Tein sitten eilen päätöksen hankkia LX3 kun tuli erinomainen tarjous kamerasta vastaan. 339.95 euroa ei ole kyllä paha hinta kamerasta ja tilauspaikkana oli simplyelectronics.net.
Kuinkas tilaus sujui? Kestikö toimitus kauan? Tuliko jotain harmeja?
Tilaus sujui loistavasti ja kamera tuotiin kotiovelle noin puolitoistaviikkoa tilauksesta. Kyllä tämä on erittäin pätevä kamera, vaikka zoomi onkin tuppi.
Mä tilasin laukuksi tuolle kameralle tämän http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 0563105856
Huomenna pitäis hakea postista ja testata kuinka laukku pelittää. Ei ainakaan ole hinnalla pilattu, kun vertaa muihin nahkalaukkuihin.
Pakko oli itsekin edellisen esimerkin innoittamana tilata tämä samasta paikasta. :) Ei ollut kyllä mitään moittimista tilauksen toimittamisessa. Tuli kotiovelle ja nopeasti DHL:n kuljettamana.
^^Kerropa kokemuksia laukusta kun sen saat (sait?). Tähän asti on Lumikki kulkenut pienessä Loweprossa tai ihan taskussa, mutta olisihan tuo nahkalaukku aika kiva, jos vain on kätevä.
Varakamerana (D200 ongelmien jälkeen) ollut LX3 toimi viime viikolla Kuusamon pakkasilla hyvin, kun vaan virtaa riitti. Olosuhteet vaihteli, pakkasta oli tyypillisesti -15C alkaen, alas noin -25C/-27C asti... Kamera/akut ei ollut takin sisällä, vaan repun hihnaan kiinnitetyssä pikkulaukussa.
Hiutale kirjoitti:^^Kerropa kokemuksia laukusta kun sen saat (sait?). Tähän asti on Lumikki kulkenut pienessä Loweprossa tai ihan taskussa, mutta olisihan tuo nahkalaukku aika kiva, jos vain on kätevä.
Laukku on jees ja toimii hyvin. Nahkalta tuo tuntui ja haisi, joten on ihmeellisen halpa ollakseen sitä. Lisälaitteineenhan tuo kamera ei tuohon laukkuun mahdu, mutta jos normaalisti kulkee ilman tötteröitä ja optisia etsimiä, niin laukku toimii. Pohjaosa on kiinni ruuvilla jalustan kiinnitys kierteissä, mutta irtoaa siitä kohtuu näppärästi, jos on tarvetta vaihtaa korttia tai akkua. Laukun läppä on taas kiinni pohjaosassa kolmella nepparilla. Läpän voi jättää myös roikkumaan kameran alle yhden nepparin varassa. Hyvää tuossa laukussa on se, että kameran saa nopeasti kuvausvalmiuteen ja laukku on myös tyylikäs.
Noita sai myös mustana, mikä sopisi ehkä vielä paremmin kameran ulkonäköön.
Hankin duuniin LX3:n yleiskameraksi.
Nyt kysyisin jo kameraa käyttäneiltä, mikä kuvausmoodi on suositeltava. Omassa kompaktissa käytän aina vakio auto program asetusta, siis P, mutta LX3:ssa on myös uusi iA kuvausmoodi, mikä ero tuolla on P:hen nähden ja mitä kokemuksia siitä on?
markku55 kirjoitti:Hankin duuniin LX3:n yleiskameraksi.
Nyt kysyisin jo kameraa käyttäneiltä, mikä kuvausmoodi on suositeltava. Omassa kompaktissa käytän aina vakio auto program asetusta, siis P, mutta LX3:ssa on myös uusi iA kuvausmoodi, mikä ero tuolla on P:hen nähden ja mitä kokemuksia siitä on?
Moodin piirteet on kuvattu kameran käyttöohjeessa, suomenkielisessä sellaisessa sivuilla 44 ja 45.
Käyttöohje suosittaa sitä aloittelijoille ja henkilöille, jotka haluavat jättää mahdollisimman paljon kameran päätettäväksi. Se on P:hen verrattuna kameran älykkyyden seuraava steppi. Siinä, missä P ottaa huomioon vain valon määrän ja säätää vain joitakin asioita, iA yrittää tulkita, mitä olet kuvaamassa ja hyödyntää parhaan kuvan saamiseksi kaikkia kameran mahdollisuuksia.
Moodi kytkee päälle täsmälleen samoja toimintoja ja asetuksia kuin jotka voisit valita käsinkin, riippuen siitä, mitä japanilainen tekoäly päättelee kuvattavan. Riippuu kuvauskohteistasi ja tarpeistasi, miten usein kamera päätyy samoihin valintoihin kuin päätyisit omalla päättelyllä. Juuri työpaikan satunnaisille näppäilijöille moodi voi olla erittäin arvokas pelastusrengas.
Nämä ovat minua mietityttäneet jo monta viikkoa. Tulossa myös TZ10, joka on sitten saman hintainenkin tuon LX3:n kanssa. Siinä on sitten myös käsisäädöt ja paremmin sijoitettu valintakiekko tuohon päälle.
