Matkajalusta
-
Matkajalusta
Haussa olisi siis reissujalkaa seuraavilla ehdoilla:
-Laadukas, en halua ostaa ensi vuonna uutta jalustaa
-Nyt kamerana on 500d, mutta tulevaisuudessa ehkä täyskenno. Pitäisi siis kantaa 70-300 f4 ja rungon.
-Kevyt, eli varmaan puhutaan hiilikuidusta
-Sen kokoinen taitettuna, että kulkee repun päällä
-Nopeat ja kestävät lukitukset
-hinta 150-300€, en halua maksaa turhasta, mutta en myöskään oleta, että ilmaiseksi saa hyvää.
Laittakaa ehdotuksia, mielellään myös kuulaehdotus(pitää sisältyä hintaan).
-Laadukas, en halua ostaa ensi vuonna uutta jalustaa
-Nyt kamerana on 500d, mutta tulevaisuudessa ehkä täyskenno. Pitäisi siis kantaa 70-300 f4 ja rungon.
-Kevyt, eli varmaan puhutaan hiilikuidusta
-Sen kokoinen taitettuna, että kulkee repun päällä
-Nopeat ja kestävät lukitukset
-hinta 150-300€, en halua maksaa turhasta, mutta en myöskään oleta, että ilmaiseksi saa hyvää.
Laittakaa ehdotuksia, mielellään myös kuulaehdotus(pitää sisältyä hintaan).
-
Benro Travel Angel C-169 M6 menee budjettiisi. Tai sitten aito Gitzon vastaava, mutta tuplahintaan.
Itse päädyin Benroon, ei lompakko taipunut Gitzoon. Varsin ok jalusta, K5 ja DA* 60-260/4 minullakin oli mitoitusperusteena. Jos jättää alimmat palat avaamatta ja pitää keskiputken alhaalla tämä on todella tukeva. Tukevampi kuin monet täysikokoiset.
Itse päädyin Benroon, ei lompakko taipunut Gitzoon. Varsin ok jalusta, K5 ja DA* 60-260/4 minullakin oli mitoitusperusteena. Jos jättää alimmat palat avaamatta ja pitää keskiputken alhaalla tämä on todella tukeva. Tukevampi kuin monet täysikokoiset.
-
Kävin katsomassa Verkkokaupassa Benroa ja hieman hämäsi jalkojen kiinnitys systeemi. Aloin puhua myyjän kanssa, joka osoittautui asiaan valveutuneeksi. Hän kertoi, että Benroja on tullut jonkun verran takaisin ja pari demoa on hajonnut. Olin tässä vaiheessa vielä, että ok.
Menimme katsomaan esimerkki jalustaa ja siitä jäi heti jalka käteen. Tässä vaiheessa aloin kyselemään muita vaihtoehtoja. Suositukseksi tarpeeseni tuli Manfrotto 190cxpro4. Hintaa oli 315€.
Tässä vaiheessa olin, että kiitti moi. Menin kotiin katsomaan vaihtoehtoja. Sattumalta menin Rahalan sivuille katsomaan jalkoja. Siellä tuo oli poistossa 100€ halvemmalla. Hommasin sitten sen.
Kuulaksi hommasin ilman ihmeempiä tutkimisia 494rc2 Manfrotton. Se oli vähän yli 50€.
Ainakin tähän asti olen ollut tyytyväinen jalkaan ja tuuriin.
Reissun jälkeen tosin vasta voi sanoa, että oliko hyvä ja tarpeellinen ostos. Kiitos avusta kuitenkin!
Menimme katsomaan esimerkki jalustaa ja siitä jäi heti jalka käteen. Tässä vaiheessa aloin kyselemään muita vaihtoehtoja. Suositukseksi tarpeeseni tuli Manfrotto 190cxpro4. Hintaa oli 315€.
Tässä vaiheessa olin, että kiitti moi. Menin kotiin katsomaan vaihtoehtoja. Sattumalta menin Rahalan sivuille katsomaan jalkoja. Siellä tuo oli poistossa 100€ halvemmalla. Hommasin sitten sen.
Kuulaksi hommasin ilman ihmeempiä tutkimisia 494rc2 Manfrotton. Se oli vähän yli 50€.
Reissun jälkeen tosin vasta voi sanoa, että oliko hyvä ja tarpeellinen ostos. Kiitos avusta kuitenkin!
-
Benrosta ei voi jäädä jalka käteen, ellei joku avulias kanssaostaja ole ruuvannut sitä kierrettä täysin auki. Ilmeisesti näin on tehty ja sitten hädissään vain painettu se löysästi paikoilleen, kun ei ole saatu sitä takaisin kierteilleen.wosse kirjoitti:Kävin katsomassa Verkkokaupassa Benroa ja hieman hämäsi jalkojen kiinnitys systeemi. Aloin puhua myyjän kanssa, joka osoittautui asiaan valveutuneeksi. Hän kertoi, että Benroja on tullut jonkun verran takaisin ja pari demoa on hajonnut. Olin tässä vaiheessa vielä, että ok.
