makrokuvia Nikon d5000 ilman makro-objektiivia

Nikon D5500, Nikon D3300, Nikon D5300 jne.
jehu5

makrokuvia Nikon d5000 ilman makro-objektiivia

Viesti Kirjoittaja jehu5 »

Eli kamerani on Nikon D5000 af-s dx nikkor 18-55 mm ja haluaisin ottaa sillä lähikuvia esim kukista, hyönteisistä ym. kameran makrotoiminnolla(kukan kuva). Mutta ei onnistu, kuvista tulee epätarkat ja sameat. Kuvat on siis otettu vain perusasetuksilla ja tällä makrotoiminnolla. En ole vielä hankkimassa makro-objektiivia, joten se ei ole ratkaisu.
Ei ole tarkoituskaan ottaa mitään ammattimaisia superkuvia vaan omaksi iloksi ihan perushyviä lähikuvia. Kaipa tällä kamerallani niitäkin kuitenkin saa vaikka jollain lisäasetuksilla.
Mutta miten ne saadaan?
Olen aloittelija tän kameran kanssa (yleensäkin kameroiden!) joten kertoisitteko mahd. "tiedonjyväset" hyvin helppotajuisesti ja mielellään sellaisilta henkilöiltä joilla kyseinen kameramalli on.
Vaikkapa vaihe vaiheelta, miten edetään...
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Rustinki

Viesti Kirjoittaja Rustinki »

Valitettavasti objektiivilla on minimitarkennusetäisyys kennosta, jota ei voi ohittaa asetuksilla.
Vauhti korjaa virheet
Sauli Särkkä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sauli Särkkä »

Opettele mahdollisimman pian "pyhä kolminaisuus", eli ajan, aukon ja herkkyyden suhde. Ne tuntemalla hanskaat kuvaamisen kutakuinkin tilanteessa kuin tilanteessa.

Kertoisitko tarkemmin millä tavalla kuvissa olisi parantamisen varaa? Näkyykö niissä liike-epäterävyyttä? Onko tarkennus osunut väärään paikkaan? Ovatko kuvat liian kirkkaita tai tummia?

Esimerkkikuvat olisivat enemmän kuin pop näissä hommissa. Myöskin kuvausasetukset voisit vakoilla muutamasta epäonnistuneesta kuvasta (polttoväli, valotusaika, aukko, herkkyys).

-Sale
Hirmuinen hintaposliini ja armoton murska-arvostelija.
Sauli Särkkä
Viesti:

Rustinki kirjoitti:Valitettavasti objektiivilla on minimitarkennusetäisyys kennosta, jota ei voi ohittaa asetuksilla.
Nikonin kittilasi tarkentaa suhteellisen lähelle, muistaakseni yltäen noin 1:3 suurennokseen, joka yleensä riittää peruskukkakuviin ihan ok. Toki, mikäli mennään lähemmäs kuin mitä minimitarkennusetäisyys sallii, ollaan pulassa.

Makro-objektiivin hankinnan sijasta voisi miettiä esimerkiksi loittorengasta tai lähilinssiä.

-Sale
mvuori

Re: makrokuvia Nikon d5000 ilman makro-objektiivia

Viesti Kirjoittaja mvuori »

Olennaista on se, että objektiivilla ei voi tarkentaa tiettyä etäisyyttä lähemmäksi. Sitä lähempää käy juuri kuin sinulle on käynyt. Voit tarkistaa objektiivin papereista, miten lähelle se osaa tarkentaa.

Suunnilleen kahdella kympillä voit ostaa ns. lähilinssin tai sarjan sellaisia (esim. 3 eri voimakkuuden linssiä). Se on objektiivin eteen ruuvattava "suotimen" näköinen lisä-linssi. Sellaisen avulla kamerasi pystyy tarkentamaan hyvin läheltä kuvattaessa eli saat tarkkoja ja hienoja kuvia.
Matti Vuori
pjt

Viesti Kirjoittaja pjt »

jehu5 kirjoitti: Olen aloittelija tän kameran kanssa (yleensäkin kameroiden!) joten kertoisitteko mahd. "tiedonjyväset" hyvin helppotajuisesti ja mielellään sellaisilta henkilöiltä joilla kyseinen kameramalli on.
- Valitsimesta kukan kuva
- Objektiivin zoomi 55 mm kohdalle
- Viet kameran lähimmälle tarkennusetäisyydelle kohteesta, mutta et lähemmäs (0.28 metriä kameran takaseinästä lukien, kuviesi sameus johtunee siitä että olet ollut liian lähellä)
- Kuvaa

Minusta se Nikonin 18-55 kittilinssi on itse asiassa hintaisekseen hämmästyttävän hyvä makrokuvailuun, vaikkei olekaan varsinainen makro-objektiivi.

