D70 ja objektiivien digikelpoisuus

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Vastaa Viestiin
saljuh

D70 ja objektiivien digikelpoisuus

Viesti Kirjoittaja saljuh »

Rajala Pro Shopilla (www.rajalacamera.fi) on myynnissä D70 paketti, johon kuuluu AF-S 18-70/3.5-4.5 IFED ja 70-300/4-5.6G objektiivit. Hintaa paketilla on 1595,- muistikortin kera.

Ovatko kyseiset objektiivit asiallisia? Entä miten on objektiivien, varsinkin 70-300:n digikelpoisuus? Nikonin omilla sivuilla ei kerrota objektiivin sopivuudesta digikameraan.

Luin objektiivin digikelpoisuudesta Kamera-lehdestä. Käsitin asian niin, että valon pitäisi tulla myös kennon reunoille mahdollisimman kohtisuorasti. Mutta kuinka tämä sitten näkyy oikeassa kuvassa, mikäli objektiivi ei olisikaan digisopiva? Entä Nikkor 70-300:n kanssa?

T: Harrastusta aloitteleva.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
SamppaM

Re: D70 ja objektiivien digikelpoisuus

Viesti Kirjoittaja SamppaM »

saljuh kirjoitti:Ovatko kyseiset objektiivit asiallisia?
Objektiiveissa on tuskin mitään vikaa. Nikon on tunnettu juuri korkealuokkaisista objektiiveistaan. Allekirjoittaneella on kaksi Nikonin kiinteää objektiivia (28mm f2.8 ja 50mm f1.8), joihin olen ollut erittäin tyytyväinen.

Pitkällä tähtäimellä paketin objektiivien ominaisuudet voivat kuitenkin loppua kesken. Itse en suosittelisi objektiiveja, joissa valovoima vaihtelee polttovälialueella. Kiinteästä valovoimakkuudesta on varsinkin kiperissä tilanteissa paljon etua.

Tosin harrastusta aloittelevalle objektiivit saattavat silti olla erittäin järkevä ostos: Kyseisten objektiivien avulla saa kohtuullisen paketin, joka kelpaa lähes kaikkiin tilanteisiin. Kokemus tulee sitten osoittamaan minkäkaltaisia objektiiveja tulet tarvitsemaan. Tästä näkökulmasta paketti voikin olla nappiostos. Mikäli ostat heti alkajaisiksi kalliin objektiivin, niin voit pettyä pahasti kun huomaatkin ostaneesi "vääriä" ominaisuuksia.

Summa summarum: Objektiivien hinta/laatusuhde on kuitenkin sen verran kohdallaan, että tuskinpa petyt.
kaptah

Viesti Kirjoittaja kaptah »

Viimeksi muokannut kaptah, Tammi 11, 2013 4 : 41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
gramdel
Viesti:

Viesti Kirjoittaja gramdel »

saljuh kirjoitti: Luin objektiivin digikelpoisuudesta Kamera-lehdestä. Käsitin asian niin, että valon pitäisi tulla myös kennon reunoille mahdollisimman kohtisuorasti. Mutta kuinka tämä sitten näkyy oikeassa kuvassa, mikäli objektiivi ei olisikaan digisopiva? Entä Nikkor 70-300:n kanssa?
Periaatteessa totta, mutta käytännössä mielestäni lähinnä markkinointikikka. Noin muuten 70-300 ei ole mikään ihan huisin hyvä objektiivi, mutta ihan yhtä huonosti se toimii niin filmillä kuin digilläkin.

Edit: Jos tuon 70-300:n saisi tuosta kitistä pois, niin itse jättäisin ja hankkisin vaikkapa jonkin 70-210, joita saa käytettynä halvalla.

/---
ap
Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan
http://gramdel.kapsi.fi/
bitti

Viesti Kirjoittaja bitti »

Itse olen kallistumassa tuon saman Rajalan pakettitarjouksen puolelle, mutta minullakin on ensimmäistä järjestelmäkameraa hankkivana epäröintiä tuon 70-300-linssin kanssa.

