Ulkomaille myyminen?

Kokemuksia, vinkkejä, tullit, halvimmat paikat yms. Saksasta, USA:sta jne.
Vastaa Viestiin
KeijoK
Viesti:

Ulkomaille myyminen?

Viesti Kirjoittaja KeijoK »

Laitanpa tämän tänne kun ulkomaista on kuitenkin kysymys.

Olen myymässä objektiivia ja muutama kansalainen tuolta Hong Kong:sta on ilmaissut kiinnostuksensa. Mitä tulisi ottaa huomioon rahaliikenteessä kun tuonne päin myydään? Joutuvatko he maksamaan mitään tulleja tms. kun ostavat tavaraa ulkomailta? Myyn yksityisenä, liekkö tällä mitään merkitystä minkään asiaan liittyvän seikan suhteen?

Olen itse Paypal:lla maksanut ulkomaille ongelmitta, miten maksun vastaanotto tuolla hoituu jos eivät halua maksaa suoraan tilille IBAN/SWIFT -tietojen perusteella? Paypal ottaa välistä oman siivunsa, kuinka paljon tämä on jotta tiedän lisätä sen kauppahinnan päälle jos Paypal:ia välttämättä haluavat käyttää?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Meitao

Viesti Kirjoittaja Meitao »

Ettei vaan kyseessä olis vedätys, noiden ostajien puolelta?
Huutonetissä ainakin varottelevat ulkomaisista ostajista, jotka lupaavat maksaa ylihintaa. Saattaa tietysti olla että ihan Hongonkista asti kannattaa tilata...
riihijan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja riihijan »

Joka viikko tulee firmalle kysely halusta ostaa tuotteita ja nimenomaan Hongkongista ja Singaporesta. Nämä ovat kaikki silkkaa huijausta. Näillä ei ole välttämättä mitään tekemistä sinun ostajiesi kanssa. Itse en myisi mistään hinnasta Hongkongiin.
onninpoika

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

Roikun usein tuolla usa:n ja sakasan ebayssa. Siellä olen törmännyt usein tekstiin, etteivät toimita kiinaan, hong kongiin, venäjälle tai valkovenäjälle kyseistä tavaraa.
Tuo paypal tili on nopea ja helppo vaikka ottavatkin sen siivun siitä päältä. Ostajan verot ja tullit ovat ostajan asia, ei myyjän.
KeijoK
Viesti:

Meitao kirjoitti:Ettei vaan kyseessä olis vedätys, noiden ostajien puolelta?
Huutonetissä ainakin varottelevat ulkomaisista ostajista, jotka lupaavat maksaa ylihintaa. Saattaa tietysti olla että ihan Hongonkista asti kannattaa tilata...
Kyseiset ostajat eivät ole mitään ylihintaa tarjonneet vaan ihan laittamaani pyyntihintaa.

riihijan kirjoitti:Joka viikko tulee firmalle kysely halusta ostaa tuotteita ja nimenomaan Hongkongista ja Singaporesta. Nämä ovat kaikki silkkaa huijausta. Näillä ei ole välttämättä mitään tekemistä sinun ostajiesi kanssa. Itse en myisi mistään hinnasta Hongkongiin.
Joo, itsekkin olen kyllä varovainen näissä nyt.
Mutta jos maksavat kauppasumman tililleni IBAN/SWIFT -koodeilla ei kai ole niin, että minulle tulisi jälkikäteen joku vaatimus vaikkapa Kiinan valtiolta jonkun tullin tms. veron maksamisesta? Käsittääkseni Kiinalla ei ole verotusoikeutta suomalaisten suhteen joten tämä ei liene mahdollista...

Mites tuo Paypal -juttu, miten tulisi sen suhteen toimia, että ei tulisi huijatuksi? Onko OK jos vaadin Paypal -maksun siirtämistä omalle tililleni ennen kuin postitan objektiivia mihinkään? Paljonko Paypal vetää välistä näissä myyntitapahtumissa?

Anteeki tyhmyyteni mutta en ole aiemmin mitään ulkomaille myynyt joten siksi kyselen...
jmjh

Viesti Kirjoittaja jmjh »

KeijoK kirjoitti: Mites tuo Paypal -juttu, miten tulisi sen suhteen toimia, että ei tulisi huijatuksi? Onko OK jos vaadin Paypal -maksun siirtämistä omalle tililleni ennen kuin postitan objektiivia mihinkään? Paljonko Paypal vetää välistä näissä myyntitapahtumissa?

Anteeki tyhmyyteni mutta en ole aiemmin mitään ulkomaille myynyt joten siksi kyselen...
Paypalilla on ainakin eBay:n kautta tapahtuvissa kaupoissa buyers protection, eli ostaja voi tehdä valituksen esim että ei ole saanut tuotetta ja se usein käsitellään ostajan eduksi. En tiiä miten se toimii tässä tapauksessa, mutta itse en ainakaan ottaisi riskiä.

Ja jos päädyt kuitenkin lähettämään tuotteen, niin laita ainakin sellaisella lähetystavalla joka mahdollistaa lähetyksen seuraamisen ja pystyt todistamaan että tuote on haettu postista.

