Osta kalliimpi kamera ;)kaptah kirjoitti:Pointtina on ollut että tuon hyvän/paremman histogrammin sisällyttäminen ei paljoa vaivaa/rahaa vaadi vaan se on tahallaan jätetty pois, rampautetaan kamera softalla vaikka se pystyisi parempaan. Histogrammeja on tehty jo iät ja ajat, ei se mitään ydinfysiikkaa tai "korkeampaa tekniikka" ole.
Histogrammi "viallinen"
-
kaptah kirjoitti:]Luulin ostaneeni.
Eikös sinulla ollut Nikonin budjetti luokan D70 viimeksi kun luin?
www.markopolojarvi.com - valotettua elämää (kunhan ensin valmistuu)
kurdt; olen pahoillani. Minun olisi pitänyt käyttää kenties voimakkaampaa ironiaa... Tarkoitukseni oli nimenomaan viestiä että ei ne summassa suuret(kaan) firmat ratkaisujaan tee. Joskus ratkaisut ovat selkeästi vain tuotteen sijoittamiseksi tuotekarttaan tehtyjä, joskus taas ihan perusteltuja. Joko rahallisesti tai muuten.
Eli tarkoitukseni oli nimenomaan arvostella "kaiken tietäviä koti-insinöörejä" jotka toisinaan ovat hyvinkin oikeassa mutta yhtäusein kapean sektorin asialla toitottavat omaa näkemystään.
Business on businesta: kysymys on vain siitä, kuka valmistaja on minulle sopivassa hintaluokassa tehnyt kompromissit minun kannalta oikeissa asioissa.
"Mieluummin musta ja jämäkkä kuin kirkas ja muodikas"
Eli tarkoitukseni oli nimenomaan arvostella "kaiken tietäviä koti-insinöörejä" jotka toisinaan ovat hyvinkin oikeassa mutta yhtäusein kapean sektorin asialla toitottavat omaa näkemystään.
Business on businesta: kysymys on vain siitä, kuka valmistaja on minulle sopivassa hintaluokassa tehnyt kompromissit minun kannalta oikeissa asioissa.
"Mieluummin musta ja jämäkkä kuin kirkas ja muodikas"
-
No hitto, odotin jo Nikonilta ilmaista kameraa. Kyllähän tuon voisi helposti firmiksellä korjata, samoin en epäile yhtään etteikö D70 runko saisi pari lisäominaisuuttakin jos vain Nikonin sällit jaksaisivat/haluaisivat niitä firmwareen koodata (kts. 300D haxoroitu ryssä firmis). En minä itseasiassa puolustele Nikonia, kyllä minuakin harmittaa tuo "virhe" tuossa histogrammissa, itse olen D70:n ostamassa seuraavassa kuussa, mutta täytyy "ymmärtää" myös Nikonia. Nikon on yritys jonka tehtävä on tuottaa rahaa. Se ei ole hyväntekeväisyys järjestö. Sano minun sanoneen, että tuo "moka" korjataan sitten seuraavassa mallissa. On erittäin hyvää palvelua jos Nikon toimittaa firmiksen joka tuon korjaa.kaptah kirjoitti:Aivan. Mutta minä en rupea selkävääränä herroja kumartelemaan sen takia että omistan VAIN 10000 mummon kameran jossa on typerä ominaisuus joka olisi suht helppo luultavasti firmwarellakin korjata. Kismittää aina kun joku foorumin perussuomalainen sankari alkaa puolustamaan yritysjättiä (ketään erikseen nimeämättä). Ei se Nikoni ketään kiitä vaikka kuin yritetään olla kaveria. *valkkarinhuuruista paatosta*
Ymmärsin kyllä mitä ajoit takaa, mutta halusinkin osoittaa sen miten ne koti-insinöörit yleensä toitottavat tietävänsä kaiken, mutta eivät osaa nähdä sitten juuri noita asioita jotka vain yksinkertaisesti estävät kyseisen asian tuomisen tuotteeseen. Oli se syy sitten raha tai tekninen toteutus. En sitä kiistä etteikö joskus koti-insinööreillä olisi hyviäkin ideoita, mutta jostain syystä epäilen etteikö sitä ideaa olisi mietitty jo yrityksessä. Jos jokin ominaisuus joka yleisesti on jo muissa kameroissa ei ole vaikka uudessa kanuunassa tai Nikonissa niin ei se tarkoita etteikö firma sitä lanseeraisi. Ehkä kyseisen ominaisuuden arvo on korkea ja siitä halutaan maksaa eli sitä ei kannata pistää ns. budjetti kameraan. Tämä kaikki jorina ei siis ollut sinulle henk.koht. vaan ihan yleistä mietintää :)kurdt; olen pahoillani. Minun olisi pitänyt käyttää kenties voimakkaampaa ironiaa...
