Arkistointi ja Tallennus!

Arkisto-ohjelmia, selausohjelmia, kuva-albumeja webbiin tekeviä
tgynther

Viesti Kirjoittaja tgynther »

Horsmakas kirjoitti:Tähän vois tekasta ohjelman jolla tuo hoituis paremmin. Toisaalta oon miettiny että tekis ohjelman joka tekis helposti luettavan tietokannan .txt muotoon jolloin luettavuus todnäk säilyy aika pitkään.
txt-muoto kannattaa unohtaa ja käyttää tilalla XML:ää. Hyötyjä on monia, kuten valmiit parserit käyttiksessä kuin käyttiksessä, tietokantaa voi helposti selata vaikka selaimella tai tehdä muotoilujen avulla valmiit webbisivut yhdestä ja samasta XML:stä
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
E.T

Viesti Kirjoittaja E.T »

tgynther kirjoitti:Kokeilin työkoneella IMatchia, Adobe Albumia ja Canton Cumulusta.
... IMatch oli liian sekava ja käytettävyys surkea samaten kuin Adoben tuote.
Johtunee varmaan siitä että "helppokäyttöisyys" ja monipuolisuus ovat melko pitkälle toistensa pois sulkevia.

Ja siitä tietojen siirrettävyydestä toiseen ohjelmaan:

Ainakin Imatchia käyttäen kuvien otsikot, kuvaukset ja avainsanat voi tallentaa itse kuviin IPTC-tietoina ja ne sitten voi tuoda ohjelman kuvatietokannan hakusanoiksi ja muihin vastaaviin tietokannan kenttiin. (jotka voi määrittää itse)
Elikkä itse kuvaukset avainsanat/hakusanat saa kulkemaan kuvatiedostoissa.
"The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who have not got it."
-George Bernard Shaw
Horsmakas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Horsmakas »

tgynther kirjoitti:txt-muoto kannattaa unohtaa ja käyttää tilalla XML:ää. Hyötyjä on monia, kuten valmiit parserit käyttiksessä kuin käyttiksessä, tietokantaa voi helposti selata vaikka selaimella tai tehdä muotoilujen avulla valmiit webbisivut yhdestä ja samasta XML:stä
Hmm.. pitää harkita tuotaki
MarttiV

Viesti Kirjoittaja MarttiV »

Täytyy varmuuden vuoksi kysyä uudestaan, kun edelliseen kertaan ei tullut yhtään vastausta. Menikö ohi vai eikö vastausta ollut kellään...?

Eli, Mac-toosaan tarvis kuva-arkistointiohjelmaa ja oliko kellään kokemuksia mistään?
am_tiainen

Viesti Kirjoittaja am_tiainen »

Jaa päätimpä kokeilla sitten sitä kovasti kehuttua iMatch ohjelmaa ja petyin rankemman kerran. Oli karmean näköinen, mutta olisi kelvannut jos sillä olisi voinut tehdä jotakin. Itse en kyllä innostunut ohjelmasta ollenkaan.

Toiseksi miksi hemmetin takia se ohjelma ei pitää joka kerta päivittää tietokanta ennen kuin kuvia haluaa katsella. Jo se että ohjelman käynnistää on minulle melkein liikaa ja sen päälle sen tietokanta pitää päivittää joka kerta. Toiseksi tiedostojen päivittäminen oli minusta turhan hidasta kun kuitenkin muistaa että ne kuvat voi olla heti siinä katseltavana niin kuin ACDSee ohjelmassa. Myös kuvien katselutoiminto oli iMatch ohjelmalla aivan hanurista. Rupea siinä nitten näyttämään kuvia kavereillesi kun ohjelma oli tuollainen möhkäre ja niin monen mutkan kautta toimiva.

ACDSee on mutkaton. Käynnistyy nopeasti. Se myös käynnityy katselutilaan automaattisesti kaksoisklikkaamalla kuvatiedostoa. Ja enterillä pääsee välittömästi tiedostohakemistonäkymään. Ja sen kuvien katselutila on todella hyvä. Myös Full Screen (pikanappi F-kirjain) toimii mutkattomasti, kuvaa voi katsella joko fit to screen tai original kokona sekunnin murtoosassa. Siinä todellakin toimiii kaikki kitkattomasti. Kovasti toivoin että iMatch olisi ollut jopa parempi mutta olin näköjään turhan optimistinen.
jomy

Viesti Kirjoittaja jomy »

MarttiV kirjoitti:Täytyy varmuuden vuoksi kysyä uudestaan, kun edelliseen kertaan ei tullut yhtään vastausta. Menikö ohi vai eikö vastausta ollut kellään...?

