Passikuva
-
Se että passin saa niin pitkäksi ajaksi että henkilö ei ole enää tunnistettavissa, ei poista sitä seikkaa että tunnistusvastaavuus tulisi olla. Jos passintarkastus hylkää passin kelvottomana, niin se tapahtuu täysin oikeutetusti. Eli voimassaoloaika ei ole tämän asiakirjan (passin) ainoa kriteeri.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
Re: heujastuksista
Jollekin toisella niqab tai burgha on "tärkeä asia persoonallisuudessa", silti ne päällä ei voi passikuvaa ottaa. Vaikka silmälasien käyttä kuvassa on sallittu, niin ymmärtääkseni passikuvassa ei ole tarkoitus ottaa kuvia, jossa "tärkeä persoonallisuuteen" liittyvä asia huomioidaan, vaan kuvia, joista passinhaltija on selvästi tunnistettavissa.linker kirjoitti:Helppo, mutta joskus kiusallinen keino on pyytää kuvattavaa ottamaan kakkulat pois, ja vedota passikuvan luonteeseen; saumattomaan tunnistettavuuteen, mutta ymmärrettävästi lasit ovat monelle tärkeä asia persoonallisuudessa.
En myöskään ymmärrä, että passissa oleva kuva pitäisi kokea "tärkeäksi persoonallisuuteen" liittyväksi asiaksi. Ymmärtääkseni kyseessä on matkustusasiakirja ja mielestäni on tuhansia muita, parempia tapoja ilmentää "tärkeitä persoonallisuutensa" piirteitä kuin heilutella passiaan kuvaansa näytellen.
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
-
Minä olen kyllä jo pitkään kironnut, että miksi meitä valokuvayrittäjiä kiusataan noilla passikuvilla. Kuinka paljon helpompaa olisi, kun se passivirkailija räiskäisisi sen kuvan toimiston nurkassa olevalla automaatilla, mistä se siirtyisi suoraan sinne koneelle. Ilman mitään turhia skannailuja. Loppuisi virkailijoiltakin se mäkätys kun kyseessä olisi virkailijan itse ottama kuva.
Kyllä asia on niin kuin adele sen laittoi, että kyseessä on matkustusasiakirja, joka vielä useimmiten nykyään luetaan koneella, eikä mikään muotokuvakansio. Parhaimmillaan käy vielä niin, kun ei kuvaaja malta pitää näppejään erossa liquify-työkalusta, että sillä passilla ei pääse edes matkustamaan.
Kyllä asia on niin kuin adele sen laittoi, että kyseessä on matkustusasiakirja, joka vielä useimmiten nykyään luetaan koneella, eikä mikään muotokuvakansio. Parhaimmillaan käy vielä niin, kun ei kuvaaja malta pitää näppejään erossa liquify-työkalusta, että sillä passilla ei pääse edes matkustamaan.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
-
En koe passikuvausta kiusaukseksi vaan työksi joka tuottaa hyvin.
Asiakas kokee olevansa oikeassa, valittaessaan persoonallisuuteensa puuttumisesta. Sama asiakas saattaa tuoda kuvaamoon muutakin työtä, kun tuo "pakkopulla" on hoidettu kunnolla.
asusteista sun muista:
Tuon kerrotaan poiliisin ohjesivulla olevan hyväksyttävä passikuva.
Asiakas kokee olevansa oikeassa, valittaessaan persoonallisuuteensa puuttumisesta. Sama asiakas saattaa tuoda kuvaamoon muutakin työtä, kun tuo "pakkopulla" on hoidettu kunnolla.
asusteista sun muista:
Tuon kerrotaan poiliisin ohjesivulla olevan hyväksyttävä passikuva.
-
- Viesti:
Eihän sua kukaan ole pakottanut passikuvia ottamaan, ihan oma moka jos koet sen rasitteeksi.TheHatter kirjoitti:Minä olen kyllä jo pitkään kironnut, että miksi meitä valokuvayrittäjiä kiusataan noilla passikuvilla. Kuinka paljon helpompaa olisi, kun se passivirkailija räiskäisisi sen kuvan toimiston nurkassa olevalla automaatilla, mistä se siirtyisi suoraan sinne koneelle. Ilman mitään turhia skannailuja. Loppuisi virkailijoiltakin se mäkätys kun kyseessä olisi virkailijan itse ottama kuva.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
-
En mä sitä rasitteeksi koe. Ei noista moni viitsi jäädä kuvattavaksi kun sanon, että se maksaa muotokuvauksen hinnan. Yleensä suosittelen sitä automaattia maistraatin eteisessä, mikä tekee työn vitosella. Kuvassa voi käydä vaikka vuoroaan odottaessa.Hannu KH kirjoitti: Eihän sua kukaan ole pakottanut passikuvia ottamaan, ihan oma moka jos koet sen rasitteeksi.
Toisaalta minähän en päivystä studiollani koko päivää, vaan homma toimii pitkälti ajanvarausperiaatteella, joten noita pistäytyjiä passikuva-asioissa on melko vähän.
