mikä ohjelma?

Canon 1300D, Canon 1200D, Canon 700D jne.
oneironaut

Viesti Kirjoittaja oneironaut »

fangio kirjoitti: Ei perhana, ei löydy vieläkään kiekkoa eikä vihreää neliötä.
Siis, vaikka en omista digijärkkäriä, niin ainakin luulen tietäväni, että kyse on siitä, kiekosta, josta valitaan mitä kuvausohjelmaa käyttää; manuaalia, Av:tä, Tv:tä,P:tä, automaattista, jne.

Ei kai toi ny niin vaikee termi oo?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
sininen4

Viesti Kirjoittaja sininen4 »

Luontokuvauksessa ei aina ehdi av-lukua oikeaksi valita, koska linnut lentävät ja hyönteiset liikkuvat eri valaistusolosuhteissa nopeastikin, siksi P-ohjelmalla olen näissä tilanteissa saanut entistä enemmän tärähtämättömiä kuvia. Jos on aikaa jalustan kanssa kuvata, asia on toinen.
Tinttara

Viesti Kirjoittaja Tinttara »

Jatkampa tähän samaan ketjuun:
Kun säädätte aukkoa, niin kuinka usein käytätte joko suurinta/lähes suurinta tai pienintä/lähes pienintä aukkoa suhteessa tuollaisiin "keskisuuriin" aukkoihin? Omassa pokkarissa kun tuo pienin aukko on 8 ja suurin 2.8, niin melko usein mennään äärestä laitaan eli noita välimallin aukkoja tarvitsee suhteessa harvemmin. Ja vielä isompaa aukkoa kaipaisin usein, että saisi edes vähän blurria taustalle...

[huomaatteko edistymiseni, on tarttunut jo muutama termikin hihaan *ylpeänä*];-)
- Aromia aamiaismuroihin -
fangio

Viesti Kirjoittaja fangio »

Tinttara kirjoitti: Kun säädätte aukkoa, niin kuinka usein käytätte joko suurinta/lähes suurinta tai pienintä/lähes pienintä aukkoa suhteessa tuollaisiin "keskisuuriin" aukkoihin?
Riippuu tietty aina tilanteesta ja putkesta, mutta hyvin usein ollaan melkein vehkeet levällään. Sitä toista ääripäätä tarviin hyvin harvoin, mutta joskus kaipaisi kyllä pienempiäkin aukkoja kun 22.

Nimimerkillä: Ei vieläkään harmaasuotimia.
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

oneironaut kirjoitti:
Siis, vaikka en omista digijärkkäriä, niin ainakin luulen tietäväni, että kyse on siitä, kiekosta, josta valitaan mitä kuvausohjelmaa käyttää; manuaalia, Av:tä, Tv:tä,P:tä, automaattista, jne.

Luulen, että fangiolla on joku puoliautomaattinen filmijärkkäri, kun ei kuvausmoodikiekkoa löydy. Kaveri on ihan pihalla. Hyvä oneironaut, kun selvensit kaikille, mistä kiekosta on kyse.
tareone
Viesti:

sininen4 kirjoitti:Luontokuvauksessa ei aina ehdi av-lukua oikeaksi valita, koska linnut lentävät ja hyönteiset liikkuvat eri valaistusolosuhteissa nopeastikin
Asia ei minulle kuulu, mutta jos kuvaat lintuja ja hyönteisiä, miksi arvot eri aukkoarvojen välillä? Aukko isoimmalle, että saa nopeat kohteet pysähtymään. Jos kyseessä on isompi luontokappale ja sinulla pidempi tele, säädät aukkoa pienemmälle, että saat kohteen terävyysalueeseen. AV-moodi sopii lähes kaikkeen kuvaukseen, ellei halua kuviin jotain efektiä tai muuten vaan kikkailla.
fangio

tareone kirjoitti: Luulen, että fangiolla on joku puoliautomaattinen filmijärkkäri, kun ei kuvausmoodikiekkoa löydy. Kaveri on ihan pihalla. Hyvä oneironaut, kun selvensit kaikille, mistä kiekosta on kyse.
Siis liittyykö tää kiekko jotenkin M31-bajonettiin tai moire-ilmiöön?
tareone
Viesti:

Tinttara kirjoitti:Jatkampa tähän samaan ketjuun:
Kun säädätte aukkoa, niin kuinka usein käytätte joko suurinta/lähes suurinta tai pienintä/lähes pienintä aukkoa suhteessa tuollaisiin "keskisuuriin" aukkoihin? Omassa pokkarissa kun tuo pienin aukko on 8 ja suurin 2.8, niin melko usein mennään äärestä laitaan eli noita välimallin aukkoja tarvitsee suhteessa harvemmin. Ja vielä isompaa aukkoa kaipaisin usein, että saisi edes vähän blurria taustalle...
Pokkarilla on vaikea saada taustaa blurrattua.

Suurin osa kuvista tulee otettua täydellä aukolla tai lähes täydellä. Monen objektiivin nk. "sweet spot" sijaitsee aukon 8 kohdalla (paras piirto), joten sitä tulee hyödynnettyä maisemakuvissa. Jos haluaa virtaavaan veteen efektiä tms. tulee käytettyä pienintä mahdollista aukkoa (22 tai pienempi) ja sekään ei välillä riitä.
tareone
Viesti:

fangio kirjoitti:
tareone kirjoitti: Luulen, että fangiolla on joku puoliautomaattinen filmijärkkäri, kun ei kuvausmoodikiekkoa löydy. Kaveri on ihan pihalla. Hyvä oneironaut, kun selvensit kaikille, mistä kiekosta on kyse.
Siis liittyykö tää kiekko jotenkin M31-bajonettiin tai moire-ilmiöön?
Huoh...

Vielä kerran (tämä on varmasti viimeinen kerta):

1. Ota kamera oikeaan käteen (ei se vasen, vaan se toinen käsi).

2. Käännä kameraa niin, että kameran yläpuoli osoittaa naamaasi kohti (naama on se, missä silmäsi sijaitsevat).

3. Avaa silmät (molemmat).

4. Katso kameran vasemmalle puolelle eli salamakengän vasemmalle puolelle. (ei oikealle puolelle, vaan vasemmalle).

5. Näet valintakiekon (n. 1,5 cm halkaisijaltaan). Sinulla se on vihreän neliön kohdalla (automaatti).

6. Kokeile joskus siirtää valintakiekkoa esim. kukan kohdalle. Saat kivoja makroja kukista ja pörriäisistä.

7. Ota makrokuva (mieluiten useampi) ja lähetä ne kuvaosioon.

Menikö jakeluun?
tareone
Viesti:

laite kirjoitti:
tareone kirjoitti:
fangio kirjoitti: Siis liittyykö tää kiekko jotenkin M31-bajonettiin tai moire-ilmiöön?
Huoh...

Vielä kerran (tämä on varmasti viimeinen kerta):

..clips..

Menikö jakeluun?
vinkki: 1D

;D
Ei tämä kamerasta voi johtua... täytyy mennä yleisen ymmärryskyvyn puolelle. Sen siitä saa, kun kuvaa toisia, jotka ajaa radalla ympyrää ;)
adele

Viesti Kirjoittaja adele »

tareone kirjoitti:
oneironaut kirjoitti:

Luulen, että fangiolla on joku puoliautomaattinen filmijärkkäri, kun ei kuvausmoodikiekkoa löydy. Kaveri on ihan pihalla. Hyvä oneironaut, kun selvensit kaikille, mistä kiekosta on kyse.
Hei te kaikki ketjun Prot, missä kiekko on? Missä kukat, vuoret ja ihmisen pää? Onko fangion kamera sekunda?
Kuva
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
tareone
Viesti:

adele kirjoitti:
tareone kirjoitti:
oneironaut kirjoitti: Siis, vaikka en omista digijärkkäriä, niin ainakin luulen tietäväni, että kyse on siitä, kiekosta, josta valitaan mitä kuvausohjelmaa käyttää; manuaalia, Av:tä, Tv:tä,P:tä, automaattista, jne.