Kaikissa kierrekiinnitteisissä, joka on muuten se tukevin kiristystapa, on mahdollista kiertää liitos auki. Sen saaminen paikalleen vaatii hieman tutkimista.
Uskoisin että kyse on siitä että jotkut janipetterit ovat asiaa sen kummemmin tuntematta kiertäneet ne kierteet täysin auki ja tulleet sitten itkemään että tämä on rikki. Eivät ne huollon vastaanoton kunditkaan kaikkea tiedä ja ovat uskoneet kun kerran on sanottu.
Eli se on ominaisuus että jalat saa irti, ei vika.
-
Minäkin vaihdoin molemmat alumiini Manfrotot hiilikuitu Benroihin ja olen tyytyväinen. Painavin yhdistelmäni taitaa olla Oly E-3 + 35-100/f2 tai Canon 5DMII + 24-70/f2.8, joten en tarvitse valtavan tukevaa jalustaa. Kaikki kuusi jalkaa on pysynyt kasassa.Harald II kirjoitti:Benrosta ei voi jäädä jalka käteen, ellei joku avulias kanssaostaja ole ruuvannut sitä kierrettä täysin auki.
-
Kai ne Benrotkin voi rikki mennä?Harald II kirjoitti:
Benrosta ei voi jäädä jalka käteen, ellei joku avulias kanssaostaja ole ruuvannut sitä kierrettä täysin auki. Ilmeisesti näin on tehty ja sitten hädissään vain painettu se löysästi paikoilleen, kun ei ole saatu sitä takaisin kierteilleen.
Kaikissa kierrekiinnitteisissä, joka on muuten se tukevin kiristystapa, on mahdollista kiertää liitos auki. Sen saaminen paikalleen vaatii hieman tutkimista.
Uskoisin että kyse on siitä että jotkut janipetterit ovat asiaa sen kummemmin tuntematta kiertäneet ne kierteet täysin auki ja tulleet sitten itkemään että tämä on rikki. Eivät ne huollon vastaanoton kunditkaan kaikkea tiedä ja ovat uskoneet kun kerran on sanottu.
Olen myös miettinyt hyvää matkajalustaa ja varmaan päädyn tuohon Travel Angeliin ristiriitaisista kokemuksista huolimatta.. Eipä tuohon hintaluokkaan oikein parempiakaan ole.
Kalustona kamera ja kasa rojua
-
Toki voi, mutta tuo kiristysmekanismi ei tunnu ensimmäiseltä ehdokkaalta.teraja kirjoitti:Kai ne Benrotkin voi rikki mennä?Harald II kirjoitti:
Benrosta ei voi jäädä jalka käteen, ellei joku avulias kanssaostaja ole ruuvannut sitä kierrettä täysin auki. Ilmeisesti näin on tehty ja sitten hädissään vain painettu se löysästi paikoilleen, kun ei ole saatu sitä takaisin kierteilleen.
Olen myös miettinyt hyvää matkajalustaa ja varmaan päädyn tuohon Travel Angeliin ristiriitaisista kokemuksista huolimatta.. Eipä tuohon hintaluokkaan oikein parempiakaan ole.
Jos ei tunne sitä, niin sen voi ruuvata auki, joilloin sen voi kuvitella menneen rikki. Se mikä siinä voi mennä rikki olisi ehkä se rengas, ihan haljeta, tai sitten ne kierteet, jotka voisi vääntää hajalle, juuri enempää osia siinä ei nimíttäin ole. Ja nämä molemmat tavat hajota on hyvin selvästi nähtävissä.
Pelkkä jalan oleminen irti ei ole merkki hajoamisesta. Se on todennäköisimmin merkki vain siitä, että joku on sen irroittanut. Tämän jalustan jalkojen jatkeiden irroittaminen on nimittäin ihan mahdollista eikä se ole silloin rikki. Se pitää vain laittaa takaisin kasaan. Ei rynkkykään ole rikki jos joku sen purkaa käsin irtoaviin osiin...
Kaikkiaan koska se mekanismi on kertaluokkia tukevampi kuin liki missään muissa niissä jalustoissa mitä vaikkapa Verkkokaupassa pääsee kokeilemaan, niin Benron väittäminen heikoksi on hieman erikoista. En oikeasti usko sitä että se oli rikki ellen saa enemmän tietoa ja sellaisilta jotka oikeasti asiasta ymmärtää.
Ps. En suosittele purkamaan sitä, ellei samalla katso miten se laitetaan kasaan. Sen muoviläpyskän oikea asento on aika kriittinen kasaamisen kannalta. Voi kysyä hermoja saada se kokeilemalla kohdalleen.
-
Kävin aamulla Verkkokaupassa katsomassa noita Benroja ja avasinkin pari niistä rikkinäisistä katsoakseni mitä siellä sisuskaluissa on tapahtunut.
