300 dbi cmyk ???? Olisko jollakin helppoa selostusta?

Mitä ne ovat, missä käytetään, miten käytetään, mistä saadaan, miksi käytetään
Loadus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Loadus »

Jos multa tultais pyytämään kuvaa "300dpi cmyk", niin ei se sano mitään - Mihin kokoon? Mikä profiili?. Laitan silloin menemään sen perus RGB kuvana, varmaan AdobeRGB työtilassa - jos oon laiska niin sRGB.
Jokainen mestari on joskus ollut aloittelija.
behance | deviantART | Flickr
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Niinpä ja tässä valossa onkin hauska huomata että ne, jotka neuvovat pilaamaan tiedoston valmiiksi, toisaalta kertovat tyyliin:
Markku N kirjoitti: Itse sain juuri viime viikolla seuraavan palautteen omasta työjäljestäni: "Sinun tuotoksesi voi sellaisenaan pistää painoon kun taas muiden kanssa ei voi sanoa samaa". Kun on huolellinen ja pitää huolen, että kuvissa riittää resoluutio ja dpi sekä väriprofiili on kohdallaan, asiakas on tyytyväinen ja samalla helpottuu uusien tilausten saaminen.
Eli myöntävät, omakehun seassa, ettei se olekaan niin helppoa, että vaan mäsäytetään CMYK-muotoon.
Markku N kirjoitti:On kyllä taas ihme keskustelut ja neuvot...
Niinpä.

Lisätään vielä semmoinen pieni juttu, ettei painoissa kukaan puhu musteista, vaan painoväristä. Offsetväri, jopa juoksevampi rotskuväri, on lähempänä viiliä kuin vettä. Arkkiväri onkin lähempänä vanukasta kuin viiliä. Tuollaisesta keltaisesta vanukkaasta kun värilastalla lohkaisee lapiollisen, ei tule mieleen termi muste...varsinkaan kun sana muste viittaa väriin musta. ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
OskuK

Loadus kirjoitti:Jos multa tultais pyytämään kuvaa "300dpi cmyk", niin ei se sano mitään - Mihin kokoon? Mikä profiili?. Laitan silloin menemään sen perus RGB kuvana, varmaan AdobeRGB työtilassa - jos oon laiska niin sRGB.
Fiksusti tehty. Noin itsekin tekisin, muuten antautuisin turhaan ja hedelmättämään kyselykierteeseen. Josta voisi aina kysyä vastakysymyksen: miksi ette tee sielä painossa omia hommianne? Vastuunpakoilua? ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

Loadus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Loadus »

OskuK kirjoitti:Josta voisi aina kysyä vastakysymyksen: miksi ette tee sielä painossa omia hommianne? Vastuunpakoilua? ;-)
Tämä on tullut niin monta kertaa vastaan - varsinkin isoissa painoissa joissa on hyvin pätevä painopinnanvalmistuspuoli - kaikki pitäisi laittaa täysin valmiina (ja täysin päin mäntyä).

Parempi lähettää mahdollisimman vähän käsitelty kuva sinne, kuin jo valmiiksi johonkin CMYK tilaan rutattu pienennetty kuva, josta ei enää saa pelastettua mitään informaatiota ...
Jokainen mestari on joskus ollut aloittelija.
behance | deviantART | Flickr
Markku N
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markku N »

OskuK kirjoitti:Niinpä ja tässä valossa onkin hauska huomata että ne, jotka neuvovat pilaamaan tiedoston valmiiksi, toisaalta kertovat tyyliin:
Markku N kirjoitti: Itse sain juuri viime viikolla seuraavan palautteen omasta työjäljestäni: "Sinun tuotoksesi voi sellaisenaan pistää painoon kun taas muiden kanssa ei voi sanoa samaa". Kun on huolellinen ja pitää huolen, että kuvissa riittää resoluutio ja dpi sekä väriprofiili on kohdallaan, asiakas on tyytyväinen ja samalla helpottuu uusien tilausten saaminen.
Eli myöntävät, omakehun seassa, ettei se olekaan niin helppoa, että vaan mäsäytetään CMYK-muotoon.
Markku N kirjoitti:On kyllä taas ihme keskustelut ja neuvot...
Niinpä.
Tässä vaiheessa olisi kyllä hyvä eroittaa, ennenkö ruvetaan toisiamme haukkumaan ja pilkkaamaan, että onko kyseessä valokuva, joka lähetetään kuvatuottajalle tai suoraan taittajalle. Vaiko ihan kokonainen sanomalehti, CD:n/DVD:n kannet jne.

