On herännyt kiinnostus noihin Olympoksen pitkiin zoomeihin, lähinnä 740-750 mallit.
Paperilla näyttää hyvältä, kuinka käytännössä? Lähinnä optiikan laatu jos verrataan lyhyillä polttoväleillä muiden digien laseihin joissa on 3-4 kertainen zoomi?
Entä 300-400 millisiin kinokameroiden zoomeihin vertaillessa, onko laatu edes lähellä näitä?
Hieman epäilyttää tuo 500-600 euron hinta. Saako näin halvalla laadukkaan kameran?
Muutkin kommentit näistä kameroista tervetulleita.
Pitkät zoomit
-
- Viesti:
Minä olen kuvannut Olympuksen 2100UZilla pari vuotta. Minusta sen zoooooom on upea! 38-380mm on melkein tarpeeksi. Kuvan laatu on minulle riittävä, A4-kokoiset tulosteet ovat vielä ihan filmikameran kuvan vertaisia. Olen käyttänyt muitakin Olympuksen kameroita, ja linssi on kaikissa ollut hyvä. Voisin siis uskoa uudemmissakin olevan hyvää optiikkaa.
Minusta digikamerassa zoomin pitäisi olla pitkä. Digikuvasta ei voi oikein hyvin osasuurennoksia tehdä. Muutenkin monet juoksevat pikselimäärän perässä, joten ei kai niitä croppaamalla kannata sitten loppuja vähentää. Talvella tein yhden esimerkkisivun, jossa näkyy 10 kertaisen zoomin vaikutus. Sivu on:
http://www.wakkanet.fi/~sksk/zoomia.html
Minusta digikamerassa zoomin pitäisi olla pitkä. Digikuvasta ei voi oikein hyvin osasuurennoksia tehdä. Muutenkin monet juoksevat pikselimäärän perässä, joten ei kai niitä croppaamalla kannata sitten loppuja vähentää. Talvella tein yhden esimerkkisivun, jossa näkyy 10 kertaisen zoomin vaikutus. Sivu on:
http://www.wakkanet.fi/~sksk/zoomia.html
-
- Viesti:
Näin on.adapteri kirjoitti:Olen käyttänyt muitakin Olympuksen kameroita, ja linssi on kaikissa ollut hyvä. Voisin siis uskoa uudemmissakin olevan hyvää optiikkaa.
Enpä ole itsekään kuullut ko. merkin optiikkaa moitittavan.
Vääristymiä tietty tulee joissain tilanteissa kun noin laaja väli katetaan yhdellä linssistöllä.
Ehkä näissä uusissa malleissa on paneuduttu siihenkin ongelmaan, jotain parannuksia ilmeisesti olikin tehty värivirheiden vähentämiseksi.
* Canon EOS 1D Mark III *
* Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM *
* Canon EF 300mm f/2.8 L IS USM *
* Ex: Canon EF 500mm f/4 L IS USM *
* http://photo.digitalfinland.net *
-
- Viesti:
Re: Pitkät zoomit
No Olympuksen 5050 on täysin vertailukelpoinen esim. G3:n kanssa. A70 taas ei pärjää C-750:lle... eli ei tuossa mistään laadusta tingitä. Lähinnä ihmisillä on kehittynyt merkkiuskollisuus, että pitää suosia esim. Canonia vaikka olisi suurempaa zoomia tarjolla. (Vähän kaukaa kaivettu, mutta jotain piti saada)norita kirjoitti:On herännyt kiinnostus noihin Olympoksen pitkiin zoomeihin, lähinnä 740-750 mallit.
Paperilla näyttää hyvältä, kuinka käytännössä? Lähinnä optiikan laatu jos verrataan lyhyillä polttoväleillä muiden digien laseihin joissa on 3-4 kertainen zoomi?
Entä 300-400 millisiin kinokameroiden zoomeihin vertaillessa, onko laatu edes lähellä näitä?
Hieman epäilyttää tuo 500-600 euron hinta. Saako näin halvalla laadukkaan kameran?
Muutkin kommentit näistä kameroista tervetulleita.
-
- Viesti:
Niin... markkinat ovat Canon -painoitteiset tällä hetkellä....
Kuten ennen oli autojenkin kanssa, kadut täynnä Ladoja ;)
No, tuo oli provosoivaa ja huumoria (...kai ;).
Toki Canonilla on hyviä malleja paljon, pakkokin olla, eihän ne muuten kauppaansa tekisi.
Mutta tosiaan, on muitakin merkkejä.
Ja kuten tässä alkuperäinen kysyjäkin on huomannut, on Olympuksellakin tarjota erinomainen vaihtoehto tässä hintaluokassa vertaansa vailla olevalla zoomilla, unohtamatta muita ominaisuuksia.
Minoltaltakin löytyy mm. 7Hi, mutta menee reilusti yli tuon ilmoitetun hintahaarukan.
Ja Panasonicilta löytyy pitkää zoomia, jos manuaalisäätöjä ei niin kovasti kaipaa.
Itse olen Olympukseen tykästynyt jo C-1400 -mallin ajoilta ja sen jälkeen ei ole tullut tarvetta harkita muita merkkivaihtoehtoja.
Kuten ennen oli autojenkin kanssa, kadut täynnä Ladoja ;)
No, tuo oli provosoivaa ja huumoria (...kai ;).
Toki Canonilla on hyviä malleja paljon, pakkokin olla, eihän ne muuten kauppaansa tekisi.
Mutta tosiaan, on muitakin merkkejä.
Ja kuten tässä alkuperäinen kysyjäkin on huomannut, on Olympuksellakin tarjota erinomainen vaihtoehto tässä hintaluokassa vertaansa vailla olevalla zoomilla, unohtamatta muita ominaisuuksia.
Minoltaltakin löytyy mm. 7Hi, mutta menee reilusti yli tuon ilmoitetun hintahaarukan.
Ja Panasonicilta löytyy pitkää zoomia, jos manuaalisäätöjä ei niin kovasti kaipaa.
Itse olen Olympukseen tykästynyt jo C-1400 -mallin ajoilta ja sen jälkeen ei ole tullut tarvetta harkita muita merkkivaihtoehtoja.
* Canon EOS 1D Mark III *
-
Pitkäzoomi vaatii jalusta...
Täällä kehutaan C2100Uz:tä hyväksi. Siinä onkin poikkeuksellisesti optinen kuvanvakaaja, joka auttaa paljon kämeran käsittelyssä. Noissa 700-sarjan 8/10xzoomeissa sitä ei ole, ja niissä tarvitaan huomattavasti paljon enemmän jalustaa.
Luultavasti hyvällä monopodilla pärjäilee, tosin iäkäs ammattikuvaaja tuttuni naureskelee sille ja sanoo, että hyvä naru jalkaterän ympäri on parempi.
Itsekin omistan c2100uz:n ja sekä kolmijalka että monopodi ovat lähinnä videokamerakäytössä.
Luultavasti hyvällä monopodilla pärjäilee, tosin iäkäs ammattikuvaaja tuttuni naureskelee sille ja sanoo, että hyvä naru jalkaterän ympäri on parempi.
Itsekin omistan c2100uz:n ja sekä kolmijalka että monopodi ovat lähinnä videokamerakäytössä.