Mä en vaan näe hommassa mitään järkeä, kun sen saman kuvan voisi ottaa sillä automaatilla siellä poliisin kansliassa. Saataisiin passiin vaikka 3d mallinne useammalla kameralla.
Näemmä olin blogissa kirjoittanut asiasta jo viime huhtikuussa. Valitettavasti sitä Pekan blogia ei enää ole mihin viitataan.
-
Miten mahta olla sen pyöröpalrisaation kanssa, niiden silmälasiheijastumien kanssa.
Eräs muotokuvaaja soitii minulle, ja urkki kaikenlaista kauttarantain. Ja tuli siinä puhe kamerakalustosta. Sanoin että phase-one "olisi kiva"... kommentoi siihen ettei sellaista kuulu muotokuvaaja tai kukaan muukaan saavan kuoletetuksi. Laskeskelin että vuoden kuluttua nykyisellä passikuvavauhdilla voin "kuolettaa" sellaisen.
En minä ainakaan luopuisi passikuvauksesta jonkun automaatin hyväksi. Eikä tähän mennessä ole tarvinnut photaria käyttää muuhun kuin rajaamiseen, mitoitukseen, ja printtaamiseen.
Eräs muotokuvaaja soitii minulle, ja urkki kaikenlaista kauttarantain. Ja tuli siinä puhe kamerakalustosta. Sanoin että phase-one "olisi kiva"... kommentoi siihen ettei sellaista kuulu muotokuvaaja tai kukaan muukaan saavan kuoletetuksi. Laskeskelin että vuoden kuluttua nykyisellä passikuvavauhdilla voin "kuolettaa" sellaisen.
En minä ainakaan luopuisi passikuvauksesta jonkun automaatin hyväksi. Eikä tähän mennessä ole tarvinnut photaria käyttää muuhun kuin rajaamiseen, mitoitukseen, ja printtaamiseen.
-
- Viesti:
Jep.linker kirjoitti:Ei voi muuta sanoa kuin: Uskomattonta oman oksan sahaamista!
Kuvaajilla on tosi erimoisia tilanteita, jollekkin passikuvaus on tärkeää ja toisille ei. Toiset joutuvat taistelemaan elannostaan monella pienelläkin tulonlähteellä ja toisille tulee rahaa ihan ovista ja ikkunoista. Tähän ei välttämättä vaikuta kuvaajan taidot vaan monet muutkin asiat.
Mulle passikuvaus on pieni tulonlähde muiden ohella.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
-
- Viesti:
-
- Viesti:
En ole varsinaisen passikuvauksen kanssa kokeillut, mutta kyllähän polarisaattori lasiheijastumiin puree,,, joskus. Homman onnistuminen riippuu valon suunnista melkoisesti. Vaikea sanoa ilman kokeilemista, eikä voi oikein täältä kokeillakaan, kun ei tiedä sinun valaisujärjestelyäsi.linker kirjoitti:Miten mahta olla sen pyöröpalrisaation kanssa, niiden silmälasiheijastumien kanssa.
Jotenkin studiosta on kyllä jäänyt se kuva, että silmälasien heijastumat saa helpommin pois pienellä päänliikkeellä. Harvalla on nykyään niin pyöreä etupinta, ettei valoa saisi siitä pois ohjaamalla mallia. Passikuvassakaan ei kovin monta valoa ole. Joka tapauksessa lasit pitää tuossa tarkastaa, jotta sangat eivät peitä silmiä, joten samalla katsoo nuo heijastumat.
Ja vähän olen samaa mieltä, että passikuvassa on varsin helppo perustella lasittomuus tunnistettavuudella ja sillä, että jos silmälasimalli (varsinkin persoonallinen sellainen) muuttuu jossain vaiheessa, niin passikuvasta tulee hankalampi sen tarkastajalle.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
Viimeksi kun kuvasin parille hyvälle asiakkaalle, niin otin muun kuvauksen ohessa vitosen kuudesta kuvasta. Aikaa tuohon meni; kuvaukseen viitisen minuuttia ja printtaukseen toinen mokoma.Sauli Särkkä kirjoitti:Minkälaisiin hintoihin te kuvaatte passikuvat? Kuinka pitkään siihen kulloinkin keskimäärin menee?
Vähän kun olen kauttarantain noita kysellyt niin siinä 10-30 euron välissä noissa hinnat pyörii.
Välillä kyllä olen miettinyt, että pitäisikö noihin tehdä semmoinen kiinteä nurkkaus ja pyhittää pari vanhaa salamaa ja polarisaatiokalvoa ja ryhtyä tuolla vitosella tehtailemaan päivittäin noita passikuvia.
-
- Viesti:
Kiitokset, tämänsuuntaista odotinkin. Tuommoinen standardoitu passikuvanurkkaus tai ainakin hyvin dokumentoitu setuppi voisi säästää aikaa ja vaivaa paljonkin. Asia tuli ajankohtaiseksi omalla kohdalla ei niinkään ansaitsemismielessä, mutta kun Ellu (nenällä myös ne rillit, kuten jotkut muistanevatkin) joutuu uusimaan passinsa, ajattelin räpsäistä passikuvat luonnollisesti itse. Ansaitsemismielessä tämä asia saattaa joskus hamassa tulevaisuudessa tullakin ajankohtaiseksi, mutta tuskin siitä merkittävää osaa toiminnasta tulee.
