Leica x1
-
-
Lokakuun lopulla pistin tilaukseen, kun maahantuoja lupaili toimitusta jo marraskuulle. Nyt lupailivat mahdollisesti ennen joulua, mutta silloin se ei ehdi enään reissuun matkaan, joten peruin tilauksen. Katson sitten seuraavan reissun alla uudestaan mitä on tarjolla.ptusan kirjoitti:ei joku ole sattunut tilaamaan/varaamaan X1:stä?
-
- Viesti:
-
Kunhan joku saa lopullisen tuotantomallin (tuotantofirmis) käteensä, niin itseäni kiinnostaisi tuo käytettävyys suhteessa µ3/4 järjestelmiin ja lähinnä Pana GF-1 tai Olyn E-P1 tai E-P2 malleihin.smtr kirjoitti:Lopullisen oloinen esiversio käpisteltävänä viikonlopun. Jos on kysymyksiä, niin laittakaa tulemaan. Huomenna yritän keretä ulkoiluttamaan sitä vähän.
- Tarkennusnopeus käytännön elämässä?
- Auto-ISOn säätörajat, eli onko todellakin vain 1/8 - 1/30?
- Onko tuotantomallin säätökiekot liian herkät (esiversioissa ilmeisesti on)?
- Pakottaako yhä aina jpg-kuvan tallentamiseen, eli tuhlaa muistikortin tilaa?
- Hyppääkö käsitarkennus edelleen kahdesta metristä äärettömään, eli lyhyt asteikko?
Oikea vertailukohta olisi tietenkin pokkari, mutta kuvanlaadullisesti ja kokonsa puolesta (pannukakulla) lähimpänä ovat kuitenkin nämä mikrojärjestelmät.
-
- Viesti:
Seuraavat tuntumat siis esiversiosta eli ei sinällään mitään uutta mutta varmistellaan nyt vielä:911 kirjoitti: Kunhan joku saa lopullisen tuotantomallin (tuotantofirmis) käteensä, niin itseäni kiinnostaisi tuo käytettävyys suhteessa µ3/4 järjestelmiin ja lähinnä Pana GF-1 tai Olyn E-P1 tai E-P2 malleihin.
- Tarkennusnopeus käytännön elämässä, vaikka suhteessa tuohon Panaan ja Olympukseen?
- Auto-ISOn säätörajat, eli onko todellakin vain 1/8 - 1/30?
- Onko tuotantomallin säätökiekot liian herkät (esiversioissa ilmeisesti on)?
- Pakottaako yhä aina jpg-kuvan tallentamiseen, eli tuhlaa muistikortin tilaa?
- Hyppääkö käsitarkennus edelleen kahdesta metristä äärettömään, eli lyhyt asteikko?
Oikea vertailukohta olisi tietenkin pokkari, mutta kuvanlaadullisesti ja kokonsa puolesta (pannukakulla) lähimpänä ovat kuitenkin nämä mikrojärjestelmät.
Tarkennus on normaali-AF -tilassa keskitasoa. Siihen nähden että ei tarkennu juuri metriä lähemmäs, niin hakee kyllä toisinaan melko paljon ja usein jättää lukitsematta mutta noista muutamista ruuduista päätellen kyllä osuu lukittuessaan oikeaan. Makro-tilassa taas hunttaa kauaskin tarkennettaessa ja on varsin verkkainen lähelle.
Auto-ISO:n nopein määriteltävissä oleva suljinaika on tosiaan tuo 1/30s - mielestäni turhan hidas, jos haluaa välttyä liike-epäterävyydeltä vaikkapa pieniä ihmisiä kuvattaessa.
Kameran päällä olevat rullat ovat löysähköjä ja takarullille olisi toivonut jotain vaihtoehtoisia käyttötarkoituksia.
Toivottavasti tuotantoversiossa voi tallentaa pelkän dng:n.
Käsitarkennusta en testaillut.
