Dimage7:n tarkennus
-
Dimage7:n tarkennus
Tervehdys
Minulla on dimage 7, ongelmani on kameran tarkennus.
Kokolailla kolmasosa kuvista on epätarkkoja
onko muilla samanlaisia kokemuksia vai onko vika käyttäjässä.
terv Markku
Minulla on dimage 7, ongelmani on kameran tarkennus.
Kokolailla kolmasosa kuvista on epätarkkoja
onko muilla samanlaisia kokemuksia vai onko vika käyttäjässä.
terv Markku
-
7i:n tarkennus
Mielenkiintoista. Itselläni on 7i ja noin joka kymmenes kuva on epäterävä. Ei siis tarkennu mihinkään kuvassa. Olen epäillyt, että tämä on "ominaisuus" vaan onkohan sittenkään?
Kuinkahan muilla?
Jari
Kuinkahan muilla?
Jari
-
Re: 7i:n tarkennus
7i:llä ehkä luokkaa joka kuudes kuva väärin tarkennettu. Määrä tosin vaihtelee paljon, hosuessa tulee sutta.jaih kirjoitti: Kuinkahan muilla?
Vaan onnistuin minä (filmi)järkkärilläkin aina saamaan aikaiseksi pari väärin tarkennettua kuvaa per rulla, vaikka olisihan se pitänyt tähyslasilta nähdä.... Ja pokkareilla (työpaikan G1 ja oma Myy II) homma alkaa mennä jo lähes epätoivoiseksi - niiden kanssahan ei edes tiedä, minne kamera yrittää tarkentaa. Pahimmillaan kolmannes kuvista pielessä.
Kameran heiluttelun lisäksi tarkennusvirheitä tuntuvat aiheuttavat mm:
D7i: liian kirkas kohde, esim. vaalea esine suorassa auringonpaisteessa
Myy II: heijastavat pinnat (myös muut kuin peilipinnat, esim. galvanoitu pelti), kamera tarkentaa pinnasta heijastuvaan taustaan
G1: liian "kiinnostava" tausta, esim. tiiliseinä on paha (enemmän kontrastieroja kuin kohteessa -> kamera tarkentaa seinään)
-
Tuo olikin parasta mitä olen vähään aikaa kuullut. Alkaa tuntumaan että kamerallakin on aivot! :-)M.B. kirjoitti:G1: liian "kiinnostava" tausta, esim. tiiliseinä on paha (enemmän kontrastieroja kuin kohteessa -> kamera tarkentaa seinään)
T:mo
-
Ikävä kyllä se ei ole mikään vitsi. Melkein kaikki digit tarkentavat sahaamalla tarkennusta edestakaisin ja mittaamalla tarkennusalueen kontrastieroja. Kun tarkennusta säädetään oikeaan suuntaan, ääriviivat muuttuvat jyrkemmiksi eli kontrasti kasvaa ja kamera tietää olevansa menossa oikeaan suuntaan. Kun kontrasti alkaa taas laskea, kamera tietää ohittaneensa juuri oikean tarkennuksen.timkopon kirjoitti:Tuo olikin parasta mitä olen vähään aikaa kuullut. Alkaa tuntumaan että kamerallakin on aivot! :-)M.B. kirjoitti:G1: liian "kiinnostava" tausta, esim. tiiliseinä on paha (enemmän kontrastieroja kuin kohteessa -> kamera tarkentaa seinään)
Yksi ihminen tiiliseinän edessä on hankala kohde, koska "pehmeäpintaisesta" ihmisestä löytyy vähemmän jyrkkiä kontrastieroja kuin karheasta tiiliseinästä. G1 tarkennusalue lienee aika laaja eikä sitä ole merkitty mitenkään, joten "muotokuva tiiliseinän edessä" -tyyppisessä tilanteessa katastrofin ainekset ovat kasassa...
Nykykameroissa ongelmaa on kierretty jakamalla tarkennusalue pieniin ruutuihin sekä näyttämällä minkä alueen kamera valitsi. Kuvaajan tehtävänä on sitten vahtia, ettei kamera pääse käyttämään tiiliseinän päälle osuvaa tarkennusaluetta.
Jos sinulla sattuu olemaan Dimage 7xx, niin kokeilepa digitaalizoomia. Minun havaintojeni mukaan kamera ei digizoomin kanssa käytä normaalia, automaattista tarkennusaluevalintaa, vaan tarkentaa koko kuva-alan perusteella, käytännössä siis ihan minne vaan. Nurmikko pääkohteen edessä tai takana toimii magneetin lailla...
-
re: dimage7 tarkennus
Mulla on ollut samaa ongelmaa, mutta olen ajatellut että vika on enemmän minussa kun kamerassa.
Kun päivitin waren versioon 2.0 niin tarkennus kyllä on nopeampi, mutta suttuisia kuvia tulee edelleen.
Suttua esiintyy varsinkin silloin kun kohde tai kamera liikkuu..
Kun päivitin waren versioon 2.0 niin tarkennus kyllä on nopeampi, mutta suttuisia kuvia tulee edelleen.
