Katso explorerilla filen kokoa ja ynnää siitä.xorsa kirjoitti:Onko tosiaan näin, että kuvaan rawia ja 1 gigan muistikortille mahtuu vain 94 kuvaa?JPEG normal n.960 kuvaa. Vai onko asetuksissa jotain pielessä?
D-70 ominaisuuksista jne
-
Tai kuvaa se kortti oikeesti täyteen.kohan kirjoitti:Katso explorerilla filen kokoa ja ynnää siitä.xorsa kirjoitti:Onko tosiaan näin, että kuvaan rawia ja 1 gigan muistikortille mahtuu vain 94 kuvaa?JPEG normal n.960 kuvaa. Vai onko asetuksissa jotain pielessä?
Se kameran oma ennuste kortille mahtuvista kuvista on turhan pessimistinen. Katsoin tuossa omista neffeistä, 76 kpl ja vie tilaa kovalevyltä 407 Megaa. Tuon perusteella gigan kortille mahtuisi ~186 kuvaa. Ei välttämättä ihan täsmää, mutta suuntaa antava kylläkin. Ei taida asetukset varsinaisesti vaikuttaa tuohon kameran omaan ennusteeseen, mutta jpg -kuvia mahtuu kortille paljon enemmän kun pistät terävöityksen miinukselle. Samalla pääset ylimääräisestä kohinasta eroon. Ei kuvasta mitään yksityiskohtia kuitenkaan katoa ja voinet terävöittää tarpeelliset kohdat kuvasta sitten jälkikäteen, sehän pitäisi tehdä muutenkin vasta viimeisenä toimenpiteenä kuvaskäsittelyssä.
Sepe
--
-
Pitää paikkansa, ei oo mitään pielessä. Kokeile kuvata RAW+jpeg.xorsa kirjoitti:Onko tosiaan näin, että kuvaan rawia ja 1 gigan muistikortille mahtuu vain 94 kuvaa?JPEG normal n.960 kuvaa. Vai onko asetuksissa jotain pielessä?
Mulla menee noilla asetuksilla 96kuvaa, tai oikeastaan 192.. :D
taide on taidetta, mutta tämä on p*skaa.
-
Itse ihmettelin joskus tätä samaa että kamera ei osaa näyttää kortille mahtuvien NEF kuvien määrää oikein. Tuntuisi minusta ihan selvältä ohjelmistovirheelta, ihan kuin jossain välissä tuo luku olisi vahingossa jaettu kahdella ennenkuin se näytetään käyttäjälle. Oikeasti kuvia menee kortille aika tarkkaan tuplamäärä näytössä olevaan lukuun verrattua. Näiden NEF kuvien määrä pitäisi teoriass olla vielä helpommin ennustettavissa kuin JPG kuvien määrä.
Nikon D200, Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G IF ED, Nikkor 50mm f/1.8D, Nikkor 85mm f/1.8D, Nikon Micro Nikkor Ai-S 200/4,,, Nikkor 70-200mm f/2.8 ED VR, TC-17EII, Nikon SB-800
-
Tuli seurattua Dpreviewin foorumia melko paljon ennen ja jälkeen kameran oston ja siellä tuntuu olevan tapana hieman kameran markkinoilletulon jälkeen listata asioita joita toivoisi korjattavan seuraavaan (siis siihen ekaan) firmware -päivitykseen. En kuitenkaan muista, että kukaan olisi toivonut tuota asiaa korjattavan. Ehkä joku peilin lukitus (muutakin kuin kennon puhdistusta varten) olisi oikeasti enemmin hyödyksi, mutta paljon muutakin suht turhanpäiväistä oli toivomuslistalla. Eivät vissiin korjanneet mitään esitettyä asiaa :DDmakumaku kirjoitti:Itse ihmettelin joskus tätä samaa että kamera ei osaa näyttää kortille mahtuvien NEF kuvien määrää oikein. Tuntuisi minusta ihan selvältä ohjelmistovirheelta, ihan kuin jossain välissä tuo luku olisi vahingossa jaettu kahdella ennenkuin se näytetään käyttäjälle.
Toki tuo virhe toisin päin saattaisi raivon partaalle, mutta nyt ei häiritse juuri yhtään.
Sepe
--
Itse asiassa käyttöohjeessa taidetaan tuosta sanoakin... Taulukko jossa on eri korteille mahtuvien kuvien määrää taulukoitu, on maininta siitä että neffiä kuvattaessa kamera näyttää yhtä mutta oikeasti kortille mahtuukin x-määrä.makumaku kirjoitti:Itse ihmettelin joskus tätä samaa että kamera ei osaa näyttää kortille mahtuvien NEF kuvien määrää oikein. Tuntuisi minusta ihan selvältä ohjelmistovirheelta, ihan kuin jossain välissä tuo luku olisi vahingossa jaettu kahdella ennenkuin se näytetään käyttäjälle. Oikeasti kuvia menee kortille aika tarkkaan tuplamäärä näytössä olevaan lukuun verrattua. Näiden NEF kuvien määrä pitäisi teoriass olla vielä helpommin ennustettavissa kuin JPG kuvien määrä.
