Miten sinä arkistoit kuvasi
-
Miten sinä arkistoit kuvasi
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että miten te hoidatta kuvienne arkistoinnin käytönnössä? Lisäättekö esim. hakusanoja ja kuvauksen heti kuvien ottamisen (ja koneelle siirron) jälkeen samalla kun tarkastatta otetut kuvat?
Oma "arkistointini" on nykyään vain sitä, että laitan kuvat suoraan kamerasta hakemistoon, jossa on alussa päiväys (04_09_22) ja perässä vaikka Maijan häät. Jos kuvaa RAW:na niin tuonne sitten vielä omat hakemistot raw:lle, jpg:lle ja mahdollisille PS-työtiedostoille.
Vinkkejä arkistoinnista saa antaa - josko sitä taas jaksaisi alkaa tuota harrastaa.
Oma "arkistointini" on nykyään vain sitä, että laitan kuvat suoraan kamerasta hakemistoon, jossa on alussa päiväys (04_09_22) ja perässä vaikka Maijan häät. Jos kuvaa RAW:na niin tuonne sitten vielä omat hakemistot raw:lle, jpg:lle ja mahdollisille PS-työtiedostoille.
Vinkkejä arkistoinnista saa antaa - josko sitä taas jaksaisi alkaa tuota harrastaa.
-
- Viesti:
Mulla on käytössä iMatch -arkistointiohjelma.
Kuvat tallennan kovalevylle milloin päivämäärän mukaisiin hakemistoihin, milloin aiheen mukaisiin kansioihin. Hakusanat annan sitten tuolla arkistointiohjelmassa sitten kun jaksan, tälläkin hetkellä on kyllä luvattoman suuri kasa kuvia odottamassa arkistointia...
Kuvahakemistosta on varmuuskopiot kahdella ulkoisella kovalevyllä ja ajoittain polttelen CD:lle taikka DVD:lle kuvatiedostoja ja arkistointiohjelman tietokantaa.
Kuvat tallennan kovalevylle milloin päivämäärän mukaisiin hakemistoihin, milloin aiheen mukaisiin kansioihin. Hakusanat annan sitten tuolla arkistointiohjelmassa sitten kun jaksan, tälläkin hetkellä on kyllä luvattoman suuri kasa kuvia odottamassa arkistointia...
Kuvahakemistosta on varmuuskopiot kahdella ulkoisella kovalevyllä ja ajoittain polttelen CD:lle taikka DVD:lle kuvatiedostoja ja arkistointiohjelman tietokantaa.
-
- Viesti:
-
Re: Miten sinä arkistoit kuvasi
Täysin sama systeemi käytössä. Lisäksi käytän Adobe Photoshop Album Starter Editionia (ilmainen) - aika kiva ohjelma.jutuahol kirjoitti:Oma "arkistointini" on nykyään vain sitä, että laitan kuvat suoraan kamerasta hakemistoon, jossa on alussa päiväys (04_09_22) ja perässä vaikka Maijan häät. Jos kuvaa RAW:na niin tuonne sitten vielä omat hakemistot raw:lle, jpg:lle ja mahdollisille PS-työtiedostoille.
-
- Viesti:
Hmm... Melkein halvempaa ja mukavampaa ostaa kotelo, johon voi lykkiä kiintolevyjä kiinni.tareone kirjoitti:Pystyykö Keijo tai joku muu heittämään suositusta ulkoisesta kovalevystä? 300 Gb olisi kiva koko.
Alkuperäiseen kysymykseen:
Arkistoin itse kokkaamallani PHP kilkkeellä MySQL tietokantaan. Päivittelen hakusanat kerran kuussa tai jotain sinnepäin. Pitää huolen myös backupeista ja niiden ajantasaisuudesta.
/---
ap
Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan
http://gramdel.kapsi.fi/
http://gramdel.kapsi.fi/
-
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Mulla on pyörinyt muutama vanha kannettavan kovalevy joita olen varmuuskopsulevyinä sitten käyttänyt, koot 20GB ja 30GB. Ihan tarkoituksella olen pitänyt useammalla kuin yhdellä kovalevyllä, se ulkoinenkin varmuuskovalevy kun voi simahtaa... Pikkuhiljaa alkaa vaan olla edessä se tilanne, että kaikki kuvat ei mahdu kerralla noille levyille :(tareone kirjoitti:Pystyykö Keijo tai joku muu heittämään suositusta ulkoisesta kovalevystä? 300 Gb olisi kiva koko.
