300D itsetehty akkukahva
-
300D itsetehty akkukahva
Onko joku vääntänyt itse "itselleen sopivaa" akkukahvaa?
Ajattelin aloittaa projektin kunhan saan kameran hyvin ensin haltuun.. Saapahan ainakin sellaisen otteen kun haluaa!
Ajattelin aloittaa projektin kunhan saan kameran hyvin ensin haltuun.. Saapahan ainakin sellaisen otteen kun haluaa!
-
-
Nyt on selvinnyt jo vähän akkukahvan sielunelämästä, mutta pitäisi saada jostakin sen skemat -elikkäs kytkentäkaaviot.
Pinnitykset ja adapteri olisi kokolailla helppo väkästellä mutta kytkennän selvittäminen purkamatta kameraa olisi kiva.
Ne suorat taulukothan löytyy manuaalista että paljonko akun varaus/käyttöikä lyhenee pakkasessa..
Pinnitykset ja adapteri olisi kokolailla helppo väkästellä mutta kytkennän selvittäminen purkamatta kameraa olisi kiva.
Ne suorat taulukothan löytyy manuaalista että paljonko akun varaus/käyttöikä lyhenee pakkasessa..
-
Nyt jos joku ystävällinen tietäisi että mistä mahtaisi saada akkukahvaan piirikaavion, niin olisi tooosi kiva juttu.
Taikka vielä parempi olisi jos jollakulla olisi rikkinäinen kahva jossain kätköissä tms.
Taitaa olla vähän kaukaa haettua. Tuskin kukaan projektiini panostaisi omaa kahvaansa ruumiinavaukseen?
Taikka vielä parempi olisi jos jollakulla olisi rikkinäinen kahva jossain kätköissä tms.
Taitaa olla vähän kaukaa haettua. Tuskin kukaan projektiini panostaisi omaa kahvaansa ruumiinavaukseen?
-
- Viesti:
Re: 300D itsetehty akkukahva
Jossei kerta kameraa vielä ole, niin peru tilaus ja tee koko kamera ite, sopii ainakin käteen ;) sitten linssikki voit hioa ite niin saa juuri sitä mitä haluaa...jujosaar kirjoitti:Onko joku vääntänyt itse "itselleen sopivaa" akkukahvaa?
-
jep! sopivat linssit saa hiouttua vaikkapa 0.5:en kossupullosta; piirtoa löytyy ja ja eikä ole niin turhan tarkka naarmuista.ttv kirjoitti: Jossei kerta kameraa vielä ole, niin peru tilaus ja tee koko kamera ite, sopii ainakin käteen ;) sitten linssikki voit hioa ite niin saa juuri sitä mitä haluaa...
-
Toi oli hyvä vinkki soveltaen, eli kaikki it-muka-nörtit-teen -ite -koneeni-ym, turha kehuskella mitään, jos et ole itse sorvannut prosessoria piistä alkaen ja laakeroinut omaa kiintolevyäsi. Jee!ttv kirjoitti:Jossei kerta kameraa vielä ole, niin peru tilaus ja tee koko kamera ite, sopii ainakin käteen ;) sitten linssikki voit hioa ite niin saa juuri sitä mitä haluaa...
lm
Vilkaiskaa ammattilaisen ajatuksia asiasta :-)PAP kirjoitti: jep! sopivat linssit saa hiouttua vaikkapa 0.5:en kossupullosta; piirtoa löytyy ja ja eikä ole niin turhan tarkka naarmuista.
http://www.teknofokus.fi/Foto/Optplo/ppohjalns1.htm
-
Kamera löytyy kyllä ja muutama muukin kamera.. Ja linssit voi tosiaan hiotuttaa ja tehdä myös itse kuten yo viestissä todettiin jopa kaljapullon pohjasta!ttv kirjoitti: Jossei kerta kameraa vielä ole, niin peru tilaus ja tee koko kamera ite, sopii ainakin käteen ;) sitten linssikki voit hioa ite niin saa juuri sitä mitä haluaa...
Jos ttv:llä on jotain keskeneräisiä projekteja itsellään mitä voisin morkata niin olisin kiitollinen :D
Mutta koska hän ilmeisestikin on onneton räpeltäjä jolta ei löydy resursseja kuin muiden kiusaamiseen, jätän hänet rauhaan. Aamen.
