiteetin mukaan)"
Tarkoittaako tuo suomeksi sitä, että 256M:n kortille voi ottaa 3 min 640 x 480 videopätkiä, vai ei?
Videokameraa en omista, enkä ole toistaiseksi aikonut hankkiakkaan. Pieniä hauskoja videoklipsejä ajattelin A70:llä napsia lapsien kouhkaamisesta ym. Saa se taso toistaiseksi riittää.
Vielä kysymyskin:
Canonin esitteessä todetaan "Liikkuva kuva: 640 x 480, 320 x 240, 160 x 120 (kuvanvaihtonopeus 15 kuvaa/s enintään kolmen minuutin ajan QVGA/QQVGA-tilassa ja 30 s ajan VGA-tilassa, CF-kortin tyypin ja kapasiteetin mukaan)"
Tarkoittaako tuo suomeksi sitä, että 256M:n kortille voi ottaa 3 min 640 x 480 videopätkiä, vai ei?
-
Ovatko kaikki Compact Flash kortit samanlaisia, vai onko olemassa joitain cf-kortteja jotka ei sovi kaikkiin CF laitteisiin? Eli sopisiko tohon a70 malliin vaikkapa 3Gt kortit yhtähyvin kuin pienemmätkin, en tietenkään itse noin isoja korteeja tarvitsisi mutta ton 512 kortin vois hommatakin jos nyt ensin hommaan kameran.
-
Kaikki CF:t ei ole samanlaisia on tyyppiä I ja II. Miksi ei kävis A70:een jos vaan tyyppi on oikea eli type I. Korjatkaa jos olen väärässä.Piipuli kirjoitti:Ovatko kaikki Compact Flash kortit samanlaisia, vai onko olemassa joitain cf-kortteja jotka ei sovi kaikkiin CF laitteisiin? Eli sopisiko tohon a70 malliin vaikkapa 3Gt kortit yhtähyvin kuin pienemmätkin, en tietenkään itse noin isoja korteeja tarvitsisi mutta ton 512 kortin vois hommatakin jos nyt ensin hommaan kameran.
Sehän tulee halvemmaksi (ainakin mbnet:n hintaseurannan mukaan) ostaa 2*256mb kuin yksi 512mb. Yhteen 256mb:n korttiin mahtuu A70:n suurimmalla koolla 273kpl Luulis tuo hetkeksi riittävän. :)
-
Miksei näille tyypeille ole sitten tehty eroa mbnetin hintaseurannassa jos vaikka panee hakusanaksi compact flashskv kirjoitti:Kaikki CF:t ei ole samanlaisia on tyyppiä I ja II. Miksi ei kävis A70:een jos vaan tyyppi on oikea eli type I. Korjatkaa jos olen väärässä.
Sehän tulee halvemmaksi (ainakin mbnet:n hintaseurannan mukaan) ostaa 2*256mb kuin yksi 512mb. Yhteen 256mb:n korttiin mahtuu A70:n suurimmalla koolla 273kpl Luulis tuo hetkeksi riittävän. :)
-
Tätä täytyy varmaan kysyä mikrobitin pojilta. Ote Olli Rinteen Digikameran omistajan FAQ:sta.Piipuli kirjoitti:Miksei näille tyypeille ole sitten tehty eroa mbnetin hintaseurannassa jos vaikka panee hakusanaksi compact flash
Compact Flash muistia on kahdenlaista: Type I ja Type II. Näiden ero on, että Type I on n. 2 mm paksu ja Type II n. 5 mm paksu, mutta muuten ne ovat liitännöiltään täysin yhteensopivia.