Näihin saa ostettua erillisiä koteloita joihin levy sijoitetaan ja USB2 -piuhalla kiinni pöytäkoneeseen. Esim. ClaesOhlsonilta itiksestä näitä koteloita löytyy halvalla... Noissa on muuten sekin etu, että ne voi ottaa mukaan reissuun ja käyttää kannettavan kanssa. Eli jo reissussa jos on kannettava mukana niin kopsaan reissun kuvat vähintään kahdelle kovalevylle.
-
Varmuuskopiot
Olen nimennyt kaikki kuvat uudelleen - nykyisin Nikon View 6.2:lla, jolla se käy kätevästi. Siirrän kuvat kamerasta aiheen (karkea jako) mukaisen hakemiston päiväkohtaiseen alihakemistoon. Teen sinne edelleen alihakemiston "alkuperäiset". Jos on tarvetta tehdä erikokoisia variaatiota - esim. pienet mailiversiot teen päiväkohtaiseen hakemistoon alihakemiston "pienet". Muokattujen kuvien nimien loppuun lisään merkin kertomaan, että on muokattu ja minkä kokoinen kuva nyt on. 16:9 katseluversioilla on oma loppuliitteensä. Kuvat siirrän aina samantien kahdelle eri levylle. Kuulostaa ehkä sekavalta ja työläältä... mutta toimii.
Kameran antamaa kuvan alkuperäistä numeroa en ole säilyttänyt. Siihen perustuva arkistointi olisi mennyt sekaisin - menossa on järjestyksessä neljäs ensisijainen digikamera. Yhden laskuri nollautui, kun sillä tuli 10.000 täyteen. Ajoittain käyttelen vuorotellen kahta eri kameraa. Alkuperäisillä numeroilla ei ole senkään vuoksi ollut merkitystä. Tuleehan lukua tietysti katsottua, että pysyy selvillä missä mennään.
Kuvien nimen aloitan päivämäärällä tyyliin 20040923_aihe_lyhyesti_001.xxxx Kuvia näyttää olevan yli 40.000 (työ+vapaa-aika-aiheet). Osa noista on skannattuja filmiajan kuvia. Saman kuvan eri versioitakin on jonkin verran, samoin tehtyä grafiikkaa tms. Osa kuvista lojuu toistaiseksi käsittelemättöminä. Selkeästi kelvottomat olen poistanut heti. Ehkäpä noin suuren kuvamäärän säilyttämisessä ei ole järkeä. Tuleehan levyä aina joskus sentään siivottuakin. - Ilman jonkinlaista kunnolla ajateltua hakemistosysteemiä ja kuvien nimeämistä homma olisi varmasti sekaisin.
Varmuuskopioita pidän ulkoisilla kiintolevyillä. Yhden sellaisen kasasin "tarvikeboksista" ja 120Gt levystä. Pari muuta ovat Maxtorin tehdastekoisia. Maxtoreita olen käyttänyt Firewire-liitännällä, joka on ollut täysin luotettava. Sen sijaan itse kootun USB2-liityntä kaatuilee kesken siirron, jos valitsee vähänkin isomman kuvamäärän siirrettäväksi. En osaa sanoa onko vika XP:n, koneen vai levyn. Virheilmoitus on delayed write error ja samalla koko levy näyttää kadonneen. Levystä on katkaístava virta, sitten XP taas löytää sen. - Maxtoreissa ei ole virtakytkintä. Ne jäävät pörräämään, jos koneen sammuttaa kokonaan. Standbyllä asemat osaavat nukkua koneen mukana. Suosittelen silti Maxtorin valmiita asemia ja firewireä.
Kameran antamaa kuvan alkuperäistä numeroa en ole säilyttänyt. Siihen perustuva arkistointi olisi mennyt sekaisin - menossa on järjestyksessä neljäs ensisijainen digikamera. Yhden laskuri nollautui, kun sillä tuli 10.000 täyteen. Ajoittain käyttelen vuorotellen kahta eri kameraa. Alkuperäisillä numeroilla ei ole senkään vuoksi ollut merkitystä. Tuleehan lukua tietysti katsottua, että pysyy selvillä missä mennään.
