Nikon D40 ja kittilinssin manual focus

Nikon D5500, Nikon D3300, Nikon D5300 jne.
Vastaa Viestiin
rayman69

Nikon D40 ja kittilinssin manual focus

Viesti Kirjoittaja rayman69 »

Paljon on täällä puhetta ollut D40:sen automaatti tarkennuksesta mutta mulla on ongelmana manuaalitarkennuksen kanssa. Heti kun vaihdan linssin manuaaliterkennukselle niin sanoo jotta "Objekt. ei ole kiinnitetty". Automaattitarkennus toimii niin hyvin kuin se nyt D40:sää toimii.

Takuuaikana lähetin objektiivin Jassille josta tovin aikaa vierähtäneenä se tuli takas viestillä: "ei vikaa". Noh, ei toimi ei ja kun sen takaisin sain niin takuu oli jo ummessa. Nyt mulla on yksi 18-55 3.5-5.6 GII ED Nikkor joka ei toimi manuaalitarkenteisena sitten millään. Samassa rungossa esim. sigman putket toimii sekä manuaalina että automaattina, eli tokkopa vika rungossa on. Onko kenelläkään vastaavaa kokemusta ja miten tuollaisen 18-55 putken sais taas toimintaan manuaalina ?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Avokid

Viesti Kirjoittaja Avokid »

Ei tietoa, mutta rehellisesti sanottuna, kuka edes haluaisi käyttää tuota linssiä manuaalitarkenteisena?
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
Sauli Särkkä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sauli Särkkä »

Siivoa ensimmäiseksi kontaktit objektiivista ja kamerarungosta. Vikana tämä on erikoisimmasta päästä mitä on vastaan tullut.

-Sale
Hirmuinen hintaposliini ja armoton murska-arvostelija.
pjt

Viesti Kirjoittaja pjt »

Avokid kirjoitti:Ei tietoa, mutta rehellisesti sanottuna, kuka edes haluaisi käyttää tuota linssiä manuaalitarkenteisena?
No esimerkiksi joku joka haluaa ottaa sillä makrokuvia. Se nimittäin ei ole ihan huono siihen, vaikkei varsinainen makro olekaan (1:3.2).
Avokid

pjt kirjoitti:
Avokid kirjoitti:Ei tietoa, mutta rehellisesti sanottuna, kuka edes haluaisi käyttää tuota linssiä manuaalitarkenteisena?
No esimerkiksi joku joka haluaa ottaa sillä makrokuvia. Se nimittäin ei ole ihan huono siihen, vaikkei varsinainen makro olekaan (1:3.2).
Tiedän, mutta se manuaalifokus-tuntuma on oikeasti niin kamala, että helpompi ja parempi on siirtää sitä linssiä ees-taas.
pjt

Viesti Kirjoittaja pjt »

Avokid kirjoitti:Tiedän, mutta se manuaalifokus-tuntuma on oikeasti niin kamala, että helpompi ja parempi on siirtää sitä linssiä ees-taas.
Joo, mutta jos af on väkisin päällä, niin edestakaisin siirtelylläkään ei pysty hirveästi tarkentamaan, vaan mennään kameran päätösten mukaan.
rayman69

Sauli Särkkä kirjoitti:Siivoa ensimmäiseksi kontaktit objektiivista ja kamerarungosta. Vikana tämä on erikoisimmasta päästä mitä on vastaan tullut.

-Sale
Jep, tämä on tullut tehtyä. Itse ajattelin kanssa että ei se voi olla muu kuin kontaktivika ja olen putsennut kontaktit niin monta kertaa että nyt on pakko uskoa että vika luuraa jossakin muualla.
Avokid

pjt kirjoitti:
Avokid kirjoitti:Tiedän, mutta se manuaalifokus-tuntuma on oikeasti niin kamala, että helpompi ja parempi on siirtää sitä linssiä ees-taas.
Joo, mutta jos af on väkisin päällä, niin edestakaisin siirtelylläkään ei pysty hirveästi tarkentamaan, vaan mennään kameran päätösten mukaan.
No riippuu tosiaan käyttötavasta, sen tarkennuksen voi lukita joko painamalla laukaisunapin puolilleen tai sitten erillisestä napista:
http://www.kenrockwell.com/nikon/d40/us ... tom.htm#12
PS. mää käytän aika usein tuota AF-ON napin toimintoa tuon 18-55:sen makroilun kanssa.

