Kävin teetättämässä kymppikuvia!

Mitä ne ovat, missä käytetään, miten käytetään, mistä saadaan, miksi käytetään
Vastaa Viestiin
Neon Valo

Kävin teetättämässä kymppikuvia!

Viesti Kirjoittaja Neon Valo »

Kajaanissa Hynnisellä kävin teetättämässä kurssia varten normaaleja kymppikuvia valokuvista joita tuli kurssilla otettua, kuvat käteen saatuani jokaisessa kuvassa oli täysin väärä värisävy, jokainen kuva oli sävyltään oranssi tai pahimmassa tapauksessa ruskea eikä kuva näytä lähelleenkään samalta kuin omalla näytöllä.

Linkitän tähäbn muutaman kuvan jota muunmuassa olivat väärän sävyisiä, kertokaapa te jannut joilla on kalibroitu näyttö että minkä värisiä nämä kuvat pitäisi olla..

1. Tämän on ainakin mun näytöllä aika vihreä, siis nuo saniaiset.
Kuva

2. Tässä kuvassa tausta ja aluskasvillisuus pitäisi olla vihreää
Kuva

3. Sama kuin kuvassa 2.
Kuva

4. Tässä kuvassa oli tuon kukan ympärillä musta läikkä joka ei näy minun näytölläni.
Kuva

Mulla nyt ei ole esimerkkiä siitä millaista sain käsiini, mutta ovat kuitenkin ruman ruskeita, ainakin kuvat 2 ja 3 sitten nuo saniaiset oli oransseja.
Muutenkin kuvissa oli erilainen rajaus, se kai johtunee skaalauksesta, mutta ei se sekään mukava ollut kun rajaukset oli erilaiset..
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Jare

Viesti Kirjoittaja Jare »

Profiilitkin ovat kadonneet johonkin matkalla... Kyllä noi kolme ensimmäistä ainakin sRGB:ksi oletettuna on vähän tuollaisia lämpimän rusehtavia. Ja on siellä viimeisessä tumma läikkä kukan takana. Kenties vähän tummiakin tulostukseen? Noista tuppaa ainakin kymppikuvissa katoamaan pari milliä reunoilta.
EOS 5DmkII, 24-70 F/2.8L II, 35 F/2, 50 F/1.4 USM, 50 F/1.4 SMC Takumar, 100 F/2.8 Macro USM, 70-200 F/2.8L IS II
tommiu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommiu »

Mulla oli sama ongelma jossain vaiheessa. Näytön kalibrointi ja sRGB auttoi kummasti.
Canon EOS 5D Mark III, EF 15mm/2.8 Fisheye, EF 24mm/1.4L USM II, EF 50mm/1.2 L USM, EF 85mm/1.2 L USM II, EF 100mm/2.8L IS USM Macro, EF 135mm/2 L USM
Neon Valo

No voi hyvä luoja!
"Kalibroin" tämän näytön tuolla Calibrize 2.0 softa pohjasella ohjelmalla ja ilmeisesti päin persettä on menny vaikka ohjeiden mukaan tein.

Mulla nimittäin ei tummaa läikkää näy ollenkaan tuossa kukan takana, muissa kuvissa on sitten vihreätä, niinkuin se kuvaustilanteessa oli.

Väriavaruus on kamerassa Adobe RGB, ei sRGB
tai näin ainaki olen laittanut mielestäni, koitan käyttää Adobe RGB:tä muutenkin..
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Mitä sieltä Hynniseltä pyysit? Yleensä kuvaamot ei osaa AdobeRGB:tä ja tekevät automaattiset kuvankorjailut. Jos kuva on kokonaan vihreää, niin peruskuvantekoautomaatti todennäköisesti korjaa sitä. Ne on tehty tavallisten ihmisten pönötyskuvia varten.

Minun näytölläni vihreät ovat luultavasti sellaista kuin alunperinkin, viimeinen kuva on tumma, joten automaatti on voinut hyvinkin korostaa kukan valkoisuutta, jolloin taustan kontrasti tulee reippaammin esiin.

