Digikuvasta kalvoksi

Printterit, skannerit, online-tulostukset
rasa

Digikuvasta kalvoksi

Viesti Kirjoittaja rasa »

Mikä tulostin antaa parhaan tuloksen piirtoheitinkalvoissa? Mustesuihkarilla ja värilaserilla tuppaa jäämään aika hailakan harmaaksi. Värikylläisiä mustamustaa kalvoja ei tunnu tulostuvan millään säädöillä. Olen katsastellut käytettyjen markkinoita ja jokunen Tektronix/Xerox värivahatulostin on osunut silmään. Onko tuollaisista kalvojen tekoon vai sublariko sen pitää olla?

RS
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Meillä töissä olen käyttänyt juuri tuollaista Tektronixin värivahatulostinta kalvojen tekoon, siinä värit sentään menevät sinne päin. Värilasereilla tulee ihan mitä tahansa, esim. oranssi onkin ruskea jne.
Toivonen

Viesti Kirjoittaja Toivonen »

Värilaserilla kalvolle tulostettaessa täytyy muistaa käyttää ajurista oikeita asetuksia, profiilien käyttö on suotavaa, sekä ehdottomasti käytettävä kyseiselle laitteelle tarkoitettuja kalvoja. Olen nähnyt värilaserin tulostavan värikuvan lähes harmaasävyisenä, vain koska on käytetty väärää kalvoa.
Useimmissa lasereissa kalvotulostus on suunniteltu vain piirtoheitinkalvojen tulostamiseen. Siksi jälkeä ei missään nimessä saisi arvioida itse kalvosta, vaan seinään heijastetusta kuvasta.
Hailakka kädessä = värikäs heijastettuna
Tummakontrastinen kädessä = värit tukossa heijastettuna
Tomi Toivonen
jiiällä

Kalvotulostus -> dataprojektori

Viesti Kirjoittaja jiiällä »

Olen tyytynyt mustesuihkariin (HP), vaikka värit jäävät pliisuiksi. Kalvojen laadussa on eroja.

Värilasereiden yms. väriä "paksuun kerrokseen lääräävän" tulostimen kalvotulostus ei ole itsestään selvää. Kannattaa testata ennen hankintaa. Valokuvaprinttauksessa parasta näkemääni värijälkeä teki isohko Canonin kopiokonetulostin. Siinä oli kutakuinkin luonnollinen sävyala. Hintalappu oli mojova, joten asiaa ei kannattanut sen enempää miettiä.

Poistuisiko "ongelma", jos siirtyisi dataprojektoriin. Sellaisen saa tasokkaan printterin hinnalla.
rasa

Viesti Kirjoittaja rasa »

MattiH kirjoitti:Meillä töissä olen käyttänyt juuri tuollaista Tektronixin värivahatulostinta kalvojen tekoon, siinä värit sentään menevät sinne päin. Värilasereilla tulee ihan mitä tahansa, esim. oranssi onkin ruskea jne.
Eli värit ovat OK. Mites kirkkaus ts. päästääkö vahapinta riittävästi valoa läpi vai jääkö kuva normaalia pimeämmäksi? Tästä on joku joskus valittanut vahatulostimien yhteydessä.

Millä muuten tehdastekoiset kalvot tehdään? Sublimaatio vai mikä?
Vastaa Viestiin