IFI kuvista

Kuvankäsittelyä, mitä vain
jutuahol
Viestit: 76
Liittynyt: Huhti 15, 2003 11 : 33

Viesti Kirjoittaja jutuahol »

Onko kellään tietoa, että voiko tuolla edellisessä viestissä mainitulla softalla säätää tuon värilämpötilan?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Autiokari
Viestit: 773
Liittynyt: Tammi 28, 2003 8 : 36
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Autiokari »

jutuahol kirjoitti:Onko kellään tietoa, että voiko tuolla edellisessä viestissä mainitulla softalla säätää tuon värilämpötilan?
Ei ainakaantuossa ruudussa sellaista säätöä ole. Tuo näyttää olevan AdobeGamman tapainen ohjelma, eli säätää näytönohjaimella olevaa LUT:a (katso-ylös-taulu ... parempia suomennosvaihtoehtoja otetaan vastaan) gamma funktion avulla.

Värilämpötilaa säädetään kanavakohtaisilla vahvistussäädöillä.

Tuo ohjelma ei ole sitä mitä tarkoitin aiemmin.

Timo Autiokari
jutuahol
Viestit: 76
Liittynyt: Huhti 15, 2003 11 : 33

Viesti Kirjoittaja jutuahol »

Autiokari kirjoitti: Ei ainakaantuossa ruudussa sellaista säätöä ole. Tuo näyttää olevan AdobeGamman tapainen ohjelma, eli säätää näytönohjaimella olevaa LUT:a (katso-ylös-taulu ... parempia suomennosvaihtoehtoja otetaan vastaan) gamma funktion avulla.

Värilämpötilaa säädetään kanavakohtaisilla vahvistussäädöillä.

Tuo ohjelma ei ole sitä mitä tarkoitin aiemmin.
Tuossa ohjelmassa oli siis myös erillinen sivu, jossa sai tuota gammaa säätää:

Kuva

Tuossa ensimmäisessä screenshotissa on tuo Monitor Profile intormation-kohda, jossa on nuo red, green ja blue säätimet. Käsitin, että juuri noilla voisi tehdä kanavakohtaisia säätöjä.

Mitäs niitä muita ohjelmia sitten on, millä noita säätöjä voisi tehdä? Koska ilmeisesti sellaisen käyttö on tässä ainoa mahdollisuus jos ei halua uutta näyttöä hankkia?
Autiokari
Viestit: 773
Liittynyt: Tammi 28, 2003 8 : 36
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Autiokari »

jutuahol kirjoitti:Tuossa ensimmäisessä screenshotissa on tuo Monitor Profile intormation-kohda, jossa on nuo red, green ja blue säätimet. Käsitin, että juuri noilla voisi tehdä kanavakohtaisia säätöjä.
Luuken että sanoin: "Värilämpötilaa säädetään kanavakohtaisilla *vahvistussäädöillä*". Gamma säätö on eri asia.

Tuo työkalu vaikuttaa hmmm ...erikoiselta se näyttäsi antavan mahdoolisuuden säätää profiilin TRC:tä.
Mitäs niitä muita ohjelmia sitten on, millä noita säätöjä voisi tehdä? Koska ilmeisesti sellaisen käyttö on tässä ainoa mahdollisuus jos ei halua uutta näyttöä hankkia?
Menee varsin vaikeaksi jos siitä monitorista ei niitä kanavakohtaisia vahvistussäätöjä löydy. Ko säätimet vaikuttavat siten että kun näytät koko ruudulla 255,255,255 niin säätäminen muuttaa näytön tuottamaa "valkoisen" väriä. Gämmä säätö siis ei vaikuta tähän pätkääkään.

Timo Autiokari
jutuahol
Viestit: 76
Liittynyt: Huhti 15, 2003 11 : 33

Viesti Kirjoittaja jutuahol »

Autiokari kirjoitti:
Tuo työkalu vaikuttaa hmmm ...erikoiselta se näyttäsi antavan mahdoolisuuden säätää profiilin TRC:tä.
Mitä tuo TRC tarkoittaa? Ei pikaisen googletuksen jälkeen ainakaan löytynyt mitään järkevää selitystä..
Menee varsin vaikeaksi jos siitä monitorista ei niitä kanavakohtaisia vahvistussäätöjä löydy. Ko säätimet vaikuttavat siten että kun näytät koko ruudulla 255,255,255 niin säätäminen muuttaa näytön tuottamaa "valkoisen" väriä. Gämmä säätö siis ei vaikuta tähän pätkääkään.
No ei kai siinä sitten auta kuin tyytyä tehtaan tekemiin asetuksiin.