Käytettävyys oli itselleni oikeastaan jopa jossain mielessä positiivinen yllätys - vaikka monikin asia olisi voitu tehdä paremmin, niin tuon kanssa nyt kuitenkin pystyisi ehkä elämään. Esim. af-indikaattoriledi oli erittäin käyttökelpoinen optista etsintä käytettäessä. Eniten varmaan ärsytti hitaus tietyissä toiminnoissa ja n. 20x10 pikselin RGB-histogrammi, josta ei kyllä näe yhtään mitään.
Teknisen työn laatu ei kyllä ole mitään M-sarjaa lähelläkään kaikessa muovisuudessaan. Asiallinen sinällään mutta ei kyllä kestä lähempää tarkastelua - tiedä sitten minkälaisia tuotantokappaleet ovat. Joskus loppukuusta näitä pitäisi tosiaan tulla Suomeen.
S a m i R e i n i k a i n e n
-
Pääsin tänään Tukholmassa ensi kertaa hipelöimään, ja olen pitkälti samaa mieltä smtr:n kanssa. Käytettävyys oli kaiken kaikkian erittäin positiivinen yllätys, jotenkin kamera istui heti hanskaan vaikka tämä oli minulle ensikosketus Leica maailmaan. Minusta kameran säätökiekot ovat kyllä riittävän jämäkät. Käsitarkennus on minusta melko kelvoton, liian hidas ja epätarkka.
Olen tässä muutaman kuukauden aikana tutustunut Leica maailmaan lähinnä ulkomaisten foorumien ja blogien kautta, ja minua alkoi kiinnostamaan M8.2 hankkiminen. Houkutus oli suuri kun Tukholman Rajala myy M8.2 runkoa hintaan SEK29.999,- joka on nykykurssilla 2924,-. Näin hyvää hintaa en ole Suomessa nähnyt. Kun pääsin sitä hipelöimään, niin totesin kuitenkin ettei se ole minun kamera. Tarkennus hämärässä on kyllä minulle ylivoimaista, tosin voi olla tottumuskysymys.
Kaiken kaikkiaan odotan kyllä entistä innokkaammin Leica X1:stä jos se nyt joskus saapuisi kauppoihin. Hollannissa toimitukset ovat jo kuulemma alkaneet.
Olen tässä muutaman kuukauden aikana tutustunut Leica maailmaan lähinnä ulkomaisten foorumien ja blogien kautta, ja minua alkoi kiinnostamaan M8.2 hankkiminen. Houkutus oli suuri kun Tukholman Rajala myy M8.2 runkoa hintaan SEK29.999,- joka on nykykurssilla 2924,-. Näin hyvää hintaa en ole Suomessa nähnyt. Kun pääsin sitä hipelöimään, niin totesin kuitenkin ettei se ole minun kamera. Tarkennus hämärässä on kyllä minulle ylivoimaista, tosin voi olla tottumuskysymys.
Kaiken kaikkiaan odotan kyllä entistä innokkaammin Leica X1:stä jos se nyt joskus saapuisi kauppoihin. Hollannissa toimitukset ovat jo kuulemma alkaneet.
-
noniin.. Leicalla otettua kuvaa alkaa tippumaan tänne.
http://www.blipfoto.com/moosex1
edit. korjasin linkkiä.
http://www.blipfoto.com/moosex1
edit. korjasin linkkiä.
Viimeksi muokannut ptusan, Helmi 17, 2010 10 : 33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
-
käyttö
Nyt on ollut kamera kaksi viikkoa käytössä joista toinen oli lomaa (eli kuvattu 300+ kuvaa viikossa). Niin kamera on ihan just sitä mitä odotinkin. _Loistava_ IQ on helmi, kohina isoilla ISO arvoilla ei häiritse ja DR on loisto. Rahalle sain vastinetta.
-
Re: käyttö
Jep. Kuvat näyttävät himottavan hyviltä.ptusan kirjoitti:Nyt on ollut kamera kaksi viikkoa käytössä joista toinen oli lomaa (eli kuvattu 300+ kuvaa viikossa). Niin kamera on ihan just sitä mitä odotinkin. _Loistava_ IQ on helmi, kohina isoilla ISO arvoilla ei häiritse ja DR on loisto. Rahalle sain vastinetta.
Panasonicin kamerat ovat tutkitusti markkinoiden kestävimpiä.