-Sale
-Sale
Hirmuinen hintaposliini ja armoton murska-arvostelija.
-
- Viesti:
-
Nostetaas vanhaa aihetta sen verran, että millaisella valaisulla olette ottaneet noita passikuvia, eli onko siellä olemassa mitään pelivaraa, että saisi hiukan muotoa kasvoihin?
Entä uskaltaako pyytää tarpeen mukaan laskemaan tai nostamaan leukaa hiukan, että löytyisi se "imartelevin" asento? Tämähän on tietenkin synonyymi sille tunnistettavuudelle =)
Ja sellaista tietoa en löytänyt mistään ohjeista, että miten kuvissa suhtaudutaan catchlighteihin? Eli kuinka suuret "pisteet" ovat vielä hyväksyttävissä?
Entä uskaltaako pyytää tarpeen mukaan laskemaan tai nostamaan leukaa hiukan, että löytyisi se "imartelevin" asento? Tämähän on tietenkin synonyymi sille tunnistettavuudelle =)
Ja sellaista tietoa en löytänyt mistään ohjeista, että miten kuvissa suhtaudutaan catchlighteihin? Eli kuinka suuret "pisteet" ovat vielä hyväksyttävissä?
-
Miksi pitäisi saada muotoa kasvoihin? Kuva otetaan matkustusasiakirjaan, koneellista lukua varten. Sen on oltava varjoton ja silmissä on oltava mahdollisimman vähän heijastuksia, että passinomistajan matkustaminen olisi helppoa ja huoletonta. Vaan se on tosiaan uskomatonta, miten ihmisillä usein menee turhamaisuus käytännöllisyyden edelle, varsinkin naaraspuolisilla.
Kohtapa kyllä noita kuvia saakin lähetellä poliisille vain rekisteröityneet kuvaajat sähköisesti, kun paperisten kuvien vastaanotto lupakansliassa loppuu.
Kohtapa kyllä noita kuvia saakin lähetellä poliisille vain rekisteröityneet kuvaajat sähköisesti, kun paperisten kuvien vastaanotto lupakansliassa loppuu.
-
Mä olen huomannut, että se on kaikille helpompaa, kun vaan saa suostuteltua, että otetaan sellaiset normaalit tylsät kuvat. Ne on helpointa valaista ja ei tarvi kuvaajan murehtia niiden kelpaavuutta. Samalla tuollaisilla tarkkaan ohjeiden mukaan otetuilla varjottomilla, suoraan edestä, ilman heijastuksia, kuvilla on mukavapi hakea sitä passia, kun ei viranomainen motkota tai pahimmillaan hylkää kuvia.
Passin hakeminen on muutenkin jo nykyään niin aikaa vievä prosessi, että ei ole kiva kun se viivästyy lisää huonoilla kuvilla.
Olen aina yrittänyt noille naaraille selittää, että ne passit luetaan enimmäkseen koneella ja se henkilö joka niitä katsoo, näkee niin tolkuttomasti kuvia päivän aikana, että sitä ei taatusti kiinnosta, onko rouvalla jo orastava kaksoileuka, kunhan tuo vaan menee äkkiä pois tiskiltä ja seuraava tulee tilalle.
Passin hakeminen on muutenkin jo nykyään niin aikaa vievä prosessi, että ei ole kiva kun se viivästyy lisää huonoilla kuvilla.
Olen aina yrittänyt noille naaraille selittää, että ne passit luetaan enimmäkseen koneella ja se henkilö joka niitä katsoo, näkee niin tolkuttomasti kuvia päivän aikana, että sitä ei taatusti kiinnosta, onko rouvalla jo orastava kaksoileuka, kunhan tuo vaan menee äkkiä pois tiskiltä ja seuraava tulee tilalle.
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Meillä käytetään normaalisti 3 valoa, 2sivuilla ja 1 taustalle. Ja kun studio on kuvauskäytössä niin passikuvat otetaan kahdella valolla, yksi edessä yksi taustalle.
Ja hinta on 17,90€ ja hommaan menee noin 2-4min riippuen kuinka kauan henkilö haluaa peilata pärstäänsä.
Passikuvista tulee meille noin reilu 50k€ vuodessa ja on meille tärkeä tulon lähde. Tämä siis on melko lande paikkakunnalla, niin voin vaan kuvitella määriä jossain Helsingissä. Meidän työpaikalla on vain 2 työntekijää ja liikevaihto noin ~150k€.
Ja hinta on 17,90€ ja hommaan menee noin 2-4min riippuen kuinka kauan henkilö haluaa peilata pärstäänsä.
Passikuvista tulee meille noin reilu 50k€ vuodessa ja on meille tärkeä tulon lähde. Tämä siis on melko lande paikkakunnalla, niin voin vaan kuvitella määriä jossain Helsingissä. Meidän työpaikalla on vain 2 työntekijää ja liikevaihto noin ~150k€.