Kokeilin eilen itseasiassa klo 12.15 tehdä tuon värilämpötila testin sivujesi ohjeiden mukaan ja itseasiassa tuntui, että se olisi ollut jo aika hyvin kohdallaan valmiiksi. Noita Ifin tuottamia valokuvakin kun katselin sen jälkeen ihan pelkässä luonnonvalossa, niin värisävyt näyttävän varsin samalta kuin monitorilla. Ifi-kuvat oli vain hieman tummempia, mutta toisaalta sekin voi johtua siitä, että eilen oli aika pilvinen päivä eikä aurinkokaan paistanut. Pöytälampun valossahan nuo Ifi kuvat olivat lämpimämpiä värisävyiltään, mutta ilmeisesti tuon lampun avulla ei kannata noita testejä tehdä.

Edit: Onko Timo tuota sinun sivuillasi olleessa Ifi v3 profili testissä ollutta targetmaista testikuvaa mahdollista saada jostain vaikka jpg:nä, niin voisi itsekin kokeilla teettää tuon? Sillä varmasti saisi parhaiten selville eri värien toiston näytöllä.
Autiokari
Viestit: 773
Liittynyt: Tammi 28, 2003 8 : 36
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Autiokari »

jutuahol kirjoitti:
Autiokari kirjoitti:Mitä tuo TRC tarkoittaa?
Tonal Reproduction Curve, profiileissa on sellaisia.
Pöytälampun valossahan nuo Ifi kuvat olivat lämpimämpiä värisävyiltään, mutta ilmeisesti tuon lampun avulla ei kannata noita testejä tehdä.
Varmasti ovat kellertäviä tavallisen pöytälampun valossa, oli siinä sitten hehkulamppu tai halogeeni. Tavallinen loisteputki voi aiheuttaa muutakin kuin kellertävyyttä, jotkin niistä punertaa toiset vihertää jne.
sivuillasi olleessa Ifi v3 profili testissä ollutta targetmaista testikuvaa mahdollista saada jostain vaikka jpg:nä, niin voisi itsekin kokeilla teettää tuon? Sillä varmasti saisi parhaiten selville eri värien toiston näytöllä.
Tein testin jo v2 aikaan, siellä testisivulla se targetin CGI on pudotettavissa. Mutta silti tarvitset laajaspektrisen (päivänvalo) valolähteen jotta vertailu olisi OK.

Tämä seikka, siis että kuvia katsotaan milloin minkäkin valon alla, on varsin hankala värinhallinalle. On kyllä mahdollista tulostaa niin että esim ruutukuva jota esitetään 6500K monitorilla näyttää hyvin tarkasti samalta kuin tuloste jota tarkastellaan 2850K alla jopa niin että tarkastellaan verekkäin. Ko tuloste kuitekin näyttäisi voimakkaan siniseltä kun sitä mennään tarkastelemaan esim sekavalossa niin että hehkulampun valoon on sekoittunut ikkunasta tulvivaa päivänvaloa. Eli käytännöksi on muodostunut että monitori säädetään joko 5000K tai 6500K ja sitten tulostetaan siitä värihallitusti ja toivotaan että katsojan näköaistin kromaattinen adaptaatio hoitaa valaistuksen erojen aiheutaman virheen. Mielestäni näköaisti kelpuuttaa helpommin kellertävän kuvan kuin väriteknisesti saman verran sinertävän kuvan joten säädän monitorin 6500K:iin, näin siis kuvani eivät sinerrä juuri minkäänlaisessa normaalissa valaistuksessa. Graafinen teollisuus on valinnut (vuosikymmeniä sitten) ruudun värilämpötilaksi 5000K pääasiassa siksi että 6500K loisteputkia ei juurikaan ole olllut saatavissa ja myös siksi että 2850K.n alla kuvat eivät sitten kellerrä aivan yhtä paljon kuin jos kuvat olisi tehty 6500K monitorilla.

Timo Autiokari
jutuahol
Viestit: 76
Liittynyt: Huhti 15, 2003 11 : 33

Viesti Kirjoittaja jutuahol »