Tuntuu siltä, että siitä on ihmisillä kahdenlaisia mielipiteitä. Jotkut sanovat että se on "ihan ok" tai "hintaansa nähden kelvollinen", jotkut taas haukkuvat sen maanrakoon. Olisikin mukava tietää mielipiteitä yhdistettynä mielipiteen antajan omaan "valokuvaustasoon", onhan ymmärrettävää ettei ovh:ltaan alle 200 euron linssi voi olla kelvollinen sellaisen mielestä, joka on tottunut käyttämään tonnin linssejä. Tuo D70+18-70+70-300+1GB -paketti on 70-300-linssin kanssa 100 euroa kalliimpi kuin ilman.

Toinen kysymys mikä itseäni kiinnostaa, on Nikkor 50/1.8D. Mihin hintaan tuota saa parhaimmillaan Suomesta (Saksassa tuntuisi olevan n. 140 e + postikulut)? Ja millaisessa kuvaamisessa se on käypä linssi digijärkkärissä, jossa se vastaa 75-millistä?
rlaine

Viesti Kirjoittaja rlaine »

Toinen kysymys mikä itseäni kiinnostaa, on Nikkor 50/1.8D. Mihin hintaan tuota saa parhaimmillaan Suomesta (Saksassa tuntuisi olevan n. 140 e + postikulut)? Ja millaisessa kuvaamisessa se on käypä linssi digijärkkärissä, jossa se vastaa 75-millistä?
Akiba myy tuota 155 eurolla. Halvin mitä olen itse suomesta löytänyt. En vain osaa tuota suositella, koska olen sinne esim. toimitusaikaan ja takuuseen liittyen lähettänyt tukun maileja ja soitellut perään, enkä kolmeen viikkoon ole saanut _mitään_ vastausta.

Mieluummin tilaisin saksasta, koska sieltä nuo akiban linssit kuitenkin tulee ja hinta putoaa parilla kympillä. Tosin postikuluineen menee varmaan about samoihin. Tällä hetkellä olen tosin kallistumassa USA:n puoleen objektiivien hankinnassa, koska sieltä tuntuu saavan vielä halvemmalla.

Mä olen tuosta 50 mm polttovälistä ollut myös vähän huolissani digicropin jälkeen ja tämänhetkinen suunnitelma onkin hommata ensin 35 mm f/2.0 ja myöhemmin 50 mm f/1.4. Molemmat kustantaa 200-300 dollaria, riippuen tilaako importin vai USA takuulla varustetun. Dollarin kurssi on tällä hetkellä ~0.8 euroa, joten hinnasta tulee verojenkin jälkeen ihan sopuisa.

rami.
0lli

Viesti Kirjoittaja 0lli »

Itselläni on 70-300:n ED-versio (ei G) ja se on kokonsa puolesta ihan mukava matkalla tms. Jos luontoa kuvailee, pitää melkein katsoa, että kohteeseen paistaa aurinko, että valotusajat saa edes jotenkin siedettäviksi tai sitten pitää ampua tosi isolla isolla. Varsinaisia kuvausreissuja varten on sitten 80-200/2.8 + 1,4x-telekonvertteri ja tuolla onkin 70-300:een aika juhlaa kuvata, kun valotusajat ovat neljä kertaa nopeampia.
Tapiol2003

Viesti Kirjoittaja Tapiol2003 »

bitti kirjoitti:Toinen kysymys mikä itseäni kiinnostaa, on Nikkor 50/1.8D. Mihin hintaan tuota saa parhaimmillaan Suomesta (Saksassa tuntuisi olevan n. 140 e + postikulut)? Ja millaisessa kuvaamisessa se on käypä linssi digijärkkärissä, jossa se vastaa 75-millistä?
Erinomainen pikku linssi (onneksi MF-Nikkoreista on säästetty optinen rakenne). Tietysti muovisen oloinen, mutta ei se kuvan jälkeä haittaa. Toiminut erinomaisesti muotokuvauksessa ja myöskin lähikuvauksessa hyvä Nikonin 4T-lähilinssin kanssa (toista luokkaa kuin Hoyan 1-linssiset vastaavat).
Less Is More
trombi

Viesti Kirjoittaja trombi »

rlaine kirjoitti:olen sinne esim. toimitusaikaan ja takuuseen liittyen lähettänyt tukun maileja ja soitellut perään, enkä kolmeen viikkoon ole saanut _mitään_ vastausta
Eikö siellä vastata puhelimeen?
rlaine

