Canon Tilt-Shift: 24mm, 45mm, 90mm ?

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
TPA

Viesti Kirjoittaja TPA »

Tuossa tuli mieleeni pari linkkiä joissa oli moisista ihmeistä tietoa:
CPS "Tilt & Shift" ja samasta lähteestä mielenkiintoinen tapa käyttää syväterävyyden hallintaa siten että muotokuvauksessa saadaan VAIN silmät teräväksi (loput sitä kuuluisaa BOKEHia).
Ja toki jo lainatulta Luminousilta Canon 24mm L lasien vertailu.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

spege kirjoitti: Mielestäni näiden TS-objektiivien käytössä muissa kuin täyden kennokoon digeissä (1Ds ja Ds MkII) tai filmikamerassa ei ole järkeä, ainakaan 24 mm objektiivin osalla.
Miksi?
spege

Viesti Kirjoittaja spege »

tareone kirjoitti:
spege kirjoitti: Mielestäni näiden TS-objektiivien käytössä muissa kuin täyden kennokoon digeissä (1Ds ja Ds MkII) tai filmikamerassa ei ole järkeä, ainakaan 24 mm objektiivin osalla.
Miksi?
Objektiivien suurta piirtoympyrää ei voi pikkukennoisilla hyödyntää ja esim. 20D:ssä tuo 24 mm oikea laajakulma muuttuu kuvakulmaltaan aika suppeaksi 38 mm putkeksi.

Myöskään TS 45 mm ei ole enää mikään normaaliobjektiivi, vaan pikkutele.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

spege kirjoitti:
tareone kirjoitti:
Miksi?
Objektiivien suurta piirtoympyrää ei voi pikkukennoisilla hyödyntää ja esim. 20D:ssä tuo 24 mm oikea laajakulma muuttuu kuvakulmaltaan aika suppeaksi 38 mm putkeksi.
Jolloin sen käytössä ei ole enää järkeä?

!! Jipii, kolme hurraata tällekin!!! ;-D

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
martti65
Viesti:

Viesti Kirjoittaja martti65 »

Sitä tarkoitin, sillä että 24 mm putki on oikeastaan ainoa, jota ehkä tuohon tarkoitukseen rivimiehen digillä (1.6x) voi käyttää, teleputket jo alkavat rajautua niin paljon, ettei nuo vääristymät enää ole muutenkaan välttämättä niin merkittäviä. Ainakin ahtaammissa mittasuhteissa käytettynä se voi kuitenkin olla jo varsin käyttökelpoinen.
hsm

Viesti Kirjoittaja hsm »

Proo1 kirjoitti:Mielestäni palkkikamera on oiva tapa tutustua kuinka tarkennustaso käyttäytyy TILTATESSA eli kallistettaessa etu tai takalautaa. Ei tarvi ostaa kameraa, riittää kun tutustuu palkin käyttöön kirjassa.
Palkkikameran ominaisuuksiin kuuluu myös swing, mikä tavallaan on horisontaali tilt. Näitä kun käytetään yhdessä, saadaan terävyystasoa kieputeltua aika tavalla.
Itse asiassa tämä onnistuu Canonin ts-kakkuloillakin, tosin paljon rajoitetummin.
spege

OskuK kirjoitti:
spege kirjoitti:
tareone kirjoitti: Miksi?
Jolloin sen käytössä ei ole enää järkeä?

!! Jipii, kolme hurraata tällekin!!! ;-D
No minun puolesta OskuKulta saat liittää sen TS 24-millisen vaikka kamerakännykkään. Eipä ole minun murhe.
hsm

Viesti Kirjoittaja hsm »

spege kirjoitti:
tareone kirjoitti:
Miksi?

Myöskään TS 45 mm ei ole enää mikään normaaliobjektiivi, vaan pikkutele.
Ei siinä ole oleellista täyden piirtoympyrän hyödyntäminen vaan siirto- ja kallistusvaran käyttäminen. Jos 24 mm on sopiva polttoväli kuvauskohde-(mini)kennoyhdistelmälle, ei piirtoympyrän "hyödyntämättömästä" osasta ole mitään haittaa käytölle. Päin vastoin, ei tarvitse käyttää ympyrän heikointa eli reuna-aluetta.
TS-24:ssä piirtoympyrä tahtoo 24x36 mm kuvakoolla loppua kesken tehtäessä maksimaalisia siirtoja kuvan pitemmän sivun suuntaisesti. Tästä on jopa varoitusmerkit objektiivin asteikolla.
spege

hsm kirjoitti:Ei siinä ole oleellista täyden piirtoympyrän hyödyntäminen vaan siirto- ja kallistusvaran käyttäminen.
Niin, pienikennoisilla et voi hyödyntää objektiivin piirtoympyrää kokonaan, koska säätövarat loppuvat.