Varmasti ovat kellertäviä tavallisen pöytälampun valossa, oli siinä sitten hehkulamppu tai halogeeni. Tavallinen loisteputki voi aiheuttaa muutakin kuin kellertävyyttä, jotkin niistä punertaa toiset vihertää jne.
Kieltämättä varsinkin yhdessä kuvassa väriero oli selkeämpi kuin muissa - siinä oli tytöllä päällä keltainen paita. Tietääpä nyt ainakin, että mistä se johtui.
Tein testin jo v2 aikaan, siellä testisivulla se targetin CGI on pudotettavissa. Mutta silti tarvitset laajaspektrisen (päivänvalo) valolähteen jotta vertailu olisi OK.
Enpä muistanut, että sen sai sieltä suoraan. Pitää jokatapauksessa kokeilla. Päivänvalo lamppua ei kyllä tähään hätään ole käytettävissä, kelpaako tavallinen ikkunasta tuleva valo miten hyvin vertailuun? Tätä on varmaan kysytty aikaisemminkin, mutta mistä noita päivänvalo lamppuja kannattaa lähteä etsimään, löytyykö esim. tavallisista tavarataloista/kaupoista?
Tämä seikka, siis että kuvia katsotaan milloin minkäkin valon alla, on varsin hankala värinhallinalle. On kyllä mahdollista tulostaa niin että esim ruutukuva jota esitetään 6500K monitorilla näyttää hyvin tarkasti samalta kuin tuloste jota tarkastellaan 2850K alla jopa niin että tarkastellaan verekkäin. Ko tuloste kuitekin näyttäisi voimakkaan siniseltä kun sitä mennään tarkastelemaan esim sekavalossa niin että hehkulampun valoon on sekoittunut ikkunasta tulvivaa päivänvaloa. Eli käytännöksi on muodostunut että monitori säädetään joko 5000K tai 6500K ja sitten tulostetaan siitä värihallitusti ja toivotaan että katsojan näköaistin kromaattinen adaptaatio hoitaa valaistuksen erojen aiheutaman virheen. Mielestäni näköaisti kelpuuttaa helpommin kellertävän kuvan kuin väriteknisesti saman verran sinertävän kuvan joten säädän monitorin 6500K:iin, näin siis kuvani eivät sinerrä juuri minkäänlaisessa normaalissa valaistuksessa. Graafinen teollisuus on valinnut (vuosikymmeniä sitten) ruudun värilämpötilaksi 5000K pääasiassa siksi että 6500K loisteputkia ei juurikaan ole olllut saatavissa ja myös siksi että 2850K.n alla kuvat eivät sitten kellerrä aivan yhtä paljon kuin jos kuvat olisi tehty 6500K monitorilla.
Mihin tarkoitukseen sitten tuo monissa monitoreissa oleva 9300K on tarkoitettu?
Autiokari
Viestit: 773
Liittynyt: Tammi 28, 2003 8 : 36
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Autiokari »

jutuahol kirjoitti:mistä noita päivänvalo lamppuja kannattaa lähteä etsimään
Lähimmästä sähköliikkeessä, harvemmin niissäkään on hyllyssä mutta tilaavat. Päivänvalolla tehdään myös helppoheikkibisnestä eli kannattaa selvittää että lampun valmistajan (ei siis myyjän) speksaama laatumääre on /950 tai /950-12 kun kyseessä on losteputki.
Mihin tarkoitukseen sitten tuo monissa monitoreissa oleva 9300K on tarkoitettu?
Se 9000K päälle oleva K arvo on nk monitorin natiivi värilämpötila, siis kunkin kolmen kanavan teho on maksimissa. On paljonkin tehtäviä joissa tarvitaan vain suurinta mahdollista kontrastia eikä "valkoisen" sävyllä ole juuri mitään merkitystä.

Timo Autiokari
jutuahol
Viestit: 76
Liittynyt: Huhti 15, 2003 11 : 33

Viesti Kirjoittaja jutuahol »

Vielä sen verran, että kannattaako/voiko tuota vertailua tehdä ihan ikkunasta tulevan päivänvalon avulla? Mahdollinen aika lienee tuo 11-14 ja paras aika keskipäivällä?
Autiokari
Viestit: 773
Liittynyt: Tammi 28, 2003 8 : 36
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Autiokari »

jutuahol kirjoitti:Vielä sen verran, että kannattaako/voiko tuota vertailua tehdä ihan ikkunasta tulevan päivänvalon avulla?
Aito päivänvalo on tietenkin erinomainen valaistus kun verrataan kuvaan jota esitetään 6500K monitorilla mutta sitä pitää olla riittävästi niin että paperin valkoinen on about yhtä "kirkas" valkoinen kuin monitorin 255,255,255.

Timo Autiokari
jutuahol
Viestit: 76
Liittynyt: Huhti 15, 2003 11 : 33

Viesti Kirjoittaja jutuahol »

Autiokari kirjoitti: Aito päivänvalo on tietenkin erinomainen valaistus kun verrataan kuvaan jota esitetään 6500K monitorilla mutta sitä pitää olla riittävästi niin että paperin valkoinen on about yhtä "kirkas" valkoinen kuin monitorin 255,255,255.
No näin minäkin sen järkeilin. Kun noita viimeksi viime viikolla vertailin oli sellainen puolipilvinen sää, joten hieman lisää valoa olisi varmasti tarvinnut. Kuitenkin ainakin tuossa valossa näytti, että kuvat olivat värisävyiltään aika lähellä 6500K monitorin kuvia. Ifi-kuvat olivat hieman tummempia, mikä taas voi johtua tuosta valon puutteestakin..
Kaippa tuo monitori siis on kutakuinkin oikein kalibroitu.
oneironaut
Viestit: 1237
Liittynyt: Touko 10, 2004 14 : 26

