DIY tarkennusvaloa?

Kaikenlaiset DIY-projektit, rakentelut jne. ***Uusi*** 12.1.2008
Neon Valo

DIY tarkennusvaloa?

Viesti Kirjoittaja Neon Valo »

Tuli tällanen päähänpisto kun salamalla kuvatessa ja manuaali radio laukasimet niin silloin ei oo mitään tarkennuksen apuvaloja käytettävissä. Varsinkin jos kuvailee pimeällä niin autofocus olisi kiva saada toimimaan ilman että se sahaa ääripäästä ääripäähän.
Nyt mulla on pieni taskulamppu laukussa jossa punaista kalvoa teipattu lasin eteen.. en tiedä sitten toimiiko tuo ja jos toimii niin hankala käyttää jos käytössä ei ole jalusta kameralle..

Onko kameran salamakengässä missään sellaisia nastoja joihin tulisi jännite joka riittäisi vaikka ledin sytyttämiseen kun laukaisin on puolessa välissä? Jos näin olisi mahdollista niin radiolähettimeen voisi tällöin modata ledin ja vetää johtimet salamakengälle, mutta epäilempä.. :/

mitäs te konkarit olette käyttäneet?
tässä tapauksessa käsitarkennus on nyt pois suljettu :)

Tässä tapauksessa runkona EOS 7D koska olen tällä hetkellä kameraton ja runko tulossa postissa..
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
seppot

Viesti Kirjoittaja seppot »

Olin joskus näyttämässä taskulampun kanssa valoa kun alkoi jo ilta hämärtää ja hylätyssä rakennuksessa kuvailtiin. Minulla oli vähiten vaikeuksia tuon suhteen, mutta muutama väärin tarkentunut oli omissakin kuvissa. Miksi pitäisi olla punainen valo? Ei kamerankaan oma tarkennusvalo ole punainen (ainakaan minulla).

Jos kokisin tuon vakavaksi ongelmaksi niin laittaisin yhden tai useamman radiovastaanottimen (RF-602) ohjaamaan reed-relettä mikä kytkisi siihen kytketyn ledilampun päälle kun kameran laukaisin painetaan puoleen väliin. Tällöin vastaanottimissa syttyy vihreä ledi, minkä ohjausta voisi käyttää hyödyksi. Mallikin tietäisi skarpata kun tarkennusvalo syttyisi.
--
Neon Valo

Jeps. Kaikenlaistaha sitä voinee rakennella, mutta oma pää ei vaan jostain syystä osaa kehitellä mitään kovin elektronista ratkaisua tähän ongelmaan.
Mielelläni kuulisin muitakin ratkaisuja tähän asiaan.

Kameran suunnasta tuleva valo olisi ehkä se näppärin vaihtoehto tässä.
Lähettimeen voinee rakentaa vaikka pelkän ledin joka saa virtansa lähettimen paristosta ja olisi näin ollen aina päällä kun lähetinkin on päällä.. Näppärää mutta paristoa enemmän kuluttava ratkaisu ja saattaa näkyä vielä kuvassaki :/

niin ja radio setti on mulla tuo aputure trigmaster MX1..
ossipena

Re: DIY tarkennusvaloa?

Viesti Kirjoittaja ossipena »

Neon Valo kirjoitti: Onko kameran salamakengässä missään sellaisia nastoja joihin tulisi jännite joka riittäisi vaikka ledin sytyttämiseen kun laukaisin on puolessa välissä?
jännitteen riittävyydestä en tiedä mutta mites luulit että esim 580 II osaa sytyttää tarkennuksen apuvalon juuri oikeassa vaiheessa?
Neon Valo

Eikös tuota kärsine ihan yleismittarilta mittailla niistä nastoista ja salamakengän rungosta että paljoko sieltä irtoo voltteja jne, ilman että särkee koko rungon :D

tietenkin se tarkennus pitää olla päällä eli puolessa välin se laukasin..
ossipena