Suorien linjojen kallistuminenhan on näkyvä ongelma juuri laajakulmilla, joten siksi puollan 24 ja 45 millisen käyttämistä vain täydellä 24x36 mm koolla.
piksi

Viesti Kirjoittaja piksi »

spege kirjoitti:Ottaa päähän tuollaiset paskanjauhajat, joilla itsellään ei ole mitään tietoa asioista. Silti he ovat alituisesti valmiina syytämään suustaan törkyä niiden päälle, jotka jakavat auliisti tietoa. Hyi *sensuroitu*!
voi künel, itken verisiä kyyneliä vuoksesi. voit myös hiukan tarkistaa tietojasi siitä, kummalla on enemmän paskanjauhantaviestejä tällä foorumilla.
spege kirjoitti: martti65 kirjoitti:
Eli ÄLLIÄ kirjoittamiseen.
L L L L L L L L L[/size] L L L L

kirjoitan kokemuksieni pohjalta, ja vaikka niitä on mielestäni suht vähänlaisesti, en tyydy postaamaan viiden minuutin googletuksella löytyviä tietoja joiden faktat ovat pielessä sekä tarkennustason että syvyysterävyyden osalta. vääriä faktoja kun on helppo jakaa eteenpäin niille jotka todella luottavat tietoihisi.
hsm

Viesti Kirjoittaja hsm »

spege kirjoitti:
hsm kirjoitti:Ei siinä ole oleellista täyden piirtoympyrän hyödyntäminen vaan siirto- ja kallistusvaran käyttäminen.
Niin, pienikennoisilla et voi hyödyntää objektiivin piirtoympyrää kokonaan, koska säätövarat loppuvat.

Suorien linjojen kallistuminenhan on näkyvä ongelma juuri laajakulmilla, joten siksi puollan 24 ja 45 millisen käyttämistä vain täydellä 24x36 mm koolla.
Minikennoisilla tuo 24 mm vastaa kuvakulmaltaan täyden ruudun 38 millistä. Kuitenkaan et puolla sen käyttämistä sellaisessa, mutta puollat 45 millistä täyden kuvakoon rungoissa. Alat sotkeutua omiin teorioihisi.
spege

Oleppas piksi hiljaa, jos ei itsellä ole lainkaan Älliä. Kyllä minä olen noihin TS-kakkuloihin syventynyt vähän tarkemmin kuin "5 minuutin googletuksella".

Sen olen kyllä huomannut, ettei sinulta tule juuri koskaan mitään valokuvaustekniikkaan liittyvää erikoistietoa, pelkkää tylsää valitusta vain.
spege

hsm kirjoitti:Minikennoisilla tuo 24 mm vastaa kuvakulmaltaan täyden ruudun 38 millistä. Kuitenkaan et puolla sen käyttämistä sellaisessa, mutta puollat 45 millistä täyden kuvakoon rungoissa. Alat sotkeutua omiin teorioihisi.
Niin kuin sanoin, käyttäkää vain minun puolestani vaikka ilmastointiteipillä kamerakännykkään kiinnitettynä. Mutta MINÄ en ostaisi TS-laseja 1,6-x-digeihin.
piksi

Viesti Kirjoittaja piksi »

spege kirjoitti:Oleppas piksi hiljaa, jos ei itsellä ole lainkaan Älliä. Kyllä minä olen noihin TS-kakkuloihin syventynyt vähän tarkemmin kuin "5 minuutin googletuksella".
ok ok olen pahoillani, siis 6 minuutin googletuksella. itse en tarvitse älliä vaikken panisi pahakseni kyseisten objektiivien omistamista ja olen muutaman hankkimista miettinyt päätyen lopulta edullisempaan itselleni riittävään ratkaisuun. punaisten renkaiden puutteen korvaan maalaisjärjellä, terveellä kritiikillä ja luovuudella.
spege kirjoitti: Sen olen kyllä huomannut, ettei sinulta tule juuri koskaan mitään valokuvaustekniikkaan liittyvää erikoistietoa, pelkkää tylsää valitusta vain.
vaikka viiden minuutin muistisi on toisaalta siunaus ja vaikka kaikista sinulle kirjoitettavista vastauksista on mukavinta aina poimia rusinat pullasta-tyylillä asiat joihin takertua, voin virkistää muistiasi mm. ketjuilla erikoisimmista objektiiveista, fujin s3:n tulevaisuuden pohtimisesta sekä erinäisistä kommenteista kennotekniikkaan liittyen. valitukseni on ollut lähinnä kommentointia idioottimaisia postauksia kohtaan, mutta harvempi kirjoittaja täällä on näyttänyt saaneen tyrjän mitalin lisäksi minkäänlaista todistusta terveestä itsekriittisyydestä. ;-)

itselleni tuli heti keskustelun alussa mieleen varsin edullinen ja laadultaan hyväksyttävä halpa vaihtoehto T/S kuvaukseen tutustumiselle Araxin 35 millinen f2.8 TS. suppeasta kuvakulmasta huolimatta 1,6 kertoimella, ei kuvakulman kallistamisen efekti katoa mihinkään vaikka kuva croppautuukin lievästi pienemmäksi.
http://araxfoto.com/specials/tilt-shift-35/
martti65
Viesti:

