Apua kaivataan ilmakuvaukseen

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
Kipe
Viestit: 944
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 52
Paikkakunta: Tampere

Apua kaivataan ilmakuvaukseen

Viesti Kirjoittaja Kipe »

Kaveri pyysi keväällä kuvaamaan lentokoneesta muutaman kuvan. Tarkoitus on kuvata pienkoneesta, jossa lienee sivuikkunassa kuvausluukku. Mitä pitäisi tietää ja minkälaisia välineitä pitäisi hankkia? Minulla on Canon 5DM2+24-70/f2 ja Oly E-3 sekä Zuikot 7-14/f4, 8/f3.5, 12-60/f2.8-4, 14-35/f2 ja 35-100/f2 jotka ehkä sopivat tähän hommaan. Miten sitä pääsisi harjoittelemaan edullisesti Tampereen seudulla?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Tontsake
Viestit: 3
Liittynyt: Syys 26, 2010 21 : 26

Viesti Kirjoittaja Tontsake »

Kannattaa kysyä pääsisitkö halvalla esim. hyppykoneen kyytiin. Ne ovat lyhyitä lentoja (muut koneet ovat kauan ilmassa = kallista) ja luultavasti ehdit hyvin testaamaan muutamia eri asetuksia. Ensihätään voit tietty käydä sihtailemassa näsinneulasta alas :D
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Tontsake kirjoitti:Ensihätään voit tietty käydä sihtailemassa näsinneulasta alas :D
Hiton hyvä vinkki! ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Kipe
Viestit: 944
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 52
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kipe »

OskuK kirjoitti:
Tontsake kirjoitti:Ensihätään voit tietty käydä sihtailemassa näsinneulasta alas :D
Hiton hyvä vinkki! ;-)
Eniten minua jännittää laitteiston sopivuus, pienkoneen tärinä, tarkennusongelmat yms. Onneksi lentäjä on kokenut ja tietää, että en osaa, joten eiköhän se siitä.

Tampereen korkealta kuvaamispaikat tietenkin kiinnostaa. Näsinneulassa ei enää pääse ylhäällä ulos, joten joutuu kuvaamaan ikkunan läpi. Aikaisemmin pääsi kuvaamaan hotelli Ilveksen katolle, mutta enää sekään ei onnistu. Suhteilla voi päästää Kalevan kirkon ristiin, mutta muuten joutunee tyytymään Hervannan vesitorniin ja Pyynikin torniin. En ole koskaan käynyt rautatieaseman tornissa. Eihän nämä auta lentokoneesta kuvaamisen opettelemisessa, mutta kertokaa jos tiedätte muita "korkeatasoisia" kuvauspaikkoja Tampereella.
TheHatter
Viestit: 2069
Liittynyt: Maalis 27, 2009 9 : 21

Viesti Kirjoittaja TheHatter »

Soittele Tampereen lentokerhoille, jos siellä on joku, kenen tarvii saada tiimaa kirjaan, niin laitatte kulut puoliksi. Näin syksyllä tietty alkaa jo olla hiukan myöhäistä.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
adele
Viestit: 5117
Liittynyt: Kesä 01, 2003 23 : 09

Viesti Kirjoittaja adele »

Kipe kirjoitti:Kaveri pyysi keväällä kuvaamaan lentokoneesta muutaman kuvan. Tarkoitus on kuvata pienkoneesta, jossa lienee sivuikkunassa kuvausluukku. Mitä pitäisi tietää ja minkälaisia välineitä pitäisi hankkia? Minulla on Canon 5DM2...
Tuota on vaikea ylittää nopeatempoisessa helikopteri- tai lentokonekuvaamisessa. (tietysti olisi mukava tietää mitä kuvataan) Jos on kiire, mihinkään vaihtoihin (edes rungon) ei välttämättä ole aikaa. Kaikki huomio tulee pystyä keskittämään kuvaamiseen.
Sen vähän, minkä viimeisessä laadussa häviät, voitat moninkertaisesti rajauksissa ja onnistuneiden otosten määrässä. Kun on toinen runko käytössä, niin jos otetaan (sisä)kuvia laskuvarjohyppääjistä tms., niin 7-14 tietysti.
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
valotus
Viestit: 358
Liittynyt: Heinä 15, 2003 22 : 38

Viesti Kirjoittaja valotus »

Kipe kirjoitti: Eniten minua jännittää laitteiston sopivuus, pienkoneen tärinä, tarkennusongelmat yms. Onneksi lentäjä on kokenut ja tietää, että en osaa, joten eiköhän se siitä.
Ilmasta maahan kuvauksessa matkaa on sen verran, että ennen wanhaan hasselilla ruuvattiin manuaalitarkennus äärettömään, suljinaika nopeimmalle mahdolliselle 1/500 sekunnille, työnnettiin kopterin oviaukosta tukka tuuleen ja annettiin palaa. Aukko oli mitä mittari ja polaroidi kertoi, yleensä osui filminherkkydestä ja kelistä riippuen sopivasti pari pykälää himmennetyksi täydeltä aukolta.