Softapohjaisella, ilman mittauslaitetta toimivalla systeemillä, voi saada näyttöä perusasetuksille, mutta ei se kyllä profiloi näyttöä.

Nämä väriasiat on vaikeita, kun ei näe toisen näyttöä eikä kuvia.
Neon Valo

Menin hynniselle normaaliin tapaan, että teetättäisin kuvia. Ennen minut on ohjattu takahuoneeseen :D jossa on oikea tietokone ja olen saanut silloin sen näköiset ja väriset kuvat kuin on ollut tarkoitus.
Mutta nyt minut ohjattiin juuri sellaiselle "automaatille" johon tökättiin usb tikku ja valittiin tulostettavat kuvat ja koko ja paperin pinta joko kiiltävä tai matta.

Tuo saniais kuva on hyvä esimerkki, näytölläni näyttää ihan vihreältä kuten luonnossakin, voi olla pieni lämmin vivahde, mutta kun katson tulostettua kuvaa niin saniaisen lehdet ovat oranssit kuin syksyisen puun lehdet :D

Lieneevätkö hynnisellä lopettaneet sitten sen oikean tietokoneen käyttämisen kuvien tulostuksessa.
Loadus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Loadus »

Noissa kuvissa vihreä on täysin ruskea. Jos katsoi vielä printtiprofiilissa niin meni vielä enemmän ruskeaan ja kun kuvat olivat aika tummia niin se ruskea vain painottui enemmän. :/

Jos teet softapohjaisen kalibroinnin niin et sillä valitettavasti saa värisävyjä oikeaksi - siihen tarvitset ihan mittarin.

Tässä vertauksena millainen on vihreä väri:
Kuva
Jokainen mestari on joskus ollut aloittelija.
behance | deviantART | Flickr
Neon Valo

Loadus kirjoitti:Noissa kuvissa vihreä on täysin ruskea. Jos katsoi vielä printtiprofiilissa niin meni vielä enemmän ruskeaan ja kun kuvat olivat aika tummia niin se ruskea vain painottui enemmän. :/

Jos teet softapohjaisen kalibroinnin niin et sillä valitettavasti saa värisävyjä oikeaksi - siihen tarvitset ihan mittarin.

Tässä vertauksena millainen on vihreä väri:
Kuva

Laitoin defaultit kaikkiin väri asetuksiin näyttis asetuksista ja poistin koko calibrize ohjelman..
Voi toki olla että se hynnisen "automaatti" sääti kuvat päin peetä.
Neon Valo

Hep!

Säädin nyt tuota sienikuvaa lightroomissa lähes sellaiseksi kuin se tässä paperikuvassani näyttää, ehkä kuvaan saisi aavistuksen kellertävää/ruskeata lisätä mutta lähestulkoon samanlainen.

Tässä originaali vertailun vuoksi.
Kuva

Ja tässä sitten on lähes se mitä sain hynniseltä..
Kuva
tommiu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommiu »

Mitä jos kokeilisit jotain muuta kuvanvalmistajaa? Fotonetillä ja colorkolmiolla oli ainakin icc-profiilit ladattavissa eli jos sun näyttö on kalibroitu niin luulisi pääsevän aika lähelle toivottua lopputulosta.

Itse kuvaan ja kuvankäsittelen myös 16bit AdobeRGB:nä mutta muunnan loppuvaiheessa sRGBksi juuri siitä syystä että paikallinen valokuvaamo ei käytä AdobeRGB:tä.