Omakehu? Jos kommentti on toisen sanoma, sitä tuskin voi omakehuksi sanoa.

Sinänsä jo tässä on harhauduttu aiheesta niin paljon, että ainakin omassa ajatusmaailmassa keskustelun aihe oli siirtynyt pelkästä kuvasta jo tuotannon puolelle.

Mutta tosiaan jos pelkkää kuvaa pyydetään, silloin se lähetetään siinä muodossa kun se pyydetään. Eli jos pyydetään CMYKinä niin teet CMYK kopion ja lähetät sen.
alsalus

Viesti Kirjoittaja alsalus »

ppotka kirjoitti:
valotus kirjoitti: Homman juju on siinä, että nopeassa sanomalehtirotaatiossa maksimivärimäärän ylittävä painomuste ei ehdi kuivua kunnolla ja pahimmillaan kuva suttaa vastakkaisen sivun siltä kohtaa. Kun kyseiseen kohtaan sattuu sopivasti vaikkapa kalliilla hinnalla ostettu ilmoitus, voi seuraava kysymys olla kuka tekikään kuvan erottelun...
Näinpä, olen nähnyt tällaisia tapahtuneen. Kuvaaja on toimittanut sanomalehteen ilmeisesti ISO Coated-cmykkiin käännetyn plus "säädetyn" tiedoston, jonka värimäärää kukaan ei korjannut. Ei pelkästään sutannut asiakkaani ilmoitusta vaan väriä oli niin paljon, että arkin toisen puolen tekstiäkin oli hankala lukea...

-p-

Kiitos tästä tiedosta! Reilu viitisen vuotta sitten Aamulehdellä oli ylitsepääsemättömän tuntuisia ongelmia painojäljen kanssa, useita kertoja joku lehden isoista kuvista oli liimannut sivut yhteen ja väriä levisi kosketuksesta vielä käsiinkin. Kuvittelin että painossa on joku tekniikkaongelma värien kanssa, mutta loogisempi selitys on tämä silloin vielä uudehkon digikuvan väriprofiilien sössimiset.

On muuten tällaiset ongelmat juurikin sanomalehdissä paljon yleisempiä kuin aikakauslehdissä, jossa paperilaatu varmaan muistetaan ottaa paljon paremmin huomioon.
OskuK

Markku N kirjoitti: Mutta tosiaan jos pelkkää kuvaa pyydetään, silloin se lähetetään siinä muodossa kun se pyydetään. Eli jos pyydetään CMYKinä niin teet CMYK kopion ja lähetät sen.
En tee, koska olen kiinnostuneempi siitä, miltä se kuva näyttää painettuna, kuin sitä, mitä typerissä pyynnöissä lukee.

Waldo's Peoplen Waldo:

OskuK

alsalus kirjoitti: On muuten tällaiset ongelmat juurikin sanomalehdissä paljon yleisempiä kuin aikakauslehdissä, jossa paperilaatu varmaan muistetaan ottaa paljon paremmin huomioon.
Muistamisen lisäksi aikataulut eivät ole niin kriittisiä, eli moka voidaan korjata, mutta sanomalehdessä ei ehditä -koko logistiikkaketju menee syteen jos aikataulu yöllä pettää.

Waldo's Peoplen Waldo:

Markku N
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markku N »

OskuK kirjoitti:
Markku N kirjoitti: Mutta tosiaan jos pelkkää kuvaa pyydetään, silloin se lähetetään siinä muodossa kun se pyydetään. Eli jos pyydetään CMYKinä niin teet CMYK kopion ja lähetät sen.
En tee, koska olen kiinnostuneempi siitä, miltä se kuva näyttää painettuna, kuin sitä, mitä typerissä pyynnöissä lukee.
Tuohan on taas oma häpeäsi.
OskuK

Markku N kirjoitti:
OskuK kirjoitti:
Tuohan on taas oma häpeäsi.
Niinpä, häpeän mieluusti ennemmin sitä, etten jaksanut noudattaa ohjetta, kuin että häpeäisin sitä painettua kuvaa. Mutta, kuten usein todettua, meitä on erilisia.

Waldo's Peoplen Waldo:

Ende

Viesti Kirjoittaja Ende »

En osaa sanoa tuosta photoshopin image -> mode -> cmyk käännöksestä mikä oli mainittu, että kääntääkö se mihin profiiliin nuo cmyk:t. Mielestäni varmin tapa tuohon käännökseen on edit -> convert to profile ja sieltä valitaan painon käyttämä cmyk profiili (ns.värierottelu).