Eli, Mac-toosaan tarvis kuva-arkistointiohjelmaa ja oliko kellään kokemuksia mistään?
Katseleppa täältä:

http://kpyraketti.mac.tucows.com/imgvwrmac_default.html

http://downloads-zdnet.com.com/3150-2197-0.html?tag=dir

http://www.iview-multimedia.com/

http://www.communicationpro.com/frames/ ... euser.html

Itse käytän Cumulusta!
reka

Viesti Kirjoittaja reka »

Arvoisa, am_tiainen

Minusta olet aika lähellä totuutta?

Ei ole mitään järkeä käyttää sellaista sekavaa
arkistointiohjelmaa, jos siihen tuhraantuu enemmän energiaa
ja aikaa, kun varsinaisen kuvan tekemiseen.

Sainpas sanottua, heh heh!
jaxmjm

Viesti Kirjoittaja jaxmjm »

Onko tässä topikissa keskustelluista softissa olemassa toimintoa jolla sais tehtyä kuvan thumbnaileista eli samanlaisen valokuvan kuin APS filmin kehityksessä tulee mukana jossa näkyy kaikki kuvat yhdessä kuvassa mitä tuli kyseiseen filmiin räpsittyä. En tarkoita mitään CD-kantta vaan siis ihan 10-kuvan kokoista kuvaa. Sopisi vaan mun suunnitelmiin oikein hyvin.
jomy

Viesti Kirjoittaja jomy »

jaxmjm kirjoitti:Onko tässä topikissa keskustelluista softissa olemassa toimintoa jolla sais tehtyä kuvan thumbnaileista eli samanlaisen valokuvan kuin APS filmin kehityksessä tulee mukana jossa näkyy kaikki kuvat yhdessä kuvassa mitä tuli kyseiseen filmiin räpsittyä. En tarkoita mitään CD-kantta vaan siis ihan 10-kuvan kokoista kuvaa. Sopisi vaan mun suunnitelmiin oikein hyvin.

Jos niissä on Contact Sheet eli pinnakkaiset-ominaisuus.
jaxmjm

Viesti Kirjoittaja jaxmjm »

Kiitos!!
kat_ya

Arkistointiohjelmista

Viesti Kirjoittaja kat_ya »

Hellurei!

Lueskelin mielenkiinnolla tästä IMatchista, mulla on demoversio Xequte Sowtwaren SmartPix managerista. Oisko joku mahdollisesti käyttänyt molempia, että saisi jotain vertailutietoa? Tämä SmartPix vaikuttaa ainakin helppokäyttöseltä ja on HALPA!

Ja sitten yksi tyhmä kysymys, eli kun tilaan ja lataan ohjelman netin kautta, niin kai se toimii vieläkin kun sen polttaa cd:lle?? Oletan että pakkohan sen on toimia. Kannettavassani kun ei ole nettiyhteyttä...
Juha74

Viesti Kirjoittaja Juha74 »

Moi,

Olen tallentanut kuvia parille ulkoiselle USB väyläiselle kovalevylle joka paukahti illalla. Lukupää vaan naksuu eikä levystä taida saada mitään ulos. Parikymmentä tuhatta kuvaa meni sen siliän tien koska en ollut ehtinyt polttaa tärkeimpiä kuvia DVD:lle.

Mitä ulkoista kovalevyä suosittelette? Ajattelin hommata sellaisen ulkoisen aseman jossa olisi peilatut kovalevyt. Eli jos ulkoisen aseman yksi kovalevy hajoaa niin vaihtaa vain uuden kovalevyn tilalle ja kuvat säilyvät tallessa. Onko teillä kokemuksia näistä?

Kiitoksia taas vinkeistä.
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

Juha74 kirjoitti:Moi,

Olen tallentanut kuvia parille ulkoiselle USB väyläiselle kovalevylle joka paukahti illalla. Lukupää vaan naksuu eikä levystä taida saada mitään ulos. Parikymmentä tuhatta kuvaa meni sen siliän tien koska en ollut ehtinyt polttaa tärkeimpiä kuvia DVD:lle.