-
- Viesti:
Voin insinöörinä sanoa että jää tuommoset tekemättä ilman kunnon vehkeitä joita sinulla tuskin on, siis tuollasia muotoja KUVA mitä tuo kahva vaatii on todella vaikea tehdä, ja kallista, kytkennät/napit/rullat on se pienin ongelma vaikka ne netistä löytyisikin niin on kyllä erittäin vaikea ite tehdä tuollanen kahva, olettaen että siitä tulee siis pystykahva samalla niinkun tämä vakio kahva on. Pelkkää 2 akkua ilman pystö kahvaa on taas turha laittaa ku yhelläki pärjää.jujosaar kirjoitti:Kamera löytyy kyllä ja muutama muukin kamera.. Ja linssit voi tosiaan hiotuttaa ja tehdä myös itse kuten yo viestissä todettiin jopa kaljapullon pohjasta!ttv kirjoitti: Jossei kerta kameraa vielä ole, niin peru tilaus ja tee koko kamera ite, sopii ainakin käteen ;) sitten linssikki voit hioa ite niin saa juuri sitä mitä haluaa...
Jos ttv:llä on jotain keskeneräisiä projekteja itsellään mitä voisin morkata niin olisin kiitollinen :D
Mutta koska hän ilmeisestikin on onneton räpeltäjä jolta ei löydy resursseja kuin muiden kiusaamiseen, jätän hänet rauhaan. Aamen.
Itse voisin töissä teettää tuollaset kuoret jos mekaniikan kaverit mallintas, mutta hintaa tulis kymmeniä tuhansia euroja yhdelle proto kappaleelle, eli jos mainaat lasikuidusta ite vääntää niin onnea matkaan, ja tulee varmaan todella hieno.
-
Eihän sitä tarvitse muovista valaa/Laminoida lasikuidusta: Eiköhän tuo yhden kappaleen teko onnistu vaikkapa puusta (taimuusta sopivasta materiaalista, esim. jostain sopivasta muovimöhkäleestä) hiomalla poraamalla ja vuolemalla, ynnä muuten ihan käsipelillä työstämällä.
Itse olen ainakin kiinnostunut näkemään lopputuloksen, jos joku vaan tekee... itsellä saattaa olla samantapainen projekti edessä kunhan ostan (todennäkoisesti Istds:n) joulun jälkeen (rahatilanteen mukaan, toivottavasti).
Vaikka "pystykuvauskahvan" toimintoja ja säätimiä ei saisikaan rakennettua, niin sopivasti muotoillun akku/paristokotelon avulla voi tuntuma kameraan parantua paljonkin. Itse en edes henkilökohtaisesti pystykuvauskahvaa osaisi käyttää... minusta on hölmöä vaihtaa kokonaan toiseen otteeseen pystykuvia ottaakseen. (olen kyllä kokeillut... ja tiedän että muitakin samanmielisiä on) Toisaalta akkukoteloon voisi ihan helposti tehdä ainakin laukaisunapin lankalaukaisimen kytkentää käyttämällä, pitää vaan löytää sopiva kaksiportainen painokytkin sitävarten (mikäli muistan oikein, ainakin pentaxissa lankalaukasisimeen tarvitaan vain kytkin ja sopiva liitin. Käsittääkseni canonissa sama).
Sitten kahvaan voisi, materiaalista ja koosta riippuen tehdä vaikkamitä custom-ratkaisuja... elektroniikkaa ja lokeroita joillekin pikkuesineille... mitä vaan mielikuvitus, taidot ja tarve antaa myöten... Vaikkapa leditaskulampun... tai monipuolisesti ajastettavan itselaukaisimen.
Aikoinani tein vyölläpidettävän aa paristopitimen litiumpatterilla toimineelle filmipokkarille... hyvin toimi sen aikaa kunnes oli taas varaa ostaa oikea patteri:)
Itse olen ainakin kiinnostunut näkemään lopputuloksen, jos joku vaan tekee... itsellä saattaa olla samantapainen projekti edessä kunhan ostan (todennäkoisesti Istds:n) joulun jälkeen (rahatilanteen mukaan, toivottavasti).
Vaikka "pystykuvauskahvan" toimintoja ja säätimiä ei saisikaan rakennettua, niin sopivasti muotoillun akku/paristokotelon avulla voi tuntuma kameraan parantua paljonkin. Itse en edes henkilökohtaisesti pystykuvauskahvaa osaisi käyttää... minusta on hölmöä vaihtaa kokonaan toiseen otteeseen pystykuvia ottaakseen. (olen kyllä kokeillut... ja tiedän että muitakin samanmielisiä on) Toisaalta akkukoteloon voisi ihan helposti tehdä ainakin laukaisunapin lankalaukaisimen kytkentää käyttämällä, pitää vaan löytää sopiva kaksiportainen painokytkin sitävarten (mikäli muistan oikein, ainakin pentaxissa lankalaukasisimeen tarvitaan vain kytkin ja sopiva liitin. Käsittääkseni canonissa sama).
Sitten kahvaan voisi, materiaalista ja koosta riippuen tehdä vaikkamitä custom-ratkaisuja... elektroniikkaa ja lokeroita joillekin pikkuesineille... mitä vaan mielikuvitus, taidot ja tarve antaa myöten... Vaikkapa leditaskulampun... tai monipuolisesti ajastettavan itselaukaisimen.
