Itse asiaa järkeillessäni ihmettelen vain mistä tuo 16-bit/c muuntamisen hyöty saadaan, sillä eikö 8->16 muunnoksessa matemaattisen kaavan mukaan vain lisätä dataa. Se ei siis ole mitään todellista, vaan ainoastaan Photarin laskemalla lisäämää informaatiota.
Yritän vielä kerran vääntää rautalangasta:
8-bit/c moodissa kullakin kanavalla on 256 mahdollista arvoa.
Photoshopin 16-bit/c muodossa kullakin kanavalla on 2^15=32768
arvoa. Kummassakin tilassa alue (mustasta valkoiseeen) on sama, siis 16-bit/c:ssä jako vain on paljon tihäampi.
No niin, nyt kun kuvan mäjäytetään jokin editointitoiminto joka esim muuttaa jonkin pixelin arvon vaikka tasolta 100 tasoon 105,6 niin 8-bit/c:ssä tämä tulos pyöristetään arvoon 106. Sitten seuraava ja sitä seuraava ediointioperaatio yhä vain lisää näitä pöyristysvirheitä.
Sen sijaan kun toimitaan 16-bit/c moodissa niin tuo tulos siis 106,6 säilyy melko tarkkaan, siitä tulee taso 105,5937195 kun se ilmaistaan 8-bit/c vastaavana.
Mutta teeppä käytännön koe:
1 Avaja 8-bit/c kuva
2. Duplikoi se ja muunna duplikaatti 16-bit/c moodiin.
3. Tee kummallekin kuvalle seuraavaa: Avaja Image/Adjust/Levels dialogi, kirjoita arvo 2 oikeanpuoleiseen
Output Levels boxiin, paina OK Levels dialogille. Kuvista tulee siis varsin mustat.
4. Tee sitten kummallekin kuvalle seuraavaa: Avaja Image/Adjust/Levels dialogi, kirjoita arvo 2 oikeanpuoleiseen
Input Levels boxiin, paina OK Levels dialogille. Toinen kuvista on täysin tuhoutunut mutta toinen palaa varsin samannäköiseksi mitä se alunperin olikin. Arvaappa kumpi versio se on.
Timo