www.markopolojarvi.com - valotettua elämää (kunhan ensin valmistuu)
-
Tietenkin. Iso osa kameroiden toiminnallisuudesta tehdään niiden ohjelmistoilla. Tietokoneohjelmien yhteydessä kukaan ei ihmettele sitä, että ammattilaisohjelmistoissa on paremmat kyvyt kuin harrastelijaohjelmistoissa, vaikka molempien jakelu maksaisi valmistajalle täsmälleen saman verran. Tottakai eroja tehdään kuluttajan kannalta keinotekoisesti, eikä siinä ole mitään uutta. Jos haluaa enemmän, pitää maksaa enemmän - joko samalle tai toiselle valmistajalle.kurdt kirjoitti:Ehkä kyseisen ominaisuuden arvo on korkea ja siitä halutaan maksaa eli sitä ei kannata pistää ns. budjetti kameraan.
Matti Vuori
-
Hei sori, ei ollut tarkoitus mitenkään loukata!
Mä vaan olen tällainen pilkun....., vaikka kirjoittelen itsekin välillä mitä sattuu.. Mulla on pakonomainen tarve huomauttaa, jos joku käyttää asiayhteyteen sopimatonta sivistyssanaa tai kirjoittaa jonkun sanan niin, että se tarkoittaakin jotain muuta. [Musta pitikin alunperin tulla äikänope...]
Eli ei siis mitään henkilökohtaista :-)
Muoks: Niin ja lääkitystähän tähän ei valitettavasti vielä ole :-(
Mä vaan olen tällainen pilkun....., vaikka kirjoittelen itsekin välillä mitä sattuu.. Mulla on pakonomainen tarve huomauttaa, jos joku käyttää asiayhteyteen sopimatonta sivistyssanaa tai kirjoittaa jonkun sanan niin, että se tarkoittaakin jotain muuta. [Musta pitikin alunperin tulla äikänope...]
Eli ei siis mitään henkilökohtaista :-)
Muoks: Niin ja lääkitystähän tähän ei valitettavasti vielä ole :-(
- Aromia aamiaismuroihin -
-
Mikä on tuon ominaisuuden todellinen merkitys kuvauksessa - montako mestarikuvaa olet menettänyt tuon ominaisuuden takia?kaptah kirjoitti:En odottanut ilmaista kameraa vaan kameraa jossa ei ole typeriä lapsuuksia. Ihmiset tuntuvat sivuttavan faktan että tämä sama lapsuus on ollut D1X:ssä joka on ollut jotain muuta kuin "ilmainen-budjetti-kamera".
Missä kamerassa tuo on kunnossa ja mitä tuo kamera maksaa?
Vanhana diakuvaajana tuo keskustelunne on suoraan sanottuna lapsellista vuohkaamista, joka todellisuudessa ei vaikuta kuvien laatuun. Katsokaa vaika Leicalla Cartier Bressonin ottamia kuvia, eivätkö olekin surkeita, hänellä ei ollut edes digikameraa histogrammeista puhumattakaan.
Jama
-
- Viesti:
Se on erittäin selvästi haittaava merkittävä vika. Kun histogrammiiin (sekä ylivalotusvilkuntaan) ei voi luottaa niin on joko haarukoitava tai jos siihen ei ole aikaa tai mahdollisuutta kuten usein on asianlaita niin sitten on alivalotettava varmuuden vuoksi ja se puolestaan lisää kohinaa ynnä leikaa kuvainformaatiota tummasta päästä.jama@iki.f kirjoitti:Mikä on tuon ominaisuuden todellinen merkitys kuvauksessa
Lisäksi tuo vika kismittää siksi että se olisi naurettavan helposti toteutettavissa oikein/kunnolla.
Kyllä niitä on, ja täälläkin jo mainittu. Ko muutamat rivit firmwarekoodia eivät maksaisi käytännöllisesti katsoen yhtään mitään.Missä kamerassa tuo on kunnossa ja mitä tuo kamera maksaa?
Se että joskus jokin asia/toiminne on puuttunut kokonaan (tai vaikka ollut huono tai hankala käyttää) ei ole mikään peruste sille että ko asia tehdään yhtälailla kelvottomaksi sellaisessa uudessa laitteessa jossa sen naurettavan yksinkertaisesti voi toiteuttaa hyvin/oikein.Vanhana diakuvaajana tuo keskustelunne on suoraan sanottuna lapsellista vuohkaamista, joka todellisuudessa ei vaikuta kuvien laatuun. Katsokaa vaika Leicalla Cartier Bressonin ottamia kuvia, eivätkö olekin surkeita, hänellä ei ollut edes digikameraa histogrammeista puhumattakaan.