Mitä ulkoista kovalevyä suosittelette? Ajattelin hommata sellaisen ulkoisen aseman jossa olisi peilatut kovalevyt. Eli jos ulkoisen aseman yksi kovalevy hajoaa niin vaihtaa vain uuden kovalevyn tilalle ja kuvat säilyvät tallessa. Onko teillä kokemuksia näistä?

Olen itse kanssa katsellut samanlaiseen käyttöön tallennusyksikköä.
Lähtökohtina on ollut se että liitäntä on eSATA mieluiten tai hitaampana FW800 tai kaikkein hitain FW400 tai USB2 ei oikein kiinnosta.
Paketissa pitäisi olla tuuletin vaikka se lisääkin melua mutta silloin levyjä voisi surutta pitää päällä pidempäänkin.
Samoin siinä pitää olla oma virtakytkin ettei se pyri päälle automaattisesti jokaisen tietokoneen käynnistyksen yhteydessä.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Juha74 kirjoitti:Mitä ulkoista kovalevyä suosittelette? Ajattelin hommata sellaisen ulkoisen aseman jossa olisi peilatut kovalevyt. Eli jos ulkoisen aseman yksi kovalevy hajoaa niin vaihtaa vain uuden kovalevyn tilalle ja kuvat säilyvät tallessa. Onko teillä kokemuksia näistä?
Oletko ajatellut, miten paljon tuollainen peilaus suojaa siinä tilanteessa, että vahingossa itse annat tuonne kuvien poistokomennon.

Tiedostojen tuhoutumista aiheutuu enemmän ihmisen vahinkopainalluksista kuin laitevioista.

Raid ei ole varmistus, ainoastaan nopeutus laiteviasta toipumiseen. Vasta systeemistä normaalisti irrallaan oleva kopio on varmistus.

Itse laittaisin (ja tällä hetkellä käytänkin) kahta erillistä asemaa, jossa toista pidän kuvasäilönä ja toiselle kopioin uusia tiedostoja säännöllisin välein. Jälkimmäinen on irti virroista muun ajan.
Juha74

Viesti Kirjoittaja Juha74 »

Olli puhuu taas kerran asiaa :-)

Olli, kerrohan lisää millaisia asemia olet käyttänyt jotta me muutkin voimme oppia. Minkä kokoisia levyjä sinulla on ja millaisella liittymällä? Käytätkö erillistä arkistointi ohjelmaa vai kopioitko kuvat sellaisenaan ulkoisille levyille?
mudd

Viesti Kirjoittaja mudd »

kohan kirjoitti:
Juha74 kirjoitti:Moi,

Olen itse kanssa katsellut samanlaiseen käyttöön tallennusyksikköä.
Lähtökohtina on ollut se että liitäntä on eSATA mieluiten tai hitaampana FW800 tai kaikkein hitain FW400 tai USB2 ei oikein kiinnosta.
Paketissa pitäisi olla tuuletin vaikka se lisääkin melua mutta silloin levyjä voisi surutta pitää päällä pidempäänkin.
Samoin siinä pitää olla oma virtakytkin ettei se pyri päälle automaattisesti jokaisen tietokoneen käynnistyksen yhteydessä.
NAS laitettta siis kaipaatte, niitä on monta vaihtoehtoa. Jos ei halua käyttää verkkolevynä, niistä yleensä löytyy nykyään eSATA

Katelkaa tää saitti läpi, tuolta löytyy paljon arvosteluja erihintaisista laitteista.

http://www.smallnetbuilder.com/content/view/85/93/

Itse päädyin Synologyn DS508 purkkiin, 5 levyn versio. Vähän meni yli tarpeen, mutta kun ei silloin ollut tullut uusia versioita 2 ja 4 levypaikan asemista. Nyt sama asema löytyy 2 ja 4 levyn versioinakin.

Muita valmistajia: NetGear, Buffalo, D-link, QNAP yms kun nyt kohtuuhintaisista laitteista puhutaan.

Sen olen todennut että tuo on ainoa omistamani tietokonevehje joka ei koskaan reistaile (knock, knock...). Nuo NAS asemat on suunniteltu siihen että niitä voi pitää päällä 24h.