Ne valkoiset muoviläpyskät oli aivan tuhannen päreinä niissä molemmissa eli voisin kyllä sanoa niiden olleen rikki.
Kaipa noi demomallit tietty joutuu aika kovalle koetukselle, mutta kun noita on tullut kuulemma takaisin palautuksinakin, on niissä joku heikko kohta olemassa.
Ne valkoiset muoviläpyskät oli aivan tuhannen päreinä niissä molemmissa eli voisin kyllä sanoa niiden olleen rikki.
Kaipa noi demomallit tietty joutuu aika kovalle koetukselle, mutta kun noita on tullut kuulemma takaisin palautuksinakin, on niissä joku heikko kohta olemassa.
-
Ok, uskotaan. Miten se vaikutti toiminnallisuuteen? ei kiristynyt vai irtosiko nimenomaan jalat kuten edellä sanottiin?teraja kirjoitti:Kävin aamulla Verkkokaupassa katsomassa noita Benroja ja avasinkin pari niistä rikkinäisistä katsoakseni mitä siellä sisuskaluissa on tapahtunut.
Millähän ne saa rikki vai ovatko vain kuluneet... oma on ollut nyt aktiivikäytössä viime kesästä saakka, eivätkä edes lukituksen kierteet ole löystyneet (voisivat vaikka hieman löystyäkin, ovat pakkasessa melko tiukat pyörittää), eikä mitään muutakaan ongelmaa ole tullut.
Olisikohan ne jalat irroitettu ja yritetty sitten väkisin kasata? Irroitin itse yhden jalan ja laitoin uudelleen kiinni. Se on aika tarkkuutta vaativa juttu se kasaaminen, se liuska ei meinaa millään mennä oikeaan asentoon. Siinä voisin kuvitella että sen voi rikkoa.
-
Ne valkoiset muoviliuskat tms. oli murtuneita, tai siis niistä ei enää voinut puhua liuskoina :) Vähän kuin muovimuki olis säleinä, se niistä tuli mieleen.Harald II kirjoitti:Ok, uskotaan. Miten se vaikutti toiminnallisuuteen? ei kiristynyt vai irtosiko nimenomaan jalat kuten edellä sanottiin?teraja kirjoitti:Kävin aamulla Verkkokaupassa katsomassa noita Benroja ja avasinkin pari niistä rikkinäisistä katsoakseni mitä siellä sisuskaluissa on tapahtunut.
Millähän ne saa rikki vai ovatko vain kuluneet... oma on ollut nyt aktiivikäytössä viime kesästä saakka, eivätkä edes lukituksen kierteet ole löystyneet (voisivat vaikka hieman löystyäkin, ovat pakkasessa melko tiukat pyörittää), eikä mitään muutakaan ongelmaa ole tullut.
Olisikohan ne jalat irroitettu ja yritetty sitten väkisin kasata? Irroitin itse yhden jalan ja laitoin uudelleen kiinni. Se on aika tarkkuutta vaativa juttu se kasaaminen, se liuska ei meinaa millään mennä oikeaan asentoon. Siinä voisin kuvitella että sen voi rikkoa.
Niitä kyllä varmaan on runnottu aika huolella ja siinä ne on hajonnut, mutta mitenkään niitä en minä ainakaan enää ehjiksi saanut. Tietysti, kun tietää, että ne on helposti hajoavaa sorttia, olisi tuollainen omassa käytössä kestävä kun sitä kohtelisi oikein.
Tuo pyöritettävä kiristys on kyllä järkevä, koska tosiaan noissa ei tule niitä katkeamisia, mitä esim Manfrotton lukoissa joskus on tullut eteen. Ilmeisesti noi Benron lukot on vaan melko herkkiä rikkoutumaan, jos käyttäjä vähänkin tyrii.
-
En oikein tiedä miten käyttäjä voi niiden kanssa tyriä muuten kuin purkamalla liitoksen, eli pyörittämällä sen holkin irti ja kasaamalla sen sitten todella kovan voiman kanssa väärin.teraja kirjoitti:
Tuo pyöritettävä kiristys on kyllä järkevä, koska tosiaan noissa ei tule niitä katkeamisia, mitä esim Manfrotton lukoissa joskus on tullut eteen. Ilmeisesti noi Benron lukot on vaan melko herkkiä rikkoutumaan, jos käyttäjä vähänkin tyrii.
Se luiska on siellä sisällä, eikä sitä minun kokemukseni mukaan saa normaalilla voimankäytöllä rikki. Enkä ole mikään vinkuheinä... eli aika tiukkaan sen voi kiertää.
Ja vahingossa sitä ei käytössä irti pyörittele sitä holkkia, on muuten sen verran pitkä ja loiva kierre. Mutta jos ei tiedä miten se toimii, voihan sitä kaupassa huvikseen joku pyöritelläkin ranne maitohapoilla ;-)
Eli ns. normaalikäytössä käsivoimilla en usko sen voivan hajota, mutta eipä tässä ole vielä käyttökokemusta kuin viime kesästä.