Viesti Kirjoittaja ossipena »

ei tuntunut google löytävän noita canonin ttl:n pinnejä ja voi olla että apuvalon ohjaus on bitteinä datanastassa jolloin toteutuksesta tulee hankalaa. joskus vaan jossain näin jonkin sortin diy projektin jonka ohessa oli kerrottu nastojen tehtävät.

käytännössähän sulla pitäis olla diy ttl -piuha josta pääset mittaamaan jännitteitä silloin kun runko tietää että salama on kiinni. ja kovasti epäilen että jännitteitä mittaamalla ei mitenkään saa yhtään mitään rikki mutten kuitenkaan uskalla luvata mitään.
jujosaar

Viesti Kirjoittaja jujosaar »

seppot kirjoitti:Miksi pitäisi olla punainen valo? Ei kamerankaan oma tarkennusvalo ole punainen (ainakaan minulla).
Käsittääkseni punainen siksi, että ei hämäränäkö kärsi.
Tämä on aikuisten foorumi.
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

Neon Valo kirjoitti:Varsinkin jos kuvailee pimeällä niin autofocus olisi kiva saada toimimaan ilman että se sahaa ääripäästä ääripäähän.
Nyt mulla on pieni taskulamppu laukussa jossa punaista kalvoa teipattu lasin eteen.. en tiedä sitten toimiiko tuo ja jos toimii niin hankala käyttää jos käytössä ei ole jalusta kameralle..
Osta ebaysta joku halpa kevyt ostalamppu, jossa on joustava panta. Löytyy kirkkaitakin malleja halvalla (270 lumen).
Tuon pannan saa lyhennettyä ja kiristettyä vastavalosuojan ympärille tai otsalampun klipsin suoraan vastiksen alareunaan kiinni.
Nyt sulla on siinä tarkennusvalo. Toimii ainakin makrohommissa hämärässä pirun hyvin...

..
Jare

Viesti Kirjoittaja Jare »

Varmaan simppelein ratkaisu olisi vaihtaa tarkennus peukalolle, jos ei ole jo, ja lisätä yksi mikrokytkin apuvaloa varten siihen viereen helposti yhtaikaa tarkennusnapin kanssa painettavaksi. Universaali ratkaisu, joka käy varmaan useisiin kameroihin.

Tarkennuksen apuvalon kannattaa olla punainen tai oranssi, jotta sillä sohiminen pimeässä häiritsee mahdollisimman vähän.
EOS 5DmkII, 24-70 F/2.8L II, 35 F/2, 50 F/1.4 USM, 50 F/1.4 SMC Takumar, 100 F/2.8 Macro USM, 70-200 F/2.8L IS II
fotom

Viesti Kirjoittaja fotom »

Pieni kynälaseri, semmoinen punainen ja alle 1mW tehoinen jottei tee vahinkoa. Tuommoisen teho riittää erinomaisesti tarkennukseen ja tämä vieläpä aiheuttaa melko terävän pisteen mihin on helppo kameran tarkentaa.
Sarjassamme perimmäisiä kysymyksiä
Neon Valo

jujosaar kirjoitti:
seppot kirjoitti:Miksi pitäisi olla punainen valo? Ei kamerankaan oma tarkennusvalo ole punainen (ainakaan minulla).
Kaikissa salamoissa mitä oon nähny niin on punainen / tai punaisen muovin takana se apuvalo, joten siitä kai päähän jäänyt se että valon pitäisi olla punainen. Tosin kamerarungossa se on joku oranssi,
sen kun saisi toimimaan ilman pop-up salaman välähtämistä kun tuo rungon valo oli ainakin 450D:ssä tarkoitettu just sille pop-up shitille jota en käytä..
En tiedä miten on 7D rungon laita tuon apuvalon suhteen..
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Neon Valo kirjoitti:
jujosaar kirjoitti:
Kaikissa salamoissa mitä oon nähny niin on punainen / tai punaisen muovin takana se apuvalo, joten siitä kai päähän jäänyt se että valon pitäisi olla punainen. Tosin kamerarungossa se on joku oranssi,
sen kun saisi toimimaan ilman pop-up salaman välähtämistä kun tuo rungon valo oli ainakin 450D:ssä tarkoitettu just sille pop-up shitille jota en käytä..
En tiedä miten on 7D rungon laita tuon apuvalon suhteen..
Mun vanhassa D-satku-Nikonissa oli valkoinen apuvalo samatenkuin Nikonin salamassakin. Satkun valo oli käyttökelvoton kun se oli niin lähellä optiikkaa että vastavalosuoja varjosti sitä.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
seppot