Kummaa on vain se että virhettä ei ole firmware -updatessa saatu pois :-(
-
-
Eli suurin 52% isompi kuin pienin.kohan kirjoitti:Raw tiedoston koko vaihtelee aikalailla ja ennustaminen voi olla vaikeaa.Vemppu kirjoitti:Kummaa on vain se että virhettä ei ole firmware -updatessa saatu pois :-(
Katselin 20D kuvattuja tiedostoja ja ne vaihteli 7.7M - 11.7M.
NEF 4,84M - 7,487M lokakuun hakemistossa. Otanta 233 kpl.
Eroa 54,7%. Suht samalla tavalla pakkaa :)
Olisihan se kuitenkin paljon lähempänä nykyistä, jos kamera jakaisi jäljellä olevan tilan vaikka 5,3 megalla.
Nyt manuaalikin kertoo samaa mitä kameran näyttö eli väittää 256M kortille menevän 23 kuvaa, keskimäärin. ja laskettu 5,0M tiedostokoon mukaan. Pitäisköhän mennä Nikonille laskentainssiksi tai vaikka palkkakonttoriin hommiin :) 256/5=51,2 ja 256/23=11
Nyrkkisääntönä voinee pitää 2x kameran ilmoittama määrä (NEF).
Onko kuka törmännyt sovittimeen millä saa 42mm linssit D70:een kiinni (silleen jotta niillä voi kuvata)? Tuli vanha Chinon korjattavaksi linsseineen ja sillä ei kuulemma ole kiire. 55/1,7 28/2.8 ja 135/2,8.
Sepe
--
-
D70:n kuvalaskuri toimii juuri niin kuin haluan
Minusta on hyvä että D70:n kuvalaskuri näyttää selkeästi, kuinka monta kuvaa vähintään kortille mahtuu. Veikkaisin että tuosta "23 kuvaa 256" megalle -tiedosta laskettu 11.1 MB/kuva on NEF:n maksimikoko (mikä olisi loogista, koska 6 megapikseliä 12 bittillä/pikseli tekisi 12 megaa, eikä NEF muistaakseni ole aivan 100 % häviötön kaikissa teoreettisissa tilanteissa).
Olisi aika ikävää lähteä kuvaussessioon ja katsoa, että "keskimäärin" kortille pitäisi mahtua tarvittavat 50 kuvaa, ja sitten kuvatessa huomata että kortti loppuu kesken, kun otetut NEF-kuvat kompressoituvatkin keskimääräistä vähemmän.
Olisi aika ikävää lähteä kuvaussessioon ja katsoa, että "keskimäärin" kortille pitäisi mahtua tarvittavat 50 kuvaa, ja sitten kuvatessa huomata että kortti loppuu kesken, kun otetut NEF-kuvat kompressoituvatkin keskimääräistä vähemmän.
-
Mulla on näköjään 3 yli 7 megan neffiä. Ne kaikki on kuvattu Nikkorin 70-210 f/4 putkella.kaptah kirjoitti:13,000 kuvan jälkeen en muista yli 7MB kuvaa nähneeni.
Kaksi suurinta on kuvia tietokoneen monitorista, tarkemmin pelistä Sims-2 :D Lapset pelaa sitä, en ,minä.
Siinä kolmannessa, juuri ja juuri yli maagisen 7 megan rajan olevassa on nurmikkoa ja asfalttia eikä juuri muuta. Se on kuvattu parvekkeelta käsin, siis ilman jalustaa :>
Olen minä käynyt ulkonakin kameran kanssa, ihan totta :)
Sepe
ps. kaptah, miksi ilmoitat kuvamäärän kolmen desimaalin tarkkuudella? ;)
--
-
Suomessa ei käytetä pilkkua muualla kuin desimaalierottimena. Jenkeissä toi olisi ollut 13 000, mutta suomessa 13 kolmendesimaalin tarkkuudella (13,000). Suomessa desimaalit erotetaan pilkulla, jenkeissä pisteellä.kaptah kirjoitti:Jos niin tekisin, se olisi 13,000.000, vai menikö minulla nyt rosmariini ja valkeakuulas sekaisin?seppot kirjoitti:ps. kaptah, miksi ilmoitat kuvamäärän kolmen desimaalin tarkkuudella? ;)
-
Tämähän meni kirjaimellisestikin pilkun pussaamiseksi.
Mitenkä se nyt silleen on vaikeeta, yhden nef-kuvan takia? Olen huomannut, että muistien hinnat ovat tulleet alas kesästä noin 50%. Eli ostakaa muistia riittävästi, siis kameralle. :)
Kannattaa pitää aina varalla lisämuistikorttia. Vai voiko muka yllätystä arvata?