Mikähän objektiivi on kyseessä? Jos ei ole joku keräilyharvinaisuus, niin kuulostaa oudolta että sitä ei saisi HK:sta hankittua halvemmalla.
KeijoK
Viesti:

jmjh kirjoitti:Paypalilla on ainakin eBay:n kautta tapahtuvissa kaupoissa buyers protection, eli ostaja voi tehdä valituksen esim että ei ole saanut tuotetta ja se usein käsitellään ostajan eduksi. En tiiä miten se toimii tässä tapauksessa, mutta itse en ainakaan ottaisi riskiä.
Nuo eBay:n suojamekanismit eivät päde tässä (mahdollisessa) kaupassa, koska en myy eBay:n kautta vaan ilmoitus on eräällä toisella foorumilla.
jmjh kirjoitti:Ja jos päädyt kuitenkin lähettämään tuotteen, niin laita ainakin sellaisella lähetystavalla joka mahdollistaa lähetyksen seuraamisen ja pystyt todistamaan että tuote on haettu postista.
Jaahas, mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Löytyykö Itellan valikoimasta vaihtoehtoa jossa tämä olisi mahdollista. Entäpä UPS?
jmjh kirjoitti:Mikähän objektiivi on kyseessä? Jos ei ole joku keräilyharvinaisuus, niin kuulostaa oudolta että sitä ei saisi HK:sta hankittua halvemmalla.
Leica Noctilux 50mm f/1.0 E60 (4th version).
jmjh

Viesti Kirjoittaja jmjh »

Eli taitaa olla kuitenkin vähän kalliinpi ja harvinaisempi objektiivi, eli voihan se olla mahdollista että ostaja on ihan oikeasti kiinnostunut. Mutta toisaalta kolahtaa sitten kunnolla jos osoittautuu huijaukseksi.

Paypalissa ostajan on kuitenkin mahdollista valittaa vaikka ei ole eBaysta kysymys. Itse en uskoltaisi lähteä tässä tapauksessa leikkimään sen kanssa. Tilisiirronkin kanssa soittaisin ensin pankkiin ja varmistaisin että tilisiirtoa ei voisi perua missään tilanteessa. Niin yleisiä ovat kuitenkin noi huijausyritykset.

Itallalla EMS paketeissa tautaa olla mahdollista seuranta ja pyytä paketin luovutusta vain kuittausta vastaan, mutta kannattaa varmistaa Itellalta. UPS ja FedEx:llä myös pitäisi olla kyseiset palvelut mahdollisia.
Sauli Särkkä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sauli Särkkä »

Juu, Itellan kautta on yleensä (hieman kohdemaasta riippuen) mahdollista laittaa paketti vakuutettuna, eli mm. häviämistapauksessakin on jonkinlaista turvaa. Nappaa vaikka postin tiskillä kuvat, kun kama on paketissa (ja paketti vielä auki), paketti on väsätty kasaan, siihen on teipattu tullin vaatimat siniset teipit kaikkiin särmiin ja CN-tullilappunen on täytetty. En muista oliko vastaanottajan nimitiedon tallennus tuohon lähetystyyppiin lisäpalvelu, mutta se kannattaa myös ottaa varmuuden välttämiseksi.

Pari kertaa on tullut myytyä kameraromua EU:n ulkopuolelle ja muutaman kerran EU:n sisällä ja aina ollaan hoidettu maksu PayPalin kautta, vaikka sinne se muutama prosentti meneekin välille.

-Sale
Hirmuinen hintaposliini ja armoton murska-arvostelija.
KeijoK
Viesti:

Kiitokset vinkeistä. Näyttää siltä, että objektiivi lähtee Singaporen suuntaan. Alustavasti sovittu, että ostaja maksaa koko kauppasumman ensin mun tilille ja paketin vien postiin vasta kun rahat näkyvät tilillä.
Pitää kuitenkin vielä soitella huomenissa pankkiin ja Itellalle ja varmistaa just noita asioita joita tässä ketjussa on tuotu esille. Kiitokset kaikille jeesanneille!
riihijan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja riihijan »

Tuo yhdistelmä Singapore/Hongkong haiskahtaa vain niin pirusti. Toivotaan, että olen täysin väärässä. Olisi kiva kuulla jälkiteen miten meni.
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

Jos se ostaja lähettääkin shekin, niin unohda koko juttu.

..
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

KeijoK kirjoitti:Kiitokset vinkeistä. Näyttää siltä, että objektiivi lähtee Singaporen suuntaan. Alustavasti sovittu, että ostaja maksaa koko kauppasumman ensin mun tilille ja paketin vien postiin vasta kun rahat näkyvät tilillä.
Tuokaan ei ole vielä varma. Et välttämättä saakaan rahoja ulos tililtä, tai myöhemin pankkisi karhuaa niitä takaisin, jos olet saanut ;-)
KeijoK kirjoitti: Pitää kuitenkin vielä soitella huomenissa pankkiin ja Itellalle ja varmistaa just noita asioita joita tässä ketjussa on tuotu esille.
Tee se.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Meitao

Viesti Kirjoittaja Meitao »

No sujuiko kaupat hyvin?
KeijoK
Viesti:

Meitao kirjoitti:No sujuiko kaupat hyvin?
Rahat tuli tilille ongelmitta ja objektiivi lähti Singaporea kohti.
Heycki

Viesti Kirjoittaja Heycki »

KeijoK kirjoitti:
Meitao kirjoitti:No sujuiko kaupat hyvin?
Rahat tuli tilille ongelmitta ja objektiivi lähti Singaporea kohti.
Singaporessa asuneena voisin todeta, että siellä on sen verran tiukka viranomaiskontrolli, että huijareita on keskimääräistä vähemmän. Olisin paljon skeptisempi tavaran myymiseen esimerkiksi Italiaan.
"The problem with internet quotes is that you can’t tell if they are genuine" –Abraham Lincoln
Vastaa Viestiin