Viesti Kirjoittaja rlaine »

trombi kirjoitti:
rlaine kirjoitti:olen sinne esim. toimitusaikaan ja takuuseen liittyen lähettänyt tukun maileja ja soitellut perään, enkä kolmeen viikkoon ole saanut _mitään_ vastausta
Eikö siellä vastata puhelimeen?
Vastaahan siellä, mutta ei tähän mennessä kukaan, joka mistään olisi mitään tiennyt. Lupaavat aina palata asiaan myöhemmin kun selvittävät asiaa. Empä jaksa enää soitella, taidan kokeeksi tilata jenkeistä tuon 50 millisen (tai 35).

rami.
Eivor

Viesti Kirjoittaja Eivor »

saljuh kirjoitti: Luin objektiivin digikelpoisuudesta Kamera-lehdestä. Käsitin asian niin, että valon pitäisi tulla myös kennon reunoille mahdollisimman kohtisuorasti. Mutta kuinka tämä sitten näkyy oikeassa kuvassa, mikäli objektiivi ei olisikaan digisopiva? Entä Nikkor 70-300:n kanssa?

T: Harrastusta aloitteleva.
ÄLÄ osta sitä 70-300:a huonolla valovoimalla varustettua rimpulaa. Petyt valovoimaan ja tummiin nurkkiin kuitenkin ja kohta on kyseinen objektiivi myynnissä.

Säästä vaikka niin kauan että rahat riittävät johonkin kunnon valovoimaiseen teleen ja nauti sen jälkeen kuvaamisesta...
makumaku

Viesti Kirjoittaja makumaku »

0lli kirjoitti: Varsinaisia kuvausreissuja varten on sitten 80-200/2.8 + 1,4x-telekonvertteri ja tuolla onkin 70-300:een aika juhlaa kuvata, kun valotusajat ovat neljä kertaa nopeampia.
Varmaan tarkoitit että 80-280:een on aika juhlaa kuvata.
Minkä verran tuo 1,4x konvertteri syö valoa, eli mikä on maksimi aukko tuolla yhdistelmällä?
Nikon D200, Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G IF ED, Nikkor 50mm f/1.8D, Nikkor 85mm f/1.8D, Nikon Micro Nikkor Ai-S 200/4,,, Nikkor 70-200mm f/2.8 ED VR, TC-17EII, Nikon SB-800
makumaku

Viesti Kirjoittaja makumaku »

Eivor kirjoitti: ÄLÄ osta sitä 70-300:a huonolla valovoimalla varustettua rimpulaa. Petyt valovoimaan ja tummiin nurkkiin kuitenkin ja kohta on kyseinen objektiivi myynnissä.
Säästä vaikka niin kauan että rahat riittävät johonkin kunnon valovoimaiseen teleen ja nauti sen jälkeen kuvaamisesta...
Tuohan kuulostaa tutulta. Itse ostin paketin mukana tuon 70-300 G:n kun ei tarvinnut laittaa kuin muutama kymppi lisää paketin hintaan. No kuukauden päivät katselin tuota teleä ja nyt odottelen UPS:n lähetin tuovan tilaamani 80-200/2.8:n kotiin parin tunnin sisällä (vähän on jo jouluinen olo). No, ehkä tuosta 70-300:sta on ollut ja tulee olemaan hauskaa juuri sen muutaman kympin verran, joten en osaa sanoa että olisiko pitänyt jättää paketista pois vaiko ei. Mutta jos jotakin aikoo ihan vakavissaan kuvata niin ei tuota 70-300:sta voi oikein silloin kameraan laittaa kuin ehkä joskus aivan erityistilanteissa joissa olosuhteet sen sallii.
Nikon D200, Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G IF ED, Nikkor 50mm f/1.8D, Nikkor 85mm f/1.8D, Nikon Micro Nikkor Ai-S 200/4,,, Nikkor 70-200mm f/2.8 ED VR, TC-17EII, Nikon SB-800
saNppa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saNppa »

makumaku kirjoitti:
0lli kirjoitti: Varsinaisia kuvausreissuja varten on sitten 80-200/2.8 + 1,4x-telekonvertteri ja tuolla onkin 70-300:een aika juhlaa kuvata, kun valotusajat ovat neljä kertaa nopeampia.
Varmaan tarkoitit että 80-280:een on aika juhlaa kuvata.
Minkä verran tuo 1,4x konvertteri syö valoa, eli mikä on maksimi aukko tuolla yhdistelmällä?
1,4x syö valosta puolet eli yhden aukon verran. 2,8:sta tulee 4.
Vastaa Viestiin