Kuvien nimen aloitan päivämäärällä tyyliin 20040923_aihe_lyhyesti_001.xxxx Kuvia näyttää olevan yli 40.000 (työ+vapaa-aika-aiheet). Osa noista on skannattuja filmiajan kuvia. Saman kuvan eri versioitakin on jonkin verran, samoin tehtyä grafiikkaa tms. Osa kuvista lojuu toistaiseksi käsittelemättöminä. Selkeästi kelvottomat olen poistanut heti. Ehkäpä noin suuren kuvamäärän säilyttämisessä ei ole järkeä. Tuleehan levyä aina joskus sentään siivottuakin. - Ilman jonkinlaista kunnolla ajateltua hakemistosysteemiä ja kuvien nimeämistä homma olisi varmasti sekaisin.
Varmuuskopioita pidän ulkoisilla kiintolevyillä. Yhden sellaisen kasasin "tarvikeboksista" ja 120Gt levystä. Pari muuta ovat Maxtorin tehdastekoisia. Maxtoreita olen käyttänyt Firewire-liitännällä, joka on ollut täysin luotettava. Sen sijaan itse kootun USB2-liityntä kaatuilee kesken siirron, jos valitsee vähänkin isomman kuvamäärän siirrettäväksi. En osaa sanoa onko vika XP:n, koneen vai levyn. Virheilmoitus on delayed write error ja samalla koko levy näyttää kadonneen. Levystä on katkaístava virta, sitten XP taas löytää sen. - Maxtoreissa ei ole virtakytkintä. Ne jäävät pörräämään, jos koneen sammuttaa kokonaan. Standbyllä asemat osaavat nukkua koneen mukana. Suosittelen silti Maxtorin valmiita asemia ja firewireä.
-
Re: Varmuuskopiot
offtopiccia, mutta onko emolevyllä VIA:n piirisarja? Jos on niin kannattaa ladata VIA:n sivuilta USB patch - se korjaa juuri tuontyylisen ongelman.jiiällä kirjoitti: Sen sijaan itse kootun USB2-liityntä kaatuilee kesken siirron, jos valitsee vähänkin isomman kuvamäärän siirrettäväksi. En osaa sanoa onko vika XP:n, koneen vai levyn. Virheilmoitus on delayed write error ja samalla koko levy näyttää kadonneen.
-
-Totta, senverran tuota omaa ennen mainitsemaani systeemiä kuitenkin puolustan (koska käsittääkseni tosiaankin kaikki muut täällä nimeävät innokkaana kuviaan uudelleen) että tuota kameran vaihtoa olen jo miettinyt. Olen luonnolliseti ajatellut silloin vasta ruveta uudelleennimeämiseen, ja niin, että jatkan suoraan 1. kameran viimeisestä numerosta. Numerot pyörähtävät ympäri vasta 100 tuhannessa, mikä riittää minulle nykynäkymin vielä.. Kahden ja useamman kameran samanaikaisen käytön kanssa asia on eri, minä edustankin vain keskivertonäppäilijää.jiiällä kirjoitti:.....................Kameran antamaa kuvan alkuperäistä numeroa en ole säilyttänyt. Siihen perustuva arkistointi olisi mennyt sekaisin - menossa on järjestyksessä neljäs ensisijainen digikamera. Yhden laskuri nollautui, kun sillä tuli 10.000 täyteen. Ajoittain käyttelen vuorotellen kahta eri kameraa. Alkuperäisillä numeroilla ei ole senkään vuoksi ollut merkitystä. Tuleehan lukua tietysti katsottua, että pysyy selvillä missä mennään. .........................................................................................Maxtoreissa ei ole virtakytkintä. Ne jäävät pörräämään, jos koneen sammuttaa kokonaan. Standbyllä asemat osaavat nukkua koneen mukana. Suosittelen silti Maxtorin valmiita asemia ja firewireä.
-Osaatko suositella, mistä saisi ko asemia järkihintaan? Ja mistä firewirellä, näyttävät näet olevan "kaikki" yleensä usb:llä.