Suttua esiintyy varsinkin silloin kun kohde tai kamera liikkuu..
-
Tarkentaminen on onnistunut hyvin Minolta 7hi:ltä. Ei ole valittamista.
Jos on tullut sutta, se on johtunut pelkästään aika mahdottomista kuvaustilanteista. Paljon liikkettä. huono kontrasti ja/tai erittäin vähän valoa. Kun punainen suunnikas tulee näyttöön, on kuva tarkkka siitä lähtien aukon syvyystarkkuuden mukaan.
Jos on tullut sutta, se on johtunut pelkästään aika mahdottomista kuvaustilanteista. Paljon liikkettä. huono kontrasti ja/tai erittäin vähän valoa. Kun punainen suunnikas tulee näyttöön, on kuva tarkkka siitä lähtien aukon syvyystarkkuuden mukaan.
-
Firwaren päivitys auttaa hieman
Olen huomannut tuota tarkennusongelmaa omassa kamerassani myös. (7i) Välillä tuntuu, että se tarkentaa mitä vaan missä vaan, välillä taas tuntuu ettet saa mitenkää tarkennetuksi. Tokihan asiaan vaikuttaa mitä kuvaat. Kuvaajassakin voi olla vikaa, mutta tuntuu, että kamera on "pahalla tuulella" eikä suostu tarkentamaan samantyyppisiä kuvauskohteita vaikka esim. seuraavana päivänä. :) Firmwaren päivitys kyllä auttoi asiaan jonkin verran. Jatkanpa itse asian jatkotutkimuksia. :)
[Carpe Diem]
-
Dimage7 tarkennus ja akut
Olen myös huomannut että kun akut alkavat käymään vähiin on tarkennuskin hitaampi ja onnistuu huonommin.
-
Akuista
Dimage 7:n mukana tulleeet Sanyon akut ovat aika surkeat jotenka hommasin Vartan Photo Accu patteri setin, ne ovat joka latauksen jälkeen parantuneet ja saa kuvailla kyllä aika reilusti, aikaa en osaa sanoa nytten.
Onko kellään kokemuksia noista akkupattereista ja millaisia itse käytätte? Lisäksi tiedustelisin kokemuksia autolaturista?
Onko kellään kokemuksia noista akkupattereista ja millaisia itse käytätte? Lisäksi tiedustelisin kokemuksia autolaturista?
[Carpe Diem]
-
Re: Akuista
[quote="rebsu"]Lisäksi tiedustelisin kokemuksia autolaturista?[/quote]
Käytössäni on MAHA:n MH-C401FS, johon olen ollut tyytyväinen. Laite lataa kaikkia neljää akkua erikseen ja mukana tuli myös "sytkärijohto"
Käytössäni on MAHA:n MH-C401FS, johon olen ollut tyytyväinen. Laite lataa kaikkia neljää akkua erikseen ja mukana tuli myös "sytkärijohto"
-
Ettei olis Hama? ;) Enivei, juu kattelin moisia Anttilassa taannoin, mutta enpä koko settiä nyt enää tartteis, ton sytkäriversion kylläkin, kellään tietoa mistä saa noita sytkärilatureita pelkästään?Tom kirjoitti:Käytössäni on MAHA:n MH-C401FS, johon olen ollut tyytyväinen. Laite lataa kaikkia neljää akkua erikseen ja mukana tuli myös "sytkärijohto"rebsu kirjoitti:Lisäksi tiedustelisin kokemuksia autolaturista?
[Carpe Diem]
-
Kyllä värkin nimi on MAHArebsu kirjoitti: Ettei olis Hama? ;) Enivei, juu kattelin moisia Anttilassa taannoin, mutta enpä koko settiä nyt enää tartteis, ton sytkäriversion kylläkin, kellään tietoa mistä saa noita sytkärilatureita pelkästään?
http://www.thomas-distributing.com/mhc401fs.htm
Laatu tuote ja valitettavasti en tiedä saako Euroopasta. Laite toimii siis verkko- ja 12v-virralla. Mukana tuli myös adapteri, jolla muuntaja voi kytkeä meikäläisten seinäpistorasiaan.
-
No Sanyon akut ovat kyllä testeissä menestyneet hyvin.rebsu kirjoitti:Dimage 7:n mukana tulleeet Sanyon akut ovat aika surkeat jotenka hommasin Vartan Photo Accu patteri setin, ne ovat joka latauksen jälkeen parantuneet ja saa kuvailla kyllä aika reilusti, aikaa en osaa sanoa nytten.
Mutta itse ongelma on se että nuo Sanyon akut ovat noin puoli milliä lyhyempiä kuin esim. Ansmannin akut. (joita itse käytän 7i:ssä)
Jolloin patterikotelolun luukku sulkeutuu löysemmin -> huonommat kontaktit -> jännitehäviötä.
Kun pelataan Ampeerin luokka olevalla virralla niin silloin pienikin lisäys kontaktin resistanssissa voi hukata jännitettä huomattavasti. (kontaktejahan on yhteensä kahdeksan)
"The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who have not got it."
-George Bernard Shaw
-George Bernard Shaw