Olisin ostamassa Nikon D70:stä New Yorkista ja olisin tiedustellut muutamaa seikkaa.
Osaako kukaan neuvoa jotain erityistä liikettä? Minulla on kyllä lista eri liikkeistä, mutta jos jollain omakohtaista kokemusta niin tieto on tervetullutta.
Kysyisin myös tuontimaksuista. Onko ollut ongelmia? Jos olette joutuneet maksamaan niin minkälaisia summia?
Olen osatamssa peruspakettia, runko+jokin objekti+ehkä salama. Mitä objektiivia suosittelisitte?
Onko vielä muuta, mitä pitäisi ottaa huomioon ostaessa kameraa USAsta?
Kiitos jo etukäteen vastauksistanne.
Asiaa D70:n ostamisesta
-
Re: Asiaa D70:n ostamisesta
Nikonin takuu ei toimi EU alueella toisin kuin Canon.jaahonen kirjoitti:Onko vielä muuta, mitä pitäisi ottaa huomioon ostaessa kameraa USAsta?
Kiitos jo etukäteen vastauksistanne.
Jos et välttämättä halua maksaa tullia ja alv:tä, ei niitä sinulta kukaan kameralaukussa olevasta kalustosta kysy. Toki, jos kalusto on paketeissaan muovikassissa tai matkalaukussa, niin tarkistuksen yhteydessä tullit ja alv:n joutuu suorittamaan + jonkinmoisen palkintomaksun :-)
Olen kuljetellut täältä Euroopasta ihan laillisesti ostettua kalustoa useasti rapakonkin yli, eikä kukaan niitä syynää.
Jos kuitenkin esim. vakuutuksen yhteydessä joudut todistamaan esim. kuiteilla että sinulla on ihan oikeasti ollut ao. laitteisto, jonka ilmoitat esim. varastetuksi, niin sinulta voidaan pyytää myös tullaus ym. muita kuitteja, jos todisteenasi on USA:lainen ostokuitti. Vakuutusyhtiö kun haluaa päästä maksamasta ja jos kyse on laittomasti maahantuodusta arvoesineestä, voipi korvausten saaminen olla kiven takana. Eli jos se siis sellaiseksi paljastuu. En ole kokeillut, mutta näin eräs vakuutusvirkailija joskus asian kautta rantain muotoili.
Jos kameran kanssa ei koskaan joudu viranomaisten kanssa tekemisiin, niin ei hätiä mitiä. Toisaalta, jos lähetät kameran postissa jenkkeihin takuukorjaukseen, tulee se takaisin yleensä postissa tullin kautta. Tällöin joudut todistamaan sen jo kertaalleen tullatuksi tai maksat uudelleen. Tai siis tässä tapauksessa sen ensimmäisen kerran :-)
Olen kuljetellut täältä Euroopasta ihan laillisesti ostettua kalustoa useasti rapakonkin yli, eikä kukaan niitä syynää.
Jos kuitenkin esim. vakuutuksen yhteydessä joudut todistamaan esim. kuiteilla että sinulla on ihan oikeasti ollut ao. laitteisto, jonka ilmoitat esim. varastetuksi, niin sinulta voidaan pyytää myös tullaus ym. muita kuitteja, jos todisteenasi on USA:lainen ostokuitti. Vakuutusyhtiö kun haluaa päästä maksamasta ja jos kyse on laittomasti maahantuodusta arvoesineestä, voipi korvausten saaminen olla kiven takana. Eli jos se siis sellaiseksi paljastuu. En ole kokeillut, mutta näin eräs vakuutusvirkailija joskus asian kautta rantain muotoili.
Jos kameran kanssa ei koskaan joudu viranomaisten kanssa tekemisiin, niin ei hätiä mitiä. Toisaalta, jos lähetät kameran postissa jenkkeihin takuukorjaukseen, tulee se takaisin yleensä postissa tullin kautta. Tällöin joudut todistamaan sen jo kertaalleen tullatuksi tai maksat uudelleen. Tai siis tässä tapauksessa sen ensimmäisen kerran :-)