Ekan kerran kun yritin painattaa adobeRGB:tä niin petyin melkoisesti juuri vääristyneisiin sävyihin. Vähän samantyyppinen tilanne kuin sinulla. Olen nykyään pyytänyt myös että automaattikorjausta ei saa käyttää enkä niihin kuva-automaatteihin ole muistitikkujani työntänyt.
Canon EOS 5D Mark III, EF 15mm/2.8 Fisheye, EF 24mm/1.4L USM II, EF 50mm/1.2 L USM, EF 85mm/1.2 L USM II, EF 100mm/2.8L IS USM Macro, EF 135mm/2 L USM
Neon Valo

Pitänee ruveta kokeilemaan toista kuvaamoa joka siinä vieressä on.
Mahtoi osasyy olla myös siinä, että minua tuli opastamaan harjoittelija tai ainakin näin luulisin, koska aikaisemmin en häntä ollut nähnyt ja hänen tietotaitonsa oli vähän hukassa.

Tämä oli ensimmäinen kerta kun petyin Hynniseltä saatuihin kuviin, syy todennäköisesti sen automaatin, koska ennen kuvat on tehty oikealla tietokoneella eikä automaatilla.
Vaikka tämä näyttöni ei ole lähellekkään kuvankäsittelyyn sopiva (32" Sony Bravia HD ready LCD töllö :D) niin olen saanut juuri sellaiset kuvat kuin olen ne käsitellyt omalla koneella.
paulas

Viesti Kirjoittaja paulas »

Neon Valo kirjoitti:Pitänee ruveta kokeilemaan toista kuvaamoa joka siinä vieressä on.
Mahtoi osasyy olla myös siinä, että minua tuli opastamaan harjoittelija tai ainakin näin luulisin, koska aikaisemmin en häntä ollut nähnyt ja hänen tietotaitonsa oli vähän hukassa.

Tämä oli ensimmäinen kerta kun petyin Hynniseltä saatuihin kuviin, syy todennäköisesti sen automaatin, koska ennen kuvat on tehty oikealla tietokoneella eikä automaatilla.
Vaikka tämä näyttöni ei ole lähellekkään kuvankäsittelyyn sopiva (32" Sony Bravia HD ready LCD töllö :D) niin olen saanut juuri sellaiset kuvat kuin olen ne käsitellyt omalla koneella.
Oletko käynyt tuolla Hynnisellä (en tunne koko liikettä itse, mutta käytän nimeä, jotta tiedetään, mistä paikasta on kyse) keskustelemassa kuvistasi? Jos et, ajattelisin, että se kannattaisi tehdä, ennen kuin mahdollisesti vaihtaa liikettä.
keskone

Viesti Kirjoittaja keskone »

Olen samoilla linjoilla kuin edellinen.
Kysyy saako enää teetettyä kuvia siten ettei "automaattikorjaus" ole käytössä.
Mikäli ei saa, voi aina kiittää saamastaan asiallisesta palvelusta ja valitella joutuvansa asioimaan tulosteita tarvitessaan jossakin muussa liikkeessä.
Äkkiä alkavat liikkeet löytää koneisiin myöskin napin "Ei automaattista kuvakorjausta" mikäli harrastajat teettävät printtinsä netin kautta vaikkapa Belgiassa, josta saavat tarvitsemansa tuotteet sellaisena kuin ovat halunneetkin.

Mikäli ilman automaattikorjausta valmistetut tulosteetkin ovat ala-arvoisia vika löytyy lähempää kuin äkkisiltään ympärilleen katsoen uskoisikaan.
Ehkä otin,ehkä en.
Loadus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Loadus »

Neon Valo kirjoitti:Vaikka tämä näyttöni ei ole lähellekkään kuvankäsittelyyn sopiva (32" Sony Bravia HD ready LCD töllö :D) ...
On se kuvankäsittelyyn sopiva mutta sun pitää se jollain spyderillä etc ensin mitata että mitä se sulle antaa - jos esim WideGamut väristö on käytössä niin vihreelle käy juuri noin.

Omassa käytössä on 52" Bravia, mutta tämä on rautapuolelta ensin sovitettu paneelin omaan värilämpötilaan ja sitten ohjelmistopuolella mittarilla profiloitu.
Jokainen mestari on joskus ollut aloittelija.
behance | deviantART | Flickr
Vastaa Viestiin