Jos haluat suurentaa enemmän / lähemmäs , niin sitten tarvitaan lisää optisia apuvälineitä.
PVuorenmaa

Viesti Kirjoittaja PVuorenmaa »

+10 lähilinssi on halvin apu makroleikkeihin.

Katso vaikka dealextreme tms. +10 close up lens 52mm. Muutaman euron maksaa.
duris
Viesti:

Viesti Kirjoittaja duris »

PVuorenmaa kirjoitti:+10 lähilinssi on halvin apu makroleikkeihin.

Halvin vaihtoehto objektiivin kääntämisen jälkeen :) Sillä pääsee jo 1:1 suhteeseen tuon kittilinssin kanssa.
bobotti

Viesti Kirjoittaja bobotti »

jehu5 kirjoitti: Mutta miten ne saadaan?
Olen aloittelija tän kameran kanssa (yleensäkin kameroiden!) joten kertoisitteko mahd. "tiedonjyväset" hyvin helppotajuisesti ja mielellään sellaisilta henkilöiltä joilla kyseinen kameramalli on.
Salama ylös , isot niin ylös kuin sietää, hae keppi mettästä/tai monopod kaupasta, harjoittele rauhallienn laukaisutekniikka. Aukot vedät siihen f10-f16max saakka.

Eli A moodi , Iso 800 , sivusta flässi ylös ja kompensoi flässiä sopivan pienelle.
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
PVuorenmaa

Viesti Kirjoittaja PVuorenmaa »

duris kirjoitti:

Halvin vaihtoehto objektiivin kääntämisen jälkeen :) Sillä pääsee jo 1:1 suhteeseen tuon kittilinssin kanssa.
Tuossa kittilinssissä ei ole manuaalista aukon valintaa, eli kääntämiseen ei taida oikein soveltua.
iuku

Viesti Kirjoittaja iuku »

PVuorenmaa kirjoitti:
duris kirjoitti:

Tuossa kittilinssissä ei ole manuaalista aukon valintaa, eli kääntämiseen ei taida oikein soveltua.
Pitäisi sen onnistua kun säätää aukon kamerasta ja irrottaa objektiivin. Aukon säätö ei tietenkään sitten onnistu kuvatessa.
bobotti

Eikös se ole jousikuormitettu eli palaa pienmpään arvoonsa? Vai riitääkö moottorin liikellelähtökitka pitämään?
iuku

Viesti Kirjoittaja iuku »

bobotti kirjoitti:Eikös se ole jousikuormitettu eli palaa pienmpään arvoonsa? Vai riitääkö moottorin liikellelähtökitka pitämään?
No näinpä se taitaa ollakin. Muistelin vaan joskus jostain lukeneeni, että nuo G-sarjan lasit toimisivat käännettyinä tuolla tavalla mutta pienen tutkailun jälkeen näin ei taida ollakaan.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

iuku kirjoitti:
bobotti kirjoitti:Eikös se ole jousikuormitettu eli palaa pienmpään arvoonsa? Vai riitääkö moottorin liikellelähtökitka pitämään?
No näinpä se taitaa ollakin. Muistelin vaan joskus jostain lukeneeni, että nuo G-sarjan lasit toimisivat käännettyinä tuolla tavalla mutta pienen tutkailun jälkeen näin ei taida ollakaan.
Canon-neuvoja nuo...

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
bobotti

OskuK kirjoitti:
iuku kirjoitti:
Canon-neuvoja nuo...
Mulla on läjä Nikonia kuule kaapissa. 3000 €uron arvosta optiikoita.

halppisarja toimii mun miälestä tuolla tapaa eli kun olen käyttänyt niitä suurenuslasina niin harmittaa se jousikuormitus.