Mun mielestä se manuaalirinkula on niin surkea, että kaikki muut vaihtoehdot ovat parempia kuin käsin tarkentaminen siitä. Se on niin toivottoman herkkäkin.
rayman69

Avokid kirjoitti: No riippuu tosiaan käyttötavasta, sen tarkennuksen voi lukita joko painamalla laukaisunapin puolilleen tai sitten erillisestä napista:
http://www.kenrockwell.com/nikon/d40/us ... tom.htm#12
PS. mää käytän aika usein tuota AF-ON napin toimintoa tuon 18-55:sen makroilun kanssa.

Mun mielestä se manuaalirinkula on niin surkea, että kaikki muut vaihtoehdot ovat parempia kuin käsin tarkentaminen siitä. Se on niin toivottoman herkkäkin.
Samaa mieltä ollaan että manuaalirinkula on harvinaisen surkea mutta itse tykkään mieluummin käyttää sitä (siis jos se toimis) kuin AE-L/AF-L nappulaa tai laukaisunapin puolipainallusta. Makroillessa juuri tuntuu että homma on paremmin kontrollissa kun saa itse vääntää tarkennuksen...

Samoin jalustaa käytettäessä toi automaattitarkennus on välillä syytä ottaa pois (siis jos sais)
rayman69

Noh, kittilinssi on sökö mitä oudoimmalla tavalla mutta posti toi juuri ratkaisun moneen pulmaan. Nikkor 35mm f/1.8 on nyt nokalla ja kädet tärisee innostuksesta niin ettei kittilinssin manuaalitarkennus onnistuis mitenkään. On toi 35/1.8 sitten aika epeli !!
Sauli Särkkä
Viesti:

rayman69 kirjoitti:On toi 35/1.8 sitten aika epeli !!
+1

-Sale
Avokid

On se 35mm peli, kerran menny myymään, 2kk päästä ostin samanlaisen :)
Sauli Särkkä
Viesti:

Avokid kirjoitti:On se 35mm peli, kerran menny myymään, 2kk päästä ostin samanlaisen :)
Tuttu tarina. En nyt muista oliko mulla kahta kuukautta välissä, mutta toinen piti hommata. Ehkä tuo nykyinen tulee pidettyä hieman pitempään.. ;)

-Sale
Orra

Viesti Kirjoittaja Orra »

Sauli Särkkä kirjoitti:
Avokid kirjoitti:On se 35mm peli, kerran menny myymään, 2kk päästä ostin samanlaisen :)
Tuttu tarina. En nyt muista oliko mulla kahta kuukautta välissä, mutta toinen piti hommata. Ehkä tuo nykyinen tulee pidettyä hieman pitempään.. ;)

-Sale
Mä oon kyl ostanu ton linssin vaan kerran, enkä myy, mikä teitä vaivaa? :D
iuku

Viesti Kirjoittaja iuku »

Orra kirjoitti:
Sauli Särkkä kirjoitti:

-Sale
Mä oon kyl ostanu ton linssin vaan kerran, enkä myy, mikä teitä vaivaa? :D
No onhan tuossa nuo G-sarjan puutteet mitkä alkuun ainakin itseäni häiritsi tai häiritsee vieläkin. Hintaansa nähden kuitenkin niin hyvä optiikka ettei myyntiin mene minullakaan.
Sauli Särkkä
Viesti:

Onko G-sarjassa muitakin puutteita kuin mekaanisen aukkorenkaan puute?