Neon Valo kirjoitti:
jujosaar kirjoitti:
Kaikissa salamoissa mitä oon nähny niin on punainen / tai punaisen muovin takana se apuvalo, joten siitä kai päähän jäänyt se että valon pitäisi olla punainen.
Niin juu salamassa on punaisen muovin takana. Kameran tarkennusvalostahan minä puhuinkin.
Ja sitten kun se salaman punainen aputarkennusvalo ei haittaa hämäränäköä niin läväytetään salamalla päin näköä :p
--
Neon Valo

Jos nyt lähetään ihan "pohjalta" liikenteeseen.. :)

Eli onko nyt terveellistä mennä yleismittarin kanssa mittailemaan niistä nastoista että, tuleeko niihin minkäänlaisia jännitteitä?
Ja kun katsotaan tätä kuvaa -> http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... L5sUWf2LbQ niin eikös nuo reunoissa olevat raudat joihin salama kiinnittyy niin ole maa / - napa?

Jotenka yleismittarin miinuksen voisi pitää tuossa raudassa ja plussalla käydä läpi nuo nastat?
Sen tiedän että tuo isoin nasta on se salaman laukaisu, eli kun tuo iso nasta ja tuo rauta yhdistyy niin silloin laukee salama manuaalisesti, tai radiolaukasin laukaisee salaman..

Nämä voi kuulostaa vähän tyhmiltäkin kysymyksiltä mutta olisi kiva tietää saako tuohon mitenkään modattua sitä tarkennusvaloa..
seppot

Juu. Rauta on miinus ja salama tarjoilee keskinastaan muutaman voltin jännitteen minkä kamera sitten vetää maihin.
--
Jarod Kobs

Viesti Kirjoittaja Jarod Kobs »

Neon Valo kirjoitti:Onko kameran salamakengässä missään sellaisia nastoja joihin tulisi jännite joka riittäisi vaikka ledin sytyttämiseen kun laukaisin on puolessa välissä?
Ei ole. E-ttl on digitaalinen linkki salaman ja kameran välillä.

Jos elektroniikan kasaaminen, mikrokontrollerien ohjelmointi yms on helppoa hommaa, niin esim. tuolta voi lähtä liikeelle: http://billgrundmann.wordpress.com/2009 ... interface/

Navat ovat siis kello, data salamalta, data kameralta, yhteinen maa, sekä tietysti perinteiset kaksi räpsyn kontaktia.

Tuosta heksakoodista voi lähteä liikkeelle apuvalon ohjelmoinnissa: "AF assists message: 0xb3 0×13 0×46 0x2f 0xff – 0×00 0×00 0×00 0×00 0x8c"

Eli voit poistaa sen ettl-kaapelin osto-ilmoituksen :)
Neon Valo

Jees :D eli taitaa olla meleko hepreaa tuo hommeli :D , jotenka oiskoha se otsalamppu simppelimpi :P

EDIT: nyt sen keksin ku pitää saaha aina jotain rakentaa niin rakennan sitten ledivalon ja pätkän piuhaa ja paristosta virta ja kiinnitän painokytkimen jonneki tarkennusnapin läheisyyteen tai muualle helppoon paikkaan ja tämän ledin sitten asennan vaikka siihe radio lähettimen runkoon kiinni ihan omana systeeminään...

