Tervehdys arvon foorumilaiset.
Ajattelin laittaa pukinkonttiin itselleni oikein mieluisan lahjan eli ensimmäisen salamalaitteen. Tarvetta olisikin jo aika pian, sillä pitäisi ottaa kirkon edessä pimeällä kaverista hääkuva. Nyt vain mietin, että minkälainen salama olisi parhain hankinta käytössäni olevaan Canonin 30D kameraan.
Pääasiallinen käyttö salamalle tulee olemaan sisätiloissa tilannekuvaaminen, mutta olen myös ajatellut, että tulevaisuudessa olisi hienoa opetella hieman studiokuvauksenkin ihmeellistä maailmaa ja varsinkin ulkona valaisua pääkohteena ihmiset ja autot.
Olisiko mielestänne järkevää hankkia näin alkuun Canon Speedlite 420EX II, jolle hankkisi myöhemmin toisen samanlaisen pariksi vai pitisikö sijoittaa kerralla Canon Speedlite 580EX II:ään ja miettiä myöhemmin jotain muuta kalustoa esim juuri autokuviin? Vai tulisiko hankkia joku aivan muu salama, kuten Sigma tms, jolla opettelisi salamakuvausta?
Salamakuvaus on itselleni aivan uusi aihe, joten kaikenlaiset vinkit ovat kullan arvoisia varsinkin lisäosien suhteen eli minkälaisia diffuusereita tms olisi hyvä hankkia salamaan? Tiedän, että aihe on erittäin laaja, mutta lähinnä nyt juuri puntaroin sen ensimmäisen salaman hankkimista, jolla saisi kaverin hääkuvan onnistumaan kohtuullisesti.
Ensimmäistä salamaa hankkimassa
-
- Viesti:
Kannattavin ostos on kunnon salama. 580 on käyttökelpoisin, kun sen avulla voi ohjata myös muita salamoita. Sen teho riittää yksistäänkin varsin pitkälle. Jos ostat rinnalle toisen samanlaisen niin niillä selviää varsin monipuolisesti kaikista tilanteista.
580:n voi liittää myös radiolaukaisimen, joten se toimii tässäkin suhteessa hyvin. Minulla itselläni on EX 550 ja EX 430. Se 430 on hieman turha kapine. Se toimii kyllä E-TTL:n kanssa mutta ei radiolaukaisijan kanssa. Tai voi se toimia jonkin radiolaukaisijan kanssa. Minulla olevan Interfitin laukaisijan kanssa se ei toimi.
580:n voi liittää myös radiolaukaisimen, joten se toimii tässäkin suhteessa hyvin. Minulla itselläni on EX 550 ja EX 430. Se 430 on hieman turha kapine. Se toimii kyllä E-TTL:n kanssa mutta ei radiolaukaisijan kanssa. Tai voi se toimia jonkin radiolaukaisijan kanssa. Minulla olevan Interfitin laukaisijan kanssa se ei toimi.
-
Kiitokset vastauksesta, kyllä tuo 580 on se mihin oma pääni alkaa kallistumaan voimakkaasti. Noihin 430:siin ilmeisesti tarvitsee erikseen sen ST-E2 lähettimen, että niitä voi käyttää montaa yhtäaikaa ja tuo palikka maksaa itsessään jo parisen sataa. Mutta Pystyykö 430:stä ohjaamaan 580:llä vai pitääkö olla kaksi 580 salamaa, että homma toimii?
Kanattaako salaman päähän ostaa tuommoinen muovitötsä eli omnibouncer vai riittääkö salamassa itsessään oleva hajoitin, siis se mikä on siinä salamaosan yläpuolella?
Kanattaako salaman päähän ostaa tuommoinen muovitötsä eli omnibouncer vai riittääkö salamassa itsessään oleva hajoitin, siis se mikä on siinä salamaosan yläpuolella?
-
- Viesti:
580:llä pystyy ohjaamaan 430:stä. Ne valkoiset muovitötsät ovat minun mielestäni turhakkeita. Jos haluat hajottaa ja pehmentää salaman valoa niin halvin lienee A4-arkki taiteltuna ja kumilenkillä kiinnitettynä. Toinen toimiva on Ikean kirjahyllymuovi. Jos haluat jotakin kaupallista niin silloin Digitarvikkeen myymä FlexDome on toimiva.
Jos taas haluat käyttää sateenvarjoja niin niitä on montaa eri mallia. Minä käytän mieluiten valkoista heijastavaa (Elinchrom) tai sitten softboxia tilanteesta riippuen. Vieraile Stobistin sivuilla tai LE:n. Niistä löytyy hyviä vinkkejä.
Tällaisessa tapauksessa kannattaa käyttää radiolaukaisijaa. Niitä on monen hintaisia alkaen muutaman kympin hintaisista päätyen useamman sadan euron hintaisiin. Salamoista kannattaa valita silloin sellaiset, jotka toimivat yhteistyössä radiolaukaisijoiden kanssa. 580 toimii varmasti. 430 ei toimi ainakaan minulla.
Pakkaa voi sotkea vielä Metzin salamoilla. Ne ovat hyvää laatua ja ovat hieman edullisempia kuin Canonit. Uusista minulla ei ole kokemusta radiolaukaisimien kanssa. Vanhat sen sijaan toimivat ongelmitta.
Jos taas haluat käyttää sateenvarjoja niin niitä on montaa eri mallia. Minä käytän mieluiten valkoista heijastavaa (Elinchrom) tai sitten softboxia tilanteesta riippuen. Vieraile Stobistin sivuilla tai LE:n. Niistä löytyy hyviä vinkkejä.
Tällaisessa tapauksessa kannattaa käyttää radiolaukaisijaa. Niitä on monen hintaisia alkaen muutaman kympin hintaisista päätyen useamman sadan euron hintaisiin. Salamoista kannattaa valita silloin sellaiset, jotka toimivat yhteistyössä radiolaukaisijoiden kanssa. 580 toimii varmasti. 430 ei toimi ainakaan minulla.
Pakkaa voi sotkea vielä Metzin salamoilla. Ne ovat hyvää laatua ja ovat hieman edullisempia kuin Canonit. Uusista minulla ei ole kokemusta radiolaukaisimien kanssa. Vanhat sen sijaan toimivat ongelmitta.