Yökuvausongelma...
-
- Viesti:
Yökuvausongelma...
...eli pitkällä valotuksella otetussa kuvassa on kuvan oikea laita tasaisesti sinertävä. Ei siis yksittäisiä pikseleitä vaan laidassa enemmän näkyvä ja häipyy 1-1,5 cm matkalla pois. Onko muilla ilmennyt samaa.
Valotusaika oli 543 sek f/6.3 ISO400 18mm
kamera jalustalla järven rannassa, lankalaukaisin.
Vai olisiko pitänyt käyttää ISO100, niin olisi saanut lyhyemmän valotusajan, ja kenties sinertävään reunaa ei olisi??
Vai olisiko pitänyt käyttää ISO100, niin olisi saanut lyhyemmän valotusajan, ja kenties sinertävään reunaa ei olisi??
-
543 sekuntia on todella pitkä valotusaika jäähdyttämättömälle kuvakennolle. Kyseinen valotusaika taitaa olla pitkähkö jopa jäähdytetyille astronomiakäyttöön tarkoitetuille harraste-CCD-kameroille, jotka kiinnitetään kaukoputkeen ja ovat vähäkohinaisia.
En ole itse kokeillut (vielä) pitkiä valotusaikoja, mutta tuo saattaisi johtua epätasaisesta CMOS-kuvakennon lämpötilasta. Eri lämpötilassa kuvakenno kohisee eri voimakkuudella. Jokin elektroniikan osa kameran sisällä (akku, prossa, yms.) tai itse kuvaelementissä (AD-muunin?) lämmittää hieman elementin toista reunaa. Tällöin sinertävä alue pitäisi itseasiassa olla kasvanutta pohjakohinaa.
Toinen vaihtoehto voisi olla se, että LCD-näytön taustavalo vuotaa kennolle. Tosin LCD ei liene käytössä valotuksen aikana.
Ilmiö ei kyllä missään tapauksessa liene mikään vika, tuolla ajalla ilmiö voi mielestäni tulla vastaan millä tahansa kameralla.
Lyhyemmän valotusajan käyttö poistanee ilmiön kokonaan, mikäli teoriani osui oikeaan...
Myös voisi kokeilla, valottuuko reuna edelleen, kun laitat linssisuojuksen kiinni.
En ole itse kokeillut (vielä) pitkiä valotusaikoja, mutta tuo saattaisi johtua epätasaisesta CMOS-kuvakennon lämpötilasta. Eri lämpötilassa kuvakenno kohisee eri voimakkuudella. Jokin elektroniikan osa kameran sisällä (akku, prossa, yms.) tai itse kuvaelementissä (AD-muunin?) lämmittää hieman elementin toista reunaa. Tällöin sinertävä alue pitäisi itseasiassa olla kasvanutta pohjakohinaa.
Toinen vaihtoehto voisi olla se, että LCD-näytön taustavalo vuotaa kennolle. Tosin LCD ei liene käytössä valotuksen aikana.
Ilmiö ei kyllä missään tapauksessa liene mikään vika, tuolla ajalla ilmiö voi mielestäni tulla vastaan millä tahansa kameralla.
Lyhyemmän valotusajan käyttö poistanee ilmiön kokonaan, mikäli teoriani osui oikeaan...
Myös voisi kokeilla, valottuuko reuna edelleen, kun laitat linssisuojuksen kiinni.
-
- Viesti:
Kiitos neuvoista...
...valotusaika oli todellakin pitkä, mutta lähes säkkipimeät olivat olosuhteetkin.
Teoriasi voi olla aivan oikea, sillä minuutin valotusajoilla ilmiöstä ei ole merkkiäkään.
Kaiken jälkeen kuvasta tuli kylläkin valaistukseltaan ja tunnelmaltaan juuri sellainen kuin olin toivonutkin, ja sinertävän osan sai cropattua pois, pieni tumma varjostuma jäi mutta sekin on tulkittavissa rantapuiden varjoksi.
Ehkäpä kuva päätyy vielä postikortillekin kun mallisto on kohta menossa painoon. Aika näyttää.
Teoriasi voi olla aivan oikea, sillä minuutin valotusajoilla ilmiöstä ei ole merkkiäkään.
Kaiken jälkeen kuvasta tuli kylläkin valaistukseltaan ja tunnelmaltaan juuri sellainen kuin olin toivonutkin, ja sinertävän osan sai cropattua pois, pieni tumma varjostuma jäi mutta sekin on tulkittavissa rantapuiden varjoksi.
Ehkäpä kuva päätyy vielä postikortillekin kun mallisto on kohta menossa painoon. Aika näyttää.
-
- Viesti:
Re: Yökuvausongelma...
stimpy kirjoitti:...eli pitkällä valotuksella otetussa kuvassa on kuvan oikea laita tasaisesti sinertävä. Ei siis yksittäisiä pikseleitä vaan laidassa enemmän näkyvä ja häipyy 1-1,5 cm matkalla pois. Onko muilla ilmennyt samaa.
Niin...? Jos lasket ISO-arvoa niin valotusaika PITEnee. Eli ISO-arvoa olisi pitänyt nostaa 800:n tai 1600:n jos olisit halunnut lyhemmän valotusajan.
Suosittelen käyttämään pimeässä aina ISO-100:sta. Siis jos pitkät valotusajat eivät haittaa. Kohinat yms ovat paljon vähäisempiä ISO-100:lla. Itse en ole koskaan kokeillut yli 4 min valotusta, mut sinä aikana ei ole tullut tuollaisia efektejä. Kuvat ovat olleet ihan jees.
-
- Viesti:
-
- Viesti:
kiitos neuvoista...
...tuon ISO lipsahduksen huomasinkin, mutta oli jo foorumilla niin en viitsinyt oikoa.
Täytyy lähteä tänään taas koittaan eri asetuksilla, katsotaan mitä tulee :)
Täytyy lähteä tänään taas koittaan eri asetuksilla, katsotaan mitä tulee :)
-
katsoppas tuolta kikka kohinan ja "värihuntujen" poistamiseen:
http://web.canon.jp/Imaging/astro/pages_e/12_e.html
-juri
http://web.canon.jp/Imaging/astro/pages_e/12_e.html
-juri
"Whether you think you can or think you can't, you are right." - Henry Ford