Eli syväterävyys ei ole ongelma, paremminkin kannattaa tarkistaa että tarkennus toimii oikein pitkälläkin etäisyydellä, eikä vetele yli tai ali. Valotusautomatiikka ajan esivalinnalle ja aika niin lyhyeksi kuin mahdollista. Kone, kuvaaja ja kamera kuitenkin heiluvat enemmän tai vähemmän, vaikka olisi vakaajallinen optiikkakin käytössä.
Perry
Viestit: 626
Liittynyt: Helmi 04, 2008 11 : 49

Viesti Kirjoittaja Perry »

Itse kyselin lentokuvaamisesta vähän aikaa sitten. Tuota omaa keikkaani ei sitten tullut joten en osaa omia kokemuksia kertoa, mutta tuossa ketjussa tuli parit seikkaperäiset vastaukset joista voisi olla apua: http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... highlight=
Yellow
Viestit: 76
Liittynyt: Heinä 16, 2004 0 : 40
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Yellow »

Perry kirjoitti:Itse kyselin lentokuvaamisesta vähän aikaa sitten. Tuota omaa keikkaani ei sitten tullut joten en osaa omia kokemuksia kertoa, mutta tuossa ketjussa tuli parit seikkaperäiset vastaukset joista voisi olla apua: http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... highlight=
Hyviä vinkkejä tullut. Itsellä vain pari kokemusta lentokoneesta ja kopterista. (Ultra)kevyen pienkoneen ovi-ikkunat saattaa olla niin ohuita, että kohtisuoraan kuvattuna lasi (pleksi) ei välttämättä aiheuta mitään ongelmia kuvan laadulle. Koptereista saa ainakin oven pois, se on suositeltavaa.

Kaikki kommenttini tietty sillä varauksella etten tiedä minkälaisesta keikasta on kyse. Kannattaa olla kaksi runkoa kaulassa, vähintään toisessa zoomi. 17-40 + 70-200 oli aika ok yhdistelmä, pidemmät polttovälit - jos siis haluaa kuvata jotain yksittäistä rakennusta tms. - alkaa olla ongelmallisia suljinaikojen kanssa, kun tärinät lisää tärähdysherkkyyttä. Varmaan 300mm menee vielä, mutta 400mm voi olla liikaa. Yksittäistä keikkaa varten kannattaa pyytää täydennykseksi sopivaa kalustoa vaikka lainaksi kavereilta. Harmittaa, jos maassa huomaa että kuvien epäonnistumiseen oli myötävaikuttamassa huonot vehkeet. En siis sano että sulla on huonot vehkeet, en edes muista mikä kalustosi oli :).

Varoittelu että tilanteet menee nopeasti, kannattaa ottaa vakavasti. Vaikka koneessa vauhti ei tunnu miltään eikä maisema tunnu vaihtuvan, juuri oikean kuvakulman saaminen on jopa haastavaa. Esim. joku suora katu/tie; kone viipyy vain lyhyen hetken juuri samalla suoralla.

Pilvetön sää on siinäkin mielessä hyvä, että valotuksen kanssa ei tule yllätyksiä, kun valon määrä on suunnilleen vakio. Ja kun valoa on riittävästi, tiputtaisin ISO-herkkyyttä ja valottaisin mieluummin vähän ali kuin yli.

Keskellä päivää varjot on lyhimmillään, yleensä se on paras vaihtoehto kuvausajankohdalle. Kesäaikaam Tampereella aurinko lienee korkeimmillaan noin klo 13:20.

Itse mietin etukäteen sitä, että laittaisin ainakin laajispään lasin manuaalitarkennukselle (äärettömään), ettei alkaisi kriittisellä hetkellä sahaamaan, mutta tässä on vaara että tulee pyöräyttäneeksi huomaamattaan väärään asentoon. Väärintarkennusta ei välttämättä huomaa kaikessa tohinassa, eli AF:sta suosittelen, ja maanpinta on kuitenkin AF:lle ehkä niitä helpoimpia tarkennuskohteita, jos keli on kirkas.
Vastaa Viestiin