Eli yhden levyn USB levyn sijaan suosittelisin kotiin ehdottomasti jonkun 2 levyn NAS aseman.
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

Kiitos mudd, jokin tällainen pitää hommata ja jättää vanhat erilliset backupeiksi.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
mudd

Viesti Kirjoittaja mudd »

No problemo, yritän vastata jos on jotain muuta ihmeteltävää. Tuli aikoinaan selvitettyä tuo alue aika perusteellisesti, sekä töiden että harrastuksen takia... :-)
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Juha74 kirjoitti:Olli, kerrohan lisää millaisia asemia olet käyttänyt jotta me muutkin voimme oppia. Minkä kokoisia levyjä sinulla on ja millaisella liittymällä? Käytätkö erillistä arkistointi ohjelmaa vai kopioitko kuvat sellaisenaan ulkoisille levyille?
Minulla asia on tehty yksinkertaisesti, kyseessä on kuitekin vain oma arkisto. Pääkoneena MacBook, jota on myös kuljetettava mukana.

Levyinä on kaksi WD:n 500 GB FW/USB -kovalevyä. Macissa Lightroom pitää toista kuvavarastonaan. Toinen törkätään kiinni sopivin välein ja kopioidaan päälevyä Sync!Sync!Sync -ohjelmalla. Samalla Lightroomin tietokantakopio tuolle ulkoiselle levylle. Kuvia mahtuu kyllä riittävästi, videota varten pitäisi sitten olla lisää levyä. Saattaa olla, että pitää siirtyä johonkin parin teran NAS:iin jossain vaiheessa.

Suoraan sanoen ei ole paljon merkitystä sillä ulkoisen levyn merkillä. Voin vakuuttaa: kaikki levyt hajoavat joskus, on ihan riittävästi omakohtaista kokemusta. Ja sitä ennen on tehnyt jo itse pari kunnon mokaa. Eikä se nopeuskaan ole kuitenkaan niin suuri ongelma backup-käytössä. Joka tapauksessa homma kestää, mutta sen voi jättää itsekseen pyörimään.

Tämä ei ole vielä mitenkään ammattimaista tai oikeasti turvallista. Jos pitäis noilla kuvilla ansaita, niin luultavasti:
- verkkoon levypalvelin, jossa riittävästi tilaa,
- siitä backup jatkuvasti kiinniolevaan levyyn vaikkapa joka yö,
- toinen backup irralliselle levylle esim. kerran viikossa ja tämä levy tallessa kokonaan eri tilassa,
- ja muistikortit tyhjiksi vasta seuraavana päivänä.

Itseäni on kenkuttanut ehkä eniten tilanne, jossa onnistuneesti kirjoitin 8000 merkin lehtijutun päälle toisen soopatiedoston samalla nimellä. Word ei tehnyt backup-tiedostoa, mitään ei tietenkään jäänyt roskakoriin, eikä mac:n levynpelastaja saanut mitään järkevää ulos.

Olen myös onnistunut tallettamaan täysikokoisen kuvan päälle pienennetyn version Photoshopilla, eikä siihen isoon tehtyjä muutoksia ollut muuten tallessa. Eikun alusta uudestaan. Lightroomin käytössä on tässäkin suhteessa hitosti järkeä.

Pikseli-lehden ensimmäisen vuoden numeroiden taittovedoksia ei ole enää tallessa. Tämä johtuu yhdestä "Backup"-levystä joka pamahti. Ongelma oli siinä, että taitot olivat vain sillä yhdellä "Backup:lla". Kävi jopa ammattilevynpelastajalla, mutta ei saatu palautettua.

Toistaiseksi omat kuvaoriginaalit ovat pysyneet tallessa. Aiemmin tein tuplakopioita DVD-levyille, mutta 4 gigaa alkaa käydä liian pieneksi ja 100 levyn arkisto liian hankalaksi selata.
Hiutale

Viesti Kirjoittaja Hiutale »

Haulla ei ainakaan löytynyt tuoreempaa keskustelua aiheesta (tai sitten oli väärät hakusanat). Saa huomauttaa, jos olen puusilmä, enkä vain löytänyt!