Hei te kaikki ketjun Prot, missä kiekko on? Missä kukat, vuoret ja ihmisen pää? Onko fangion kamera sekunda?
Kuva
Adele, älä sekaannu tähän koulutukseen tollasilla feikkikuvilla. Kyllä se valintakiekko sieltä löytyy, kun vähän opastetaan. Fangio, joko se on löytynyt (katso aiemmat ohjeet), vai itkitkö itsesi uneen? ;)

Jotain ryhtiä tähän mieheen pitää saada!
fangio

tareone kirjoitti: Adele, älä sekaannu tähän koulutukseen tollasilla feikkikuvilla. Kyllä se valintakiekko sieltä löytyy, kun vähän opastetaan. Fangio, joko se on löytynyt (katso aiemmat ohjeet), vai itkitkö itsesi uneen? ;)
Olen melko varma, että en pysty tuota ns. kiekkoa näkemään, joten olen nyt pimeässä tunnustellut vehkeitäni 7 tuntia, josko jotain löytyisi. Ei ole vieläkään löytynyt.

Mikä avuksi? Auttaisiko iso tai pieni aukko?
tareone
Viesti:

fangio kirjoitti:
tareone kirjoitti: Adele, älä sekaannu tähän koulutukseen tollasilla feikkikuvilla. Kyllä se valintakiekko sieltä löytyy, kun vähän opastetaan. Fangio, joko se on löytynyt (katso aiemmat ohjeet), vai itkitkö itsesi uneen? ;)
olen nyt pimeässä tunnustellut vehkeitäni 7 tuntia, josko jotain löytyisi. Ei ole vieläkään löytynyt.

Mikä avuksi? Auttaisiko iso tai pieni aukko?
:D

Jos löydät aukon, voit tietysti tunnustella, löytyisikö se vihreä neliö ja kiekko sieltä. Tässä ollaan nyt valokuvauksen ytimessä, joten en vastaa seurauksista, vaan kehoitan kääntymään lääkärin puoleen. Putkestasi (135mm) voisit samalla tarkistaa, tarkentaako se eteen. Saattaa tietysti olla, että tarkennusongelmat johtuvat runkosi backfocuksesta, mutta lääkäri osaa auttaa näissäkin vaivoissa.
Viimeksi muokannut tareone, Syys 22, 2004 11 : 19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
msalmi1

Viesti Kirjoittaja msalmi1 »

kiitos kohan, artur ja janman! Nyt kuvittelen ymmärtäväni ISO/aukko/valotusaika yhtälöä jonkin verran. Otan printin kommenteistanne mukaan kameralaukkuun, jos vaikka teoria ja käytäntö vielä kohtaisivat.
fangio

Annettujen kommenttien lisäksi on hyödyllistä lukea esim
http://www.uwasa.fi/~klikky/text/fotokurssif.html

Hyvin perusasiaa aukoista, ajoista ja myös ISOista.
fangio

tareone kirjoitti: Jos löydät aukon, voit tietysti tunnustella, löytyisikö se vihreä neliö ja kiekko sieltä.
Kiva tietää, että ollaan valokuvauksen ytimessä. 135 ottaa niin kovin eteen, että mitään Vivitaria ei tarvita, mutta liittyykö tämä vihreä neliö jotenkin siihen karvakolmioon.
tareone
Viesti:

fangio kirjoitti:liittyykö tämä vihreä neliö jotenkin siihen karvakolmioon.
Jos se vihreä neliö liikkuu siellä karvakolmiossa, sitä sanotaan Viron tuliaiseksi.
bache
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bache »

tareone kirjoitti:
fangio kirjoitti:liittyykö tämä vihreä neliö jotenkin siihen karvakolmioon.
Jos se vihreä neliö liikkuu siellä karvakolmiossa, sitä sanotaan Viron tuliaiseksi.

LOL *reps*
euka

Viesti Kirjoittaja euka »

Lähinnä Av:tä ja M:ää tulee käytettyä, muille en näe mitään tarvetta.

M:ään tulee yleensä turvauduttua silloin kun 300D:n valotuksen arpapeli ei anna haluttua tulosta.
Vastaa Viestiin