piksi kirjoitti: itselleni tuli heti keskustelun alussa mieleen varsin edullinen ja laadultaan hyväksyttävä halpa vaihtoehto T/S kuvaukseen tutustumiselle Araxin 35 millinen f2.8 TS. suppeasta kuvakulmasta huolimatta 1,6 kertoimella, ei kuvakulman kallistamisen efekti katoa mihinkään vaikka kuva croppautuukin lievästi pienemmäksi.
http://araxfoto.com/specials/tilt-shift-35/
Pahus, tuohan se oli. Noihin taitaa olla suoraa Araxilta saatavana tuo EOS adapteri, tai M42. Nehän on alumperin noihin suuremmilla kuvakoolla 6x6 kameroihin. Aika vekkuleita pelejä, olin aivan unohtanut, vaikka keväällähän nämä tuli vastaan jossain muussa yhteydessä.
PekkaM

Viesti Kirjoittaja PekkaM »

spegeä lyödään kuin vierasta sikaa ja usein jopa täysin aiheetta. Hän tähänkin threadiin lienee kuitenkin eniten tietoa tarjonnut otsikossa esiintyvistä objektiiveista...
PekkaM

Viesti Kirjoittaja PekkaM »

hsm kirjoitti: Minikennoisilla tuo 24 mm vastaa kuvakulmaltaan täyden ruudun 38 millistä. Kuitenkaan et puolla sen käyttämistä sellaisessa, mutta puollat 45 millistä täyden kuvakoon rungoissa. Alat sotkeutua omiin teorioihisi.
No itse mietin tässä sitä, että jos käytössä on 17-40mm ja voi käyttää jalustaa (himmentäminen) ja photarissa korjata perspektiivin, niin voittaako tuolla 24mm TS-E:llä muuta kuin ne perspektiivikorjauksessa menetetyt pikselit?
martti65
Viesti:

PekkaM kirjoitti:
hsm kirjoitti: Minikennoisilla tuo 24 mm vastaa kuvakulmaltaan täyden ruudun 38 millistä. Kuitenkaan et puolla sen käyttämistä sellaisessa, mutta puollat 45 millistä täyden kuvakoon rungoissa. Alat sotkeutua omiin teorioihisi.
No itse mietin tässä sitä, että jos käytössä on 17-40mm ja voi käyttää jalustaa (himmentäminen) ja photarissa korjata perspektiivin, niin voittaako tuolla 24mm TS-E:llä muuta kuin ne perspektiivikorjauksessa menetetyt pikselit?
No eikös se ole riittävästi, ja menetettyä tarkkuutta lähietäisyydeltä, kuten alun linkkikuvassa, ei voi myöskään saavuttaa fotarissa jälkikäteen, ellei kuva sitten ole kuvattu hyvin pienellä aukolla...

Ei se kuvan rajaaminen tilttiä poista, haluaisin minäkin ihmetellä, miksi täysikokoisena sitten lainkaan on 90 mm, kun 45 ei kropilla ole kuin vajaa 80.

Mahtaako tästä tulla taas näitä suljettujathredejä, kaiken asian jälkeen yritettään taas kaikki vääntää asiattomuuksiin. Vaikka kuinka olisi asiaa, muiden keskustelun mollaaminen saa kyllä harmistumaan, jatkuva provo taas tässäkin.
JuhaH

Viesti Kirjoittaja JuhaH »

PekkaM kirjoitti:No itse mietin tässä sitä, että jos käytössä on 17-40mm ja voi käyttää jalustaa (himmentäminen) ja photarissa korjata perspektiivin, niin voittaako tuolla 24mm TS-E:llä muuta kuin ne perspektiivikorjauksessa menetetyt pikselit?
Tuskin tilttiopiskoilla ikinä käsivaralta kuvataan, ainakaan niin, että hyödynnetään objektiivin erikoisominaisuuksia. TS-E:llä saat huomattavasti laajemman syväterävyysalueen, kuin 17-40mm himmentämällä. Lisäksi 17-40mm piirto heikkenee selkeästi minimiaukolla.
gramdel
Viesti:

Viesti Kirjoittaja gramdel »

JuhaH kirjoitti:Tuskin tilttiopiskoilla ikinä käsivaralta kuvataan, ainakaan niin, että hyödynnetään objektiivin erikoisominaisuuksia. TS-E:llä saat huomattavasti laajemman syväterävyysalueen, kuin 17-40mm himmentämällä. Lisäksi 17-40mm piirto heikkenee selkeästi minimiaukolla.
Höpöhöpö. Tilttiä (ja shiftiä) voi käyttää vallan mainiosti muuhunkin kuin niihin iänikuisiin arkkitehtuuri ja maisemakuviin.

http://www.marktucker.com/index2.html

Ihmisten kuvaamiseen olen itsekin haeskellut pikkuteleä tiltillä, päädyin sitten hartblein superhärveltimeen, pitäisi saapua pikkuhiljaa, niin pääsee testaamaan, onko tuosta mihinkään.

/---
ap
Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan
http://gramdel.kapsi.fi/
Vastaa Viestiin