Kaipaisin siis vähän neuvoja järkevään työnkulkuun. Tilanne tällä hetkellä:

- kuvankäsittelykoneena MacMini (1 Gt muistilla, taitaa olla joku 2007 malli) + Eizon näyttö
- toisena koneena ja reissuissa mukana Macbook (2 Gt muistilla)
- ulkoiset kovot WD MyBook Studio 500 gigaa (Time machine-käytössä Minillä) ja WD My Passport 320 gigaa (pienikokoinen, läppärin mukana kulkeva)
- ohjelmina iPhoto ja Elements 6

Tarkoituksena on nyt ensi tilassa hankkia Aperture 3 ja teratavun ulkoinen levy. Kuvaan RAW+jpeg -asetuksilla, ja tällä hetkellä imaisen kaikki kuvat iPhotoon, tuhoan epäkelvot (ellen ole tuhonnut jo kamerassa) ja käsittelen iPhotolla tai Elementsillä osan julkaisukuntoon, loput jäävät sellaisenaan iPhotoon. Time machine hoitaa sitten varmuuskopiot tuolle isommalle ulkoiselle levylle. Pienemmän hankin viime viikolla ja kopioin koko iPhoto libraryn siihenkin. Macbookin kiintolevyllä kuvia ei ole. Välillä olen polttanut backupeja myös DVD:lle.

Jaksaako Mini pyörittää Aperturea, vai kannattaisiko liittää kuvankäsittelyä varten Macbook (joka sekään ei siis ole mikään tehomylly) ulkoiseen näyttöön?

Miten hoitaisin järkevästi kuvien siirron kameroista (Nikon D5000 ja Panasonic LX3) uudelle ulkoiselle 1 TB levylle (jolla kuvat on tarkoitus pääasiallisesti säilyttää), tuonnin Apertureen, kaikkien kuvien perussäädöt tehokkaasti ja varmuuskopioinnin 320 GB levylle? 500 GB levy on tarkoitus antaa edelleen olla Time machinen käytössä. DVD-levyille en ehkä enää jaksaisi kuvia poltella, kun lättyjä alkaa jo kertyä turhan paljon. Minin kiintolevy on tosi pieni, enkä haluaisi säilyttää ainakaan kovin paljoa kuvia sillä.

Onnistuuko Aperturen avulla kuvakirjaston hallinnointi vaikka kuvat olisivat fyysisesti levällään, siis osittain Minin kiintolevyllä (esim. muutaman vuoden vanhat kuvat) ja suurin osa ulkoisella levyllä?

Voinko ylipäänsä asentaa Aperturen sekä Miniin että Macbookiin? Ja jos voin niin onnistuuko synkkaaminen; jos siis reissussa puran kuvia kamerasta Macbookin kautta Passport 320 GB -levylle, ja ehkä käsittelenkin niitä, onko helppoa saada kotona pääarkisto pysymään ajan tasalla eli sisältämään kaikki säilyttämisenarvoiset kuvat, ja sitten vielä mahdollisesti jatkamaan samojen kuvien käsittelyä uudestaan Macbookilla jos tarvitsee?

Noiden kiintolevyjenkin suhteen saa neuvoa, jos olisi esim. järkevämpää ottaa 500 GB varsinaiseksi kuva-arkistoksi ja 1 TB Time Machinen käyttöön. Pienikokoinen 320 GB kulkee joka tapauksessa reissuissa mukana ja tykkäisin, että ainakin lähes koko kuva-arkisto olisi myös sillä.

Kysymykseni saattavat vaikuttaa sekavilta, mutta sekava on nyt ohjelma-, ja laite- ja toimintatapaviidakko minullekin, joten arvoistaisin kovasti jos saisin työnkulkuohjeita Apeture-käyttäjiltä. Kiitos jo etukäteen! iPhotosta Apertureen siirtyminen on ymmärtääkseni helppoa, ja koska iPhoton käytöstä on tarkoitus nyt luopua kokonaan ja saada koko kamera -> kone -> backup -hässäkkä mahdollisimman tehokkaaksi, en tahtoisi lähteä säätämään uudella systeemillä pers edellä puuhun vaan olisi kiva saada asiantuntijoiden neuvot jo etukäteen.

**edit**
Kannattaako originaali-raw't säilöä erikseen jossain paikassa X ja käsitellyt kuvat sitten muualla, ja miten tämä Aperturella hallinnoidaan? Eli kaipaisin sellaista vanhan hyvän filmiajan ajattelua, että negat on tallessa yhdessä paikassa ja paperikuvat toisessa :).

Vinkkejä hyvistä arkistointi / varmuuskopiointiartikkeleista netissä vastaanotetaan muuten mielellään (suomeksi tai englanniksi).

**edit 2**
Budjettivaihtoehto olisi tietysti Aperturen unohtaminen ja iPhotolla & Elementsillä pärjääminen. Miten muut näiden kahden käyttäjät järjestävät työnkulkunsa?
Vastaa Viestiin