10d ja tarkennus ongelma

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
macco

10d ja tarkennus ongelma

Viesti Kirjoittaja macco »

Kameraani vaivaa videokamera maailmasta tutumpi backfocus ongelma. Eli zoomilla lähelle zoomatessa tehdään tarkennus ja kun kuvaa avataan eli zoomataan ulos laajempaan kuvaan tarkennus katoaa. Onko tämä sama ongelma kuin jossain aijemmin lukemani ns. valmistus virhe joka vaivaa 10d:tä?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
INummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja INummi »

Ei mikään ongelma, vaan ihan ominaisuus. Ei missään luvata, että tarkennus pysyisi zoomatessa kokoajan kohdallaan.
Tai jos löydät moisen lupauksen, niin sitten viet kamerasi korjattavaksi.
Ja tuon "ongelman" nimi ei ole backfocus-ongelma.
macco

EOS 3 kamerani toimii kyllä moitteetta ja sillä voin tarkentaa kohteen silmiin zoomin avulla ja jälleen avata kuvan jolloin tarkennus on juuri eikä melkein silmissä. 10D:llä tarkennus siirtyy todella kauas tästä! Jos tämä on normaali ominaisuus DSLR kameroissa, en voi kuin ihmetellä ja pitää edelleen EOS 3 ykköskamerana... En ole mistään manuaaleista kyseisiä lupauksia etsinyt, koska pidän sitä itsestään selvyytenä.
wille

Ei mulla kyllä ole tuota vikaa

Viesti Kirjoittaja wille »

Mulla on eos 10D ja päätin kokeilla tuota zoom-hommaa. Ei ole ollut koskaan kentällä tarvetta, että pitäisi tarkennuksen jälkeen vasta lähteä zoomailemaan. Kun minä kuvaan, niin aluksi haen oikean sommittelun, etsin oikean valotuksen ja sitten lopuksi tarkennan ja otan kuvan.

No, tuli kuitenkin testattua tuo tarkennus ja zoomihomma ja kyllä se minulla ainakin pelaa sekä käsintarkennuksella että automaatilla. Tarkensin pieneen tekstiin 70-210 zoomini telepäällä ja tämän jälkeen zoomasin takaisin laajakulmapäähän ja otin kuvan. Kuvaa tutkiessani totesin, että edelleen se ihan sama tekstin pätkä minkä telepäässä tarkensin, toistui tarkkana myös laajakulmapäästä otetussa kuvassa. Tein saman testin myös kahdella muulla zoom-objektiivillani (minulla on 1 sigman ja 2 canonin objektiivia). Eos 10D:n firmware on ihan alkuperäinen 1.0.0.0 (vai kuinka monta nollaa siinä nyt olikaan). Minulla siis ainakin tuntuu tuo tarkennus kamerassani toimivan, vaikka aika turhalta ominaisuudelta tuo vaikuttaa.

Ville Kivimäki
reittila

Viesti Kirjoittaja reittila »

Kaikki vaihtuvapolttoväliset objektiivit eivät ole ns. zoomeja, joissa tarkennus pysyy riippumatta polttovälistä vaan osa on ns. varifocal-objektiiveja, joissa tarkennus liukuu zoomatessa.
Canonilla tällainen varifocal-objektiivi on ainakin 28-135/ IS USM kakkula.
Jos taas käy niin, että tarkennetaan automatiikalla eri polttoväleillä ja jompi kumpi ääripää tarkentaa taakse tai eteen, on kyse tarkennuksen ongelmasta, joka selviää huollossa.
Syypää voi olla joko runko tai objektiivi, joten on parempi viedä huoltoon molemmat.
\\Pekka
macco

Kiitos vastauksista, etenkin Pekalle joka selvitti ongelman. Kokeillessani muilla objektiiveilla ja EF 28-135 IS USM:illa huomasin todellakin eron, ongelma olikin vain siinä että en tiennyt juuri kyseisin linssin ominaisuudesta. Aina oppii jotakin uutta omista välineistäänkin! Se pitää mielen virkeänä ja aivot kunnossa. Ja eikun kuvaamaan taas, kun se kesäkin sieltä vihdoin tuli!
Vastaa Viestiin