Ja eikös siinä manuaalissa seiso, että noin.
Mitenkä se nyt silleen on vaikeeta, yhden nef-kuvan takia? Olen huomannut, että muistien hinnat ovat tulleet alas kesästä noin 50%. Eli ostakaa muistia riittävästi, siis kameralle. :)
Kannattaa pitää aina varalla lisämuistikorttia. Vai voiko muka yllätystä arvata?
-
Manuaalin arvaus on yhtä lähellä kuin korjausarvio kun auton vie pajalle huoltoon. Kameran ja manuaalin virhe ei tosin nostata verenpainetta samassa määrin :DsalamiJakk kirjoitti:
Pitää varmaan ostaa isompia kortteja. Hintojen alenemista tässä on jo odoteltukin jonkin aikaa.
Tässä on varmaan jokin kulttuuriero eri kameramerkeillä kuvaavien kesken. Jos tämä olisi ollut C:n ongelma, täällä olisi heilunut jo ties mitkä vehkeet ;)
Sepe
--
-
Niin, siis "suurimuistisille" korteille kerrottiin suomimauaalissa, ainakin mulla seisoo niin! Käsittääkseni siinä niin kerrottiin tai; että sinne päin. Tosin mulla on alkuperäinen virevare et en oo vielä apple, mut kohta omena suussa ja käärme kainalos. Ennen vanhaa ja vanha oon kohta ja hätäkelpoista kuorretta. kuin digijärkkäritkin:)seppot kirjoitti:Manuaalin arvaus on yhtä lähellä kuin korjausarvio kun auton vie pajalle huoltoon. Kameran ja manuaalin virhe ei tosin nostata verenpainetta samassa määrin :DsalamiJakk kirjoitti:
Pitää varmaan ostaa isompia kortteja. Hintojen alenemista tässä on jo odoteltukin jonkin aikaa.
Tässä on varmaan jokin kulttuuriero eri kameramerkeillä kuvaavien kesken. Jos tämä olisi ollut C:n ongelma, täällä olisi heilunut jo ties mitkä vehkeet ;)
Sepe
Aatelkaapa uudistustahtia näissä kuvioissa, se on kuin vappumarssi, sitä pitää vierestä ihailla.
-
Siis kertauksen vuoksi siitä taulukosta sivulla 45 (fi).
Taulukko perustuu 256M korttiin ja kuvamäärä on "keskimäärin".
NEF (Raw) tiedostokoko 5,0Mt, kuvamäärä 23 kpl.
Aikaisemmissa viesteissä on laskettu ja todettu kuinka paljon tuo heittää.
Se suuria muistikortteja koskeva juttu on seuraavanlainen.
Suurikapasitiiviset muistikortit
Kun nykyisillä asetuksilla voidaan tallentaa vielä tuhat kuvaa tai enemmän, jäljellä oleva kuvamäärä näkyy tuhansina, pyöristettynä lähimpään sataan (esim. jos tilaa on noin 1260 kuvalle, kuvalaskurissa näkyy 1.2K).
Kun tuo "keskimäärin" tarkoittaa sellaista toleranssia, että 23 kpl arvio on oikeasti liki 50kpl niin melkoinen heitto on, mutta mitäs tästä jauhamaan. On sitä pahempaakin sattunut . Nyysseissä on juttua siitä miten uuden canonin varavirtaparistoviritelmällä saa peräti yhden tai kuusi kuvaa ennen sähkön loppumista ladatuista NiMH -akuista. Paljonkohan manuaali lupaa?
Sepe
Taulukko perustuu 256M korttiin ja kuvamäärä on "keskimäärin".
NEF (Raw) tiedostokoko 5,0Mt, kuvamäärä 23 kpl.
Aikaisemmissa viesteissä on laskettu ja todettu kuinka paljon tuo heittää.
Se suuria muistikortteja koskeva juttu on seuraavanlainen.
Suurikapasitiiviset muistikortit
Kun nykyisillä asetuksilla voidaan tallentaa vielä tuhat kuvaa tai enemmän, jäljellä oleva kuvamäärä näkyy tuhansina, pyöristettynä lähimpään sataan (esim. jos tilaa on noin 1260 kuvalle, kuvalaskurissa näkyy 1.2K).
Kun tuo "keskimäärin" tarkoittaa sellaista toleranssia, että 23 kpl arvio on oikeasti liki 50kpl niin melkoinen heitto on, mutta mitäs tästä jauhamaan. On sitä pahempaakin sattunut . Nyysseissä on juttua siitä miten uuden canonin varavirtaparistoviritelmällä saa peräti yhden tai kuusi kuvaa ennen sähkön loppumista ladatuista NiMH -akuista. Paljonkohan manuaali lupaa?
Sepe
--
-