-Sale
iuku

Viesti Kirjoittaja iuku »

No puuttuu siitä se tarkennustaulukkokin johon tottuneena sitä välillä kaipailee. Suurin osa kuvauksista toki hoituu näppärästi ilman sitäkin.
Orra

iuku kirjoitti:No puuttuu siitä se tarkennustaulukkokin johon tottuneena sitä välillä kaipailee. Suurin osa kuvauksista toki hoituu näppärästi ilman sitäkin.
Tällähän ei ole mitään tekemistä G merkinnän kanssa. G merkintähän nimen omaan tarkoittaa että himmennin on sähköistetty eikä sillä ole erillistä käsinsäätö rengasta.

Itsellä ei mitään syytä valittaa G-merkinnästä kun en käytä niin vanhoja runkoja niin uusilla linsseillä, sitä varten on omat MF linssit, enkä makroile kääntörenkaan kanssa.

Esim. Kys lasin isovelikin (FF f/1.4) on G-merkinnällä mutta kummasti tarkennustaulukko löytyy.

Kuva
rayman69

Palaan vielä takaisin ketjun alkuperäiseen aiheeseen koska tuli tutkittua objektiivin toimintaa tarkemmin. Kittilinssissä tarkennuksen manuaali-/automaattikytkin tekee kaksi asiaa.

1. Mekaanisesti vapauttaa tarkennusrenkaan
2. Lähettää viestin kameralle että objektiivi on manuaalina.

Koska rungossa voidaan myös määritellä tarkennus manuaaliseksi niin periaattessa tuon tarkennusrenkaan vapautus riittä, toinen toiminto voidaan tehdä rungon päässä.
Kytkin joka lähettää kameralle viestin on simppeli on/off kytkin. Kun kamera on automaattitarkennuksella niin kytkin on "auki" ja manuaalina vastaavasti "Kiinni". Päätin ottaa ruuvarin käteen ja poistaa turhat osat, eli johdot kytkimestä. Näin kytkin on koko ajan auki. Kun haluan objektiivin manuaalille niin voin vapauttaa tarkennusrenkaan A/M nappulasta ja säätää kameran manuaalille rungosta. Enään ei kamera herjaa että "Objekt. ei ole kiinnitetty"

Kuva Kuva

Juu, ei se ole kovin näppärää eikä toi tarkennusrengaskaan millään muotoa hyvä mutta saanpahan tehtyä sen minkä halusin :-)
Orra

rayman69 kirjoitti:Palaan vielä takaisin ketjun alkuperäiseen aiheeseen koska tuli tutkittua objektiivin toimintaa tarkemmin. Kittilinssissä tarkennuksen manuaali-/automaattikytkin tekee kaksi asiaa.

1. Mekaanisesti vapauttaa tarkennusrenkaan
2. Lähettää viestin kameralle että objektiivi on manuaalina.

Koska rungossa voidaan myös määritellä tarkennus manuaaliseksi niin periaattessa tuon tarkennusrenkaan vapautus riittä, toinen toiminto voidaan tehdä rungon päässä.
Kytkin joka lähettää kameralle viestin on simppeli on/off kytkin. Kun kamera on automaattitarkennuksella niin kytkin on "auki" ja manuaalina vastaavasti "Kiinni". Päätin ottaa ruuvarin käteen ja poistaa turhat osat, eli johdot kytkimestä. Näin kytkin on koko ajan auki. Kun haluan objektiivin manuaalille niin voin vapauttaa tarkennusrenkaan A/M nappulasta ja säätää kameran manuaalille rungosta. Enään ei kamera herjaa että "Objekt. ei ole kiinnitetty"

Juu, ei se ole kovin näppärää eikä toi tarkennusrengaskaan millään muotoa hyvä mutta saanpahan tehtyä sen minkä halusin :-)
Tarkentaisikohan tuo linssi vaikka mekaaninen lukitus puuttuisi? Silloinhan lasissa olisi ns. instant manual focus override.

Se olis kätevä DIY modaus :)
Vastaa Viestiin