Aikoinani tein vyölläpidettävän aa paristopitimen litiumpatterilla toimineelle filmipokkarille... hyvin toimi sen aikaa kunnes oli taas varaa ostaa oikea patteri:)
-
Puusta olisi tarkoitus veistää ja mitä niihin nappuloihin tulee niin en tarvitse muita kuin pelkän laukaisimen. Periaatteessa jogwheel tai joku muu noista nappuloista voisi olla tarpeellinen, mutta ei välttämättä minun käytössäni. Tärkeämpi on kunnon ote. Lisäksi ei kehtaisi tällaiseen prototyyppi-asteeseen uhrata kahvaa joka tulee eteen sitten (kuten kaikkien nappuloiden asentelu) vasta varsinaisessa vaiheessa.
Kuten jo tulikin todettua myös ne ylim. akut on jokseenkin turhia myös, eli jopa yksi akku riittää.
Kysehän oli tehdä sellainen kahva jonka itse haluaa eikä sellaista mitä kaupassa myydään. Hinta ei ole se ydinkysymys vaan harrastukseksi räpeltäminen.
Kuten jo tulikin todettua myös ne ylim. akut on jokseenkin turhia myös, eli jopa yksi akku riittää.
Kysehän oli tehdä sellainen kahva jonka itse haluaa eikä sellaista mitä kaupassa myydään. Hinta ei ole se ydinkysymys vaan harrastukseksi räpeltäminen.
-
- Viesti:
Tuollaista projektia itsekin ajattelin, kamera on kyllä itselläni 10D. Laukasimen voisi saada tuosta lankalaukaisiasta, sekin voisi tilanteeseen riittää, varsinkin, jos sille kaivertaa sopivan kolon siihen kylkeen. Omalla akulla pärjäisit silloin, varaakulle voi tehdä kahvaan kotelon, jos sellaista tarvitset.jujosaar kirjoitti:Puusta olisi tarkoitus veistää ja mitä niihin nappuloihin tulee niin en tarvitse muita kuin pelkän laukaisimen. Periaatteessa jogwheel tai joku muu noista nappuloista voisi olla tarpeellinen, mutta ei välttämättä minun käytössäni. Tärkeämpi on kunnon ote. Lisäksi ei kehtaisi tällaiseen prototyyppi-asteeseen uhrata kahvaa joka tulee eteen sitten (kuten kaikkien nappuloiden asentelu) vasta varsinaisessa vaiheessa.
Vastaavasti kun tuota kahvaa tarvitsee, saisi tuollaisessa olla myös jalustareikä pystyssä, se on aika tarpeellinen noissa. Tuollaisesta voisi helposti saada paremman kun originaali.
-
- Viesti:
Kuulostaa hieman realistisemmalta... mutta ei varmaan mikään helppo homma ole puustakaan väsätä, varsinkin jos haluaa siedettävän näköisen tekeleen.jujosaar kirjoitti:Puusta olisi tarkoitus veistää ja mitä niihin nappuloihin tulee niin en tarvitse muita kuin pelkän laukaisimen. Periaatteessa jogwheel tai joku muu noista nappuloista voisi olla tarpeellinen, mutta ei välttämättä minun käytössäni. Tärkeämpi on kunnon ote. Lisäksi ei kehtaisi tällaiseen prototyyppi-asteeseen uhrata kahvaa joka tulee eteen sitten (kuten kaikkien nappuloiden asentelu) vasta varsinaisessa vaiheessa.
tuo laukaisin nappikin voi olla vaikee löytää, siis että toimii tarkennus siinä puiolivälissä.
-
- Viesti:
Aikaisemmin muistan keskustelun, missä lankalaukaisin valmistetaan 10D:hen ja/tai 300D:hen. Asiasta keskusteltiin joko alkuvuodesta, tai oliko jo sitäkin ennen.
Muistaakseni siinä ohjeessa oli otettu välineisiin enemmänkin kantaa, jotenkin vielä muistelen sen liittyneen juuri 300D:hen. Olisiko se liittynyt hedsetistä ja jostain muusta tehtyyn viritykseen.
Muistaakseni siinä ohjeessa oli otettu välineisiin enemmänkin kantaa, jotenkin vielä muistelen sen liittyneen juuri 300D:hen. Olisiko se liittynyt hedsetistä ja jostain muusta tehtyyn viritykseen.
-
- Viesti:
http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=3371martti65 kirjoitti:Aikaisemmin muistan keskustelun, missä lankalaukaisin valmistetaan 10D:hen ja/tai 300D:hen. Asiasta keskusteltiin joko alkuvuodesta, tai oliko jo sitäkin ennen.