Kaikille asioille on tavallaan optimi tuote, riippuu ihan siitä mitä tavoittelee ja mitä vaatii.
TZ7 ja TZ10 ovat matkailijan ihannekameroita, pieni koko, laaja kuvakulmavalikoima hienosta 25mm laajiksesta lähtien jne.
Kuvan laadussa ei ole hurjia eroja, mutta LX3 on edelleen askeleen edellä.
Sisätiloissa LX3:een voi lisätä ulkopuolisen salaman, noihin matkailijoiden kameroihin ei.
Koen itsekin hieman ärsyttäväksi tuon LX3:n vanhanaikaisen objektiivisuojan, se on kompaktikamerassa historiaa, mutta sillä pärjää.
Ihan paidan povitaskukamera LX3 ei ole, ei tosin nuo kaksi muutakaan, mutta onhan niissä eroja.
Jos HD video on tärkeää, niin sitten on, ja LX3 ei ole riittävä, mutta ainakin itse hankin LX3:n kuvien ottamiseen.
Itselleni LX3 on huippu parista syytä:
1. Kuvaan sisätiloissa mm messuilla, tärkeää on päästä lähelle kohdetta, jotta muut ei tunge kohteen ja kameran väliin, eli 24mm tulee tarpeeseen = LX3.
2. Sisätiloissa kuvaaminen ilman salamaa on olleellisen tärkeää, heijastavia seiniä ei ole lähellä, joten vakio salaman teho ei riitä alkuunkaan, iso aukko on poikaa = LX3.
3. Sisätiloissa on aina sekavalaistus, eli RAW kuvat ovat samoin poikaa, tarvii vaan ison kortin, ja homma toimii (nyt käytössä 8Gb nopea kortti) = LX3.
4. Iso etsin, jonka resoluutio on riittävä tekemään johtopäätöksiä otoksen onnistumisesta = LX3.
5. En oikein usko, että TZ7 ja TZ10 tuottavat yhtä hyvää jälkeä vaikkapa ISO400 asetuksella kuin LX3, mutta tämä jääköön arvailuksi.
Pikkuisen kun googlettaa ja nettiä klikkailee, niin huomaa, että Pana LX3 on muodostumassa jonkinmoiseksi kulttikameraksi. Siitä siis tykätään, vaikkei se täydellinen olekaan.
Minäkin olen jotenkin mielistynyt LX3:een. Onhan se kuvanlaadultaan aika paljon järkkäriä jäljessä, ja monta hankaa yksityiskohtaakin siinä on. Siltikin kameraa on kiva käyttää, kunhan oppii sen tavoille.
Mitäs mieltä ootte UV/polarisaatiosuotimen tarpeellisuudesta/mielekkyydestä LX3:n kanssa? Ei taida mahtua noihin tälle kameralle tehtyihin nahkakoteloihin enää, jos laittaa adapterin ja suotimen kiinni?
Ebaytä selatessa löysin myös itsestään aukeavan linssinsuojuksen. Oiskohan sellanen riittävä suoja? Kätevä olis ainakin.
nomad kirjoitti:Ei siihen mitään suodinta tarvita ellet joissain aivan poikkeusoloissa kuvaa.
Nomadilla edelleen aivot tokkurassa. Tuollainen härpäke suojaa etulinssiä lialta ja naarmuilta silloin kun ei kuvata ja kuvatessa se väistyy sivuun. Normaali adapteri(lieriö) etulinsseineen puolestaan suojaa kameran zoomin herkkää pumppumekanismia pölyltä ja roiskeilta silloin kun kameraa kuljetetaan valmiustilassa ja otetaan kuvia. http://www.tiikasalo.fi/albums/userpics ... varjot.jpg
New Yorkin naiset on hyvä kuva, mutta ei se kyllä millään tavalla perustele suojaintötterön välttämättömyyttä. Tai jos jonkun verran suojaakin, niin hintana on se, että taskukamera LX3, muuttuu tötterön myötä kokoluokkaa tai kahta suuremmaksi taskuun mahtumattomaksi peruskameraksi.
Kukin tekee tietenkin omat päätöksensä, mutta ainakaan minä en viitsi tuubitötteröä hankkia sen takia, että suojaisin melko edulllista pokkaria. Laajislisäke on kyllä joskus pyörähtänyt mielessä, mutta sehän onkin jo toinen juttu.
Onko kenelläkään tiedossa linkkiä jossa tämä olisi makro hommissa kukkien/kasvien parissa? ja laajan päänmaisemia ? iso kokoisia kuvia siis. millainen bokeh tässä on teistä pokkariksi ?
ps. ainoita pokkareita jota järkkäriin tottuneena voi edes kuvitella. joskus miettii ostaako halpa makro vai kamera joka olis reissussasi pieni ja kevyt... ja kyllähän Tamron 17-50mm vakaaja mallin edut ja sitten sen tulevan sigman kiinnostaa.
LX3:n mukana tullut kyhyt ohjekirjanen ei kertonut mitään salaman käytöstä.
Onko niin, että salama ei koskaan aukea automaattisesti, vaan se pitää avata namiskukkelista, jotta sen toimintoa voi ohjata ja määritellä miten se toimii?