Timo Autiokari
-
Jarmo MannerAutiokari kirjoitti:Se on erittäin selvästi haittaava merkittävä vika. Kun histogrammiiin (sekä ylivalotusvilkuntaan) ei voi luottaa niin on joko haarukoitava tai jos siihen ei ole aikaa tai mahdollisuutta kuten usein on asianlaita niin sitten on alivalotettava varmuuden vuoksi ja se puolestaan lisää kohinaa ynnä leikaa kuvainformaatiota tummasta päästä.jama@iki.f kirjoitti:Mikä on tuon ominaisuuden todellinen merkitys kuvauksessa
Tässä on jotain, mitä minun on vaikea ymmärtää: miten ihmeessä itsekin olen voinut kuvata tuhansia dioja, joita on vaikea valoittaa, ilman histogrammeja?
Koitan ajaa takaa sitä, että kiinnittyykö mahdollisesti kuvaamisessa nyt huomio toisarvoisiin asioihin, kun aikaisemmin - tyhmän ylimielisesti kylläkin - kameroissa pyöri filmi ja valottaja ymmärsi kohteen, valoituksen ja tilanteen vaatimukset.
Lisäksi tuo vika kismittää siksi että se olisi naurettavan helposti toteutettavissa oikein/kunnolla.
Mistä tiedät, että tuo on oikeasti helppo toteuttaa? Asian voisi muotoilla niinkin, että jos tuo ominaisuus toteutettaisiin, mistä silloin jouduttaisiin luopumaan? Kuvausnopeudesta vai jostain muusta? Joku kirjoitti aikaisemmin järkevästi, että ominaisuuksien kasvattaminen lisäisi laskentatehon tarvetta ja tästä syyttä kaikki valinnat ovat kompromisseja? Itse olen ainakin atk-järjestelmistä oppinut sen, että kokonaisvaikutusten ja vaihtoehtojen seurannaisten näkeminen ilman todellista asiantuntemusta on käsittämättömän vaikeaa.
Kyllä niitä on, ja täälläkin jo mainittu. Ko muutamat rivit firmwarekoodia eivät maksaisi käytännöllisesti katsoen yhtään mitään.Missä kamerassa tuo on kunnossa ja mitä tuo kamera maksaa?
Viittaan ylläolevaan ja olisi ollut kyllä hyvä tietää nuo esimerkit, mutta tutkailen uudestaan viestit läpi.
Se että joskus jokin asia/toiminne on puuttunut kokonaan (tai vaikka ollut huono tai hankala käyttää) ei ole mikään peruste sille että ko asia tehdään yhtälailla kelvottomaksi sellaisessa uudessa laitteessa jossa sen naurettavan yksinkertaisesti voi toiteuttaa hyvin/oikein.Vanhana diakuvaajana tuo keskustelunne on suoraan sanottuna lapsellista vuohkaamista, joka todellisuudessa ei vaikuta kuvien laatuun. Katsokaa vaika Leicalla Cartier Bressonin ottamia kuvia, eivätkö olekin surkeita, hänellä ei ollut edes digikameraa histogrammeista puhumattakaan.
Timo Autiokari
Jama
-
Valitettavasti tämä vähäinen kilpailu pääasiassa Canonin ja Nikonin välillä antaa tilaa tällaiselle keinottelulle. Uusia tarpeellisia ominaisuuksia ei anneta halvempiin malleihin vaikka ne ei maksaisi käytännössä mitään. Tehdään vain ominaisuuksilla teennäisesti eroa eri hintaluokan laitteiden välille.
-
On hienoa, että ihmiset ovat niin viattomia. Kilpailulla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Monopoliasemassa uusien etujen antaminen asiakkaille olisi kertaluokkaa hitaampaa.kohan kirjoitti:Valitettavasti tämä vähäinen kilpailu pääasiassa Canonin ja Nikonin välillä antaa tilaa tällaiselle keinottelulle. Uusia tarpeellisia ominaisuuksia ei anneta halvempiin malleihin vaikka ne ei maksaisi käytännössä mitään. Tehdään vain ominaisuuksilla teennäisesti eroa eri hintaluokan laitteiden välille.
Täydellisen pölvästi olisi se kauppias, joka antaisi kaiken asiakkailleen ilmaiseksi ja joka ei tekisi tuotteidensa välille eroja.
Matti Vuori