VOIN olla väärässä osien optiikoiden kanssa.

jos G-sarjan lasit on sama kuin nuo aukkorenkaalliset niin tottakait se aukko pysyy auki, mutta ei mikään kittizoomi.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

bobotti kirjoitti:
OskuK kirjoitti:
iuku kirjoitti: No näinpä se taitaa ollakin. Muistelin vaan joskus jostain lukeneeni, että nuo G-sarjan lasit toimisivat käännettyinä tuolla tavalla mutta pienen tutkailun jälkeen näin ei taida ollakaan.
Canon-neuvoja nuo...
Mulla on läjä Nikonia kuule kaapissa. 3000 €uron arvosta optiikoita.

halppisarja toimii mun miälestä tuolla tapaa eli kun olen käyttänyt niitä suurenuslasina niin harmittaa se jousikuormitus.

VOIN olla väärässä osien optiikoiden kanssa.

jos G-sarjan lasit on sama kuin nuo aukkorenkaalliset niin tottakait se aukko pysyy auki, mutta ei mikään kittizoomi.
Puputti ottaa itteensä taas vaikka ei sille ees puhuisi ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
bobotti

Ja sitten vielä yksi asia - JOS pääset tarkistamaan jollain konstilla lähelle esim on obiskan ominaisuus tai loitoilla tai lähilinssillä niin se ei alkuunkaan takaa hyvää kuvaa. Vain makro-objektiivit on suunniteltu optimaalisesti lähelle tarkentamaan - ja pokkarit.
Avokid

Viesti Kirjoittaja Avokid »

Kittilinssillä minäkin noita kuvailen. Zoomi täysille, A-moodi, aukoksi 5,6 ( eli pienin lukema mitä saa ) ja sitten vain kuvailemaan. ISO arvoa kannattaa nostaa, mikäli suljinaika ei meinaa pysyä alle 1/60s.
Ja sitten kannattaa pitää huoli, että se kamera ei heilahtele.
Ulkona valoisassa on helpointa harjoitella.

Esim. tällaista saa tuolla kittilinssillä ( viime ajoilta ):

Kuva
Kuva

Möin oman 1:1 makroni pois kun ei siitä vain ollut niin paljoa iloa ja mulle riittää 1:3 suurennussuhteenkin kuvat.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
jehu5

Viesti Kirjoittaja jehu5 »

- Valitsimesta kukan kuva
- Objektiivin zoomi 55 mm kohdalle
- Viet kameran lähimmälle tarkennusetäisyydelle kohteesta, mutta et lähemmäs (0.28 metriä kameran takaseinästä lukien, kuviesi sameus johtunee siitä että olet ollut liian lähellä)
- Kuvaa

Minusta se Nikonin 18-55 kittilinssi on itse asiassa hintaisekseen hämmästyttävän hyvä makrokuvailuun, vaikkei olekaan varsinainen makro-objektiivi.

Jos haluat suurentaa enemmän / lähemmäs , niin sitten tarvitaan lisää optisia apuvälineitä.
Tämän ohjeen mukaan tein ja kuvaustulos parani huomattavasti! Kiitos kaikille vastauksista, aion hommata kumminkin ainakin sen lähilinssin. Ja perehdyn tuohon ''pyhään kolminaisuuteenkin'' kun on nämä perustiedot vielä niin hukassa.
Sauli Särkkä
Viesti:

Niillä perustiedoilla pääsee usein jo melko pitkälle. DigiFAQ on kova sana (Olli Rinteen saitilta: http://www.pikseli.fi/digifaq/ ), josta löytyy 98 %:sti vastaukset ainakin näihin teknisiin kysymyksiin.

Lähilinssin lisäksi ehdottaisin, että kokeilisit loittorengasta. Mulla on käytössä halpissarja (joka tosin kuljettaa sähkö- ja ruuvitarkennushommat läpi rungosta putkelle), jolla on tullut makroiltua jonkun verran. Suosittelen.

Makroilussa on muutenkin yleensä helpompi hyödyntää manuaalitarkennusta ja kameran liikkeellä hakea tarkennus kohdalleen. Siksi esim. joku vanha manuaaliajan makro ja tarvittaessa loittosatsi + ehkä suurensuuri salamainvestointi (reipas kymppi) saattaa kannattaa. Joka tapauksessa on noissa parhaissa "pro"-makrokuvissa kuvattava täysin manuaalisin säädöin, eli automatiikasta ei kauheasti ole aina apua, kun sitä käytettäessä joudutaan kompensoimaan sinne sun tänne, jne.

-Sale
Vastaa Viestiin