Viesti Kirjoittaja oneironaut »

Ihmisen silmä näkee valkoisen valkoisena lähes missä tahansa valaistusolosuhteissa
Autiokari
Viestit: 773
Liittynyt: Tammi 28, 2003 8 : 36
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Autiokari »

oneironaut kirjoitti:Ihmisen silmä näkee valkoisen valkoisena lähes missä tahansa valaistusolosuhteissa
Ei. Näköaistilla kyllä on kromaattinen adaptaatio -ominaisuus mutta täydellisenä se tapahtuu vain varsin lähellä päivänvaloa. Tavallisen hehkulampun niinkuin halogeeninkin tuottama valo on selvästi kellertävää. Ja esim CRT:n 9300K on selkeästi sinertävä.

Timo Autiokari
oneironaut
Viestit: 1237
Liittynyt: Touko 10, 2004 14 : 26

Viesti Kirjoittaja oneironaut »

No, joo en tarkoittanu, että ihan missä tahansa olosuhteissa - se oli aika reilusti kärjistetty esimerkki :)

Kuitenkin yllättän paljon silmä valehtelee, jos ei ole mahdollista verrata aidosti valkoiseen kohteeseen. Kaiketi johtuu siitä, että ihminen ei vain muista miltä aidosti valkoinen näyttää - tjsp. Aivot mieltää helposti valkoisen paperin täysin valkoiseksi missä tahansa olosuhteissa. Sitten tietysti, kun asiaan kiinnittää paremmin huomioo, niin huomaa kyllä ettei se paperi näytä esim. tavallisen hehkulampun valossa läheskään puhtaan valkoiselta.

Ja vaikka se kromaattinen adaptaatio tapahtuukin täydellisenä vain lähellä päivänvaloa, niin eikö sitä sitten tapahdu ollenkaan esim. hehkulampun valossa? Luulisi, että silmä sopeutuu jonkin verran missä tahansa olosuhteissa(?)
Autiokari
Viestit: 773
Liittynyt: Tammi 28, 2003 8 : 36
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Autiokari »

oneironaut kirjoitti:Ja vaikka se kromaattinen adaptaatio tapahtuukin täydellisenä vain lähellä päivänvaloa, niin eikö sitä sitten tapahdu ollenkaan esim. hehkulampun valossa? Luulisi, että silmä sopeutuu jonkin verran missä tahansa olosuhteissa(?)
Aina adaptoituu, joko täydellisesti tai osittain. Tämä näköaistin ominaisuus on varsin heikosti tutkittu joten mm värinhallinta ei juuri anna paukkuja sen simuloimiseen tai realistiseen huomioon ottamiseen.

Oma mielipiteeni on että osa siitä jota kutsutaan kromaattiseksi adaptaatioksi on vain ...hmmm kuinka sen nyt sanoisi... välinpitämättömyyttä tai harjaannuksen puutetta. Siis, kun valkoisen värisävyllä ei normaalissa elämässä ole niin kovin suurta väliä niin sitä ei vain huomata/huomioida. Mutta kun vähänkin aikaa on peuhannut esim tulostuskalibroinnin kanssa niin alkaa huomaamaan värivivahteita lähes kaikissa keinovaloissa ja hehkulamppun valo onkin häiritsevän keltaista.

Timo Autiokari
oneironaut
Viestit: 1237
Liittynyt: Touko 10, 2004 14 : 26

Viesti Kirjoittaja oneironaut »

Autiokari kirjoitti: Oma mielipiteeni on että osa siitä jota kutsutaan kromaattiseksi adaptaatioksi on vain ...hmmm kuinka sen nyt sanoisi... välinpitämättömyyttä tai harjaannuksen puutetta. Siis, kun valkoisen värisävyllä ei normaalissa elämässä ole niin kovin suurta väliä niin sitä ei vain huomata/huomioida. Mutta kun vähänkin aikaa on peuhannut esim tulostuskalibroinnin kanssa niin alkaa huomaamaan värivivahteita lähes kaikissa keinovaloissa ja hehkulamppun valo onkin häiritsevän keltaista.
Voi olla, että näin on. Tuli mieleen hieman offtopic juttu. Oon meinaan lukenu jostain, että ne ihmiset, jotka ei erota kunnolla eri värisävyjä, niin ne ei myöskään välitä liikkua luonnossa - eikä muutenkaan pidä sitä erityiden ihmeellisenä. En tiedä kuinka hyvin toi pitää paikkansa, mutta ei se tietysti mikään ihme olis, vaikka näin olisi :)
Vastaa Viestiin