Nyt täytyy vain tietää millaiselle paperille tuo kuva tullaan painamaan. Pinnoitetulle vai pinnoittamattomalle. Jos ei ole tarkkaa tietoa lehtitalon cmyk standardista niin Euroscale coated (pinnoitettu) / Euroscale uncoated (pinnoittamaton) ovat suht laajasti käytettyjä yleisprofiileja painoissa.

Kuten ppotka mainitsikin että joissakin lehtikuvissa on ollut ylenmäärin väriä niin se johtunee väärän profiilin käytöstä, koska paperilaatujen ominaisuudet poikkeavat toisistaan ja lisäksi painomenetelmä offset-/syväpaino vaikuttaa asiaan, mutta noiden eriäväisyydet ovat hieman liian pitkä juttu tähän yhteyteen.

Kannattaa kysyä kuvan pyytäjältä hieman tunnustelevasti asiasta ja katsoa onko hän perillä väriasioista. Esim. Kysy miksi kuva pitää olla cmyk:na jos asialle ei löydy perusteita niin anna kuva RGB:nä. Lisäksi jos kuva ei ole menossa lehtitalon painettavaksi niin RGB:nä.

P.S.
Vaikka nuo perus valokuvatulostimet käyttävätkin CMYK-värejä (cyania, magentaa, keltaista ja mustaa) niin ne ovat kuitenkin 98 %:sti RGB-tulostimia, joten niissä ei tarvitse suorittaa värierottelua vaan kuva tulostetaan RGB-profiilista. Tämä on suurelle osalle itsestään selvyys, mutta olen törmännyt siihen että asia sekoitetaan.
kapama-7

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

Mennääs hieman syrjäpoluille, mutta asiaa silti. Valokuvaajana muutamaan otteeseen painokoneen ääressä valvoneena (valvoneena, siis kolmea vuoroa yhteen putkeen) kirjan kuvien painojälkeä olen törmännyt muutamaan otteeseen "hauskaan" ongelmaan: alkaa tulla väärän väristä arkkia ja sanon esim. että oikeaan reunaan lisää punaista. Sutataan teloihin väriä ja taas kone rullaamaan ja persiilleen menee. Jossain vaiheessa tajuan, että olen ollut tyhmä. Olen kuvitellut, että puhumme samaa kieltä, painaja painaakin sinisellä, punaisella, keltaisella ja mustalla. Minä taas kuvittelin, että syaanilla, magentalla, keltaisella ja mustalla. Samoista väreistä kuitenkin on kyse. Olen oppinut hienovaraisesti ottamaan selvää, mitä painajalle tarkoittaa esim. sininen. Onko se syaania vai sinistä? Tuon kun tajuaa, niin alkaa hommat sujua. Mustaa pitää aina vaatia lisää, lisää mustaa, lisää mustaa... Sitten tiiraillaan luupilla ja valitetaan, että ei piste näy kunnolla. Kompaktimustassa sen ei tarvitsekaan näkyä. Olenkin aina sanonut, että tämä menee nyt minun vastuulleni ja kuvat ovat minun. Tehdään nyt vaan näin.

Olen laittanut kuvani painoon RGB:nä. Kukaan ei ole vaatinut CMYC-väännöstä. Luotan siihen, että ammattitaitoinen paino tekee sen muunnoksen itse omille systeimeilleen paremmin, kuin minä.

kapa
OskuK

Juu, painajat puhuvat tosiaan sinisestä, punaisesta, mustasta ja keltaisesta, vaikka kyse onkin cyanista, magentasta, mustasta ja keltaisesta. Tuossa koneen valvontapöydän ääressä voi tulla äkkinäiselle toinenkin töppä, halutessaan johonkin kuvaan muutosta -sitä ei äkkinäinen hokaa, että värit menevät vyöhykkeittäin, eli väriä annetaan arkin koko korkeudelle. Siinä voi haluttu muutos ensimmäisessä kuvassa aiheuttaa ei-haluttua muutosta toiseen kuvaan...
Eipä näissä ihan haluta myöskään asiakkaan antaa itseään vedättää, eli: jos vaikka on kyse yli aukeaman kuvasta, niin kyllä painaja pyrkii pitämään huolta, että eri arkeilla painettavat osat samasta kuvasta ovat samaa sävyä, sanoo asiakas mitä hyvänsä ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

Vastaa Viestiin