USM säädöt

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Vastaa Viestiin
artur
Viesti:

USM säädöt

Viesti Kirjoittaja artur »

Olen tässä tutkiskellut mitkä säädöt olisi "geneeriset" 300D:llä otetuille kuville Unsharp Mask -toiminnossa, ja mielestäni olen löytänyt suht hyvän keskiarvon melkein kaikille kuville:

Amount = 200%
Radius = 1.2
Threshold = 4

Mites teillä, oletteko kokeilleet mitään tuollaista "keskiarvoa" joka toimii hyvin suurimmalla osalla kuvista?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
tam
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tam »

Jotakin 80%, 1,5 tai 2 ja 0 thresholdiin. Joskus muutokset ovat tarpeen. Nykyisin usm on vaihtumassa high pass -suodattimeen, siinä kun ei synny niin pahoja reunuksia.
mjalka

Viesti Kirjoittaja mjalka »

Riippuu myös käytetystä ISO-arvosta paljonko kehtaa terävöittää, mutta itse teen seuravaa mielestäni hyvin tuloksin.

Amount melkein kaakkoon 250-500

Radiusta 0,2-0,5 ehkä joskus jopa 0,6-0,7

Thresholdia tarpeen mukaan (0-20), jos kohina alkaa nousta liikaa näkyviin[
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

mjalka kirjoitti:Riippuu myös käytetystä ISO-arvosta paljonko kehtaa terävöittää, mutta itse teen seuravaa mielestäni hyvin tuloksin.
Jes, täsmälleen näin toimin itsekin.
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

Kokeilkaa joskus LAB-tilan Lightness-kanavaan USMia. Antaa ehkä hiukan paremman lopputuloksen, kuin suoraan RGB-tilassa annettu USM, vaatii tosin, että kuva on 16-bittisessä muodossa.

Lue lisää:
http://www.luminous-landscape.com/tutor ... low1.shtml

Hyvää juttua työnkulusta, mutta terävöinti LAB-tilassa löytyy n. puolesta välistä sivua.

Juttua High pass-terävöinnistä:
http://www.luminous-landscape.com/tutor ... ning.shtml
joonal

Viesti Kirjoittaja joonal »

laite kirjoitti:
mjalka kirjoitti:Riippuu myös käytetystä ISO-arvosta paljonko kehtaa terävöittää, mutta itse teen seuravaa mielestäni hyvin tuloksin.
Jes, täsmälleen näin toimin itsekin.
Samoilla arvoilla tulee pelattua ISOsta riippuen, tosin LAB-tlassa lightness-kanavaan.
mvuori

Viesti Kirjoittaja mvuori »

tam kirjoitti:Jotakin 80%, 1,5 tai 2 ja 0 thresholdiin. Joskus muutokset ovat tarpeen. Nykyisin usm on vaihtumassa high pass -suodattimeen, siinä kun ei synny niin pahoja reunuksia.
Sillähän niitä reunuksia syntyy kun käyttää tuollaisia säteitä... Yksi viime vuosien hienoimpia keksintöjä on reilusti alle pikselin säteen käyttäminen - ennen vanhaan se ei ollut ohjelmissa edes mahdollista. Ja sen vastapainona terävöintiprosentti nostetaan hulppeaksi. Tarvittava treshold riippuu tietenkin kuvasta - nolla on harvoin hyvä idea iholle tai taivaalle.
Matti Vuori
tam
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tam »

Sillähän niitä reunuksia syntyy kun käyttää tuollaisia säteitä... Yksi viime vuosien hienoimpia keksintöjä on reilusti alle pikselin säteen käyttäminen - ennen vanhaan se ei ollut ohjelmissa edes mahdollista. Ja sen vastapainona terävöintiprosentti nostetaan hulppeaksi. Tarvittava treshold riippuu tietenkin kuvasta - nolla on harvoin hyvä idea iholle tai taivaalle.
Joo, lähtökuopissa sitä vielä ollaankin ja tulos on sen mukaista. No, ei muuta kuin kokeilemaan.
LoikkaHe

Viesti Kirjoittaja LoikkaHe »

Vaikuttaako tulosteen koko USM-säätöihin? Pitääkö isoa tulostetta terävöittää:

a) enemmän?
b) saman verran?
c) vähemmän?

kuin samasta kuvasta pientä tulostetta tehdessä.
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

LoikkaHe kirjoitti:Vaikuttaako tulosteen koko USM-säätöihin? Pitääkö isoa tulostetta terävöittää:

a) enemmän?
b) saman verran?
c) vähemmän?

kuin samasta kuvasta pientä tulostetta tehdessä.
Jos kuva on isokokoinen (paljon pikseleitä), niin säteen määrää voi nostaa, jos taas nettikokoa, niin säde voi olla ihan hyvin tuolla 0.2 tietämilläkin.

Heräsi kyllä taas se kysymys, että mikset kokeile itse? Sillähän tuo selviää millaisilla asetuksilla saa parasta laatua.
Vastaa Viestiin