Tuo sammutushomma vaikuttaa oudolta?? Voiko niistä sitten koneensammutuksen jälkeen turvallisesti vain nyppäistä johdon irti, vai? (--minä mitään standbytä käytä, sammuksiin vaan jos sammutetaan--)
lm
-
Järkihintaan?luola kirjoitti:-Osaatko suositella, mistä saisi ko asemia järkihintaan? Ja mistä firewirellä, näyttävät näet olevan "kaikki" yleensä usb:llä.
Tuo sammutushomma vaikuttaa oudolta?? Voiko niistä sitten koneensammutuksen jälkeen turvallisesti vain nyppäistä johdon irti, vai?
Uran aikana on tullut käytetyksi yli kymmentä ulkoista FW kovalevyä. FW on osoittautunut erittäin luotettavaksi tavaksi siirtää suuria määriä dataa. Nykyiset levyni ovat yhtä lukuunottamatta LaCien tekemiä.
LaCien 3-neuvoiset ulkoiset kovalevyt ovat toimineet hyvin. Kotelossa on kolme kytkentämahdollisuutta; firewire 400, 800, ja USB2 (hätätilaa varten). Firewire 800 on hyvä olla olemassa sitten joskus tulevaisuudessa, kun PC:hen saadaan FW800 kortteja (luulisi olevan jo nyt markkinoilla). Macin tupla G5:ssa FW 800 toimii ongelmitta.
http://www.lacie.com/se/products/product.htm?id=10016
250 giganen levy koteloineen maksaa alle euron giga (katso Hintaseurannasta ostopaikka). Kotelo alumiinia ja laitettavissa rack asennukseen. Paketissa ulkoinen virtalähde, eli ei tuuletinta. Johtoja tulee yli oman tarpeen, eli kaikkiin mahdollisiin asennuksiin. FW laitteitahan pystyt ketjuttamaan yli 60 peräkkäin. LaCie kuten useimman merkkivalmistajat käyttävät Ocford 911, 922 FW siltaa, joka tunnetaan nopeimpana ja luotettavana. Em sillalla varustetut kovalevyt, jopa 2,5":n taskukovalevy ovat riittävän nopeita esimerkiksi DV materiaalin leikkaamiseen.
Kannattaa pysyä erossa kepulisarjan koteloista, sekä pelkistä USB viritelmistä. Olen nähnyt (ja kuullut) noita markan ulkoisia koteloita, joissa tuuletin sisällä. Ei kuulu omat ajatuksetkaan, kun kytkee muutaman levyn koneeseen. Markan koteloiden tuulettimessa ei ole vain kova melu, vaan tuulettimen saundi on erityisen vi##umainen, joka hetken jälkeen käy hermoon. USB2:n luotettavuutta ei voi verrata FW:n vastaavaan.
FW voidaan kytkeä vauhdissa koneeseen. Irroitus Macissä on tehtävä vetämällä levy roskikseen, jolloin käyttis lopettaa kaikki prosessit levyiltä ja valmistelee levyt irroitusta varten. Kun levyt katoavat työpöydältä, johdot voi vetää irti.
Jos tulet toimeen pelkästään Firewirellä, niin tämä sarja on nopeampi ja halvempi.
http://www.lacie.com/se/products/product.htm?id=10029
LaCiellä on myös isompia levyja, joissa koteloon on ympätty 2 tai 4 kovista. 1,6 Teran levyn ostaminen, jossa on neljä kovista samassa kotelossa on mielestäni veren kaivamista nenästä. Kun yksi kovis vilustuu, koko levy saa nuhan.
http://www.lacie.com/se/products/product.htm?id=10129
Ai niin, nämä levyt osaavat automaattisesti sammuttaa itse itsensä kun tietokone sammutetaan. Ketjutettuna voit pitää välissä olevaa levyä sammutettuna ja käyttää seuraavia...
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
-
adele puhuu "vähän" mutta asiaa. Allekirjoitan koko kommentin ja varsinkin tämän lainaamani osan siittä. Amen.adele kirjoitti:clip......LaCiellä on myös isompia levyja, joissa koteloon on ympätty 2 tai 4 kovista. 1,6 Teran levyn ostaminen, jossa on neljä kovista samassa kotelossa on mielestäni veren kaivamista nenästä. Kun yksi kovis vilustuu, koko levy saa nuhan......./clip
Where facts are few, experts are many. -- Donald R. Gannon