Tai okei, en mä sitä iha ite keksiny, taisi siitä joku mainita tuolla aikasemmin...
Neon Valo

No nyt sitä on lähetty jo toteuttamaan ja lähettimen kuoressa olikin hyvästi tilaa yhdelle ledille, jotenka kuoreen tein ledin mentävän reijän ja toisen pienemmän reijän josta piuha sitten tulee ulos.
Lediksi valikoitui oranssi ledi ja se tarvitsee 3V jännitteen jotta toimii ja kokeilin kahdella sarjaan kytketyllä 1,5voltin sormiparistolla ja vaikutti hyvältä.

eli nyt on lähettimessä tarkennusvalo ja ylimääräistä piuhaa koska nappula ja sopiva virtalähde on vielä hakusessa.

Mietin että olisiko voinut tätä lähettimen 12voltin paristoa käyttää mutta se vaatii piuhaan oikeanlaisen vastukset eikä minulla sellaista ole enkä edes tiedä millainen siihen pitää olla ja tuleeko se - vai + napaan kiinni jos sellaisen hommaan jostain..
Hieman fiksumpi olisi jos tarkennusvalo ottaisi virtansa lähettimen paristosta ja painokytkimellä sitten väläyttää valoa tarvittaessa, niin ei olisi ylimääräistä virtalähdettä mukana :D
Jarod Kobs

Viesti Kirjoittaja Jarod Kobs »

Neon Valo kirjoitti:Mietin että olisiko voinut tätä lähettimen 12voltin paristoa käyttää mutta se vaatii piuhaan oikeanlaisen vastukset eikä minulla sellaista ole enkä edes tiedä millainen siihen pitää olla ja tuleeko se - vai + napaan kiinni jos sellaisen hommaan jostain..
Ledi tarvitsee aina etuvastuksen. Katso ohjeita esim. http://koti.mbnet.fi/~huhtama/ele/index.php?si=ml28.sis

Laskuihin tarvitset tiedon ledin maksimivirrasta. Löytyy datalehdistä.

Jos virta olisi vaikka perus 10 mA:
R = U / I = (12 V - 3 V) / 0,01 A = 900 ohm -> 1 kohm (ainakin löytyy)
I = U / R = (12 V - 3 V) / 1 kohm = 0,009 A
P = U I = (12 V - 3 V) x 0,009 A = 0,081 W

Eli vähintään 81 mW kestävä 1 kohm vastus.
Neon Valo

Jarod Kobs kirjoitti:
Neon Valo kirjoitti:Mietin että olisiko voinut tätä lähettimen 12voltin paristoa käyttää mutta se vaatii piuhaan oikeanlaisen vastukset eikä minulla sellaista ole enkä edes tiedä millainen siihen pitää olla ja tuleeko se - vai + napaan kiinni jos sellaisen hommaan jostain..
Ledi tarvitsee aina etuvastuksen. Katso ohjeita esim. http://koti.mbnet.fi/~huhtama/ele/index.php?si=ml28.sis

Laskuihin tarvitset tiedon ledin maksimivirrasta. Löytyy datalehdistä.

Jos virta olisi vaikka perus 10 mA:
R = U / I = (12 V - 3 V) / 0,01 A = 900 ohm -> 1 kohm (ainakin löytyy)
I = U / R = (12 V - 3 V) / 1 kohm = 0,009 A
P = U I = (12 V - 3 V) x 0,009 A = 0,081 W

Eli vähintään 81 mW kestävä 1 kohm vastus.
Tiesinkin tuon että ledi tarvihtee sen etuvastuksen ja tuota antamaasi linkkiä vähän selailinkin kun googlettelin tuolta netin syövereistä.

En ole vielä päättänyt kumman tyyppisen nappulan laitan, laitanko sellaisen joka yhdistää kun painaa pohjaan ja sammuttaa kun vapauttaa sormen vaiko ihan normaalin on/off kytkimen, peruskoulu ajan elektroniikka hiluista voisi sopiva löytyäkin :P
Vastaa Viestiin