Joku pyysi kokemuksia G3:sta kun sen ostaisin ja nyt on takana jo reilu viikko G-miehenä ja yksi matkakin.
Kamera on osoittautunut laadukkaaksi ja jämäkäksi tuntumaltaan. Kuvien laatu on hämmästyttävän hyvää. Väritoisto erinomaista. Automaattikin toimii suurimmaksi osaksi asiallisesti. Joissain tilanteissa kun on kirkas poutapilvinen taivas ja kuvaan tulee puolet taivasta saattaa automaatti ylivalottaa kuvan. Tähän auttaa valotuksen korjaaminen mutta jos kyseessä on vaihtuva ainutlaatuinen tilanne jota ei voi toistaa niin asialle ei mahda mitään. Ongelma on jos esim. ihminen on aika pienenä kuvassa ja esim. yläruumis tulee taivasta vasten.
Kokonsa puolesta kamera saisi olla hieman pienempi mutta painonsa puolesta tuo kulkee kyllä mukana. Parasta kamerassa on tukeva kuvausote. Vasenta kättä on tosin hankala tukea kameraan samoin kuin järkkärissä koska optiikka on niin lyhyt eikä ulostyöntyvästä osasta voi pitää kiinni. Onneksi oikealle kädelle löytyy tukeva ote kahvasta. Tukeva ote on tarpeen joka tilanteessa ja varsinkin hämärässä kun kuvaa ilman salamaa (yllättävän usein tuleekin kuvattua hämärässä).
Erinomainen plussa on kääntyvä näyttö. Se on ihan ykkönen koska kirkkaalla ilmalla lcd:n katselukulma on hyvin pieni ja jos kuvaat vähänkin erikoisemmasta kuvakulmasta pitäisi pää olla suoraan kameran takana joka ei millään kyllä ole mahdollista. Itse haen usein kuvaan dynamiikkaa kuvaamalla alhaalta laajakulmalla. Tässä kääntyvä näyttö on erinomainen. Kameran voi laskea vaikka maahan ja itse ei tarvitse makailla samalla tasolla vaan riittää että on kyykyssä.
Käsinsäädöt on helppoja käyttää. Rullasäätimen hitaus on tosin raivostuttavaa mutta tähän auttaa kun ei rullaa ylivauhtia vaan sopivalla vauhdilla jolloin saa valotus ja aika-arvoja vaihdettua nopeammin kuin rullaamalla liian nopeasti sitä rullaa.
Vielä on kehitteilla sade ja roiskevedenpitävä laukku joka on nopeasti käytettävissä. Ideana saada kamera siitä melkein yhdellä otteella ja yhdellä kädellä ulos. Samaan aikaan laukun pitäisi olla pieni, iskuilta suojaava sekä mistä tahansa suunnasta roiskuvan veden pitävä.
LCD-näytön päälle pitää hommata joku suojakalvo koska usein tulee jätettyä LCD valmiiksi näkyviin kun sammuttaa kameran ja laittaa sen laukkuun. Hanskat kädessä LCD on hankala käyttää. Nopeissa tilanteissa se on siis parempi jättää kääntämättä suojaan. Laukkuun laitettaessa se kuitenkin hankautuu aina johonkin ja saattaa jatkuvassa käytössä naarmuuntua.
Videokuva on kiva lisä mutta ihmettelen miksei tarkkuutta voisi lisätä kun canonin joissain malleissa se on 640x480. Nykyinen 320x200 ei tuota edes välttävää laatua televisiosta katsottuna.
Äänikommentit kuvaan voi olla hyviä tilanteissa joissa pitää muistaa esim. matkalta tultua kuvassa olevien henkilöiden nimet tai paikan nimi. Itse en vielä osaa käyttää äänikommentteja vaan olen kerran toimintoa testannut ja kivalta vaikutti.
Nyt lisää kuvaamaan... moro!
G3 <-> S45 <-> S50
-
Itse olen käyttänyt talvellakin hanskat kädessä, enkä ole ongelmia huomannut, tosin paksuilla hanskoilla näytön avaaminen vaatii hieman taitoa :-)tume kirjoitti:Hanskat kädessä LCD on hankala käyttää. Nopeissa tilanteissa se on siis parempi jättää kääntämättä suojaan. Laukkuun laitettaessa se kuitenkin hankautuu aina johonkin ja saattaa jatkuvassa käytössä naarmuuntua.
Näyttöä itse en koskaa jätä suojaamattomaksi, mikä on myös yksi hyvä ominaisuus, että näyttö on turvassa käytön jälkeen.
T:mo
-
Juuri tuohan siinä on hankalaa. Vaikka kädessä olisi ohuet sormikkaat niin näyttöä ei saa käännettyä esiin kun kolo sormelle on niin pieni. Tämä on ihan selkeä käyttöä vaikeuttava seikka.
Ehkä ongelma ei ole suuri jos kuvailee rauhallisesti maisemia tai muita liikkumattomia kohteita. Itselleni on ominaista kuvata ihmisiä ja luonnollisia tilanteita. Yleensä ihmisillä on tapana käydä kameran edessä jäykistelemään ja siksi on erittäin tärkeää saada kamera laukaisuvalmiiksi niin nopeasti kuin mahdollista.
Ehkä ongelma ei ole suuri jos kuvailee rauhallisesti maisemia tai muita liikkumattomia kohteita. Itselleni on ominaista kuvata ihmisiä ja luonnollisia tilanteita. Yleensä ihmisillä on tapana käydä kameran edessä jäykistelemään ja siksi on erittäin tärkeää saada kamera laukaisuvalmiiksi niin nopeasti kuin mahdollista.