DIY: Spider trax dolly ja dolly track

Kaikenlaiset DIY-projektit, rakentelut jne. ***Uusi*** 12.1.2008
kapseli
Viesti:

DIY: Spider trax dolly ja dolly track

Viesti Kirjoittaja kapseli »

Tämä DIY (suomeksi: tee se itse) artikkeli kertoo spider trax dollyn ja dolly trackin rakentamisesta ja sen hyödyntämisestä myöhemmin timelapse kuvaukseen.

Koko artikkeli osoitteessa: http://www.artoketola.fi/blog/?p=554

Kuva
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
maXmauku

Viesti Kirjoittaja maXmauku »

Oho, tämäpä oli hyvä. Kiitos.

btw. kattelin sinun sivut niin aivan älyttömän siistejä kuvia. Värimaailma aivan parasta.
helager

Viesti Kirjoittaja helager »

Katsoin tuossa aivan samaa, ja kun tuolla "kuvapuolella" oli näytillä Spegen muutama hääkuva, näyttivät ne täysiltä turistiräpsyiltä näihin verrattuna. Tunnelma ja värit ovat hääkuvissasi kohdillansa!
fotom

Viesti Kirjoittaja fotom »

Värkkäsin samantapaisen dollyn parista vaneripalasta joihin liitin 8mm kierrerassit joihin puolestaan rullaluistimen renkaat. Tämä kelkka puolestaan osoittautui huomattavan suuntavakaaksi jota kelpaa rullata 18mm paksulla filmivanerilla. Hintaa projektille kertyi reilu kymppi ja kuvausten puolelta on hankkinut monikymmenkertaisesti hintansa.

Pointtini on, että monesti itse kiskoja ei tarvitakkaan, riittää tasainen pinta mitä pitkin kelkkaa liikutella. Tosin, intervallikuvauksessa ei liene täysin toimiva, omassa käytössä ainoastaan videopuolella.

edit: parhaat hääkuvat mitä olen nähnyt.
Sarjassamme perimmäisiä kysymyksiä
maXmauku

Viesti Kirjoittaja maXmauku »

Innostuin tästä topicin aloittajan tekeleestä, tein vastaavan mutta eri tavalla (omien tarpeiden mukaan). Eli tälläinen slider versio. Tuo varsi on sitä varten että 12mm:llä "johde" ei tule kuvaan näkyviin, kuvatessa sen suuntaisesti. Omassa käytössä tämä tulee olemaan lähinnä blurritaustojen kuvaamiseen autokuviin (sellaisiin mihin rigillä ei pysty). Ja noihin timelapse juttuihin, joo ja sitten kun joskus on videokuvaamiseen kykenevä runko niin niihin. Smoothisti kulkee, videokuviin vaan ainoana heikkona puolena ääni mikä tuosta lähtee, eli videokuvaajat ottakaa tämä huomioon. Näppärä kuljettaa, kevyt yms. hyviä puolia. Otin kuvat vielä ennen maalausta niin näkee paremmin mimmonen on. Mattamusta tuosta on tulossa.

Kuvat kertoo enemmän:
Kuva

Kuva
Jalustankiinnikkeen kierre. Tehty alumiinista, reikä, kierre, hitsattu:
Kuva
Jalustan kiinnike:
Kuva
Jalustalla:
Kuva
Kelkka johteessa:
Kuva
Kelkan lisäputken kiinnitys, 2:lla 6mm senkkikanta ruuvilla kelkan läpi(katso seuraava kuva):
Kuva
Kelkka:
Kuva

Tuon lineaariyksikön teetin paikallisessa lasi ja peilihiomossa, tehty 200x20 nelioputkesta, josta sahattiin siivu pois, Muovikelkka 20mm vahvasta latakasta, josta jyrsittiin 4mm siivut pois että menee tuohon kiskoon, jää 2mm tuon johteen yläpinnan yläpuolelle. Tuon kierrepalikan sain hitsattua kaverin vehkeillä tuohon. Alumiini hitsausvermeitä ei jokanurkalla tosin ole, mutta tuli noin TOSI jämy.

Joo ja mustaksi maalaan, kaiken muun paitsi liukupinnan. Kustannukset oli vähän korkeahkot 70€ jotka kaikki tuli sieltä lasiliikkeestä + tuon putkivarren lisäsin itse, mutta olen toistaiseksi tyytyväinen.
Vastaa Viestiin